SHL Omgång 22: Djurgårdens IF - Karlskrona 27/11-2016

Här diskuterar vi Djurgården Hockeys matcher.
Praetori
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: SHL Omgång 22: Djurgårdens IF - Karlskrona 27/11-2016

Inlägg av Praetori »

B.I.B.A skrev:
Praetori skrev:
B.I.B.A skrev:Tycker förövrigt inte hans statistik från AHL är särskilt imponerande heller, även om han gjorde en del mål. Att folk på allvar tror att det finns stjärnpotential i honom går över mitt förstånd.

Som jag sa innan säsongen; secondary scoring. Han kan spela i en tredjekedja och i ett powerplay för ett bra lag och skrapa ihop lite poäng. I ett dåligt lag är han helt oduglig.
Inser du att det är en spelare som folk som begriper sig på hockey, mer än de flesta i Sverige, på andra sidan pölen en gång jämfört honom med Crosby i potential. Sen utvecklades han inte hela vägen men det är ingen dussinlirare i grund och botten. Tror han kan bli en late bloomer i rätt miljö.
Alltså ärligt, har du tittat på matcherna? Har du sett honom i Modo? I Växjö? Han är precis så värdelös som hans statistik säger. Killen gick förövrigt 27a i draften några år innan Crosby. Enda gången han kan ha jämförts rättvist med Crosby vore när han själv var typ 17 och Crosby 14.

Sen besitter man inte automatiskt förmågan att bli en bra spelare för att man valts i förstarundan i draften. Kolla tillbaka genom åren så kan du se hur många bottennapp det finns. Jeff är ett av dem.
Jag säger inte att han är nån Crosby men det är en spelare som har grunderna och potential utöver det som förmodligen några av våra andra ordinarie killar har. Någonstans där inne finns det och frågan är snarare vad som behövs för att trolla fram det.
Jag är beredd att ge honom ytterligare chanser en bit in på nyåret om inte nån annan trollgubbe (Thore hosthost) skulle dyka upp. Nej än har han inte gjort sig förtjänt av lönen men OM det lossnar så är han ju guld värd.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
minalman
Säsongskort: Ja

SHL Omgång 22: Djurgårdens IF - Karlskrona 27/11-2016

Inlägg av minalman »

Praetori skrev:
Mot lag som KHK så har vi få vapen för att ta oss igenom styrspelet och vi klarar inte av att straffa dem för överbelastningarna. Får de ledningen blir vi uddlösa och sårbara för kontringar. Där finns det mycket för laget att jobba på. Vi skall kunna köra över lag som KHK och Örebro men istället är de lag som vi har svårast mot och som lättast negerar våra styrkor med disciplinerat styrspel, enkla överbelastningar och sarg ut.
Min enkla analys är att vi vill åka skridskor och den sortens motstånd låter oss åka så mycket skridskor vi vill.
Då hinner vi inte med några konstruktiva tankar om hur vi ska kunna göra mål. Vi är inte tillräckligt skickliga för att kunna hantera vår skridskoåkning.
Senast redigerad av minalman den 2016-11-27 22:05:31, redigerad totalt 1 gånger.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
B.I.B.A

Inlägg av B.I.B.A »

Praetori skrev:
B.I.B.A skrev:
Praetori skrev:
B.I.B.A skrev:Tycker förövrigt inte hans statistik från AHL är särskilt imponerande heller, även om han gjorde en del mål. Att folk på allvar tror att det finns stjärnpotential i honom går över mitt förstånd.

Som jag sa innan säsongen; secondary scoring. Han kan spela i en tredjekedja och i ett powerplay för ett bra lag och skrapa ihop lite poäng. I ett dåligt lag är han helt oduglig.
Inser du att det är en spelare som folk som begriper sig på hockey, mer än de flesta i Sverige, på andra sidan pölen en gång jämfört honom med Crosby i potential. Sen utvecklades han inte hela vägen men det är ingen dussinlirare i grund och botten. Tror han kan bli en late bloomer i rätt miljö.
Alltså ärligt, har du tittat på matcherna? Har du sett honom i Modo? I Växjö? Han är precis så värdelös som hans statistik säger. Killen gick förövrigt 27a i draften några år innan Crosby. Enda gången han kan ha jämförts rättvist med Crosby vore när han själv var typ 17 och Crosby 14.

Sen besitter man inte automatiskt förmågan att bli en bra spelare för att man valts i förstarundan i draften. Kolla tillbaka genom åren så kan du se hur många bottennapp det finns. Jeff är ett av dem.
Jag säger inte att han är nån Crosby men det är en spelare som har grunderna och potential utöver det som förmodligen några av våra andra ordinarie killar har. Någonstans där inne finns det och frågan är snarare vad som behövs för att trolla fram det.
Jag är beredd att ge honom ytterligare chanser. Nej än har han inte gjort sig förtjänt av lönen men OM det lossnar så är han ju guld värd.
Javisst. Efter 13 års underpresterande och noll vilja att jobba hårt så kommer den där dolda talangen fram och killen blir plötsligt en stjärna. Troligt.

Personligen anser jag att en spelare som har usel inställning, är 32 år gammal och egentligen aldrig vart i närheten så bra som han förutspåddes att bli, är slut. Han har peakat. Har oerhört svårt att tro att det finns mycket mer att hämta ur Jeff. Visst, spela honom med Thoresen så kanske han kan presentera en stabil säsong rent statistiskt, men annars kan vi nog med säkerhet säga att han kommer inte bli bättre än såhär.
Avgå Jocke.
rikkard

Inlägg av rikkard »

B.I.B.A skrev:
Praetori skrev:
B.I.B.A skrev:
Praetori skrev:

Jag är beredd att ge honom ytterligare chanser. Nej än har han inte gjort sig förtjänt av lönen men OM det lossnar så är han ju guld värd.
Javisst. Efter 13 års underpresterande och noll vilja att jobba hårt så kommer den där dolda talangen fram och killen blir plötsligt en stjärna. Troligt.

Personligen anser jag att en spelare som har usel inställning, är 32 år gammal och egentligen aldrig vart i närheten så bra som han förutspåddes att bli, är slut. Han har peakat. Har oerhört svårt att tro att det finns mycket mer att hämta ur Jeff. Visst, spela honom med Thoresen så kanske han kan presentera en stabil säsong rent statistiskt, men annars kan vi nog med säkerhet säga att han kommer inte bli bättre än såhär.
Praetori är ett troll! Skäms för att jag gått på hans provokationer tidigare. Imponerande hur väl du spelat rollen ändå. Tellqvist SHL:s bästa målvakt, fast sist i statistiken. Jeff=Crosby. Ikväll gick högmod före fall, men du har ändå "kryddat till" tillvaron här.
Praetori

Inlägg av Praetori »

rikkard skrev:
Praetori är ett troll! Skäms för att jag gått på hans provokationer tidigare. Imponerande hur väl du spelat rollen ändå. Tellqvist SHL:s bästa målvakt, fast sist i statistiken. Jeff=Crosby. Ikväll gick högmod före fall, men du har ändå "kryddat till" tillvaron här.
Skillnad på att toksåga en spelare som underpresterat och tro att en bänkning skulle förbättra prestationen om sagda spelare har en högstanivå som verkligen skulle vara laget till gagn om den kommer fram och att toksåga en dussinlirare.

Jag står fast vid att Tellan är en bra målvakt. Inte seriens just nu bästa men han har inte riktigt fått den hjälp av försvaret som "bra målvakter" brukar ha heller.

Om vissa här inne fått bestämma hade både Thoresen och Mantas blivit bänkade i början av förra säsongen, just saying.

Jag satt själv och gapade som en annan dåre på Jeff ikväll men med lite distans så tycker jag ändå att han blivit bättre på senaste.

Och stenar i glashus och allt sånt.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
B.I.B.A

Inlägg av B.I.B.A »

Praetori skrev: Skillnad på att toksåga en spelare som underpresterat och tro att en bänkning skulle förbättra prestationen om sagda spelare har en högstanivå som verkligen skulle vara laget till gagn om den kommer fram och att toksåga en dussinlirare.

Jag står fast vid att Tellan är en bra målvakt. Inte seriens just nu bästa men han har inte riktigt fått den hjälp av försvaret som "bra målvakter" brukar ha heller.

Om vissa här inne fått bestämma hade både Thoresen och Mantas blivit bänkade i början av förra säsongen, just saying.

Jag satt själv och gapade som en annan dåre på Jeff ikväll men med lite distans så tycker jag ändå att han blivit bättre på senaste.
Vad har du för belägg att Tambellini har en högstanivå som skulle gynna oss i SHL? För att han är kanadensare? För att han var ok i AHL? För att han spåddes bli bra för 17 år sedan? Han underpresterar inte, han är såhär dålig.

Har inget minne av att Mantas öppnade dåligt förra året. Däremot så syntes det redan förra året ålderstecken på Tellan och därmed tog Mantas över förstaspaden. Någon sådan back-up har vi inte i år. Tellqvist är inte värdelös, men långt ifrån en stabil förstamålvakt som kan vinna matcher på egen hand.

Thoresen förtjänade definitivt bänkning i början av förra säsongen, men skillnaden där är att alla visste att han var nyopererad och hade enormt mycket mer att ge. Det kan man inte säga om Tambellini eller Tellqvist hösten 2016.
Avgå Jocke.
Praetori

Inlägg av Praetori »

B.I.B.A skrev:
Praetori skrev: Skillnad på att toksåga en spelare som underpresterat och tro att en bänkning skulle förbättra prestationen om sagda spelare har en högstanivå som verkligen skulle vara laget till gagn om den kommer fram och att toksåga en dussinlirare.

Vad har du för belägg att Tambellini har en högstanivå som skulle gynna oss i SHL? För att han är kanadensare? För att han var ok i AHL? För att han spåddes bli bra för 17 år sedan? Han underpresterar inte, han är såhär dålig.

Har inget minne av att Mantas öppnade dåligt förra året. Däremot så syntes det redan förra året ålderstecken på Tellan och därmed tog Mantas över förstaspaden. Någon sådan back-up har vi inte i år. Tellqvist är inte värdelös, men långt ifrån en stabil förstamålvakt som kan vinna matcher på egen hand.

Thoresen förtjänade definitivt bänkning i början av förra säsongen, men skillnaden där är att alla visste att han var nyopererad och hade enormt mycket mer att ge. Det kan man inte säga om Tambellini eller Tellqvist hösten 2016.

Folk var rent generellt extremt skeptiska till Mantas. Varje ingripande eller missat sådant fick ju kritik.

Gällande jämförelsen med Thore så handlar det ju mer om att spelare som borde kunna prestera knappast blir bättre av att bänkas. Dvs det var BRA att man inte bänkade Thore.

Jämför Hulta, Högström, Englund ja till och med Sörensen när han var totalt under isen för två säsonger sedan.
Så länge de inte visar bristande moral (typ Lofquist) eller är direkt destruktiva så skall de få speltid om det är vad som krävs för att få dem att producera.

Jag ser inte folk hugga på Ljungh eller Lundh på samma sätt.

Nu tror jag dock att man bara väntar på att Possler blir bra innan man hoppar på första bästa erbjudande om att bli kvitt Jeff men jag tror fortfarande att potentialen finns där. Precis som Matt behövde tid att komma in i spelet tror jag Jeff behöver samma chans.

Nu är det jävligt enkelt att vara efterklok. Sett till facit så här långt hade kanske cillen eller tom Guter varit en bättre investering men nu är Jeff här och borde verkligen få lite stöd snarare än skit. Men det är min högst personliga åsikt.
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

Alltså man bänkar inte en spelare med dennes ego eller hur han kommer uppfatta det i tankarna, utan för att andra som väntar på sin tur kan göra det bättre och förbättra laget.

Jag är helt less på Jeff, jag fattar inte varför han är cementerad i 2:a-linan och får tid i pp. Killen är totalt ofarlig till och med i 5-3. I sitt sökande efter medflyt så åker han runt och är för snygg eller elegant för att ta tag i sakerna. Det var ca. 10 omgångar sedan jag helt gav upp när det gäller Jeff.

Samtidigt får andra spelare kämpa sig till speltid och förtroende i pp (läs Ahlén). Det är så det skall vara och den gräddfilen som Jeff kontinuerligt fortsätter att avnjuta av coacherna får mig att må illa och är samtidigt ett hån mot resten av truppen.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Praetori

Inlägg av Praetori »

sensei skrev:Alltså man bänkar inte en spelare med dennes ego eller hur han kommer uppfatta det i tankarna, utan för att andra som väntar på sin tur kan göra det bättre och förbättra laget.

Jag är helt less på Jeff, jag fattar inte varför han är cementerad i 2:a-linan och får tid i pp. Killen är totalt ofarlig till och med i 5-3. I sitt sökande efter medflyt så åker han runt och är för snygg eller elegant för att ta tag i sakerna. Det var ca. 10 omgångar sedan jag helt gav upp när det gäller Jeff.

Samtidigt får andra spelare kämpa sig till speltid och förtroende i pp (läs Ahlén). Det är så det skall vara och den gräddfilen som Jeff kontinuerligt fortsätter att avnjuta av coacherna får mig att må illa och är samtidigt ett hån mot resten av truppen.
Summa kardemumma. Har man gett upp om en spelare så finns ju ingen anledning att ha kvar vederbörande i truppen. Då handlar inte om att bänka utan om att sparka.
Har man däremot inte gett upp så måste det ju till speltid.
Bänkar gör man med folk som brister i det bestämda eller Juniorer med för stort ego. Etablerade spelare som inte presterar är ju en investering som måste hanteras därefter (dvs professionellt), allt annat är kapitalförstöring.

Ja Jeff är en enorm besvikelse så här långt men OM han skall behållas så måste han ju ges möjlighet att förbättras och det händer inte från bänken.

Sent from my SM-G900F using Tapatalk
Användarvisningsbild
jsson

Inlägg av jsson »

sensei skrev:Alltså man bänkar inte en spelare med dennes ego eller hur han kommer uppfatta det i tankarna, utan för att andra som väntar på sin tur kan göra det bättre och förbättra laget.

Klart att dessa två formationer inte är skrivna i sten, men förstår verkligen inte hur vi spelar några andra spelare än följande i PP:

PP1 - Brodin, Ljungh, Ridderwall, Matt, Hultström

PP2 - Ahlén, Davidsson x2, Johansson x2.

Bubblare: Bernhardt, Vejdemo
Wikegårds järnkaminer
Robert Kimbys järnkaminer
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

Praetori skrev:

Summa kardemumma. Har man gett upp om en spelare så finns ju ingen anledning att ha kvar vederbörande i truppen. Då handlar inte om att bänka utan om att sparka.
Har man däremot inte gett upp så måste det ju till speltid.
Bänkar gör man med folk som brister i det bestämda eller Juniorer med för stort ego. Etablerade spelare som inte presterar är ju en investering som måste hanteras därefter (dvs professionellt), allt annat är kapitalförstöring.

Ja Jeff är en enorm besvikelse så här långt men OM han skall behållas så måste han ju ges möjlighet att förbättras och det händer inte från bänken.

Sent from my SM-G900F using Tapatalk
Jag tror vi ser på det annorlunda då. Visst kan Jeffs värde devalveras något på bänken men i min värld kommer lagets dagsprestation före med rätt stor marginal och jag ser heller ingen större sannolikhet att det kommer "lossna" även om Jeff självklart kommer göra något mål då och då med den speltid han besitter.

Jag kan också erkänna att det stör mig något att det alltid skall diskuteras hur en bänkning "uppfattas" hos vissa typer av spelare, medan andra, såsom Hank, Kousa, Ahlén och andra förutsätts ta bänkningar som en man, dvs göra sitt bästa för att återta en plats.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Användarvisningsbild
diftobbe89

Inlägg av diftobbe89 »

Ahléns NHL-bössa har varit en 1-1 kvittering i alla matcher, sedan har laget vänt och vunnit, nu vet vi vem vi skickar in om Fuleå tar ledningen på Tisdag.
Spela fult
Praetori

Inlägg av Praetori »

minalman skrev:Min enkla analys är att vi vill åka skridskor och den sortens motstånd låter oss åka så mycket skridskor vi vill.
Då hinner vi inte med några konstruktiva tankar om hur vi ska kunna göra mål. Vi är inte tillräckligt skickliga för att kunna hantera vår skridskoåkning.
Fast det såg ju inte ut som att vi åkte ifrån KHKs pjäser direkt, snarare tvärtom.
De var först till var och varannan puck, även i vår zon. Klar skillnad mot i Fredags då tempot var ett helt annat. Både Örebro och KHK har förmågan att få ner vårat tempo. Det är inte så att de tillåter oss att åka skridskor utan snarare så låter de oss hantera pucken så mycket vi vill men inte i de områden som räknas.

Tråkig hockey att titta på som motståndare men vi hade liknande tendenser första säsongen efter återkomsten under Säcken. Det var grundmurat försvarsspel där motståndarna fick göra misstagen snarare än att vi blev desperata och började jaga puck eller försökte spela oss ur varenda situation.
diftobbe89 skrev:Ahléns NHL-bössa har varit en 1-1 kvittering i alla matcher, sedan har laget vänt och vunnit, nu vet vi vem vi skickar in om Fuleå tar ledningen på Tisdag.
Ahlén har väl alltid varit den som skickas in för att få lite liv och rörelse. Nu har han dessutom hittat formen tre matcher i rad så då är det ju ännu bättre. Saknas bara att Hank börjar näta också så kommer motståndarna börja matcha sina bästa mot fjärdekedjan istället för första/andra.
Användarvisningsbild
minalman
Säsongskort: Ja

Inlägg av minalman »

Praetori skrev:
minalman skrev:Min enkla analys är att vi vill åka skridskor och den sortens motstånd låter oss åka så mycket skridskor vi vill.
Fast det såg ju inte ut som att vi åkte ifrån KHKs pjäser direkt, snarare tvärtom.
Vad jag avser är att när vi har pucken under kontroll finns det vissa lag som pressar oss till misstag. Andra lag låter oss åka skridskor så fort att vi gör misstag. KHK hör till den andra sorten. I kamp om pucken är vi inte snabbare, det håller jag med om. Men när vi tillåts sätta fart så sätter vi så hög fart att vi inte hittar varandras klubblad längre.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Skriv svar