DIF i Media
DIF i Media
Grejen med Timmy var att man visste vad man fick från match till match. Sällan han gjorde ett riktigt botten napp och lika sällan var han riktigt grym. Men han var/är sådär stabil som gör en bra back.
Sent from my iPhone using Tapatalk
2014-04-07, vad hände?
Re: DIF i Media
Timmy vore perfekt att ha i tredje backpar om han inte kostar för mycket.
Det vill säga att bredda backsidan istället för att spetsa den.
Det vill säga att bredda backsidan istället för att spetsa den.
i
-
Huvudet på spiken.Jepe skrev:Grejen med Timmy var att man visste vad man fick från match till match. Sällan han gjorde ett riktigt botten napp och lika sällan var han riktigt grym. Men han var/är sådär stabil som gör en bra back.
SirDifAlot: Jag håller inte med. För det första spelade han tillsammans med Kyle i andra backparet under slutet av grundserien samt hela slutspelet. För det andra anser jag att han var den defensiva klippa jag just beskrev. För det tredje förklarade jag just varför hans ålder inte bör betraktas som ett stort problem, och för det fjärde tror jag knappast att våra fjunisar har den rutin som krävs för att matcha Timmys kompetens.
Kort sagt: Du har fel.

- SirDIFalot
- Säsongskort: Ja
Det där stämmer dock inte? Han spelade bara med Timmy första 10-15 matcherna på säsongen innan de kom fram till att de inte funkade.Metal Machine skrev:Huvudet på spiken.Jepe skrev:Grejen med Timmy var att man visste vad man fick från match till match. Sällan han gjorde ett riktigt botten napp och lika sällan var han riktigt grym. Men han var/är sådär stabil som gör en bra back.
SirDifAlot: Jag håller inte med. För det första spelade han tillsammans med Kyle i andra backparet under slutet av grundserien samt hela slutspelet. För det andra anser jag att han var den defensiva klippa jag just beskrev. För det tredje förklarade jag just varför hans ålder inte bör betraktas som ett stort problem, och för det fjärde tror jag knappast att våra fjunisar har den rutin som krävs för att matcha Timmys kompetens.
Kort sagt: Du har fel.
Kolla laguppställningarna själv.
http://www.difhockey.se/nyhetsarkiv.php?manad=201004
Jag tyckte Timmy var jävligt skön att ha då men skulle inte vilja slänga bort en backvärvning idag på en 35-åring som håller sig i tredje backparet. Skulle bara stå i vägen för utveckling hos flera av våra junisar. Ska en back in som ersättare för Boumedienne till nästa år ser jag gärna inget steg tillbaka med Timmy. Då vill jag ha Staffan, i andra hand Fernholm. Man får inte glömma att Timmy har två år till på nacken sedan sist han var här.
Edit: Antar att många fått för sig att Kyle spelade med Timmy för att Timmy gick in istället för Printz i PP.
Expert.
-
Ja, du har naturligtvis rätt i det avseendet. Jag har av naturliga skäl endast fragmentariska minnen av den säsongen, och i det här fallet utgick jag uppenbarligen från PP-formationen, där han spelade tillsammans med Kyle. I övrigt står jag fast vid min ståndpunkt.
- BOMBOM BOUCHARD
- Tipsmästare 2010/11
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Timmy hade lätt varit vår näst bästa back i år efter Tjärna.Metal Machine skrev:Många hävdar att det är en överromantiserad bild av Timmy som ligger till grund för andras gillande av densamme. Jag vet i tusan om detta verkligen stämmer. Nog är det väl sant att hans slutspel i allmänhet och inte minst hans avgörande mål mot LHC i semifinal 4 har fäst sig på näthinnan hos många, men åtminstone jag ser det inte på det sättet.
Som jag minns Timmy var han en otroligt smart spelande back, med ett stort lugn, ett riktigt bra positionsspel och följaktligen en närmast oklanderlig defensiv. Jag minns att han ofta gick in och gjorde ett utomordentligt jobb under Ragges frånvaro, då han tilldelades ett stort ansvar. Om han fortfarande är lika bra som när han lämnade är jag övertygad om att han kommer att lyfta lagets defensiv avsevärt. Det tycks inte vara mycket som tyder på att han skulle ha gått ner sig i alla fall.
Dessutom är han inte den spelartypen som lever mycket på fysikt och fartfyllt spel, vilket ju som bekant brukar vara det som försämras mest med åren.
Det Timmy och Tjärna har, och som våra övriga backar saknar, är att båda är bra offensivt och defensivt. De är tvåvägsbackar, just det är något vi saknat sedan guldåren.
Kyle och Honken är bra offensivt.
Printz är bra defensivt.
Gustafsson är på väg att kunna bli en tvåvägsback inom något år.
Holm och Claesson vet jag inte vad de kommer bli av. Får se, ingen av dem har övertygat åt något håll.
Fernholm och Kronwall är också tvåvägsbackar.
Ska vi kunna bli ett topplag krävs minst 4 st tvåvägsbackar.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
- SirDIFalot
Det är väl ändå att ta i å det grövsta? MINST 4 st tvåvägsbackar?BOMBOM BOUCHARD skrev:Timmy hade lätt varit vår näst bästa back i år efter Tjärna.Metal Machine skrev:Många hävdar att det är en överromantiserad bild av Timmy som ligger till grund för andras gillande av densamme. Jag vet i tusan om detta verkligen stämmer. Nog är det väl sant att hans slutspel i allmänhet och inte minst hans avgörande mål mot LHC i semifinal 4 har fäst sig på näthinnan hos många, men åtminstone jag ser det inte på det sättet.
Som jag minns Timmy var han en otroligt smart spelande back, med ett stort lugn, ett riktigt bra positionsspel och följaktligen en närmast oklanderlig defensiv. Jag minns att han ofta gick in och gjorde ett utomordentligt jobb under Ragges frånvaro, då han tilldelades ett stort ansvar. Om han fortfarande är lika bra som när han lämnade är jag övertygad om att han kommer att lyfta lagets defensiv avsevärt. Det tycks inte vara mycket som tyder på att han skulle ha gått ner sig i alla fall.
Dessutom är han inte den spelartypen som lever mycket på fysikt och fartfyllt spel, vilket ju som bekant brukar vara det som försämras mest med åren.
Det Timmy och Tjärna har, och som våra övriga backar saknar, är att båda är bra offensivt och defensivt. De är tvåvägsbackar, just det är något vi saknat sedan guldåren.
Printz är bra defensivt.
Holm och Claesson vet jag inte vad de kommer bli av. Får se, ingen av dem har övertygat åt något håll.
Handlar väl snarare om hur man formerar backparen.
Honken funkade jävligt fint med Ragge 09/10 och Kyle och Printz kompletterade varandra väldigt bra. Därför hade vi två grymt bra fungerande backpar. Men endast en tvåvägsback i min mening. Skulle inte kalla Timmy tvåvägs. Nog för att han är stabil i båda zonerna men njae... En tvåvägsback för mig är en back som är BRA i båda zonerna inte en back som inte sticker ur varken defensivt eller offensivt.
Expert.
- BOMBOM BOUCHARD
- Tipsmästare 2010/11
Absolut inte. I varje fall om man siktar på guld. Och vad spelar man annars för?SirDIFalot skrev:Det är väl ändå att ta i å det grövsta? MINST 4 st tvåvägsbackar?BOMBOM BOUCHARD skrev:Timmy hade lätt varit vår näst bästa back i år efter Tjärna.Metal Machine skrev:Många hävdar att det är en överromantiserad bild av Timmy som ligger till grund för andras gillande av densamme. Jag vet i tusan om detta verkligen stämmer. Nog är det väl sant att hans slutspel i allmänhet och inte minst hans avgörande mål mot LHC i semifinal 4 har fäst sig på näthinnan hos många, men åtminstone jag ser det inte på det sättet.
Printz är bra defensivt.
Handlar väl snarare om hur man formerar backparen.
Honken funkade jävligt fint med Ragge 09/10 och Kyle och Printz kompletterade varandra väldigt bra. Därför hade vi två grymt bra fungerande backpar. Men endast en tvåvägsback i min mening. Skulle inte kalla Timmy tvåvägs. Nog för att han är stabil i båda zonerna men njae... En tvåvägsback för mig är en back som är BRA i båda zonerna inte en back som inte sticker ur varken defensivt eller offensivt.
Sedan klarade Timmy av både PP och BP såväl som 5 mot 5. En klar tvåvägsback. Sedan inte i samma klass som Ragge eller Tjärna. Men jag har aldrig sagt att vi behöver 4 Ragge i laget.
Ett lag ska ha 8 backar (jaja, DIF envisas med 7 st men så är vi inte särskilt framgångsrika heller)
Av dessa 8 ska minst 4 vara tvåvägsbackar.
Mitt förslag:
Tjärna
Timmy
Fernholm
Gustafsson
Printz
Kyle
Honken
Holm
Behöver ej vara just ovanstående, men likvärdiga.
Exempelvis byta Fernholm mot Staffan fungerar.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
-
Tveksamt om man kan kalla Fernholm för tvåvägsback. Jag skulle snarare säga att han är en mer spelskicklig variant av Printz, men inte tillräckligt skicklig för att klassas som tvåvägsback.
- SirDIFalot
Jag och BOMBOM har verkligen skilda tankar om vad som är en tvåvägsback. Det är väl där diskussionen hamnar snett.Metal Machine skrev:Tveksamt om man kan kalla Fernholm för tvåvägsback. Jag skulle snarare säga att han är en mer spelskicklig variant av Printz, men inte tillräckligt skicklig för att klassas som tvåvägsback.
Jag tycker man kan ha EN riktigt bra tvåvägsback som leder backbesättningen. Sedan välkomponerade backpar.
Om BOMBOM seriöst tycker man ska ha MINST fyra st tvåvägsbackar så har vi helt enkelt skilda tankar om vad en sån back är.
Expert.
-
Av det DT har uppvisat i år vet jag inte om jag ens skulle vilja klassa honom som en tvåvägsback. Men jag kanske har för höga krav. Staffan Kronwall är däremot ett typexempel på en tvåvägsback. Han sköter sig utmärkt i båda zoner.
- SirDIFalot
Vi ska kanske skilja på en grym tvåvägsback. Som Ragge var 08/09. Och en nyttig tvåvägsback. Typ Timmy.Metal Machine skrev:Av det DT har uppvisat i år vet jag inte om jag ens skulle vilja klassa honom som en tvåvägsback. Men jag kanske har för höga krav. Staffan Kronwall är däremot ett typexempel på en tvåvägsback. Han sköter sig utmärkt i båda zoner.
Expert.
- minalman
DIF i Media
Om vi fick tag på en tvåvägsback, då skulle Järlan ändå tvinga på honom ett envägskontrakt...
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
-
Precis. Endast tillåten att spela J20-matcher.minalman skrev:Om vi fick tag på en tvåvägsback, då skulle Järlan ändå tvinga på honom ett envägskontrakt...
- -daniel-
Glöm allt snack om 2-vägs och 1-vägsbackar. I Hockeyallsvenskan får vi nöja oss med uppförsbackar...