Årsmöte

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Stocky
Säsongskort: Ja

Inlägg av Stocky »

Jag tycker man ska försöka ha en gratis match i år, för att folk som inte går i vanliga fall ska få upp ögonen att det faktiskt är kul med hockey! Och det ska vara mot ett medel bra lag. Men att "gömma" biljetter på stan mm... till för många matcher tror jag bara slår bak ut.

Får vi inte fullsatt på en sån match, ja då vet vi, det går inte få ett snitt över 8.000
Användarvisningsbild
Original Frasse
Medlem: Ja, ständig medlem
Kontakt:

Inlägg av Original Frasse »

DIF Hockey kommer att bjuda in samtliga medlemmar i DIF Fotboll på hockey, det är väl nått sånt som du önskar Stocky?
Användarvisningsbild
Hr1

Inlägg av Hr1 »

Jojje skrev:Jag säger inte att DIF ska sluta sikta mot att få ett högre publiksnitt, jag säger bara att det borde inte vara prio ett då det knappast kommer att hända. Sen tycker jag att DIF borde berätta vad det egentliga snittet ligger på. dvs betalande publik. Skulle bli förvånad om det var över 6000.

Jag vet att man i dagsläget inte får sälja saker i globen, det är därför jag vill att DIF ska förhandla om det.

Nej, nu ska jag ut i skärgården och fira midsommar.
Igen, anser du inte att vi har potentialen att höja publiksnittet?
Jag anser att potentialen finns och att det kan lyckas. Om det lyckas eller med hur mycket beror på många olika saker. En del kan DIF inte påverka men vissa delar kan DIF faktiskt påverka. Och som DIF har idéer om och som kom fram på mötet.
Så återigen, vilka idéer som DIF har för att höja snittet är det fel på? Vilka idéer är det som inte funkar och vad är fel i dom? Var ingen av idéerna bra?

Att öka publiksnittet borde vara prioriterat, för om vi gör det kanske vi får igång en positiv spiral. Fler sponsorer kanske är villiga att gå in, eller med mer pengar. Folk lockar folk. Mer folk betyder ökad souvenirförsäljning på matchdagarna, fler köper 50/50-lotten osv.
Även dina förslag med försäljning av diverse saker i Globen gynnas av mer publik. Därför är det bland det viktigaste.

Tittar du bakåt har du under en kort tid haft ett årsmöte och en inbjudan till möte att diskutera med DIF Hockey. Där hade du nog fått svar på din fråga angående hur många ”betalande” åskådare DIF har. Men din tid var tydligen alldeles för dyrbar. Jag tror nog du får både en och två chanser till i framtiden, så se till att ta dom så får du nog svar på den och alla andra frågor du har.
Jag tycker det är viktigt att kritiskt tänkande personer går och ställer frågor och ifrågasätter.

Jag tycker inte DIF ska ”gå ut” med en sådan siffra”, för det finns det ingen anledning till. Däremot ska DIF självklart svara om en medlem ställer frågan.

Öh, du hade ju kontakter och visste allt som sades på mötet som DIF bjöd in till? Om din kontakt nu missat det kan jag tala om att DIF har planer att förhandla med Baldakinen om ungefär det du föreslår.
Men DIF kan inte bara säga att dom vill ha försäljning eller del av kakan och sen bara få det. Att Baldakinen ska ta en förlust, eller ge pengar till DIF bara för att vara snälla kommer aldrig att hända hur mycket DIF än förhandlar. Som i alla förhandlingar så måste man själv erbjuda något för att få något tillbaka.
Kan DIF, som också om fram på mötet, visa att dom genom samarbete med Baldakinen kan öka försäljningen osv är dom i ett gynnsamt läge att förhandla om att få del av kakan m.m.
Och det är också DIFs plan. Så DIF gör ju exakt som du vill, bra va?

Hoppas du hade en trevlig midsommar (och nej det är ingen sarkasm eller dylikt) för det hade iaf jag. Däremot var inte dagen efter lika kul efter alla förbannade nubbar (och fotbollsförlust för Sverige)
Mats Sundin - Jävla Svin!
Hammarby finns inte längre!
24 år sen - gnagarsvin!
Försvinn från DIF, AEG!!
Dulee, Bergh, Huokko och Rådbjer. Allmänna IK – Kvinnomisshandlarnas klubb.
Erik Kloth

Inlägg av Erik Kloth »

Hr1:

Jobbar du inom Dif? Man får den känslan då man läser dina inlägg. Allt är "frid och fröjd", allt är bara positivt, Dif gör allt rätt men fakta är följande;

HV 71, Färjestad, Frölunda och Linköping är inte bara ett snäpp vassare på allt just nu utan två och kanske t.o.m tre snäpp vassare än Dif både sportsligt och givetvis även ekonomiskt.

Dessa klubbar bara drar ifrån oss och snart är Malmö, MoDo och Brynäs också låååångt före oss om inget drastisgt händer.

Vilka är då kvar? Skelleftå, Timrå, Luleå och vi står väl kvar o trampar vatten och ser på när övrgiga drar ifrån.

Vi kommer inte öka snittet kommande säsong så tillvida vi inte ger bort massor utav biljetter vilket vi redan gör. Betalande åskådare--->>publikintäkter är det relevanta. Färjestad, Frölunda och HV har nästan alltid fulla hus och svindyra biljetter. Ger dessa bort biljetter? Knappast!

De säljer i princip ut hela sina arenor i säsonskort!
Användarvisningsbild
Don_T
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av Don_T »

Erik Kloth:

Var du på mötet som DIF bjöd in till?

Jag är en av de som är mest positiva till det jobb Djurgården lägger ner för att få en starkare ekonomi och därigenom en starkare trupp. Många här inne i forumet verkar tro att arbetet för att få tillbaka DIF till toppen i svensk ishockey ska gå på en natt. Det är ett långsiktigt och hårt krävande jobb och hela DIF Hockey är medvetna om de problem som finns, dessutom så jobbar alla inom DIF Hockey för att vända skutan på rätt köl och sätta full fart igen. Det viktiga är att DIF inte bygger några luftslott för att nå framgång.
DIF! ALLTID - OAVSETT!
Användarvisningsbild
Hr1

Inlägg av Hr1 »

Erik Kloth skrev:Hr1:

Jobbar du inom Dif? Man får den känslan då man läser dina inlägg. Allt är "frid och fröjd", allt är bara positivt, Dif gör allt rätt men fakta är följande;

HV 71, Färjestad, Frölunda och Linköping är inte bara ett snäpp vassare på allt just nu utan två och kanske t.o.m tre snäpp vassare än Dif både sportsligt och givetvis även ekonomiskt.

Dessa klubbar bara drar ifrån oss och snart är Malmö, MoDo och Brynäs också låååångt före oss om inget drastisgt händer.

Vilka är då kvar? Skelleftå, Timrå, Luleå och vi står väl kvar o trampar vatten och ser på när övrgiga drar ifrån.

Vi kommer inte öka snittet kommande säsong så tillvida vi inte ger bort massor utav biljetter vilket vi redan gör. Betalande åskådare--->>publikintäkter är det relevanta. Färjestad, Frölunda och HV har nästan alltid fulla hus och svindyra biljetter. Ger dessa bort biljetter? Knappast!

De säljer i princip ut hela sina arenor i säsonskort!

Nej, jag jobbar inte inom DIF. Men jag har följt DIF Fotboll och Hockey länge nog för att veta att inget är så enkelt som vissa vill få det till.

Är allt frid och fröjd?
Nej det tycker jag inte. Vi var jävligt illa ute ekonomiskt förra året. Och vi ligger fortfarande illa till, även om det inte är en akut kris längre.
Och vi har en lång uppförsbacke att vandra, som kommer att ta många år att gå uppför och tålamod tillsammans med hårt jobb behövs. Och halkar man bak ett steg, vilket kan hända, måste man fortsätta kämpa.
Och DIF kanske inte alltid gör allting rätt. Och DIF har gjort många misstag tidigare år.
Och ja, de ”fyra stora” ligger väldigt långt före oss redan nu. Och jag är också rädd att alla andra lag drar ifrån, och ja det finns risk att det blir så. Men med hårt jobb kanske det kan undvikas! Men jag är rädd för sådana scenarion.
Så frid och fröjd, knappast.

Det jag reagerar mot är att vissa för fram lösningar som är orealistiska och sen kritiserar DIF för att inte göra enligt de förslagen. Att vissa saker förenklas något otroligt. Och att det ibland kommer fram summor och siffror som man vet inte stämmer.

Att kritisera anser jag är otroligt viktigt och det ska man självklart göra. Det måste man göra! Men då ska man också ha bra underlag för det man kritiserar och ha fakta att stödja sig mot. Att faktiskt veta vad man talar om.
Om man inte vet allt och vill man veta mer kan man faktiskt också engagera sig, gå på årsmötet, gå när DIF inbjuder till möten. Eller ta kontakt med DIF om det är något man undrar osv. Då kan man fråga hur allt ligger till, få fakta som man kanske inte visste om, och få hela bilden klar för sig. Och tycker man efter det att man fortfarande har fog för sin kritik ska man kritisera och få till en diskussion, som förhoppningsvis kan sluta i en lösning och förbättring.

Självklart ska man få diskutera i ett forum som det här också, det är det forumet är till för. Men att då ta till sig om man lär sig något eller får nya fakta presenterade för sig.

Du får gärna tala om för mig i vilka resonemang eller vilka fakta jag har fel i, av allt jag skrivit.
Jag har säkert fel om vissa saker, för jag har inte heller alla fakta och jag resonerar säkert också fel. Men visa det då genom fakta eller resonemang så lovar att jag erkänna att jag har fel.

Ett exempel är att förra året var jag kritisk till att DIF inte la in anbud för att ta över försäljningen i Globen, det som Baldakinen senare fick. Jag var också ganska upprörd över det. Hade jag gått in i en diskussion om det då, mot någon som försvarade att DIF inte gjorde det hade jag förlorat big time. Då hade jag fel. Av de fakta jag hade då ansåg jag att jag hade fog för kritiken mot DIF, men efter att ha fått mer fakta och en större bild av det hela vet jag att DIF inte kunde göra så mycket.

Tror du inte att jag också vill att DIF ska ha fullt på alla matcher och att alla betalar svindyra biljetter. Tror du inte att jag också vill att vi ska sälja ut Globen med säsongbiljetter?
Allt detta utan att DIF delar ut gratisbiljetter, för jag förstår också att publikintäkter är det viktigare än det egentliga publiksnittet (även om det också är ganska viktigt, men för andra sakers skull)
Om du vet hur man gör det så är du välkommen att tala om det.
Mats Sundin - Jävla Svin!
Hammarby finns inte längre!
24 år sen - gnagarsvin!
Försvinn från DIF, AEG!!
Dulee, Bergh, Huokko och Rådbjer. Allmänna IK – Kvinnomisshandlarnas klubb.
Användarvisningsbild
Stambert

Inlägg av Stambert »

Hr1 skrev:Om du vet hur man gör det så är du välkommen att tala om det.
Rätt ska vara rätt, jag tycker faktiskt att Erik Kloth har presenterat en lösning. Han förespårkar en höjning av biljett- och säsongskortspriserna till samt ett stopp för gratisbiljetterna.

Personligen är jag helt övertygad om att ett sådant förslag vore en katastrof för publikintäkterna, eftersom det skulle locka så få besökare till Globen. Med 3000-4000 (dyrt) betalande i Globen blir det ingen bra stämning och då kommer inte besökarna tillbaka.
Kojak

Inlägg av Kojak »

Jaha, det märks att det varit midsommarafton. Inte mycket diskussion i detta forum. Som den eviga nykterrist jag är så hoppades jag någonstans att diskussionerna skulle tagit slut och att vi alla skulle vänta och se om publiksnittet kommer ökas eller inte.

Stambert, jag håller fullständigt med dig. Det är ett dåligt förslag sålänge som inte hockeyn är intressant för Djurgårdarna i Stockholm. Men DIF Hockey jobbar stenhårt för att göra deras hemmamatcher intressanta och lockande.

"Realisterna" kommer inte med så många motargument över det vi, tjae ska vi kalla oss "sympatisterna"(?), vi säger. Men Hr1 lyckas faktiskt komma med bra förslag och argument och dessutom säga vad som är fel med "realisternas" argument.

Än så länge tycker jag Hr1 gör ett bra jobb och jag har inte hittat någonting där jag inte håller med honom!

Anledningen till att Hr1 kan besvara frågor och "verka jobba inom DIF Hockey" är för att han av intresse sökt svar på sina frågor. Vissa människor påstår att de har mer "information än vad vi kan drömma om" och ändå komma med förslag och argument som inte DIF Hockey står för.

Det är lite kul när man tänker på det...
Användarvisningsbild
Jojje

Inlägg av Jojje »

Erik Kloth skrev:HV 71, Färjestad, Frölunda och Linköping är inte bara ett snäpp vassare på allt just nu utan två och kanske t.o.m tre snäpp vassare än Dif både sportsligt och givetvis även ekonomiskt.

Som jag ser det är vi även en bra bit efter timrå och luleå rent ekonomiskt. Luleå har även ett bra mycket bättre lag.

Som det ser ut nu så slåss vi med skellefteå aik och malmö om de två sista platserna.

Men visst, vi har ju 10 000 i snitt om något år, så jag är inte orolig.
Användarvisningsbild
Original Frasse
Kontakt:

Saxat från Expressen "Det viktiga är att vi år efter år visar stabil lönsamhet, och att vi gör det tack vare vår kärnverksamhet. Det är publiken och företagssponsorer som skapar förutsättningarna för att vi ska göra bra ekonomiska resultat, inte en egen arena eller restaurangverksamhet." Frölundas klubbdirektör Mats Ahdrian

Sluttjafsat, nu gäller det att få folk att gå matcherna!
Användarvisningsbild
Hovet

Inlägg av Hovet »

Det är ju just där skon klämmer. :wink:
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Original Frasse skrev:Saxat från Expressen "Det viktiga är att vi år efter år visar stabil lönsamhet, och att vi gör det tack vare vår kärnverksamhet. Det är publiken och företagssponsorer som skapar förutsättningarna för att vi ska göra bra ekonomiska resultat, inte en egen arena eller restaurangverksamhet." Frölundas klubbdirektör Mats Ahdrian

Hmmm inte så konstigt at publiken är viktigast för VFHC då de snittar typ 12000 i varje hemmamatch kombinerat med att de inte har några försäljningrättigheter.

om du inte är kapabel att se på vilka enorma skillnader som råder mellan DIF och VFHC känns det som att man kan ge upp direkt...
Användarvisningsbild
Boråsaren

Inlägg av Boråsaren »

Ja håller me Kall-El, ännu en gång! ;)

Frölunda har en publik som går på matcherna, det är otroligt stort med hockey i hela västsverige och de flesta håller på laget. Med ett snitt på över 11500 är det väldigt bra! Frölunda har massor av folk som har säsongsbiljetter också, det märks när de flyttar någon match till Frölundaborg och ungefär 1000 biljetter släpps till vanliga åskådare.

I göteborg har man bara ett lag att hålla på och eftersom det går rätt hyfsat för laget har de massivt stöd, det gör inget om man måste åka 6 mil för att se matcherna. Dock är det intressant att se tendens till publikminskning när det går lite dåligt för laget. Se i lutspelsmatchen mot LHC hemma då LHC kunde ta hem de, då sviker publiken. Skulle det börja gå knackigt för laget kanske publikintäkterna sjunker och budgeten inte heller håller. Jag vet inte vad de räknar med i snitt men...

När DIF har återfått den "stjärnstatusen" som lag i sthlm ska vi på allvar vara med och konkurrera rent ekonomiskt och då ser det väldigt ljust ut. Det lätta är: Gå på matcher..men det finns så ycket mer som spelar in..!
Saknar Kung Wikegård!
Användarvisningsbild
Stambert

Inlägg av Stambert »

Kall-El skrev:
Original Frasse skrev:Saxat från Expressen "Det viktiga är att vi år efter år visar stabil lönsamhet, och att vi gör det tack vare vår kärnverksamhet. Det är publiken och företagssponsorer som skapar förutsättningarna för att vi ska göra bra ekonomiska resultat, inte en egen arena eller restaurangverksamhet." Frölundas klubbdirektör Mats Ahdrian

Hmmm inte så konstigt at publiken är viktigast för VFHC då de snittar typ 12000 i varje hemmamatch kombinerat med att de inte har några försäljningrättigheter.

om du inte är kapabel att se på vilka enorma skillnader som råder mellan DIF och VFHC känns det som att man kan ge upp direkt...
Frölunda omsatte 130 miljoner utan egen arena och utan kringintäkter.
Djurgården omsatte 60 miljoner utan egen arena och utan kringintäkter.

Hur menar du att vi ska kunna minska det gapet utan att höja publikintäkterna? Vad är din lösning på problemet?
Användarvisningsbild
Original Frasse
Kontakt:

Kall-El skrev:

Antingen så pratar vi olika språk eller är det något helt annat!

Boråsaren, vad är det som du vill ändra på? Du säger att det är så mycke mer som spelar in. Vad? Vi har i princip samma förutsättningar sponsormässigt, men dom har mer publik, om vi hade samma publiksnitt, varför skulle vi inte då kunna få samma ekonomi? Du säger att det lätta är "Gå på matcher.." men då så, varför göra det svårt för sig? :D
Skriv svar