Silly season 2008/09 - nyförvärv, förluster och lagbygget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
pekka21
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av pekka21 »

Kall-El skrev:
pekka21 skrev:
Kall-El skrev: *Niklas Andersson, backar från Allsvenskan brukar sällan bli någon hit i elitserien. När tränarna dessutom inte berömmer hans skridskoåkning utan istället pratar om "bra storlek" ger det mig mardrömmar. Känns som att risken är stor att detta är en spelare som gör elitserien tur och retur över en säsong.
Då kan jag upplysa dig om att Niklas Andersson ÄR en bra skridskoåkare, visst han kommer inte dominera på en gång och det kommer säkert ta lite tid att komma in i det men ge honom lite tid så kommer han vara en stabil elitseriespelar. För talangen har han det gäller bara att få ut den också.
Om han nu är en bra skridskoåkare skulle inte tränarna ha sagt de när de beskrev honom?

Bra fråga, det kan ju såklart inte jag svara på men det är ju min åsikt och allt är ju egentligen vad man jämför med. Jämför man med Frylèn så är han en virtuos på skridskorna, men å andra sidan så är det inte mycket att jämföra med.
"Det känns skitkul. Det finns inget roligare lag att spela i än Djurgården. Jag är Djurgårdare sedan födseln." - Sagt av Niklas Andersson
Användarvisningsbild
Caveman
Säsongskort: Ja

Inlägg av Caveman »

pekka21 skrev:
Kall-El skrev:
pekka21 skrev:
Kall-El skrev: *Niklas Andersson, backar från Allsvenskan brukar sällan bli någon hit i elitserien. När tränarna dessutom inte berömmer hans skridskoåkning utan istället pratar om "bra storlek" ger det mig mardrömmar. Känns som att risken är stor att detta är en spelare som gör elitserien tur och retur över en säsong.
Då kan jag upplysa dig om att Niklas Andersson ÄR en bra skridskoåkare, visst han kommer inte dominera på en gång och det kommer säkert ta lite tid att komma in i det men ge honom lite tid så kommer han vara en stabil elitseriespelar. För talangen har han det gäller bara att få ut den också.
Om han nu är en bra skridskoåkare skulle inte tränarna ha sagt de när de beskrev honom?

Bra fråga, det kan ju såklart inte jag svara på men det är ju min åsikt och allt är ju egentligen vad man jämför med. Jämför man med Frylèn så är han en virtuos på skridskorna, men å andra sidan så är det inte mycket att jämföra med.
Nu förefaller det ju så att DIF har följt denna spelaren länge och noga, så han lär väl kunna stå på ett par skridskor iallafall. Han har "bra stolek", högerskytt, antar att han är värvad för att kunna styra i ett PP.
spiik
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av spiik »

Kall-El skrev:
pekka21 skrev:
Nu finns det tack o lov en egenskap hos tränare som vissa andra av oss inte besitter och det är en egenskap som de facto gör att spelare kan lyckas: och det är att tro på en persons potential och förmåga att lyfta sig.

Skulle det bara satsas på etablerade spelare och inte ge någon ny chansen skulle ju ingen, per definition, ny bra spelare komma fram...

Däremot måste man ju safe:a upp med rutinerade herrar men att satsa på N. Andersson är helrätt!
Blue Brigade Sthlm
Östgöten

Inlägg av Östgöten »

Frågan om DIF behöver en eller två spetsbackar handlar om vad laget är byggt att försvara. Om det räcker för DIF att försvara sin sjundeplats behövs bara en spetsback.
Kall-El skrev:Problemet är inte det att det räcker med en spetsback. Antagligen måste vi ha in två stycken. Detta av följande orsaker:

*Ronnies skadebekymmer. Tyvärr lär väl knappast Rnnie få vara hel under hela säsongen.
Visst är Ronnie skadebenägen, men han kan knappast vara mer skaden än föregående säsong. Ronnie är en fungerande elitserieback.
Kall-El skrev:*Niklas Andersson, backar från Allsvenskan brukar sällan bli någon hit i elitserien...
Niklas Andersson är sannolikt kapabel att ersätta Jiri Marusak och bli en fungerande elitserieback. Om han inte lyckas med det är Niklas en mindre bra värvning.
Kall-El skrev:* Edvin Frylén. *suck* Hur man kan välja att behålla denna spelare är för min del obegripligt.
Obegripligt är bara förnamnet. Edvin är back av låg elitserieklass.
Kall-El skrev:* Deilert och Eklund. Båda två unga och utvecklingsbara till 1000, men utvecklingen på unga spelare kan ibland gå väldigt långsamt.
Eklund bör ta steget att bli en fungerande elitserieback kommande säsong. Deilert är nästa säsong en back av låg elitserieklass.
Kall-El skrev:*Markus Ragnarsson...
Är en back av god elitserieklass och är sannolikt en bättre back än Thomas Johansson
Kall-El skrev:* Vad jag tycker om David Printz som spelare behöver ingen vidare förklaring.
Printz är en fungerande elitserieback kommande säsong, varken mer eller mindre.

Till backarna ska vi lägga Timmy P, som är en en back av god elitserieklass. Om vi lägger samman backarna kan vi konstatera att DIF har:

- Två backar av god elitserieklass.
- Fyra fungerande elitseriebackar.
- Två backar av låg elitserieklass.

Till det ska DIF lägga en back av hög elitserieklass. Jag tycker att DIF har en högre nivå på backarna i år än föregående säsong. Visst skulle jag hellre se ytterligare en spetsback vid sidan av den som ska lyftas in i truppen, men jag skulle hellre se än bättre andramålvakt istället.
sportfåne

Inlägg av sportfåne »

Något nytt om lintner? tänk värvningar av ossi och lintner en defensiv jätte och en vass offensiv spelare som dock är värdelös i egen zon för det mesta
DIF <3
Användarvisningsbild
reservjesus

Inlägg av reservjesus »

Lintner skulle jag jätte gärna se i DIF. Hans offensiv är stabil men som föregående sa, mindre bra defensiv. Tvivlar på att vi får se honom i DIF
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

spiik skrev:
Kall-El skrev:
pekka21 skrev:
Nu finns det tack o lov en egenskap hos tränare som vissa andra av oss inte besitter och det är en egenskap som de facto gör att spelare kan lyckas: och det är att tro på en persons potential och förmåga att lyfta sig.

Skulle det bara satsas på etablerade spelare och inte ge någon ny chansen skulle ju ingen, per definition, ny bra spelare komma fram...

Däremot måste man ju safe:a upp med rutinerade herrar men att satsa på N. Andersson är helrätt!
NU menar inte jag att man bara skall satsa på fulländade spelare. Däremot hade jag gärna sett att man vände bort från kravet att bakar skall vara stora och tunga och istället börjar premiera skridskoåkning istället. Torde vara ganska svårt att lära ett kylskåp åka snabbare på rören. Däremot brukar det inte vara någon omöjlighet att med rätt träning få en mindre spelare att gå upp ett par kilo vid behov.
Användarvisningsbild
Frasse
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Frasse »

reservjesus skrev:Lintner skulle jag jätte gärna se i DIF. Hans offensiv är stabil men som föregående sa, mindre bra defensiv. Tvivlar på att vi får se honom i DIF

Karln är helt värdelös som back och på intet sätt prisvärd.
Tror inte att vi (även om vi hade pengarna) skulle satsa på den hästen igen.
Mesta Mästarna är här, Djurgårdens IF
1926, 1950, 1954, 1955, 1958, 1959, 1960, 1961, 1962, 1963, 1983, 1989, 1990, 1991, 2000, 2001
Användarvisningsbild
Mans91

Inlägg av Mans91 »

Djuuuuuuuuuuuuu
Användarvisningsbild
Rocker

Inlägg av Rocker »

Skönt, då kanske vi kan slippa höra alla spekulationer om att Sundin är en "stor svikare som inte avslutar i sin modersklubb".
Användarvisningsbild
Mans91

Inlägg av Mans91 »

Rocker skrev:
Skönt, då kanske vi kan slippa höra alla spekulationer om att Sundin är en "stor svikare som inte avslutar i sin modersklubb".

ja det är fan jävligt dåligt av honom :S
Djuuuuuuuuuuuuu
Användarvisningsbild
Rocker

Inlägg av Rocker »

Mans91 skrev:
Rocker skrev:

Men å andra sidan... hur många säsonger har Sundin spelat i Djurgården? Han har spelat 46 matcher, det är inte ens en säsong!
Användarvisningsbild
Remy Lebeau

Inlägg av Remy Lebeau »

Hittade en liten grej om Daniel Tjärnqvist när jag läste dagens tidning i Sundsvall.

"Har ni haft någon kontakt med Daniel Tjärnqvist nu?
– Han vill avvakta vad som händer i NHL fram till i höst, så i dag känns det väldigt långt borta. Men man ska aldrig säga aldrig. "

Antar att läget är samma för Ossi Väänänen?
"Jag älskar Sverige och Djurgården" - José Theodore
Algot2003

Inlägg av Algot2003 »

Mans91 skrev:
Rocker skrev:

Väljer att citera mig själv och vad jag skrev för ett tag sen;

"Är inte lika överväldiga över det som många andra. Mats börjar bli till åren och motivationen för Elitserien verkar bli mindre och mindre. Han gör nog rätt i att stanna i Toronto, där han är och kommer förbli en hjälte.

Att gå till någonannan klubb (inkl DIF) skulle ge en enorm press.

Dock inte sagt att OM han vill återvända så är han självklart välkommen Smile Om inte annat för intresset som skulle skapas kring laget"

Inse att Mats aldrig varit och (naturligtvis) aldrig kommer bli den DIF profil/legend som många har en bild av. Han kommer inte bli ihågkommen som en av dom stora Djurgårdarna i mina ögon. Inte i närheten av Håkan Södergren, Challe Berglund eller Micke Johansson.

Visst är jag stolt för att han en gång spelat i DIF och tycker han är en underbar spelare. Men nått mer spel i DIF kommer det inte bli för honom.

Inse det en gång för alla.
stolpskott

Inlägg av stolpskott »

Håller med Algot! Det är dags nu... Detta må vara det mest ointressantaste inlägget på detta forumet, men jag kände att någon behöver bryta tystnaden! ;)
Låst