Silly season 2007/08 - nyförvärv, förluster och lagbygget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
_Skogis
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av _Skogis »

Nu måste jag ge mig in i Fernholm hysterin...

Problemet eller möjligheten med Fernholm är:
Han är stor +100Kg = Rätt långsam och bra i egen zon, men igen tacklare och därmed ingen "fighter".
Han har ett rätt bra händer = Skjuter dock för sällan, säkert för att han inte hinner. Hyfsad passare men ingen ny Kronwall eller Lidas.
Möjligen kan han nå samma nivå som Nordström (dvs LA och Dallas), men dessa typer av backar är utdöende i NHL!

Detta gör att han aldrig kommer att slå igenom i NHL vilket Pittsburgh redan har upptäckt... Och tyvär även LHC...
Hade DIF inte lyckats skrämma iväg han, som jag faktiskt tror dom gjorde. Hade vi haft en back som vi kunde bygga laget runt... (dvs en ny Kalle Lilja elller Thomas Eriksson).

Att det sedan finns betydligt bättre spelare att hitta, billiga eller dyra, är en helt annan sak... Men Fernholm är en ny Thomas Johansson, som jag sa tidigare LHC redan upptäckt...
'Vi kastade in en handgranat, och fick tillbaka en napalmbomb' Västerås 2014-04-07
'Det finns dåliga hockey matcher men inga tråkiga' Hans Chrunak
'Vissa åker ut till landet under semestern, andra hem till mormor & morfar' Hank the Tank
Adamski

Inlägg av Adamski »

Truppen ser ju faktiskt hygglig ut jämfört med tidigare säsonger där bra spelare kickades till höger och vänster innan någon (bättre) ersättare värvats. Axelsson tror jag kommer producera direkt - han var ju grym på försäsongen med DIF och dominerade ju direkt i bottenlaget Huddinge trots att han inte spelat en match på ett par månader pga av tjafset mellan DIF och HIK. Frylén är kanske ingen drömvärvning men en helt ok elitserieback. Visserligen risig +/--statistik säsongen som gick men han fick ju samtidigt mest istid i skitlaget Malmö och därför var det väl inte så konstigt att han var inne på en massa baklängesmål. Killen har ändå snittat 15 poäng per säsong sedan han slog igenom 1995/96 i VIK.
Anger tror jag kommer göra dubbelt så många poäng som Dragan så där går vi plus. Jag hoppas dock att styrelsen inser att man måste ha ett slagkraftigt lag från början kommande säsong och inte värva spelare som Fernholm och Marusak när det är "för sent". Visst - det kostar men jag vågar inte tänka på vad som händer med DIF om man åker ur...
Värva smart!
peter johansson

Inlägg av peter johansson »

oswä0216 skrev:Förstår inte varför Mora som borde ha sämre budget än vi kan värva fler klassspelare.

Varför borde Mora ha det för ???
Användarvisningsbild
Rocker

Inlägg av Rocker »

Adamski skrev:Truppen ser ju faktiskt hygglig ut jämfört med tidigare säsonger där bra spelare kickades till höger och vänster innan någon (bättre) ersättare värvats. Axelsson tror jag kommer producera direkt - han var ju grym på försäsongen med DIF och dominerade ju direkt i bottenlaget Huddinge trots att han inte spelat en match på ett par månader pga av tjafset mellan DIF och HIK. Frylén är kanske ingen drömvärvning men en helt ok elitserieback. Visserligen risig +/--statistik säsongen som gick men han fick ju samtidigt mest istid i skitlaget Malmö och därför var det väl inte så konstigt att han var inne på en massa baklängesmål. Killen har ändå snittat 15 poäng per säsong sedan han slog igenom 1995/96 i VIK.
Anger tror jag kommer göra dubbelt så många poäng som Dragan så där går vi plus. Jag hoppas dock att styrelsen inser att man måste ha ett slagkraftigt lag från början kommande säsong och inte värva spelare som Fernholm och Marusak när det är "för sent". Visst - det kostar men jag vågar inte tänka på vad som händer med DIF om man åker ur...
Värva smart!
Kan inte annat än hålla med. Forwardsidan ser rikitgt bra ut - det finns båda offensiva spelare (Bremberg, Bengan, Anger, Otto, Axelsson) och bra defensiva spelare som Bäcker och Asken. Hoppas bara att vi kan knyta till oss ett par starka backar vilket jag är övertygad om kommer hända. Jag tror inte planen var att sätta tre unga målisar bakom ett gäng ruttna backar. Frylén är en bra värvning - han kommer vara stabil och göra en del poäng. Ser onekligen lovande ut!
Användarvisningsbild
grandstoff

Inlägg av grandstoff »

Adamski skrev: Anger tror jag kommer göra dubbelt så många poäng som Dragan så där går vi plus.
Jag är mycket tveksam till att Anger mäktar med 56 poäng kommande säsong. Jag ser gärna att jag har fel, men jag tror det är en aning högt räknat... :wink:
rikkard

Inlägg av rikkard »

grandstoff skrev:
Adamski skrev: Anger tror jag kommer göra dubbelt så många poäng som Dragan så där går vi plus.
Jag tror också att Anger kommer att prestera bättre än Dragan. Anger känns dessutom betydligt mer komplett. Förstår inte riktigt kritiken av den värvningen. Visst han är ingen toppspelare, men väl en bit över medel i Elitserien.

Vad vi behöver är några spetsar till, framförallt på backsidan. Sedan ser det bra ut.
jensa öhling

Inlägg av jensa öhling »

Vi behöver stärka backsidan rejält men också få in en etablerad målskytt.

Vi kan knapast räkna med att Linkan återupprepar sin säsong och måste få in någon mer som producerar. Drömmen är givetvis Nisse Ekman.
Bigge

Inlägg av Bigge »

jensa öhling skrev:Vi behöver stärka backsidan rejält men också få in en etablerad målskytt.

Vi kan knapast räkna med att Linkan återupprepar sin säsong och måste få in någon mer som producerar. Drömmen är givetvis Nisse Ekman.
ursäkta att jag frågar, men har tyvärr itne hängt emd i svängarna ang "Nisse"

Vad är det som säger att han skulle vända hemåt??

Hoppas också han komemr, va ju strålande udner NHL lockouten
There is no I in TEAM!!!!
Användarvisningsbild
Diffe89
Kontakt:

Inlägg av Diffe89 »

Bigge skrev: ursäkta att jag frågar, men har tyvärr itne hängt emd i svängarna ang "Nisse"

Vad är det som säger att han skulle vända hemåt??
Som någon skrev tidigare så är det som talar för att Nisse kommer hem dels

1. Han får knappast nytt kontrakt med Pittsburgh.
2. Han har ett djurgårdshjärta.
Användarvisningsbild
blocco

....

Inlägg av blocco »

Han kommer iaf att få mycket mer speltid hos oss.
Användarvisningsbild
Goalie

Inlägg av Goalie »

japp, om han kommer tillbaka så får han mycket spel tid, spela i power eller box play tror jag
Användarvisningsbild
Diffe89
Kontakt:

Inlägg av Diffe89 »

Goalie skrev:japp, om han kommer tillbaka så får han mycket spel tid, spela i power eller box play tror jag
Eller både och?
rikkard

Inlägg av rikkard »

Diffe89 skrev:
Goalie skrev:japp, om han kommer tillbaka så får han mycket spel tid, spela i power eller box play tror jag
Eller både och?
Enda möjligheten att få hem Nils Ekman är ifall Pittsburgh (eller var han nu spelar) kan låna ut honom. Borde faktiskt finnas en viss liten chans att det sker. Men det är inget att hoppas på.
stolpskott

Inlägg av stolpskott »

rikkard skrev:
Diffe89 skrev:
Eller både och?
Enda möjligheten att få hem Nils Ekman är ifall Pittsburgh (eller var han nu spelar) kan låna ut honom. Borde faktiskt finnas en viss liten chans att det sker. Men det är inget att hoppas på.

Men kontraktet går ut nästa säsong, och förmodligen för han inget nytt kontrakt,eller?
Användarvisningsbild
Remy Lebeau

Inlägg av Remy Lebeau »

Nja, dubbelt så många gör han nog inte. Men jag faktiskt på Anger, han är för övrigt lite underskattad av många. Kan bli en nytändning för honom. 30-35 poäng är inte omöjligt.
Skriv svar