Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Crashmash skrev:
BOMBOM BOUCHARD skrev:Pierre Johnsson lämnar troligtvis Luleå. Han vill närmare sin flickvän i Karlstad. FBK är tydligen inte intresserad så nu ryktas han vara nära Frölunda.
Pierre är precis den typ av back jag skulle vilja se i DIF. Tyvärr lär det aldrig hända då vi lägger pengarna på forwards. Men oj vilken förstärkning det skulle vara. Han skulle lätt bli vår bästa allroundback. Duktig skridskoåkare och passningsspelare. Hans närkampsspel är bland det bästa i hela Elitserien. Grymma och rejäla tacklingar.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 2820156.ab
Yes, rätt backtyp men fel karaktär. När läkarna sa åt honom att han med all säkerhet hade hjärnskakning och skulle ta det lugnt struntade han i det och kollade tv samt lirade tv-spel eftersom han inte trodde det var så noga. Det hela resulterade i att han fick en allvarlig hjärnskakning istället som höll honom borta lång tid.

Nu det senaste så har han dragits med bråck i nacken, men spelade under försäsongen ändå. Resultatet? Endast 25 matcher den här säsongen, dock vet jag inte om han haft mer bekymmer än just det. Det jag vill komma fram till är att han verkar strunta i sin kropp, fel inställning när han inte lyssnar på någon annan. Har han den inställningen i övrigt också, och inte bara gällande skador?
Tja, hans privatliv känner jag inte till. Däremot tycker jag han varit en av slutspelets absolut bästa spelare. När han mötte vårat tufft spelande lag blev han bara bättre och mot Saiks kvicka spelare har han även då tillhört de bästa. Sedan verkar han fått ordning på bråcket och hjärnskakningar kan drabba alla spelare. Men som jag skrev, med nuvarande sportchef kan vi glömma sådana här värvningar. Senaste åren har vi byggt laget på 6 st hyffsade backar och istället haft 14-15 bra forwards. Den dag vi inser att lag ska byggas från målvakt och framåt kan man börja ha realistiska drömmar om guld igen.

Btw, imponerande bakgrundskoll du verkar ha. Lite som att ha självaste "fråga doktorn" här på forumet. Alltid trevligt med att få lite extra kött på benen. Fortsätt med det. :)
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Användarvisningsbild
Crashmash

Inlägg av Crashmash »

BOMBOM BOUCHARD skrev:Sedan verkar han fått ordning på bråcket och hjärnskakningar kan drabba alla spelare.
Ja, det är självklart. Så har jag resonerat också (läs. Tjärna) tidigare här i tråden. Men nu är det sättet han sköter sin rehab på. Att när man får en dom, av en läkare, som lyder: du har med all säkerhet hjärnskakning. Inte fan åker man hem och kollar tv samt spelar tv-spel då för att man inte trodde det var så noga. Om man nu inte litar på läkare, hur är man i övrigt vid inlärningssyfte/träningar?
Glory1

Inlägg av Glory1 »

Vi ska ha Videll om SSK åker, så är det bara!
Användarvisningsbild
Billx

Inlägg av Billx »

Glory1 skrev:Vi ska ha Videll om SSK åker, så är det bara!
Kan du fixa det då ? jag blir första man som gratulerar
– Finns bara Djurgården eller ingenting, säger Douglas Murray säkert.
Krambjörnen

Inlägg av Krambjörnen »

Dessa spelare har utgående kontrakt:

Målvakter:
Mark Owuya
Tim Sandberg

Backar:
Josef Boumedienne
Staffan Kronwall

Forwards:
Christian Eklund
Nichlas Falk
Mika Hannula
Kristofer Ottosson
Arvid Strömberg
Mathias Tjärnqvist
Daniel Widining

Alltså så har Dif ingen målvakt med kontrakt just nu, men jag tror att åtminstone Sandberg blir kvar. Sedan om Owuya är så intressent för dessa NHL klubbar som det sägs så är det nog ingen vidare stor chans att han spelar i Djurgården nästa säsong :(
Jag skulle vilja se Erik Ersberg i klubben, han ser stark och stabil ut, absolut en av seriens bästa målvakter om han skulle komma. Spelar just nu i Salavat Yulaev ufa i KHL. Dessvärre kostar han några miljoner, 1-4 miljoner per säsong skulle jag tro efter de siffror jag såg vid spel i NHL. Rätta mig om jag har fel.

På backposten så ser det väll så där ut, att Eklund bytte klubb var ganska överraskande enligt mig. Om man ska tänka lite positivt så är det nog bättre att han spelar i en klubb som han vill och inte i Dif och halv såsar. Att Kronwall och Boumedienne inte har något kontrakt förvånar mig inte, för de pengarna som de tjänar måste man prestera mer. Sedan passar inte Boumedienne in i svensk hockey, han är lite för tuff och drar på sig onödiga utvisningar. Vet inte riktigt vad som skulle ersätta dessa, de flesta svenskar är skadedrabbade eller kostar en hel del. Pasi Puistola har inget kontrakt för tillfället, kanske ska hugga på honom? Gör runt 25-30 poäng varje säsong :)

På anfallssidan måste det hända saker, bort med Widing, han kostar en förmögenhet men levererar inget alls nästan. Ottossons bästa år är borta, tror inte att falken fortsätter och om Strömberg försvinner så ser jag inte det som något livsallvarligt. Vill ha kvar Hannula och Tjärna, Hannula för att han kan göra mycket poäng, bara han får spela med lite bättre spelare. Tjärna, lika så, och grym framför mål. Krüger måste ersättas, helst av en duktig passningsspelare. Djurgården måste göra mer mål, och då vore det mycket bra med Videll och Zackrisson. Gärna ännu fler duktiga spelare men mycket hänger ju på pengarna.

Detta är vad jag tror skulle vara bra för nästa säsong :)
Användarvisningsbild
Billx

Inlägg av Billx »

Videll är nära DIF enligt otroligt ovissa källor... men det är taget någonstans ifrån. var även någon på aikforumet som skrivit " glöm videll , han är nära DIF "
– Finns bara Djurgården eller ingenting, säger Douglas Murray säkert.
Användarvisningsbild
NorpaN

Inlägg av NorpaN »

Om vi värvar Videll, kan man då kalla det en ersättare för Widing? För om han, hannula och tjärnqvist stannar så känns det inte som vi behöver wingers. Om vi är på honom, borde det betyda att minst en av dom ska bort? antar att det är widing då.
kaminor

Inlägg av kaminor »

Billx skrev:Videll är nära DIF enligt otroligt ovissa källor... men det är taget någonstans ifrån. var även någon på aikforumet som skrivit " glöm videll , han är nära DIF "
Mmm, såg det där också. Samtidigt spekulerar gnagarna i att både Perttu Lindgren och Oscar Möller kan vara aktuella för dem.

Videll vore ju en trevlig förstärkning, och sannolikt ersättare för Widing/Hannula i så fall då. Vore ju trevligt att komplettera Videll med Klasen. Sjukt långsökt alltihop dock, och dessutom är båda yttrar. Fortfarande är det centers och backar som borde vara prio.
Metal Machine

Inlägg av Metal Machine »

Är det bara jag som ställer mig skeptisk till en värvning av Videll? Jag tycker att Djurgårn behöver FART den här säsongen. Videll har ingen fart. Tycker att han är en kopia av Mackan Nilson. Fantastisk teknik men ingen fart. Hellre Klasen i så fall. Väldigt gärna Klasen...
Användarvisningsbild
Kentta

Inlägg av Kentta »

Metal Machine skrev:Är det bara jag som ställer mig skeptisk till en värvning av Videll? Jag tycker att Djurgårn behöver FART den här säsongen. Videll har ingen fart. Tycker att han är en kopia av Mackan Nilson. Fantastisk teknik men ingen fart. Hellre Klasen i så fall. Väldigt gärna Klasen...
Vad jag tror att vi behöver är en blandning av allt, juniorer vs gamlingar, fart vs teknik, kyla vs aggressivitet osv osv. Videll skulle väl i så fall vara den kyliga avslutaren, något som kanske saknades förra säsongen. Sätt Videll med två som jobbar järnet hela tiden, typ Ölvestad och Zibanejad.
Metal Machine

Inlägg av Metal Machine »

Om vi ändå ska ha in en till trög spelare ser jag hellre att vi värvar tillbaka Linkan. Vi har haft ett väldigt trögt lag hela säsongen. När Jimmie var skadad fanns det ingen fart alls. Det kommer knappast att bli bättre för att vi tar in fler långsamma spelare. Ryser av bara tanken på hur det kan komma att se ut...
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Videll är en bra spelare helt klart.

Tar bra mycket hellre honom är Widing.

Frågan är dock om inte den spelare från SSK som vi skulle hamest nytta av är Lukas Kilström?

I övrigt ser jag helst att man bygger laget bakifrån och ser till att satsa på målvakt först, sedan backar och centrar och sist forwards.
Användarvisningsbild
-daniel-
Säsongskort: Ja

Inlägg av -daniel- »

Förstår inte allt tugg om Videll; han har väl hela säsongen sagt att han vill prova på spel utomlands om han skall bort från SSK. Varför skulle det ändras ifall de åker ur?

Jag gillar Videll. Skarpt. Tror han skulle kunna tillföra mycket men tror han blir för dyr som så många andra, och väljer således hellre att prova sig på ett utomlandsäventyr.
Användarvisningsbild
Salas

Inlägg av Salas »

kaminor skrev:Mmm, såg det där också. Samtidigt spekulerar gnagarna i att både Perttu Lindgren och Oscar Möller kan vara aktuella för dem.
Aikarna tror väl säkert att de ska lyckas värva Crosby, Malkin, Lidström och bröderna Sedin tills nästa säsong. Man behöver inte vara allt för smart för att förstå att varken Möller eller Lindgren skulle vara så dumma i huvudet så att dom skriver på för aik. Vore någon av dom mot all förmodan intresserad av elitseriespel så hade Hv71 gjort allt för att signa dom. Även Djurgården hade varit högintresserade av någon av dom, och att dom då skulle välja aik är knappast realistiskt. Ett sämre lag med mindre publik och en jävligt dåligt ekonomi, alternativt ett av topplagen i Sverige där de ekonomiska tillgångarna är på en helt annat planet jämförelsevis med aik.
Går Möller eller Lindgren till elitserien så blir det inte aik, dom har varken pengar eller något annat attraktivt att locka dessa supertalanger med.

Hoppas för övrigt att vi nu lyckas värva antingen Lindgren eller Möller. Det är inte realistiskt, men vi Djurgårdare kan åtminstone drömma om det, det kan inte sorkarna.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Möller har inte lyckats under de här NHL-matcherna han fått chansen, hittills i alla fall. Vågar hoppas lite mer...
Expert.
Låst