Säsongen 2011/2012

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
crike
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Säsongen 2011/2012

Inlägg av crike »

-daniel- skrev:
SkönaDjurgårn skrev:
Datsyuk_13 skrev:DIF har alltså gjort 0 mål på sina tre senaste bortamatcher. Bra där.
Och alla babblar om defensiva nyförvärv. Det kan jag bara inte få in i min lilla hjärna. :shock:

Men visst, det säger en del om backbesättningen också.

EDIT: De senaste elva matcherna har vi gått mållösa fem gånger.
Det är väl inte så konstigt, vi har släppt in förbannat många mål trots en stundtals omänskligt bra målvakt? Det är ju bara på slutet som vi täppt till defensiven...
Håller med, igår såg det mer enkelt ut i försvarsspelet än vad det gjort på hela säsongen. Jag skulle dock inte tacka nej till ett byte mellan Kronwall och Kyle för det. Sen har ju Wesslau varit sinnessjuk de senaste omgångarna, "fladdrande Wesslau" har inte synts till på länge.

Edit. Vi släpper dock till alldeles för många frilägen och detta är både forwards och backarnas fel...dock beskyller jag backarna mer då dom alldeles för lättvindigt blir rundade och släpper puckarna längs sargerna. Fan vi får ju aldrig något tryck i anfallszon när motståndarna vet att dom bara kan skjuta i rundeln så kommer pucken sticka ut i mittzon i höjd med båsdörrarna.
Användarvisningsbild
Stulle
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Stulle »

Problemet i försvarszon är fortfarande att våra spelare inte står upp på egen blå. Dom åker med ner i zon vilket gör att motståndarnas backar blir helt fria till att göra lite som dom vill.

Att vi inte kan skapa något tryck i motståndarzonen hänger ju ihop med det jag skrev åvan. Våra motståndare står upp på blå vilket gör att våra forwards måste söka sig ut på kanten. Väl där så får dom alltid minst 2 motståndare på sig vilket gör att spelet låser sig och man tappar puck.
Jag är inte arg, och inte besviken.
Användarvisningsbild
Husmusen

Re: Medgångssupportrar och ett gäng Cry Babies!

Inlägg av Husmusen »

Vi krigar för att undvika kvalserien. Att sikta på slutspelsplats är inte realistiskt. Vi spelar kasst och har urusel målskillnad. Även fast det är en tight serie så börjar top-8 lagen dra ifrån.
Metal Machine

Inlägg av Metal Machine »

Ursäkta mig, men vad tusan har hans nick för betydelse i sammanhanget? Husmusen - det måste ju vara en AIK:are för möss och råttor tillhör samma släkte! Så j-a efterblivet att man storknar...
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Har personligen varit ytterst tveksam till det lagbygge som DIF hållit på med de senaste två säsongerna och det värsta är att det bara blivit sämre och sämre.

Man har helt enkelt valt att välja bort spets för att handla in dyra spelare som ligger i nivå med vad 3e eller 4e kedjespelare förväntas klara av och detta fungerar självfallet inte över tid. Har man dessutom den UVn som vi har borde dessa båda kedjor fyllas med spelare från just de egna leden då de gör ungefär samma jobb men till kanske 20% av kostnaden om man jämför en spelare som t ex Åberg med Carlsson.

Pga av dessa dyra idiotiska felsatsningar har vi sedan svårt att plocka fram prodcuerande kedjor för att det helt enkelt saknas spelare med den rätta kompetensen. Almtorp är t ex ett lysande exempel på detta; Vi behövde en förstacenter med stark offensiv och väljer att satsa på en spelare som är en sämre version av Ottosson.

Av precis denna anledning fungerar inte heller PP-spelet, det finns helt enkelt ingen spelare som kan hålla i det. Det saknas minst en toppcenter samt en till två offensiv poängforwards. Det är här de tre sista platserna i truppen återigen måste kommenteras. Var det någon som trodde att Almtorp, Carlsson och MT kunde vara dessa spelare helt seriöst? Att det sedan dessutom saknas två pålitiliga defensiva backar gör inte heller saken direkt bättre.

Att i detta läge då dessutom tacka nej till bremberg som antagligen hade fått ordning på vårt PP-spel är helt obegrippligt, inte minst om ryktet beträffande Jocke Ericsson stämmer. Inget ont om Jocke, men någon poängspruta är han inte och långt därifrån.

Lägg därtill problem med polismyndigheten och en styrelse som vägrar försvara misshandlade fans och det finns en hel jävla ocean med problem och man gör egentligen inget åt dem annat än att plocka in en junistränare. Återigen tränarebytet är helt rätt, men det borde kommit redan i början på december.
Användarvisningsbild
Tänkaren
Säsongskort: Ja

Inlägg av Tänkaren »

Även om vi nu skulle ta oss till slutspel, är vi nöjda med spelet?

Vi kan inte göra mål just nu, inte haft en målskytt på hela säsongen, i början av serien var vi sämst i 1:a perioden, vi gjorde inte mål på 27 utvisningar, bottenrekorden kan typ radas upp. Vore det inte för Wesslau skulle vi ligga efter Timrå.

Jag tror alla här hoppas på slutspel, men var realist! Laget är ett katastrofalt felbygge och mycket av all kritik här på forumet är kritik kring just lagbygget. Visst, man kan kritisera enskilda spelare vissa matcher eller berömma samma spelare andra matcher men problemet kvarstår. Laget är en total katastrof, vi kan inte ens sätta ihop en vass förstakedja på pappret. Laget är så dåligt att ETT individuellt misstag kan resultera i en förlorad match, spelaren blir syndabock.

Wesslau har just nu hittat formen, men vad händer om han blir skadad eller tappar formen? Då förlorar vi inte med 0-1 utan 0-5.
jensa85

Inlägg av jensa85 »

Kall-El skrev:Har personligen varit ytterst tveksam till det lagbygge som DIF hållit på med de senaste två säsongerna och det värsta är att det bara blivit sämre och sämre.

Man har helt enkelt valt att välja bort spets för att handla in dyra spelare som ligger i nivå med vad 3e eller 4e kedjespelare förväntas klara av och detta fungerar självfallet inte över tid. Har man dessutom den UVn som vi har borde dessa båda kedjor fyllas med spelare från just de egna leden då de gör ungefär samma jobb men till kanske 20% av kostnaden om man jämför en spelare som t ex Åberg med Carlsson.

Pga av dessa dyra idiotiska felsatsningar har vi sedan svårt att plocka fram prodcuerande kedjor för att det helt enkelt saknas spelare med den rätta kompetensen. Almtorp är t ex ett lysande exempel på detta; Vi behövde en förstacenter med stark offensiv och väljer att satsa på en spelare som är en sämre version av Ottosson.

Av precis denna anledning fungerar inte heller PP-spelet, det finns helt enkelt ingen spelare som kan hålla i det. Det saknas minst en toppcenter samt en till två offensiv poängforwards. Det är här de tre sista platserna i truppen återigen måste kommenteras. Var det någon som trodde att Almtorp, Carlsson och MT kunde vara dessa spelare helt seriöst? Att det sedan dessutom saknas två pålitiliga defensiva backar gör inte heller saken direkt bättre.

Att i detta läge då dessutom tacka nej till bremberg som antagligen hade fått ordning på vårt PP-spel är helt obegrippligt, inte minst om ryktet beträffande Jocke Ericsson stämmer. Inget ont om Jocke, men någon poängspruta är han inte och långt därifrån.

Lägg därtill problem med polismyndigheten och en styrelse som vägrar försvara misshandlade fans och det finns en hel jävla ocean med problem och man gör egentligen inget åt dem annat än att plocka in en junistränare. Återigen tränarebytet är helt rätt, men det borde kommit redan i början på december.
Håller med om allt.

Samtidigt som jag skäms något oerhört då jag inför säsongen på allvar trodde på Guld. Det måste varit under pistolhot och att jag förträngt det så det ursäktar väl det hela till viss del.
jensa85

Inlägg av jensa85 »

Gustaf Wesslau är Elitseriens bästa målvakt skulle jag vilja säga. Eller han är iaf den målvakten som vunnit överlägset mest poäng till sitt lag. Helt på egen hand.

Trots detta ligger vi näst sist och det är knappt att vi ens förtjänar att ligga så högt upp.

Förstår ni då hur illa det är ställt? Nu tror jag inte ens att de mest obotliga optimisterna kan blunda längre. Djugården är med stormsteg på väg mot kvalserien.....

Visst det är fortfarande jävligt tajt i tabellen. MEN, övriga lag runt strecken är helt enkelt klassen bättre än oss på precis alla plan. Vi har nyligen mött FBK/LHC/MODO/AIK som samtliga i allra högsta grad är inblandade i samma skit som oss.

Och hur gick det?

LINKÖPING - DIF 5-0
DIF - FÄRJESTAD 2-1 str
AIK - DIF 4-3 öt
FÄRJESTAD - DIF 1-0
MODO - DIF 1-0

Ska vi vara riktigt ärliga nu så borde vi inte fått någon poäng mot varken Gnaget eller hemma mot Fbk heller. Wesslau som gav oss 3 bonuspoäng.

* 5-12 i målskillnad på dessa fem matcher
* Totalt UTSPELADE i åtminstone 8 av 15 perioder

Och detta mot lag som är lika nere i skiten som vi. Detta är dock en sanning med modifikation. Då samtliga av dessa lag ÄR mycket bättre än Djurgården på precis allt utom på målvaktssidan. Ser man inte detta har man kommit väldigt, väääääääääääääldigt långt i sin förnekelse.

Jag börjar iaf på allvar inse att det kommer bli kval. Och då bedömer jag mina chanser att överleva kvalserien till ungefär 1,4 %. Dvs lika stor chans som Djurgården har att göra mål mot HV 71 i nästa match.

:cry:
Användarvisningsbild
Husmusen

Inlägg av Husmusen »

Vi har vunnit 13 av 43 matcher under ordinarie tid. I min värld är det uruselt. Jag är så jävla besviken på Djurgården :x
jokohanho

Inlägg av jokohanho »

Det må vara fuskbygge. Men som en hel del trodde här inne, före allt drog igång, att vi på pappret hade ett helt okej lag som skulle hamna top 6 i vilket fall och chans på guldet.
Kollar man på varje spelare så är det egentligen inget dåligt lag vi har, just det här bygget förespråkar jag med viss modifikation, något slag av spets hade faktiskt inte skadad.
Men tänk efter, hade man bara fått upp lagandan och det var harmoni i laget, då hade detta lag kunnat vara riktigt vasst.
Vi alla har suttit hela hösten och känt att "vafan hösten bruka vara urusel, det kommer vända snart". Det jag menar är att potentialen finns ju i laget. Hade Tjärna haft samma form som förra säsongen och lyckats peta till dedära puckarna då hade vårt pp kunnat vara vasst med Mattias Carlsson (vilken jag hade lite för stora förhoppningar om innan säsongen började).
Allting har blivit en stor jävla smet och ledningen har varit för rädda att agera tidigare.
Att låta Zabel komma in med 12 omgångar kvar är tufft att vända på den negativa trenden.
Vad vi saknar dock är spelare som Kruger, han betydde oerhört mycket för oss och var en av orsakerna att vi inte hamnade i samma läge förra säsongen som vi nu sitter i.
Vet i fan vad jag känner längre, just nu känns allt bara så fruktansvärt hopplöst, fattar inte hur det kunde bli såhär faktiskt.
Användarvisningsbild
Stulle

Inlägg av Stulle »

jokohanho skrev:Det må vara fuskbygge. Men som en hel del trodde här inne, före allt drog igång, att vi på pappret hade ett helt okej lag som skulle hamna top 6 i vilket fall och chans på guldet.
Kollar man på varje spelare så är det egentligen inget dåligt lag vi har, just det här bygget förespråkar jag med viss modifikation, något slag av spets hade faktiskt inte skadad.
Men tänk efter, hade man bara fått upp lagandan och det var harmoni i laget, då hade detta lag kunnat vara riktigt vasst.
Vi alla har suttit hela hösten och känt att "vafan hösten bruka vara urusel, det kommer vända snart". Det jag menar är att potentialen finns ju i laget. Hade Tjärna haft samma form som förra säsongen och lyckats peta till dedära puckarna då hade vårt pp kunnat vara vasst med Mattias Carlsson (vilken jag hade lite för stora förhoppningar om innan säsongen började).
Allting har blivit en stor jävla smet och ledningen har varit för rädda att agera tidigare.
Att låta Zabel komma in med 12 omgångar kvar är tufft att vända på den negativa trenden.
Vad vi saknar dock är spelare som Kruger, han betydde oerhört mycket för oss och var en av orsakerna att vi inte hamnade i samma läge förra säsongen som vi nu sitter i.
Vet i fan vad jag känner längre, just nu känns allt bara så fruktansvärt hopplöst, fattar inte hur det kunde bli såhär faktiskt.
Jag hävdar fortfarande att vi har spelare som ska klara av att komma till slutspel. Det är vårat spelsystem som inte har funkat. Har man ett system som alla har läst sönder så måste man ha spets på varje position för att det ska funka, vilket vi inte har med råge.
Jag är inte arg, och inte besviken.
Abinadi

Inlägg av Abinadi »

Den här säsongen har uppenbarligen inte levt upp till förväntningarna. Påminner en del om fotbollssäsongen 2009, men där spelarna och fansen tillsammans kämpade för varje poäng och det var slutligen det som höll oss kvar. Jag vill se samma sak i hockeyn, inför de sista omgångarna. Ingen tröja torr. Just nu struntar jag fullständigt i hur korkade våra styrelsemedlemmar är, eller i allt annat som har gått snett hittills. Nu är jag kanske alltför naiv men nu vill jag verkligen se att alla Djurgårdare enas och gör vår del. "Alltid oavsett", gäller desto mer i den situationen som vi befinner oss i just nu. Och visst, vi fans måste få ge kritik, som här på forumet. Men det får inte gå ut över vår egen prestation på läktarplats.

Jag antar att ingen här kommer att bry sig ett smack om vad jag säger. Men jag FÖRVÄNTAR mig ett varmt mottagande av vår nye anförare, Tony Zabel, och att vi alla kämpar till max från början till slut. Det kan gå hur dåligt som helst sportsmässigt, men om inte den viljan och kärleken för vår sköld märks som aldrig förr imorgon, då tappar nog faktiskt till och med jag modet.

Fortsätt gärna med att hacka runt och klaga på forumet. Men imorgon vill jag att alla på Hovet ska visa att vår glöd aldrig falnar. Jag älskar Djurgår'n, och jag hoppas att jag inte är ensam om det...
jensa öhling

Inlägg av jensa öhling »

Jag sågade laget redan innan säsongen. Inte att vi skulle få kvala iof, men förstod inte haussen som var. Det här är ett lag av hockeyknegare som med rätt harmoni kan kämpa till sig en plats på övre halvan men som rent kapacitetsmässigt är 8-9 i serien.

Sen har ju vissa enskilda spelare floppat som man inte kunde tro. Tänker främst på Klubertanz. Trodde inte heller att Mattias Carlsson skulle vara såhär usel eller att Cehlin/Brodin/Norman skulle gå bakåt i sin utveckling.
Användarvisningsbild
crike

Inlägg av crike »

Någon som vet (jag kan ha missat det i det o så stora informationsflödet) hur fördelningen mellan Monty och Falk ser ut? Har Montys uttalade uppgifter förändrats och vad är tanken att Falk ska göra? Som sagt inte inofficiella uppgifter som att peppa gubbarna utan den uttalade rollen.
isolerad

Inlägg av isolerad »

crike skrev:Någon som vet (jag kan ha missat det i det o så stora informationsflödet) hur fördelningen mellan Monty och Falk ser ut? Har Montys uttalade uppgifter förändrats och vad är tanken att Falk ska göra? Som sagt inte inofficiella uppgifter som att peppa gubbarna utan den uttalade rollen.
Nej det enda jag har hört är som du säger att Falk ska vara en länk mellan tränare och spelare.

Det tror jag kan vara sant. De vill få harmoni i truppen och skapa en vi-känsla. Tvivlar på att Falk har ytterligare ansvar då hans erfarenheter av tränare är ungefär lika med noll.
i
Skriv svar