Så fort vi lirar med press på oss så brukar det gå åt helvete. Sen så säger magkänslan att det blir ruggigt tuffa matcher.S. Skuggan skrev:MarcusDaze skrev:Det går säkert åt helvete nästa helg mot Brynäs :-/BaronVonDif skrev:Sant, ska bli kul att se hur vi hanterar press och måste-matcher i år även om det är försäsong.Mattias_87 skrev:Och nu är vi i gruppledning och har allt i egna händer
Varför?
European Trophy 2013
- MarcusDaze
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Re: Sv: Re: European Trophy 2013
Re: European Trophy 2013
Haha, precis! Jag älskar alla som hatar oss när det går så bra, alla kommenterar och bara hatar på när de skriver nåt positivt om DIFS. Skuggan skrev:Bara att njuta! Kanske knäpp, men det finns trots allt en viss slutspelsnerv. Bäst är att det uppenbarligen retar de i obygderna, av kommentarer då rikspress skriver om våra positiva resultat!ciirree skrev:Lite rolig statistik bland svenska lagen i ET:
1. Färjestad 18p/+14
2. Luleå 16p/+10
3. DIF 15p/+4
4. Frölunda 13p/+13
5. Brynäs 10p/-2
6. Linköping 9p/+4
7. Hv71 9p/+3
Ja, jag vet att det är försäsong men lite kan man iallafall glädjasmed tanke på att vi nu är ett allsvensk lag (det enda lag i ET som spelar i andraligan i sitt land) och leder våran grupp!

Jag skulle snarare påstå motsatsen, att det ska väldigt mycket till om vi ska missa slutspelet, i och med TPS och Frölundas förluster i den sjätte omgången.Edin skrev:Kort och gott så känns det som att det blir otroligt tufft. Vi har våran jobbigaste motståndare kvar att möta och även om vi tar tre poäng så kan vi ändå missa slutspel, så det känns ovisst trots att vi har allting i egna händer.
Förutsättningarna inför de två avslutande omgångarna är enligt följande:
Gruppsegrare går till slutspel, samt bästa tvåan i de fyra grupperna.
Tar Djurgården 4-6 poäng i dubbelmötet mot Brynäs, så är Djurgården gruppsegrare oavsett hur övriga matcher slutar, därmed klart för slutspel.
Tar Djurgården från 0-3 poäng, råder andra förutsättningar, men förutsatt att vi plockar minst en pinne talar ändå det mesta för oss.
Scenario 1: 0 poäng i dubbelmötet med Brynäs
Brynäs går då om oss i tabellen, och då blir det garanterat inget slutspel.
Scenario 2: 1 poäng
Tar vi en poäng, och landar på 16 poäng, så kommer det med största sannolikhet inte att räcka till bästa andraplatsen om TPS vinner gruppen, men en poäng tror jag kommer att räcka för att vinna gruppen.
Med en poäng i dubbelmötet mot Brynäs, så kan Brynäs inte gå om oss. Vad som då krävs för att vi inte ska vinna gruppen, är att TPS tar 4 eller mer poäng i dubbelmötet mot Tappara. Att det inträffar, är nog högst osannolikt. Tappara kom tvåa i SM-liiga ifjol och tog sig hela vägen till final där man föll mot Ässät. TPS kom näst sist, hela 16 poäng upp till Blues på en tolfte plats. Tappara har inte övertygat i European Trophy, men med bara dagar kvar tills seriepremiären så lär dom knappast vika ner sig och förlora två raka matcher mot TPS.
Scenario 3: 2-3 poäng
Tar vi 2-3 poäng, så förbättras chanserna till gruppseger ytterligare. Men skulle TPS skrälla och mot all förmodan slå Tappara i två raka under ordinarie, så finns hoppet om avancemang i form av bästa tvåan. Frölunda kan bli bästa tvåa, men att dom slår Färjestad i två raka (alternativt tar 4 poäng i form av en seger under ordinarie samt en förlust efter förlängning), som släppt in 5 mål på 6 matcher, och därmed i så fall går upp på 17 poäng, är nog högst osannolikt. Landar vi på 17 poäng, kan även HC Škoda Plze? bli en bättre grupptvåa än oss, förutsatt att dom vinner återstående två matcher under ordinarie tid, samt hämtar in två mål i målskillnad, samt ytterligare ett till mål pga färre gjorda mål. Men även det, är som förståeligt, högst osannolikt.
Att JYP ska vara ett hot om bästa andraplatsen, är inget att oroa sig för. Slovan Bratislava som leder gruppen på 16 poäng, har spelat samtliga 8 matcher redan, så tre poäng räcker för att JYP ska gå om dom. Linköping däremot kan vara ett hot, men med 12 poäng ser jag inte hur dom ska kunna hota oss. Dom har ett dubbelmöte med Hv71 att se fram emot, och att Linköping ska ta mer än 3 poäng mot Hv71 känns inte så troligt. Så tar vi två poäng, ska vi nog hålla LHC bakom oss. Skulle Linköping mot all förmodan vinna gruppen, så är det dessutom sannolikt att KalPa slår JYP i en match, och därmed ändå ser till så att tvåan i gruppen hamnar på 16 poäng. Så oddsen talar för oss här.
Scenario 4: 4-6 poäng
Gruppsegrare och därmed klart för slutspelet i Berlin i december.
Så med facit i hand, jag är övertygad om att en poäng mot Brynäs kommer att räcka för gruppseger. Skulle vi dock misslyckas med detta, dvs om TPS tar 4 eller mer poäng mot Tappara, så lär det krävas minst två poäng mot Brynäs för att hålla övriga grupptvåor bakom oss i kampen om bästa andraplatsen.
Så mest troligt är att 17 poäng för vår del kommer att räcka för att bli bästa grupptvåa. Det ska mycket till för att en annan grupptvåa ska hamna på 17 eller mer poäng.
Men både hjärtat och hjärnan säger att en pinne mot Brynäs ska räcka för gruppsegern, så jag tippar på det.
Brynäs borta på fredag, känns för övrigt som en väldigt potentiell kandidat till årets första bortamatch i hockeyn.
Hade planerat att åka till Gävle på fredag, tills jag kom på att jag har en ettningsceremoni och Nollegasque att gå på. Får sjunga dubbelt så mycket åå lördag istället!
Haha, det är klart att jag inte hade velat byta plats med någon utav våra konkurrenter, men här tycker jag att du säger emot dig själv lite. Jag vet inte om jag tycker att det ska "väldigt mycket till" för att vi ska gå tomhänta ifrån dubbelmötet till helgen. Jag har helt övertygad om att det blir dom två svåraste matcherna hittills, men DIF har ju överraskat mig match efter match såhär långt och förhoppningsvis kan man fortsätta med det.Salas skrev:Jag skulle snarare påstå motsatsen, att det ska väldigt mycket till om vi ska missa slutspelet, i och med TPS och Frölundas förluster i den sjätte omgången.Edin skrev:Kort och gott så känns det som att det blir otroligt tufft. Vi har våran jobbigaste motståndare kvar att möta och även om vi tar tre poäng så kan vi ändå missa slutspel, så det känns ovisst trots att vi har allting i egna händer.
----
Scenario 1: 0 poäng i dubbelmötet med Brynäs
Brynäs går då om oss i tabellen, och då blir det garanterat inget slutspel.
Om man ignorerar själva slutspelet för en stund och bara tänker på den mentala biten så är det här fortfarande två extremt viktiga matcher. Ska vi gå in i Allsvenskan med känslan av att vi som underdogs lyckades slå ett på pappret bättre motstånd i ett gruppspel, eller kommer vi in med känslan av att vi hade allt i egna händer men ändå lyckades schabbla bort det? Skulle vi missa slutspel nu så är jag säker på att det kommer göra sig påmint i vår i en eventuell kvalserie/förkvalserie.
Nåväl, det lättaste vore ju helt enkelt om vi och Tappara såg till och vinna våra nästkommande matcher, då slipper man älta sånt här.

För övrigt anser jag att Solna bör förgöras.
Hemma ska vi sjunga in poäng mot Brynäs borta blir det som sagt svårare men omöjligt blir det inte då årets lag har karaktär till skillnad mot framförallt dom 2 senaste säsongernas upplagor av DIF
Oavsett hur det går i dubbelmötet med Brynäs så är jag i alla fall riktigt imponerad av lagets prestation på försäsongen. Visst, vi har inte dominerat i alla matcher vi har vunnit, men att vi lyckas ta poäng eller vinna några av dessa talar för en riktigt bra karaktär i laget, en karaktär som saknades stora delar av förra säsongen.
Jag har ett alla matcher utom en av de vi spelat i ET, den senaste mot Fribourg. Av matchrapporten att döma så fick vi åter igen pröva styrkan i vårt boxplay, ett boxplay jag tycker vi har imponerat i. Det skulle vara intressant att se vår statistik där.
Det är otroligt svårt att på förhand spå hur en match kommer gå, speciellt när det är matcher två dagar i rad. Brynäs tog 3 poäng mot SC Bern i deras andra match i Schweiz och tog 1 mot Fribourg i den första. Vi gjorde precis samma sak fast tvärt om.
Av de matcher jag sett så tycker jag att SC Bern varit det bästa motståndet vi mött hittills, och dom ligger sist i vår grupp.
Nej, hur det än går så är jag stolt över grabbarna på isen så här på försäsongen.
Jag har ett alla matcher utom en av de vi spelat i ET, den senaste mot Fribourg. Av matchrapporten att döma så fick vi åter igen pröva styrkan i vårt boxplay, ett boxplay jag tycker vi har imponerat i. Det skulle vara intressant att se vår statistik där.
Det är otroligt svårt att på förhand spå hur en match kommer gå, speciellt när det är matcher två dagar i rad. Brynäs tog 3 poäng mot SC Bern i deras andra match i Schweiz och tog 1 mot Fribourg i den första. Vi gjorde precis samma sak fast tvärt om.
Av de matcher jag sett så tycker jag att SC Bern varit det bästa motståndet vi mött hittills, och dom ligger sist i vår grupp.
Nej, hur det än går så är jag stolt över grabbarna på isen så här på försäsongen.
Jag är inte arg, och inte besviken.
- Tapout1891
- Medlem: Ja, ständig medlem
- Säsongskort: Ja
- Kontakt:
Stulle skrev:Oavsett hur det går i dubbelmötet med Brynäs så är jag i alla fall riktigt imponerad av lagets prestation på försäsongen. Visst, vi har inte dominerat i alla matcher vi har vunnit, men att vi lyckas ta poäng eller vinna några av dessa talar för en riktigt bra karaktär i laget, en karaktär som saknades stora delar av förra säsongen.
Instämmer!
Jag hoppas självklart på en fortsatt framgångsrik spelanda när säsongen börjar
dvs det viktiga spelet.
"A fast body-contact game played by men with clubs in their hands and knives laced to their feet.” - Paul Gallico
Härlig kvittering av Tappis, 40 sekunder kvar av tredje.
Mot Berlin!
Mot Berlin!
Hoppas Tappara vinner straffläggningen nu. Gör dom det så räcker två pinnar för att säkra gruppsegern.Skotte skrev:Härlig kvittering av Tappis, 40 sekunder kvar av tredje.
Mot Berlin!
- SirDIFalot
- Säsongskort: Ja
Fruktansvärt skönt! Berlin kommer allt närmare.SirDIFalot skrev:Tappara wins!
Det bästa är att Tappara möter TPS redan imorgon igen. Vi kommer alltså veta exakta förutsättningar som gäller inför lördagens match, om det då behövs. Förhoppningsvis tar vi de poängen som fattas redan imorgon, det vore ju att föredra.
Jag vill boka flyg och hotell till Berlin nu... Jag är rädd att Brynäs ska förstöra detta, för jag är så sjukt taggad på att flyga ner till Berlin kvällen den 18e december och hem morgonen den 23e december. 5 kvällar i Berlin mitt i tråkiga och gråa december, för att avnjuta Berlins nattliv och följa Djurgården Hockey utanför Sverige... Vilken avslutning på 2013 det hade kunnat bli!
Helt sjukt vad det skulle vara! Dock så har jag börjat studera och vet inte när vårt "jullov" börjar. Någon gång i mitten av december har jag hört iallafall!Salas skrev:Fruktansvärt skönt! Berlin kommer allt närmare.SirDIFalot skrev:Tappara wins!
Det bästa är att Tappara möter TPS redan imorgon igen. Vi kommer alltså veta exakta förutsättningar som gäller inför lördagens match, om det då behövs. Förhoppningsvis tar vi de poängen som fattas redan imorgon, det vore ju att föredra.
Jag vill boka flyg och hotell till Berlin nu... Jag är rädd att Brynäs ska förstöra detta, för jag är så sjukt taggad på att flyga ner till Berlin kvällen den 18e december och hem morgonen den 23e december. 5 kvällar i Berlin mitt i tråkiga och gråa december, för att avnjuta Berlins nattliv och följa Djurgården Hockey utanför Sverige... Vilken avslutning på 2013 det hade kunnat bli!
Vet du ungefär vad det skulle gå på med flyg, hotell och matchbiljetter?

Penalties, TPS: 3 x 2.
Penalties, Tappara: 4 x 2.
Vad hände där egentligen? Är det bara matcher med de svenska lagen det är "pet"noga (
)?
Penalties, Tappara: 4 x 2.
Vad hände där egentligen? Är det bara matcher med de svenska lagen det är "pet"noga (

Flyget kostar ungefär 1000-1200 tur och retur kring de datumen som slutspelet spelas (19-22 december).Axel_K skrev:Vet du ungefär vad det skulle gå på med flyg, hotell och matchbiljetter?
Direktflyg med Lufthansa från Arlanda kostar tur och retur 1059:- om man flyger dit på onsdagkväll (18e) och hem måndagkväll (23e).
Hotell finns så klart i alla prisklasser, men vill man bo bra och centralt i Berlin, samt med gångavstånd till O2 Arena (där matcherna spelas), så finns till exempel Park Inn by Radisson Berlin Alexanderplatz för 3521 kronor för ett dubbelrum med utsikt, fem nätter. Så 1625 per person i så fall.
Men det finns som sagt budgetlösningar, som till exempel Hotel Adam där man kan bo fem nätter för 1600 totalt, 800 kr/person.
Så med mitt förslag, skulle det gå på runt 2700 kronor för flyg och hotell exklusive biljetter. Biljetterna kostar säkert inte mer än 20 euro styck, så det är väl förmodligen ingen stor tillkommande avgift.