SHL: Djurgårdens IF - Luleå HF 25/10 2014

Här diskuterar vi Djurgården Hockeys matcher.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Säsongskort: Ja

Re: SHL: Djurgårdens IF - Luleå HF 25/10 2014

Inlägg av SirDIFalot »

Kan verkligen inte vissa härinne ta till sig för en sekund att det inte kommer hålla i längden att släppa till dubbelt så många avslut som vi får iväg själv? Allt är frid och fröjd? Whatever. Tyck vad ni vill. Men jag vill inte höra något gnäll om att arbetsinsatsen är mindre och spelarna kämpar inte lika mycket som i början på säsongen när resultaten börjar gå emot oss istället.

Skulle vi höja vårt spel från och med nu så vi i alla fall kan börja spela jämnt i hemmamatcherna så har vi ett jävligt bra utgångsläge för att klara oss kvar i alla fall. Idag kändes som ett litet steg i rätt riktning. Även om det var en riktigt tråkig match för den neutrala åskådaren antar jag.
Expert.
Användarvisningsbild
JohanPez
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av JohanPez »

Håller med captcash.
Kvittot får vi först när säsongen är slut. Vi kommer ha tuffa perioder och perioder där det mesta går vår väg.
Vad sägs om att anta lite klädsamhet och låta säsongen ha sin gång innan vi låter "skämten" hagla?
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

Äh, klart de flesta vet om det men smakfullt väljer dessa också att inte vältra sig i det. Jag skulle kunna skriva spaltmeter om vårt spel och vad som inte funkar. Powerplay. Backar som saknar riktiga SHL-skills. Forwards som alibispelar/Underpresterar. Att vi låter/tvingas tillåta alltför många avslut mot kasse/match. Jag gör inte det. Det är inte någon mening. Vi har ett lag byggt på helt andra grunder och med helt andra förutsättningar än alla andra lag i ligan. Det är så och jag köper det. Vi har ett hästjobb, ett mammutjobb framför oss och jag kommer inte älta detta i post efter post. Jag väljer att låta bli.

Visst har vi tur men vi har också skicklighet och ett lag som verkar spela med ett gemensamt mål och med en taktik som vi hittills ser ut att bemästra.

Så.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
Struten

Inlägg av Struten »

Men vafan ta en bira och njut av lördagen grabbar.
fidyekcoh

Inlägg av fidyekcoh »

Ja, det är lite förvånande att vi hittar sätt att vinna. Speciellt med tanke på att vi saknar i princip vår förstafemma+målvakt. Vi utstrålar inte heller något enormt självförtroende på isen utan ser omständigt och nervöst ut på många håll. Tar ofta en extra sekund med alla aktioner.

Men man kan ju hoppas att vi kan bygga vidare på en känsla av att vi inte behöver dominera matcher utan är kyliga och effektiva på dom lägen vi får. Övertygad om att flera spelare har potential att växa. Högström var dominant i PP förra säsongen. Ska kunna leverera hyfsat i shl också.

Med tanke på detta så är det otroligt starkt att ändå vinna 4 av 5 senaste matcherna.
förevigtdjurgården

Inlägg av förevigtdjurgården »

Klart det kommer pissa en i ansiktet om cirka 10 dagar när vi går in i mörka November och dess matcher, men det förminskar fortfarande inte det faktum att vi konsekvent vinner matcher (om än i säsongsupptakten) - och att vi faktiskt bara varit dåliga i två matcher.

Frölunda hemma (vilket jag inte kan uttala mig om då jag pga jobb inte kunde se) och Brynäs hemma, där min enkla analys var att vi inte åkte skridskor alls.

Så länge vi åker skridskor och sliter så kommer jag inte kasta skit mot laget. Åker vi inte skridskor tycker jag däremot det blir en helt annan femma eftersom det i sådana fall handlar om bristande inställning och/eller en ovilja att vara där.
25/4-2025
Användarvisningsbild
captcash

Inlägg av captcash »

Men vem här inne kastar skit på laget då? Det är ju bara vissa som konstaterar att vi har ett jävla medflyt och samtidigt är skitoroliga för hur det blir när vi har osis istället.. Kasta skit är ju en helt annan grej som jag faktiskt inte sett röken av denna säsongen... nivån är högre än någonsin och spelar-personangreppen är minimala.

Hur som... helt OK match idag, bortser från att Fuleå har 5 raka torsk utan väljer att tolka det som vi börjar komma upp i spelet och banan lite, och det är detta som får avgörande idag.

Plus i kanten på "omg tur"-kontot är att vi faktiskt har mycket ramträffar, en dag när all fucking stars align så går dessa in och då har vi ännu mer marginaler på vår sida! :)
"Jag kan verkligen inte hitta en enda match där ett lag skjutit 29 skott i en period och gjort 0 mål." (detta över 33000 perioder).
förevigtdjurgården

Inlägg av förevigtdjurgården »

Det som är rätt roligt (är inte ens ute efter dispyter eller att inte vara överens) är att jag tycker denna match var bra mycket sämre än exempelvis Färjestad borta igårkväll.

Roligt hur olika man kan se på samma match och sport. :)

Starkt att vi vinner med Lauritzen, Samuelsson, Fernholm och Tellan borta.

Starkt också att vi vinner trots att vi var så jävla genomusla i PP och stundtals såg helt virriga ut främst ifrån mitten och fram emot slutet av matchen.

Hade vi förlorat igår hade vi aldrig någonsin vunnit idag. Sportpsykologi är spännande som fan.
25/4-2025
BigJ

Inlägg av BigJ »

Jag kommer ihåg en intervju där Sven"Plex" Pettersson intervjuade Ingemar Stenmark efter att han vunnit med bara några hundradelar:

"Nu hade du allt tur Ingemar!" varpå Stenmark svarar:
"Ja och det är så konstigt för ju mer jag tränar ju mer tur har jag"

Bara en liten anekdot så här på natten efter vår sköna seger...
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Magnutz skrev:Äh, klart de flesta vet om det men smakfullt väljer dessa också att inte vältra sig i det. Jag skulle kunna skriva spaltmeter om vårt spel och vad som inte funkar. Powerplay. Backar som saknar riktiga SHL-skills. Forwards som alibispelar/Underpresterar. Att vi låter/tvingas tillåta alltför många avslut mot kasse/match. Jag gör inte det. Det är inte någon mening. Vi har ett lag byggt på helt andra grunder och med helt andra förutsättningar än alla andra lag i ligan. Det är så och jag köper det. Vi har ett hästjobb, ett mammutjobb framför oss och jag kommer inte älta detta i post efter post. Jag väljer att låta bli.

Visst har vi tur men vi har också skicklighet och ett lag som verkar spela med ett gemensamt mål och med en taktik som vi hittills ser ut att bemästra.

Så.
Just så.
Har själv tippat oss i botten och så kan det dessvärre också bli.
Klart man ser att vi saknar skicklighet.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Användarvisningsbild
minalman

Inlägg av minalman »

Jag tror inte det handlar om tur. På det där SHL-mötet vi inte fick vara med på, där man snodde våra sju miljoner, dröjde sig alla kvar efteråt och insåg att de faktiskt behöver oss i SHL. Så de låter oss vinna. Frölunda hade bara råkat glömma det i onsdags.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Magnutz

Re: Sv: SHL: Djurgårdens IF - Luleå HF 25/10 2014

Inlägg av Magnutz »

minalman skrev:Jag tror inte det handlar om tur. På det där SHL-mötet vi inte fick vara med på, där man snodde våra sju miljoner, dröjde sig alla kvar efteråt och insåg att de faktiskt behöver oss i SHL. Så de låter oss vinna. Frölunda hade bara råkat glömma det i onsdags.
Oh, konspirationsteori, härligt!
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
minalman

Inlägg av minalman »

Magnutz skrev:
minalman skrev:Jag tror inte det handlar om tur. På det där SHL-mötet vi inte fick vara med på, där man snodde våra sju miljoner, dröjde sig alla kvar efteråt och insåg att de faktiskt behöver oss i SHL. Så de låter oss vinna. Frölunda hade bara råkat glömma det i onsdags.
Oh, konspirationsteori, härligt!
Jag tror inte på tur, men är övertygad om att alla konspirerar.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Donkels

Inlägg av Donkels »

Tycker vi har den placering vi förtjänar och att t.ex. Kaffekopparna och Korvkiosken har dom placeringar man förtjänar. I Kaffekopparnas fall så förlitar man sig mycket på en överskattad yngling vid namn Kyllington men som i mitt tycke mest är en error-prone och i Korvkioskens fall en brigad med omotiverade utlänningar kryddat med nu Daniel Josefsson - Josefsson är mest känd för att åka ur med sina klubbar
Praetori

Inlägg av Praetori »

SirDIFalot skrev:Kan verkligen inte vissa härinne ta till sig för en sekund att det inte kommer hålla i längden att släppa till dubbelt så många avslut som vi får iväg själv? Allt är frid och fröjd? Whatever. Tyck vad ni vill. Men jag vill inte höra något gnäll om att arbetsinsatsen är mindre och spelarna kämpar inte lika mycket som i början på säsongen när resultaten börjar gå emot oss istället.
Det är ingen katastrof att släppa 40 skott emot sig på en match även om vi självklart skulle må bra av att få ner det ett par snäpp. Mot Lule är det väl 30 och då är vi nere på NHL snitt trots större rink. Den överväldigande majoriteten av skotten kommer utifrån och antalet skott i sig kan vara resultatet av att vi just tvingar motståndarna till att skjuta istället för att spela. Det som blir jobbigt är att det i snitt borde generera något mer mål per match än vad vi faktiskt släppt till så där har vi målvakterna att tacka eftersom det blivit en hel del uddamålssegrar.

Avsluten framåt kunde ju även de ha varit fler men vi har en väldigt stor andel av skotten på mål och utdelningen är ju också inget att klaga på. Man är effektiv och det har givit vinster. Igår satt ju huvuddelen av puckarna farligt till och vi kunde nog fått både ett och två mål till på hyfsat farliga chanser medan Luleå kanske bara hade en eller två lägen som var kniviga.

Det är ovanligt och lite oroande att titta på hur vi spelar hockey numera men jag är verkligen INTE beredd att börja kritisera varken laget eller Säcken när man tar 4 vinster på 5 matcher mot lag som på pappret är betydligt starkare än vad vi är. Jag tror bara att det kommer bli bättre förutsatt att vi kan hålla undan novemberspöket som verkar hemsöka föreningen.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Skriv svar