Allsvenskan 2013/2014

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
-daniel-
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Allsvenskan 2013/2014

Inlägg av -daniel- »

http://www.mrmadhawk.se/2013/june/de-sk ... nskan.html

I nuläget är DIF långt ifrån favoriter (vilket naturligtvis inte är någon överraskning) hos spelbolagen. Skönt att för en jävla gångs skull slå något ur underläge - åtminstone jämfört med tidigare.
Användarvisningsbild
Salas

Inlägg av Salas »

-daniel- skrev:http://www.mrmadhawk.se/2013/june/de-sk ... nskan.html

I nuläget är DIF långt ifrån favoriter (vilket naturligtvis inte är någon överraskning) hos spelbolagen. Skönt att för en jävla gångs skull slå något ur underläge - åtminstone jämfört med tidigare.
Märkligt att det ändå är 8x pengarna på oss. Jag tror stenhårt att vi kommer tillhöra absoluta toppen kommande säsong. Vi har inte en enorm press på oss, och spelarna är vana vid skitligan vi spelar i så här dags.

Vad Malmö ska uträtta undrar jag. Vad är det som imponerar med deras lagbygge egentligen? Jag tycker inte det är särskilt bra, visst att dom kommer tillhöra övre halvan, men top tre? Inte en chans såvida dom inte fyller på med 2-3 klasspelare.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Jag tycker Malmö ser betydligt intressantare ut än Rögle om jag skall vara ärlig, förstår inte alls hur de kan vara klara favoriter. RBK har ett extremt ungt lag samt en osäker målvaktssituation. Skulle vilja påstå att de och DIF har ett ganska jämnbördigt lag.

Däremot skulle jag i nuläget ranka Oskarshamn högre upp än 7:a.

Aja, känns lite meningslöst att diskutera det här innan trupperna är spikade men i brist på annat så...
Användarvisningsbild
Daniel942

Inlägg av Daniel942 »

-daniel- skrev:Jag tycker Malmö ser betydligt intressantare ut än Rögle om jag skall vara ärlig, förstår inte alls hur de kan vara klara favoriter. RBK har ett extremt ungt lag samt en osäker målvaktssituation. Skulle vilja påstå att de och DIF har ett ganska jämnbördigt lag.

Aja, känns lite meningslöst att diskutera det här innan trupperna är spikade men i brist på annat så...
RBK är väl bara favoriter för att de kommer från ES typ? Ser inte heller varför RBK skulle vara favoriter.
DIF!
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Jag tror de överskattar vissa av Rögles veteraner. Som Lilja och Tjärnqvist. Väldigt trötta.

Deras målvaktssituation tycker jag ser bra ut. Minst en av dom två borde kunna slå igenom.
Expert.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Daniel942 skrev:
-daniel- skrev:Jag tycker Malmö ser betydligt intressantare ut än Rögle om jag skall vara ärlig, förstår inte alls hur de kan vara klara favoriter. RBK har ett extremt ungt lag samt en osäker målvaktssituation. Skulle vilja påstå att de och DIF har ett ganska jämnbördigt lag.

RBK är väl bara favoriter för att de kommer från ES typ? Ser inte heller varför RBK skulle vara favoriter.
Ja, på ett ungefär.

Dock kan vi nästan garanterat räkna med RBK i Kvalserien, minns jag inte fel har de spelat 8 (!!!) KS i rad...
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

SirDIFalot skrev:Jag tror de överskattar vissa av Rögles veteraner. Som Lilja och Tjärnqvist. Väldigt trötta.

Deras målvaktssituation tycker jag ser bra ut. Minst en av dom två borde kunna slå igenom.
Tjärnqvist borde inte ens platsa i en 4:e lina i ett Allsvenskt lag... Lilja har jag inte superkoll på senaste säsongerna, men visst kan det väl vara en stabil värvning? Tänker lite på Dick Tärnström som verkligen var med Solna på deras jobbiga resa, nu är ju inte Lilja direkt lika i spelstilen men menar mest att man by default inte behöver vara trött för att man är gammal. :-)
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

-daniel- skrev:
SirDIFalot skrev:Jag tror de överskattar vissa av Rögles veteraner. Som Lilja och Tjärnqvist. Väldigt trötta.

Tjärnqvist borde inte ens platsa i en 4:e lina i ett Allsvenskt lag... Lilja har jag inte superkoll på senaste säsongerna, men visst kan det väl vara en stabil värvning? Tänker lite på Dick Tärnström som verkligen var med Solna på deras jobbiga resa, nu är ju inte Lilja direkt lika i spelstilen men menar mest att man by default inte behöver vara trött för att man är gammal. :-)
Lilja är 37 år och har hånats för sina insatser senaste åren och tvingats spela i AHL. Det är liksom inte i närheten av när Tärnström eller Kenny Jönsson kom hem till sina lag.

Samtidigt kom ju Ragnarsson i samma ålder från Almtuna..
Expert.
Calle
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Calle »

Reflekterar mitt i allt att Djurgården tippas som femma i AS grundserie 13/14 hos Svenska Spel. 8 ggr pengarna för en serieseger. Hm... Lite småmärklig lista iofs, 30 ggr pengarna för Timrå tex.

Oddsen:
Rögle: 3.
Malmö: 4.
Västerås: 4.
Bik Karlskoga: 6.5.
Djurgården: 8.
Södertälje: 12.
Oskarshamn: 25.
Timrå: 30.
Björklöven: 35.
Mora: 100.
Troja/Ljungby: 125.
Karlskrona: 125.
Almtuna: 125.
Asplöven: 200.
isolerad

Inlägg av isolerad »

Calle skrev:Reflekterar mitt i allt att Djurgården tippas som femma i AS grundserie 13/14 hos Svenska Spel. 8 ggr pengarna för en serieseger. Hm... Lite småmärklig lista iofs, 30 ggr pengarna för Timrå tex.

Oddsen:
30 gånger pengarna för Timrå är väl inget konstigt? Man blir ju inte direkt rädd när man ser deras lag. Halva laget är 20 år eller yngre. Andra halvan är inte så mycket äldre.
i
Användarvisningsbild
crike

Inlägg av crike »

Nu är ju inte alla lag klara ännu men serien känns otroligt svårtippad.

Rögle ska nog som många säger inte vara där uppe. Kan Fransson hålla ihop det vill jag nog dock flytta upp Västerås före Malmö.
Jag skulle nog också vilja flytta Mora över Björklöven iaf, troligen över Timrå också.

Plats 3-7 blir nog inte helt oäven gentemot hur oddsen ligger. Vi, SSK, OIK, Bik och då RBK är nog dom som kommer slåss om placeringarna här.
Calle
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Calle »

isolerad skrev:
Calle skrev:Reflekterar mitt i allt att Djurgården tippas som femma i AS grundserie 13/14 hos Svenska Spel. 8 ggr pengarna för en serieseger. Hm... Lite småmärklig lista iofs, 30 ggr pengarna för Timrå tex.

Oddsen:
30 gånger pengarna för Timrå är väl inget konstigt? Man blir ju inte direkt rädd när man ser deras lag. Halva laget är 20 år eller yngre. Andra halvan är inte så mycket äldre.
Men 30 (!) ggr pengarna? Jämfört m exempelvis 6,5 ggr pengarna för Bik Karlskoga? Eller att både Malmö och Rögle ligger före Västerås som värvat förmodligen hårdast av alla? Helt klart skevt - men frågan är vad 8 ggr pengarna för Djurgårn ligger i rimlighet... Det andra är sekundärt.
Túrin Turambar

Inlägg av Túrin Turambar »

SSK på 12x känns också aningen högt, tycker jag.
Användarvisningsbild
seppuko
Kontakt:

Allsvenskan 2013/2014

Inlägg av seppuko »

Att Rögle tippas så högt är nog pga deras 8 raka kvalserier. Men kul att vi inte tippas lika högt. Känns skönt.
New blood joins this earth, and quickly he's subdued...
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Som jag skrev tidigare, känner mig åtminstone 90%-igt säker på att RBK hamnar i Kvalserien, men att de skall vara favoriter till serievinst känns lite märkligt om man ser till truppen.

Jag slänger ur mig ett tips såhär i mitten på Juni (gör ett nytt tips innan serien drar igång också när trupperna mer eller mindre är spikade):

1) Västerås
2) Malmö
3) Rögle

4) SSK
5) DIF
6) Oskarshamn
7) Bofors

8.) Björklöven
9) Timrå
10) Troja/Ljungby
11) Almtuna
12) Karlskrona