Challe Berglund

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Sudden
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Välkommen Challe Berglund

Inlägg av Sudden »

*Finner Charles Berglund väldigt oseriös i intervjuer under match.

*Det roliga med Arga Snickarn-bilden är att han är djurgårdare och före detta ishockey-spelare.

*In med Arga Snickarn.
Vi är inte Bajen. Vi ska tillbaka.
Användarvisningsbild
wolsey100

Inlägg av wolsey100 »

Skulle gärna vilja se Garpenlöv som tränare. Erfaren spelare, ledare och har bra idéer om hur hockey ska spelas.
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 5550726.ab

Challe har gjort ett bra jobb som sportchef och borde fokusera på det istället.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

wolsey100 skrev:Skulle gärna vilja se Garpenlöv som tränare. Erfaren spelare, ledare och har bra idéer om hur hockey ska spelas.

Jag skulle få dåliga vibbar av att ta bort Challe "halvt". Ska han sedan värva spelare åt coachen som ersatt honom för att han inte var tillräckligt bra? Säger inte att han medvetet skulle "förstöra" men det skulle skapa en jävligt konstig situation.
Expert.
Användarvisningsbild
Stocky

Inlägg av Stocky »

SirDIFalot skrev:
wolsey100 skrev:Skulle gärna vilja se Garpenlöv som tränare. Erfaren spelare, ledare och har bra idéer om hur hockey ska spelas.

Jag skulle få dåliga vibbar av att ta bort Challe "halvt". Ska han sedan värva spelare åt coachen som ersatt honom för att han inte var tillräckligt bra? Säger inte att han medvetet skulle "förstöra" men det skulle skapa en jävligt konstig situation.
Tyvärr har du nog helt rätt. Han kommer nog inte ge allt i ett sånt läge.
VäsbyMental

Inlägg av VäsbyMental »

Vi måste börja ta folk utifrån. Bara för att man har lirat i DIF en gång i tiden så betyder det inte att man är bra som tränare/sportchef etc
Hitta folk som är bra istället. Detsamma gäller spelare , vi behöver unga hungriga spelare och inte äldre spelare som inte bryr sig då dom ändå ska sluta inom 1-2 år
Boharta

Inlägg av Boharta »

Om Challe och spelarna inte har en samsyn på hur vi ska spela så har vi förstås ett stort problem. Det kan bara lösas på två sätt, dialog dom emellan eller att Challe får gå. Det jag förundras över är att vi har 16 nya spelare och att vi nu är inne på vår tredje tränare på kort tid men ändå gör vi exakt samma misstag som helt andra spelare gjorde förra året och till viss del säsongen innan. Jag har faktiskt inte sett något annan lag de senaste två säsongerna som så konsekvent gör om samma misstag gång på gång.

Chet har hamnat i exakt samma situation som Wesslau, de gör räddning på räddning för att sen se utespelarna servera motståndarna gång efter annan, det måste kännas tungt. Vi slet ut Wesslau lagom till kvalserien förra året och jag undrar hur länge Chet ska orka studsa tillbaka. Jag tycker för övrigt att det var starkt av honom att prestera som han gjorde mot Leksand efter debaclet senast och efter det försvarsspel vi visade upp vid Leksands mål.

Inom DIF gillar man att se klubben som en familj, det är ju fint. Men vi måste nog snart ringa en familjeterapeut som kan hjälpa oss ta en titt i spegeln. Varför upprepar vi hela tiden samma misstag? Kan det vara därför att vi envisas med internrekryteringar? Ligger felet i styrelsen eller är det beroende på att vi ser oss som mesta mästarna trots att det var ett bra tag sen någonting hände? Kanske har vi alla bidragit till denna grandios självbild?

Självklart måste fokus ligga på att vi ska ta oss tillbaka i år och jag har inte gett upp den tanken, men om jag satt i styrelsen skulle jag tillsätta en haverikommission med en kompetent grupp, som kunde se vad som gått fel de senaste åren samt formulera ett dokument om hur klubben ska kunna utvecklas på lång sikt. Det känns som om det är endast Färjestad och DIF som håller fast vid tanken om föreningen som en familj. Av dessa två vet vi ju vilka som har lyckats bäst de senaste åren. Den familjen bor i ett hus på gräddhyllan och vi bor på en husvagnscamping.

För övrigt tycker jag att Challe ska stanna såvida hans situation inte är omöjliginternt. Vi har inte uppnått något alls med de tränarbyten vi gjort tidigare, dessutom är det ju lite pikant att han dessutom är sportchef. Att ta in en ny coach skulle förmodligen leda till oerhörda spänningar. Det som är oroväckande är att spelarna (åtminstone enligt honom) flera gånger lämnar game plan och att det därför uppstår baklängesmål. Då måste man fråga sig varför spelarna inte tror på hans spelupplägg.
Axel_K

Inlägg av Axel_K »

Jag tycker att Challe borde vara kvar som tränare. Däremot så verkar vi träna på helt fel saker, det är Zabel och Bäcklins fel. Zabel fick en chans som huvudtränare i våras och det gick inte bra.
Vi kan inte ha två juniortränare och en halvt orutinerad huvudtränare. Ner med Zabel och upp med Säcken. Sen om det är Challe eller Säcken som är huvudtränare bryr jag mig inte om. Tror båda jobbar lika bra i vilket fall. Tror att de skulle kunna lära sig av varann och att det skulle bli något bra av detta.
Vad tycker ni?
Användarvisningsbild
Buford

Inlägg av Buford »

Axel_K skrev:Jag tycker att Challe borde vara kvar som tränare. Däremot så verkar vi träna på helt fel saker, det är Zabel och Bäcklins fel. Zabel fick en chans som huvudtränare i våras och det gick inte bra.
Vi kan inte ha två juniortränare och en halvt orutinerad huvudtränare. Ner med Zabel och upp med Säcken. Sen om det är Challe eller Säcken som är huvudtränare bryr jag mig inte om. Tror båda jobbar lika bra i vilket fall. Tror att de skulle kunna lära sig av varann och att det skulle bli något bra av detta.
Vad tycker ni?
Ja, jag har uttryckt en önskan här tidigare om ett skifte mellan Zabel och Säcken. Dessutom vet Säcken hur man spelar Linkan.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Jag tror inte det är möjligt att bara skifta på tränarna sådär. Alla har kontrakt för de rollerna de har nu och har lön därefter. Görs det förändringar måste nya avtal skrivas med löner därefter och Zabel skulle väl få ha kvar sin "a-lagslön" tills hans nuvarande avtal går ut i alla fall. Vettefan om Säcken är så sugen på att vara en ass. coach heller.

Känns rätt fel att kritisera Bäcklin och Zabel. Vi ser ju inte vad som händer på träningarna. Lättare att tycka till om Challe.
Expert.
Användarvisningsbild
Alexander

Inlägg av Alexander »

VäsbyMental skrev:Vi måste börja ta folk utifrån. Bara för att man har lirat i DIF en gång i tiden så betyder det inte att man är bra som tränare/sportchef etc
Hitta folk som är bra istället. Detsamma gäller spelare , vi behöver unga hungriga spelare och inte äldre spelare som inte bryr sig då dom ändå ska sluta inom 1-2 år
Trodde yngre spelare var det folk ansåg vara det största problemet i vårt lag :P
Användarvisningsbild
Buford

Inlägg av Buford »

SirDIFalot skrev:Jag tror inte det är möjligt att bara skifta på tränarna sådär. Alla har kontrakt för de rollerna de har nu och har lön därefter. Görs det förändringar måste nya avtal skrivas med löner därefter och Zabel skulle väl få ha kvar sin "a-lagslön" tills hans nuvarande avtal går ut i alla fall. Vettefan om Säcken är så sugen på att vara en ass. coach heller.

Känns rätt fel att kritisera Bäcklin och Zabel. Vi ser ju inte vad som händer på träningarna. Lättare att tycka till om Challe.
Man kan ju undra om de tränar på det vis Challe vill att de skall spela, ser ju inte ut som det. Nu vet jag inte hur det ser ut i båset, men har ass. tränarna något att säga till om? Skulle det vara så att spelarna inte vill/kan spela den hockey Challe vill (låter märkligt då det är han som värvat dem), kan inte Zabel/Bäcklin påverka Challe till att ändra spelsätt?
Användarvisningsbild
Stocky

Inlägg av Stocky »

Kanske inte funkar med en tränare som bara vill vara med när det är kul ( på matcherna ). Vi kanske måste ha som alla andra lag en tränare som är med laget och får deras förtroende.

Sen hatar jag tränare som går ut i media och sågar enskilda spelare. Topp tränare gör inte så dom skyddar sina egna spelare till 100% I Charles fall känns det mer som han vill skylla på alla andra.
Metal Machine

Inlägg av Metal Machine »

Stocky skrev:
SirDIFalot skrev:

Ni missar den viktigaste poängen i det att även om han skulle ge allt så skulle han och den nya tränaren fortfarande ha två olika syner på hur hockey ska spelas, vilket skulle medföra att de ändå drar åt två olika håll. Det är ingen optimal situation.

Om Challe ska sitta kvar eller inte låter jag andra ta ställning till i nuläget. Det har uppenbarligen inte börjat bra, men om detta är tillräckligt för att ge honom sparken är upp till andra att bedöma. Det enda jag kräver av föreningen är att man för en gångs skull visar handlingskraft och agerar i tid. Att byta tränare i slutet på februari nästa år är fullständigt meningslöst, vilket inte minst förra säsongen visade.

Edit: Vad jag menar i det förra stycket är att föreningen måste erkänna att något är fel - för det är det - och sedan ta reda på vari detta fel består. Därefter måste man agera på det eller de sätt man finner lämpligast. Om detta innebär att Challe måste gå, så är det minst en av de åtgärder som måste genomföras.

Edit 2: Men det kan också vara så att man kommer fram till att det behövs mer tid för truppen att komma samman och/eller för spelidén att sätta sig...
Senast redigerad av Metal Machine den 2012-10-06 19:36:16, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Metal Machine skrev:
Stocky skrev:
SirDIFalot skrev:

Ni missar den viktigaste poängen i det att även om han skulle ge allt så skulle han och den nya tränaren fortfarande ha två olika syner på hur hockey ska spelas, vilket skulle medföra att de ändå drar åt två olika håll. Det är ingen optimal situation.

Om Challe ska sitta kvar eller inte låter jag andra ta ställning till i nuläget. Det har uppenbarligen inte börjat bra, men om detta är tillräckligt för att ge honom sparken är upp till andra att bedöma. Det enda jag kräver av föreningen är att man för en gångs skull visar handlingskraft och agerar i tid. Att byta tränare i slutet på februari nästa år är fullständigt meningslöst, vilket inte minst förra säsongen visade.
Så länge den nya tränaren har en realistisk chans att nå playoff och få upp det här laget på den nivån som spelarmaterialet är kapabelt till så borde vi klara playoff och ta oss till kvalserien.

Men Challe måste ju få MINST till nyår på sig i alla fall. Annars vore det alldeles för kortsiktigt tänkande. Men ligger vi 9-10:a kring jul lär det blir hett om öronen för Charles.
Expert.
Användarvisningsbild
minalman

Välkommen Challe Berglund

Inlägg av minalman »

Jag vill börja tvivla på Challe först efter att vi mött alla lag en gång och truppen förstått vad HA är för något. I min värld måste en professionell spelare underordna sig coachens spelanvisningar, samtidigt som en professionell coach måste ge anvisningar som passar både spelarmaterial och motstånd. Det har inte funnits tid för dessa två lagegenskaper att mötas ännu. Men det kommer!
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Skriv svar