SHL: Färjestad BK - Djurgårdens IF 19/10-2016

Här diskuterar vi Djurgården Hockeys matcher.
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Re: SHL: Färjestad BK - Djurgårdens IF 19/10-2016

Inlägg av Jim Morrison »

BigJ skrev:Utan att veta statistiken skulle jag gissa att om man gör 2 mål eller färre så är de flesta matcher förluster, om man gör 3 eller fler är de flesta vinster. Någon som är intresserad av statistik kan ju kolla det.

Vår filosofi är ju att vi ska ligga mer i anfallszon än i egen zon så man har satsat hårt på offensiva spelare, mindre på defensiva och då får vi nog räkna med ett par insläppta varje match och måste garanterat göra åtminstone 3 framåt för att vinna medan ett sådant lag som örebro satsat hårt på det defensiva för att sedan satsa på kontringar och kan då kanske släppa in färre och då göra färre för att klara sig.

Själv tycker jag Tellan gjorde en minst lika bra match som Haugen, bägge var mycket bra. Vi hade mer puck, var riktigt ettriga i offensiv zon och spelade riktigt bra men trots många skott så hade vi få riktigt heta chanser.
Vi har alla våra favoriter :roll:
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Praetori
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av Praetori »

Jim Morrison skrev:
Praetori skrev:
Örnen skrev:Väldigt bra match. Hade vi för en gångs skull haft en bättre målvakt än motståndaren för dagen hade vi tagit tre poäng istället för en. Trist. Men det är en svaghet som kostar.
Tycker Haugen var kass ikväll. Han släppte Ikonens höstlöv och Lundins direktvolley. Tellan var i princip lika dålig som släppte till på klapp-klapp trippelpassen och sedan på returen på bortre stolpen. /ironi
"returen på bortre stolpen"

Generöst!
Ja det var en lös puck som dessutom framtvingade en förflyttning från ena stolpen till den andra. Han hade behövt en eller två tiondelar till för att låsa den men plocken men det fick han inte eftersom AOM dragit iväg och Hank var hopplöst efter i och med det. AOM skulle aldrig släppt sin gubbe där men ja Tellan kunde gjort det aningen bättre även om jag på inget sätt lastar honom för det målet.

Sent from my SM-G900F using Tapatalk
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
BigJ

Inlägg av BigJ »

Jim Morrison skrev:
BigJ skrev:Utan att veta statistiken skulle jag gissa att om man gör 2 mål eller färre så är de flesta matcher förluster, om man gör 3 eller fler är de flesta vinster. Någon som är intresserad av statistik kan ju kolla det.

Vår filosofi är ju att vi ska ligga mer i anfallszon än i egen zon så man har satsat hårt på offensiva spelare, mindre på defensiva och då får vi nog räkna med ett par insläppta varje match och måste garanterat göra åtminstone 3 framåt för att vinna medan ett sådant lag som örebro satsat hårt på det defensiva för att sedan satsa på kontringar och kan då kanske släppa in färre och då göra färre för att klara sig.

Själv tycker jag Tellan gjorde en minst lika bra match som Haugen, bägge var mycket bra. Vi hade mer puck, var riktigt ettriga i offensiv zon och spelade riktigt bra men trots många skott så hade vi få riktigt heta chanser.
Vi har alla våra favoriter :roll:
Ja, Urbom börjar bli min. :D

Jag förstår att du tycker att jag favoriserar Tellan och jag tycker att han är bra och står sig väl. I bägge fbks mål så var det i första hand miss av backarna i mina ögon, Hultström på första (men det var också ett riktigt snyggt mål) och Varakas på andra som lät backen stå precis framför Tellan som gjorde en riktigt bra sidledsförflyttning och räddade förstaläget.

Om backarna inte gör sitt jobb så är det klart att det lätt blir mål. Visar precis det jag skriver ovan.
förevigtdjurgården
Säsongskort: Ja

Inlägg av förevigtdjurgården »

Praetori skrev:
Jim Morrison skrev:
Praetori skrev:
Örnen skrev:Väldigt bra match. Hade vi för en gångs skull haft en bättre målvakt än motståndaren för dagen hade vi tagit tre poäng istället för en. Trist. Men det är en svaghet som kostar.
Tycker Haugen var kass ikväll. Han släppte Ikonens höstlöv och Lundins direktvolley. Tellan var i princip lika dålig som släppte till på klapp-klapp trippelpassen och sedan på returen på bortre stolpen. /ironi

Generöst!
Ja det var en lös puck som dessutom framtvingade en förflyttning från ena stolpen till den andra. Han hade behövt en eller två tiondelar till för att låsa den men plocken men det fick han inte eftersom AOM dragit iväg och Hank var hopplöst efter i och med det. AOM skulle aldrig släppt sin gubbe där men ja Tellan kunde gjort det aningen bättre även om jag på inget sätt lastar honom för det målet.

Det blev ju snurr i anfallszon. Tror det är Varakas som stöter ut och lämnar ett hål emellan sig själv och målet när han följer med upp i zon, vilket lämnar AOM med en stor yta att täcka. Han tvekar i en sekund, och när han stöter ut är det för sent för att han ska hinna stoppa passet. Pucken till Färjestadsspelaren som ensam mot två + Tellan lyckas stöta till pucken först på Tellqvist och sen in i mål på returen.

Försvarsspelet kan ju diskuteras.
25/4-2025
Praetori

Inlägg av Praetori »

förevigtdjurgården skrev:
Praetori skrev:
Jim Morrison skrev:
Praetori skrev:

Generöst!

Det blev ju snurr i anfallszon. Tror det är Varakas som stöter ut och lämnar ett hål emellan sig själv och målet när han följer med upp i zon, vilket lämnar AOM med en stor yta att täcka. Han tvekar i en sekund, och när han stöter ut är det för sent för att han ska hinna stoppa passet. Pucken till Färjestadsspelaren som ensam mot två + Tellan lyckas stöta till pucken först på Tellqvist och sen in i mål på returen.

Försvarsspelet kan ju diskuteras.
Står du som back med en anfallare framför kassen går du inte därifrån utan att göra det jävligt tydligt. AOM går ut ur slottet och signalerar hafsigt till lagkapten Hank som har noll chans att hinna ta platsen utan hamnar bakom. Tellan glider stolpe stolpe (och förbi), försöker blockera pucken men en relativt ostörd Åslund kan slå pucken ur greppet på Tellan och in i mål.

AOM gjorde en i övrigt bra match dock. Det är ofta i detaljerna det skiter sig, som att vi i fyra fem lägen får soutpaw-skyttar som får passningar från höger sarg och därmed inte kan lossa direkt utan får skottvinkel på backhand i stället och deras keeper behöver göra noll förflyttning.

- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
förevigtdjurgården

Jajamän, jag försvarar inte någon i sak utan lyfter bara vad jag ser.

Håller till fullo med kring det du säger. Det sitter mycket i detaljerna för oss. Grundspelet är okej och forechecken är till och från riktigt bra. Vi har egentligen inga superexempel på backcheck, men Ikonen lyser starkt i mitt närminne när han åker hem och sonika plockar bort Nygårds/Nygren (vem fan bryr sig KAFFE-spelare) direkt på puck.

Nåväl, ska man säga det?

Tålamod.
25/4-2025
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Sur torsk. Riktigt bra spel.

Vet inte om det är FBK som är dåliga eller om vi faktiskt tar små steg framåt, men vi såg numret större ut än FBK. Det brukar inte höra till vanligheterna.

Davidsson #21 är bland de bästa i laget match efter match.
Urbom är en riktigt bra. Skellefteåspeed när han hämtar puck och vänder upp, jag är imponerad.

Som ni varit inne på så saknas just nu spetsen i laget. Den behöver komma fram snarast (Jeff, Riddarn?)
Ikonen ovh Hultström är då både rejält på gång.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Henke_F
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Henke_F »

Praetori skrev:
Mattias_87 skrev:Det var en väl utförd bortamatch. Jag är verkligen positiv inför framtiden efter den här matchen.
Håller med. Helt klart en bra utförd bortamatch mot ett kaffe som haft vind i seglen på senaste. Men vi är våldsamt ineffektiva och som sagt, med så pass mycket PP vi fått så kan man inte skylla på domare eller något annat när vi förlorar.

Nej det skall man inte göra i onödan. Men det är svårt att vinna matcher när man tvingas lira BP.
Tycker att domarna var hyfsat ok fram tills någon gång i 3:e perioden där dom tappade matchen när dom började skita i att blåsa utvisningar. Sista 10min skulle nog Kaffe haft ca 4st 2:or om dom hållt samma domarnivå som dom utvisade oss för i OT.

Sen alla dessa icing-dumpar som lag får göra mot oss utan att det blåses icing är rent utav löjligt.

Men visst är det vår ineffektivitet vi torskar på. Målskyttet måste upp så vi inte hamnar i OT-lägen och straffar som vi är kassa på. Annars ser man ju vissa ljusglimtar i spelet som vi inte haft tidigare.
Senast redigerad av Henke_F den 2016-10-21 13:22:16, redigerad totalt 1 gånger.
förevigtdjurgården

Henke_F skrev:
Praetori skrev:
Mattias_87 skrev:Det var en väl utförd bortamatch. Jag är verkligen positiv inför framtiden efter den här matchen.
Håller med. Helt klart en bra utförd bortamatch mot ett kaffe som haft vind i seglen på senaste. Men vi är våldsamt ineffektiva och som sagt, med så pass mycket PP vi fått så kan man inte skylla på domare eller något annat när vi förlorar.

Nej det skall man inte göra i onödan. Men det är svårt att vinna matcher när man tvingas lira BP.
Tycker att domarna var hyfsat ok fram tills någon gång i 3:e perioden där dom tappade matchen när dom började skita i att blåsa utvisningar. Sista 10min skulle nog Kaffe haft ca 4st 2:or om dom hållt samma domarnivå som dom utvisade oss för i OT.
Sen alla dessa icing-dumpar som lag får göra mot oss utan att det blåses icing är rent utav löjligt.

Men visst är det vår ineffektivitet vi torskar på. Målskyttet måste upp så vi inte hamnar i OT-lägen och straffar som vi är kassa på. Annars ser man ju vissa ljusglimtar i spelet som vi inte haft tidigare.
Titta med objektiva ögon så ser du att domaren slog av lika mycket icing åt båda hållen, helt enkelt efter regelboken - närmre bestämt en åt vardera håll i ungefär samma sekvens i tredje perioden.
25/4-2025
Praetori

Inlägg av Praetori »

förevigtdjurgården skrev:Grundspelet är okej och forechecken är till och från riktigt bra. Vi har egentligen inga superexempel på backcheck, men Ikonen lyser starkt i mitt närminne när han åker hem och sonika plockar bort Nygårds/Nygren (vem fan bryr sig KAFFE-spelare) direkt på puck.

Nåväl, ska man säga det?

Tålamod.
Någon som var grym på allt det där under samma period förra året var Sallinen, helt fantastisk och syntes på ett bra sätt över precis hela banan, sedan hände något i början på 2016 och han blev tvärkass. Hoppas att Ikonen går åt motsatt håll.
Användarvisningsbild
DRC

SHL: Färjestad BK - Djurgårdens IF 19/10-2016

Inlägg av DRC »

Bra spel eller inte så är det bara poäng som räknas i slutänden. Inte corsin. Inga stilpoäng. Bara inspelade poäng.

Bra lag tar poäng även när de spelar dåligt. De hittar vägar att vinna bara.

Det här DIF hittar tvärtom sätt att förlora. Man förlorar tom när man spelar bättre än motståndaren.
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

DRC skrev:Bra spel eller inte så är det bara poäng som räknas i slutänden. Inte corsin. Inga stilpoäng. Bara inspelade poäng.

Bra lag tar poäng även när de spelar dåligt. De hittar vägar att vinna bara.

Det här DIF hittar tvärtom sätt att förlora. Man förlorar tom när man spelar bättre än motståndaren.
Roligt formulerat. Håller med om att det saknas pjäser i laget som kan vända en negativ matchbild vilket är en oerhört frustrerande insikt. Historiskt sett har vi haft sådana spelare i Linkan, Fimpen, Ölvestad m.m. som har använt just sin spetskompetens för att kunna röra om eller få liv i en match som hittils inte går vår väg.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Skidlöparn

Inlägg av Skidlöparn »

Ny matchtråd?
Skriv svar