Djurgårdshjälpen
Re: Djurgårdshjälpen
Jag är inte lika ädel som Andy när det rör damhockeyn. Jag tänker på herrlagets bästa. Genom att starta ett damlag kan fler tjejer börja spela hockey och bli intresserade av hockey. Dessa kan sedan bli supportrar som kan generera intäkter. Intäkter som används till att utveckla vår organisation/spelarbudget. Detta sker ju inte på kort sikt utan kräver ett långsiktigt förhållningssätt.
Tillskottet av damhockeyn genererar större intresse för Djurgården som förening vilket kan leda till större intäkter och större intresse för det sportsliga på alla fronter. Leder även till större intresse från sponsorer och utökar rekryteringsbasen för spelare och drar mer folk till matcherna.Highwind skrev:Jag är inte lika ädel som Andy när det rör damhockeyn. Jag tänker på herrlagets bästa. Genom att starta ett damlag kan fler tjejer börja spela hockey och bli intresserade av hockey. Dessa kan sedan bli supportrar som kan generera intäkter. Intäkter som används till att utveckla vår organisation/spelarbudget. Detta sker ju inte på kort sikt utan kräver ett långsiktigt förhållningssätt.
Det är i mina ögon självklart att damerna har ett större behov av pengar än vår a-lags verksamhet på herrsidan. Jag ger inte bort pengar med något särskilt motiv utan det är till föreningen som pengarna på ett eller annat sätt skall gå och jag är helt och hållet ok med DH-stålar till damerna.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
1. Detta. För den som bara tänker på Herrlaget kan man ju iallafall försöka se på det med sina bästa marknadsföringsglasögon - Ett starkt damlag kommer självklart spilla över till intäkter för herrhockeyn också.Highwind skrev:Jag är inte lika ädel som Andy när det rör damhockeyn. Jag tänker på herrlagets bästa. Genom att starta ett damlag kan fler tjejer börja spela hockey och bli intresserade av hockey. Dessa kan sedan bli supportrar som kan generera intäkter. Intäkter som används till att utveckla vår organisation/spelarbudget. Detta sker ju inte på kort sikt utan kräver ett långsiktigt förhållningssätt.
2. Som många varit inne på gällande Sthlm som idrottshatande kommun är ju damhockeyn faktiskt ett riktigt smart jävla drag av ledningen (japp, här kan t.o.m. jag svälja stolthet och ge styrelsen cred). Bredd och samhällsnytta är en bra väg för att kommun ska börja titta åt vårt håll.
3. Sjukt att så många har åsikter om vad DH-gänget skulle rikta sin helt frivilliga ideella insamling på. Jag är extremt tacksam, glad och stolt att vi har såna eldsjälar inom våra led och kommer aldrig ta det så mycket för givet att jag anser mig ha någon sorts bestämmanderätt över vad de samlar in pengarna för. 100 spänn till damhockeyn är 100 spänn till damhockeyn, inte någon jävla förlorad intäkt till herrhockeyn.
Du är med oss överallt, Stefan.
Jag blev väldigt nyfiken på vad du menar på punkt 1 med att ett starkt damlag kommer spilla över i intäkter till herrhockeyn. Min första tanke var att fler skulle engagera sin tid och ekonomi i damhockeyn till nackdel för herrhockeyn, men i punkt 3 så dementerar du detta.dutti skrev:1. Detta. För den som bara tänker på Herrlaget kan man ju iallafall försöka se på det med sina bästa marknadsföringsglasögon - Ett starkt damlag kommer självklart spilla över till intäkter för herrhockeyn också.Highwind skrev:Jag är inte lika ädel som Andy när det rör damhockeyn. Jag tänker på herrlagets bästa. Genom att starta ett damlag kan fler tjejer börja spela hockey och bli intresserade av hockey. Dessa kan sedan bli supportrar som kan generera intäkter. Intäkter som används till att utveckla vår organisation/spelarbudget. Detta sker ju inte på kort sikt utan kräver ett långsiktigt förhållningssätt.
2. Som många varit inne på gällande Sthlm som idrottshatande kommun är ju damhockeyn faktiskt ett riktigt smart jävla drag av ledningen (japp, här kan t.o.m. jag svälja stolthet och ge styrelsen cred). Bredd och samhällsnytta är en bra väg för att kommun ska börja titta åt vårt håll.
3. Sjukt att så många har åsikter om vad DH-gänget skulle rikta sin helt frivilliga ideella insamling på. Jag är extremt tacksam, glad och stolt att vi har såna eldsjälar inom våra led och kommer aldrig ta det så mycket för givet att jag anser mig ha någon sorts bestämmanderätt över vad de samlar in pengarna för. 100 spänn till damhockeyn är 100 spänn till damhockeyn, inte någon jävla förlorad intäkt till herrhockeyn.
Så du får gärna utveckla vad du menar. I övrigt håller jag med dig.
Jag är inte arg, och inte besviken.
Andy:
Skriver så här för att undvika en gigantisk lång citering.
Att det blir svårt att få ekonomin att gå ihop baserar jag på annan historik beträffande damidrott och elitsatsningar. Kan bara at exemplet AIK där man bestämde sig för att göra en mindre satsning på damfotbollslaget. Den satsningen lades ner efter två år om jag inte missminner mig och kostade föreningen x antal miljoner kronor. Topplag som Umeå IK med rätt mycket publik hade problem att få ekonomin att fungera. Kort sagt det är svårt för de flesta elitlag att ha en fungerande ekonomi även om de har publik. Fatta då hur svårt det är för en förening att klara sig ekonomiskt utan publik.
Om man ser till annan damidrott på lagnivå har det varit väldigt svårt för dessa lag att locka vare sig medialtintresse eller intresse från sponsorer eller publik. Har ofantligt svårt att se vårt hockeylag bryta den trenden. Det är möjligt att denna inställning kan förändras, men då pratar vi knappast 2-3 säsonger utan snarast 10-tals säsonger framåt.
Tvivlar på att löner, hallhyra, resor, utrustning kommer bli billigare, snarare något dyrare. För att täcka upp detta krävs antingen sponsorintäkter eller publik. Sponsorerna lär inte dyka upp utan publik och jag ser absolut ingenting som skulle tyda på an publiktillströmning till ett damlags matcher. Jag är för övrigt väldigt intresserad av vad som får dig att tro att damlagets intäkter kommer att kunna ökas?
Har vi fått några exakta uppgifter på vad damlaget kostar och vad deras intäkter är?
Jag har i alla fall inte sett några.
De flickor som nu spelar med pojkar skall självfallet inte köras bort. Detta vore allt annat än bra. Däremot menar jag att vi inte skall plocka in några nya tjejer till pojklagen.
För att bemöta dina andra punkter:
DIF gör redan väldigt mycket när det kommer till socialt ansvar. Egentligen mycket mer än vad som är skäligt. Detta till trots skiter kommunenspolitiker fullständigt i laget utan ser det som ett företag som kan pungslås på pengar. Visst det kan säkert komma några uppmuntrande ord om bra satsningar, men vad fasen spelar det för roll. I detta fall är det pengarna som gäller och det kommer ju bevisligen inga pengar eller satsningar för den delen på fler isytor osv. Tycker de senaste 10 åren tydligt visar att det inte spelar någon roll vad vi gör för det kommer inga satsningar i alla fall.
Skulle för övrigt kunna köpa tanken på att öppna upp för en breddverksamhet på flicknivå om intresset vore tillräckligt stort för att fylla upp grupper i varje årskull. Den typen av breddverksamhet har jag egentligen inget problem med. Det är elitsatsningsdelen jag har problem med. Tycker inte heller om att man börjar med en elitsatsning på ett damlag istället för att just börja med breddsatsning på barn och ungdomar.
Allra mest stör det mig dock att styrelsen utan att fråga medlemmarna om lov valde att bara ta beslut om att skapa ett elitdamlag. ( Dessutom togs detta beslut så snabbt att jag tvivlar på att de han utreda frågan tillräckligt omfattande. ) Frågor av denna typ borde i medlemstyrd förening vara underställd medlemmarna på ett årsmöte.
Om du inte tycker att en satsning på våra juniorlag ger positiv effekt på vårt a-lag vet jag inte om jag skall skratta eller gråta. Det plockas ju upp spelare titt som tätt från juniorerna och inför denna säsongen hade vi tre DIF-fostrade junisar som gav utdelning då de försvann till NHL. ( Ytterligare en orsak till varför elitsatsningar på damhockey inte är ekonomiskt försvarbart. Du kommer aldrig få ett öre för någon spelare som du lagt ner resurser på att utbilda. ) Har du inte breddsatsningen kan du omöjligen hitta de kommande elitspelarna heller från juniorlagen, ett faktum som borde vara självklart egentligen.
avslutningsvis hoppas ni inser att det bästa ni som vurmar för damhockey kan göra är att gå på lagets matcher. Detta skulle antagligen göra den absolut största nyttan både på kort sikt och lite längre dito.
Skriver så här för att undvika en gigantisk lång citering.
Att det blir svårt att få ekonomin att gå ihop baserar jag på annan historik beträffande damidrott och elitsatsningar. Kan bara at exemplet AIK där man bestämde sig för att göra en mindre satsning på damfotbollslaget. Den satsningen lades ner efter två år om jag inte missminner mig och kostade föreningen x antal miljoner kronor. Topplag som Umeå IK med rätt mycket publik hade problem att få ekonomin att fungera. Kort sagt det är svårt för de flesta elitlag att ha en fungerande ekonomi även om de har publik. Fatta då hur svårt det är för en förening att klara sig ekonomiskt utan publik.
Om man ser till annan damidrott på lagnivå har det varit väldigt svårt för dessa lag att locka vare sig medialtintresse eller intresse från sponsorer eller publik. Har ofantligt svårt att se vårt hockeylag bryta den trenden. Det är möjligt att denna inställning kan förändras, men då pratar vi knappast 2-3 säsonger utan snarast 10-tals säsonger framåt.
Tvivlar på att löner, hallhyra, resor, utrustning kommer bli billigare, snarare något dyrare. För att täcka upp detta krävs antingen sponsorintäkter eller publik. Sponsorerna lär inte dyka upp utan publik och jag ser absolut ingenting som skulle tyda på an publiktillströmning till ett damlags matcher. Jag är för övrigt väldigt intresserad av vad som får dig att tro att damlagets intäkter kommer att kunna ökas?
Har vi fått några exakta uppgifter på vad damlaget kostar och vad deras intäkter är?
Jag har i alla fall inte sett några.
De flickor som nu spelar med pojkar skall självfallet inte köras bort. Detta vore allt annat än bra. Däremot menar jag att vi inte skall plocka in några nya tjejer till pojklagen.
För att bemöta dina andra punkter:
DIF gör redan väldigt mycket när det kommer till socialt ansvar. Egentligen mycket mer än vad som är skäligt. Detta till trots skiter kommunenspolitiker fullständigt i laget utan ser det som ett företag som kan pungslås på pengar. Visst det kan säkert komma några uppmuntrande ord om bra satsningar, men vad fasen spelar det för roll. I detta fall är det pengarna som gäller och det kommer ju bevisligen inga pengar eller satsningar för den delen på fler isytor osv. Tycker de senaste 10 åren tydligt visar att det inte spelar någon roll vad vi gör för det kommer inga satsningar i alla fall.
Skulle för övrigt kunna köpa tanken på att öppna upp för en breddverksamhet på flicknivå om intresset vore tillräckligt stort för att fylla upp grupper i varje årskull. Den typen av breddverksamhet har jag egentligen inget problem med. Det är elitsatsningsdelen jag har problem med. Tycker inte heller om att man börjar med en elitsatsning på ett damlag istället för att just börja med breddsatsning på barn och ungdomar.
Allra mest stör det mig dock att styrelsen utan att fråga medlemmarna om lov valde att bara ta beslut om att skapa ett elitdamlag. ( Dessutom togs detta beslut så snabbt att jag tvivlar på att de han utreda frågan tillräckligt omfattande. ) Frågor av denna typ borde i medlemstyrd förening vara underställd medlemmarna på ett årsmöte.
Om du inte tycker att en satsning på våra juniorlag ger positiv effekt på vårt a-lag vet jag inte om jag skall skratta eller gråta. Det plockas ju upp spelare titt som tätt från juniorerna och inför denna säsongen hade vi tre DIF-fostrade junisar som gav utdelning då de försvann till NHL. ( Ytterligare en orsak till varför elitsatsningar på damhockey inte är ekonomiskt försvarbart. Du kommer aldrig få ett öre för någon spelare som du lagt ner resurser på att utbilda. ) Har du inte breddsatsningen kan du omöjligen hitta de kommande elitspelarna heller från juniorlagen, ett faktum som borde vara självklart egentligen.
avslutningsvis hoppas ni inser att det bästa ni som vurmar för damhockey kan göra är att gå på lagets matcher. Detta skulle antagligen göra den absolut största nyttan både på kort sikt och lite längre dito.
Senast redigerad av Kall-El den 2015-03-04 18:59:30, redigerad totalt 1 gånger.
Nu kan ju inte alla gå på matcher. Jag bor 40 mil ifrån Sthlm, har två barn (7 och 2 år gamla). Jag betalar medlemsavgift, köper souvenirer från shopen då och då, och bidrar med pengar genom Djurgårdshjälpen. Det är mitt sätt att stötta föreningen. Jag får helt enkelt göra det jag kan.
Därför kommer jag att bidra med pengar, oavsett vilket slutmålet med insamlingen blir, för att hjälpa föreningen. Respekt till eldsjälarna vad beslutet än blir.
Därför kommer jag att bidra med pengar, oavsett vilket slutmålet med insamlingen blir, för att hjälpa föreningen. Respekt till eldsjälarna vad beslutet än blir.
- ANTECKNINGSBLOCK
- Medlem: Ja, vanlig medlem
- Säsongskort: Ja
Djurgården skulle lätt kunna gå ut med kostnaderna kontra sponsor/publikintäkterna för damlaget för att en gång för alla döda denna diskussionen.
Det kommer dock inte ske eftersom damhockeyn tyvärr kostar mycket mer än vad många av er tror.
Avlönade tränare, istider, transporter etc.
Icke gratis tyvärr.
Hur mycket har DIF fotboll tjänat i kommunfrågan via Djurgårdsandan och drive-in fotbollen i Rinkeby/Akalla?
Det kommer dock inte ske eftersom damhockeyn tyvärr kostar mycket mer än vad många av er tror.
Icke gratis tyvärr.
Hur mycket har DIF fotboll tjänat i kommunfrågan via Djurgårdsandan och drive-in fotbollen i Rinkeby/Akalla?
Jäkligt mycket, har du koll på csr och vad som skrivs om det, prioritet finnas vd har mer eller mindre sagt att vore det inte för vårat sociala arbete är det inte säkert att han sponsrat med dom summorna då han själv är Göteborgare...så ja det gör skillnad, vi har även blivit upmärksamade av Fifa dop vi är 1av enbart 4 csr klassade klubbar i VÄRLDEN och enligt dom, den bästa tillsamamns med BenficaANTECKNINGSBLOCK skrev:Djurgården skulle lätt kunna gå ut med kostnaderna kontra sponsor/publikintäkterna för damlaget för att en gång för alla döda denna diskussionen.
Icke gratis tyvärr.
Ska vi få något som helst stöd av de styrande i den här kommunen så måste vi lyfta fram damhockeyn också. Dessutom kan man ställa upp helt andra alternativ för sponsorerna om man dessutom har ett framgångsrikt damlag inom föreningen.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Du lär ju vara superkass i schack. Kolla upp ordet synergi.ANTECKNINGSBLOCK skrev:Djurgården skulle lätt kunna gå ut med kostnaderna kontra sponsor/publikintäkterna för damlaget för att en gång för alla döda denna diskussionen.
Icke gratis tyvärr.
- ANTECKNINGSBLOCK
- Medlem: Ja, vanlig medlem
- Säsongskort: Ja
Malmö ff har en historia av sexualbrottslingar i herrlaget och damlaget sågs som oviktigt (Rosengård heter dom för tillfället) . Varför har dom en bättre relation med kommunen och mer sponsorintäkter än csr-DIF?
Enkelt svar, sportslig framgång.
-
Corporate social responsibility är iofs en väldigt lång och ständig process. Nu är jag inte helt hundra på när Djurgården fick upp ögonen för sådana projekt, men det är väl rätt nyligen (både inom fotbollen och hockeyn)?ANTECKNINGSBLOCK skrev:Malmö ff har en historia av sexualbrottslingar i herrlaget och damlaget sågs som oviktigt (Rosengård heter dom för tillfället) . Varför har dom en bättre relation med kommunen och mer sponsorintäkter än csr-DIF?
Praetori skrev:Ska vi få något som helst stöd av de styrande i den här kommunen så måste vi lyfta fram damhockeyn också. Dessutom kan man ställa upp helt andra alternativ för sponsorerna om man dessutom har ett framgångsrikt damlag inom föreningen.
Finns det NÅGOT som tyder på att sponsorer bryr sig det allra minsta om vi har damlag eller inte?
Jag tvivlar...
.... Och om så är fallet varför har damlag i sådana fall så stora problem att få sponsorer?
Undvika skandaler samt nå sportslig framgång är det som betyder något för sponsorer.
Damlaget har ju varit ganska så överlägsna motståndet i kvalet så här långt. Det borde ju även kunna matcha de bästa lagen i Riksserien. Vem vet, de kanske t.o.m tar SM-Guld redan första året i högsta serien. Och vad kan man kalla ett SM-Guld? Sportslig framgång kanske?
Bara en tanke.
Bara en tanke.
Mm, vet du varför sportslig framgång inte är ett bra recept på att upprätta eller bibehålla fans, sponsorer och relationer till andra parter såsom kommun?ANTECKNINGSBLOCK skrev:Malmö ff har en historia av sexualbrottslingar i herrlaget och damlaget sågs som oviktigt (Rosengård heter dom för tillfället) . Varför har dom en bättre relation med kommunen och mer sponsorintäkter än csr-DIF?
För att den är lätt förgången. Man kan ha några härliga år men när de är över så försvinner de som bara varit där under framgången för de har inget intresse av annat än att rida på vågen.
Djurgårdsandan gav oss en huvudsponsor, bara där har projektet gett frukt. Sen om du tar de grabbar och tjejer som knyter an till vår förening i tidig ålder i områden där aik annars är starka, vem vet vad vi kan ha där i framtiden? Spelare? Engagerade supportrar? Företagsledare som sponsrar?