Mycket möjligt att det kan fungera med ett offensivt balanserat lag, men som den mer försikte person jag är föredrar jag att bygga ett lag med en stark defensiv kombinerat med ett giftigt PP-spel. Får man de båda komponenterna att falla på plats kommer man plocka mycket poäng. Det kanske inte ser så snyggt ut alla gånger, men poängen kommer trilla in.Therocket1 skrev:Kul att fortfarande se dig här inne Kall-El!Kall-El skrev:Problemet som jag ser det är att din backbesättning blir för offensivt lagd.
Hade varit mycket bättre om Kyle ersatts av en mer defensivt inriktad back enligt mig.
Avslutningsvis tycker jag inte han levererat bra nog för att få vara kvar heller om jag skall vara helt ärlig.
Jag köper ditt argument att backbesättningen skulle vara alltför offensiv, jag tror dock inte att detta blir ett så stort problem i Allvenskan. Jag har alltid förespråkat ett spel där vi ska ha väldigt mycket puck och i ett sådant spelsätt behövs det spelskickliga backar, något som jag har prioriterat i detta försvar. Min tanke är också att exempelvis Tjärnqvist tar ett större defensiv ansvar och låter t.ex. Lennhammer få blomstra lite mer i det offensiva, tror att vi har potential att få fram en stabil spelskicklig back i Lennhammer om han får rätt uppbackning.
Att Kyle inte har varit bra nog i år är ett intressant argument och är väl rätt på sitt sätt. Men hur ska vi definiera 'bra nog'? Jag menar, förväntningar var SKYHÖGA på honom och det kändes som att alla förväntade sig att han skulle göra minst ett mål i varje match. Utifrån de förväntningarna så har inte alls varit bra. Vidare får man sätta hans spel i ett större perspektiv. Jag tror personligen att ledarstaben ville att vi skulle vara ett spelförande lag men istället blev tillbakatryckta i de flesta matcherna och i ett sådant spelsätt får offensiva backar det väldigt väldigt svårt. Det är bara att konstatera att i ett defensivt lag hör inte Kyle hemma men i ett offensivt lag kan han blomstra riktigt ordentligt.
Risken med att bygga offensivt är att det helt enkelt ställer så mycket mer krav på lagbygget och riskerna för att saker och ting går väldigt fel blir helt enkelt för stora. I det läget vi befinner oss i nu föredrar jag helt enkelt att bygga en defensiv som fungerar i första hand. Får vi hem Bremberg räknar jag kallt med att han får ordning på vårt PP.
I övrigt tror jag tyvärr att vi kan glömma Printzen nästa säsong. Har otroligt svårt att se han vara så sugen på Allsvenskan.
När jag pratar om att Kyle inte varit bra nog pratar jag mest om hans spel i egen zon. Han har helt enkelt varit på tok för osäker där och stått för lite för många grodor för att det skall kännas bra. Dessutom hade jag förväntat mig mycket mer och bättre uppspel från hans sida. Hade inte räknat med att killen skulle klara av att fortsätta var så produktiv som han var senast, inte minst då nyckelspelare som Krüger och Ante har försvunnit. Jag "hänger honom" alltså inte för att han gjort för lite poäng utan pga av hans stora brister i egen zon.
Däremot kan han nog göra stor nytta om vi skulel få ordning på vår offensiv på allvar, men den sannolikheten håller jag tyvärr som rätt liten.
Avslutningsvis välkommen tillbaka.