Buar inte heller, men klart folk ska få göra det. Att Jesper Björck går ut och säger stopp blir lite fel och ger ingen tyngd alls. Däremot om en spelare hade gått ut och bett folk sluta med en bra anledning så kanske..pulverapa skrev:Fick mejl från Jesper där läktaren diskuteras. Bl.a. klagas det på för mycket grova svordomar på läktaren och för att spelarna buas under matchen.
Jag anser att svordomar som hora, bög och homo inte är okej, däremot anser jag att kuk och fitta är okej, dock i väldigt begränsad utsträckning. Kuk är en gammal klassisk svordom på hovet. Vad tycker ni?
Vad gäller buandet... Det är inte okej att bua när vi har ett uppspel eller spelar dåligt power play. Däremot är suckandet vid en tappad puck helt okej. Sen tycker jag det är okej att bua ut sin frustration efter slutsignalen, eftersom alla andra lag i hela världen gör det. Men man tokbuar inte mitt i matchen. Ni som buar är precis lika frustrerade som jag, men jag buar inte.
Dessa saker måste bort direkt. Från och med nu kommer publikvärdar säga till vid missbruk av svordomar, precis som i fotbollen i England.
Vad anser ni om svordomar och buande och hur får vi bukt på problemet?
Sedan om Jesper vill föra den diskussionen om vad man får och inte får säga på läktaren så får han nog dra det ett steg längre och sätta tydligare gränser.
Till sist så kan jag tycka att man inte är speciellt smart om man tar med sin unge och ställer sig i klacken eller på AS. Särskilt om man inte vill att ungen hör svordomar, då finns det en familjeläktare med bra pris.
Mailet som Björck bifogade förstod jag inte alls. Det stod fyra frågor där, jag hoppas att personen som skickade mailet läser/skriver här på forumet och kan förklara sina frågor lite:
1) Vilken läktarkultur ska spegla Djurgårdens matcher i Hockey-allsvenskan, särskilt med
tanke på den inte alltför positiv inledningen?
Vad menas med ovanstående? Ska läktarkulturen förändras för att det går bra/dåligt? För att det är HA/ES? Spegla matcherna?
2) Vilket ansvar har arrangören för åskådare som sprider dålig stämning på läktaren och som
förstör andras upplevelse genom hat och negativitet?
Motfråga: Vilket ansvar har arrangören för folk som är för tjocka/långsamma för att gå ordentligt i hovets trappor, vilket förstör min upplevelse? Vilket ansvar har arrangören för att våra spelare inte kan prestera på isen vilket förstör min upplevelse? Vilket ansvar har arrangören för att folk står tysta i klacken?
3) Varför ska jag betala för en biljett, där det i priset är inräknat säkerhetskostnader, när
ordningsvakterna på arenan inte ingriper mot personer som stör den allmänna ordningen.
Den allmäna ordningen?
4) Varför ska jag tvingas fundera en extra gång innan jag tar med mina 10-åriga syskonbarn
på hockey, när personer i omgivningen skriver att folk är "fittor, horor, homos" och ska få
stryk?
Du behöver inte fundera en extra gång. Köp på familjeläktaren.