VM 2012

Här diskuteras vi andra DIF-föreningar, övrig hockey och annan sport.
Skriv svar
Frajn
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: VM 2012

Inlägg av Frajn »

Metal Machine skrev:Ingen som har kommenterat följande faktum: Norge 12 - Tyskland 4?

Okej, vad fan hände där?
Som någon skrev på twitter, hämnd för WW2. Såg inte matchen själv men satte kaffet i halsen när jag såg resultatet, tycker att Tyskland varit på stark frammarsch de senaste turneringarna men rekylen verkar ha kommit..
Ur spår bönder!
Metal Machine

Inlägg av Metal Machine »

Hämnd för WW2? Pfft. Är det någon som förtjänar hämnd för det så är det Tyskland, med tanke på vad deras befolkning fick utstå under krigets slutskede samt efter kriget. Detta talas det dock tyst om.
Frajn

Inlägg av Frajn »

Metal Machine skrev:Hämnd för WW2? Pfft. Är det någon som förtjänar hämnd för det så är det Tyskland, med tanke på vad deras befolkning fick utstå under krigets slutskede samt efter kriget. Detta talas det dock tyst om.
Jag såg det bara skrivet av någon på twitter, tror dock inte att ditt argument fungerar i just fallet Norge-Tyskland med tanke på att Norge knappast kan anses ha utfärdat någon hämnd i ordets rätta bemärkelse mer än att vara på den segrande sidan. Men annars håller jag med dig, segrarna skriver historien. Det finns helt klart en hel del som det av någon märklig anledning talas väldigt tyst om. Bomber Harris är kanske det mest talande exemplet:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Arthur_Travers_Harris
Ur spår bönder!
Användarvisningsbild
Leijon

Inlägg av Leijon »

Vad ligger publiksnittet på under VM?
För övrigt anser jag att Solna ska förgöras.
Metal Machine

Frajn skrev:
Metal Machine skrev:Hämnd för WW2? Pfft. Är det någon som förtjänar hämnd för det så är det Tyskland, med tanke på vad deras befolkning fick utstå under krigets slutskede samt efter kriget. Detta talas det dock tyst om.
Jag såg det bara skrivet av någon på twitter, tror dock inte att ditt argument fungerar i just fallet Norge-Tyskland med tanke på att Norge knappast kan anses ha utfärdat någon hämnd i ordets rätta bemärkelse mer än att vara på den segrande sidan. Men annars håller jag med dig, segrarna skriver historien. Det finns helt klart en hel del som det av någon märklig anledning talas väldigt tyst om. Bomber Harris är kanske det mest talande exemplet:

Jag fick känslan av att du instämde i det. Men bra att du är insiktsfull nog att förstå att allting inte är så svartvitt som majoriteten av västerlänningarna gör gällande vad beträffar WW2. Kriget handlade - oavsett vad man anser om Hitler - inte om en ond diktator med maktanspråk och planer på att förslava världen, som mötte motstånd i form av goda välgörare, utan om en kamp mellan två paradigm. Tyskland hade fräckheten att vilja gå sin egen väg och för detta skulle man straffas. Det förklarar övergreppen mot Tyskland och tyskarna under och efter kriget samt den efterföljande historieförvanskningen. Tyskland var inga oskyldiga lamm, men det var inte de allierade heller. Ingen av parterna kan förklara bort sina övertramp med att det var krig. Vissa av händelserna hade definitivt kunnat undvikas utan att krigets utgång hade förändrats.

Och varför var jag tvungen att dra upp den här diskussionen? Därför att den fortfarande oundvikligen blossar upp när Tyskland kommer på tal i något sammanhang. Och eftersom dessa ständigt utmålas som de eviga skurkarna vill jag passa på att bidra med en mer nyanserad syn på saken. Men samtidigt vill jag hälsa alla tyskofober: det var 70 år sen - GET OVER IT.

Ursäktar OT.
Frajn

Inlägg av Frajn »

Metal Machine skrev:
Frajn skrev:

Jag fick känslan av att du instämde i det. Men bra att du är insiktsfull nog att förstå att allting inte är så svartvitt som majoriteten av västerlänningarna gör gällande vad beträffar WW2. Kriget handlade - oavsett vad man anser om Hitler - inte om en ond diktator med maktanspråk och planer på att förslava världen, som mötte motstånd i form av goda välgörare, utan om en kamp mellan två paradigm. Tyskland hade fräckheten att vilja gå sin egen väg och för detta skulle man straffas. Det förklarar övergreppen mot Tyskland och tyskarna under och efter kriget samt den efterföljande historieförvanskningen. Tyskland var inga oskyldiga lamm, men det var inte de allierade heller. Ingen av parterna kan förklara bort sina övertramp med att det var krig. Vissa av händelserna hade definitivt kunnat undvikas utan att krigets utgång hade förändrats.

Och varför var jag tvungen att dra upp den här diskussionen? Därför att den fortfarande oundvikligen blossar upp när Tyskland kommer på tal i något sammanhang. Och eftersom dessa ständigt utmålas som de eviga skurkarna vill jag passa på att bidra med en mer nyanserad syn på saken. Men samtidigt vill jag hälsa alla tyskofober: det var 70 år sen - GET OVER IT.

Ursäktar OT.
EDIT: Nej det gör jag inte, skulle ha varit en :P efter eller något. Egentligen så vet jag inte varför jag tog upp det men det bara pluppade upp.

Ja en klar majoritet använder allt för slarvigt Tyskland under WW2 som exempel för något ont medan de allierade framställs som de goda.

Men åter till frågan, som sagt såg jag inte matchen men undrar likt du, vad hände? Någon som såg matchen?
Ur spår bönder!
Metal Machine

Låter helt sjukt att Norge lyckades soppa banan så med Tyskland. Det måste vara en historisk kollaps. Tyskland som ändå brukar ha en stabil defensiv. Samtidigt är jag glad för Norge, så jag får väl ta och säga grattis till våra grannar.

Edit: Till något helt annat (avd. tjena blixten): Skönt med Bäckis! :)
Användarvisningsbild
crike

Inlägg av crike »

Lite överraskad måste jag säga att Magnutz inte lusat ner den här tråden efter att det blev känt att killarna varit på Stureplan :wink:

Själv har jag inget emot att dom är ute bland folk, om det så är på Stureplan eller om dom raggar kärringar på Garbo. Det jag dock inte fattar är varför dom inte kan hålla sig undan spriten under en 2 veckor lång VM-turnering?! Jag är (trots att jag vet vad spriten gör) en av dom som inte har några större problem om killarna tar någon vardagsöl under säsong men fan under ett VM borde dom kunna hålla sig.

Sorry för OT men det rör iaf spelarna som spelar VM :)
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Jag tycker det känns rätt stört att as we speak är Alexander Ovechkin på hovets is..
Expert.
HomeOfSvenTumba

VM 2012

Inlägg av HomeOfSvenTumba »

SirDIFalot skrev:Jag tycker det känns rätt stört att as we speak är Alexander Ovechkin på hovets is..
Lås in honom tills Augusti!
Spets...
Jag ser ett mönster...
Frajn

Inlägg av Frajn »

HomeOfSvenTumba skrev:
SirDIFalot skrev:Jag tycker det känns rätt stört att as we speak är Alexander Ovechkin på hovets is..
Lås in honom tills Augusti!
Spets...
Hahaha :lol:
Ur spår bönder!
Användarvisningsbild
SkönaDjurgårn

Inlägg av SkönaDjurgårn »

Nej Hitler ville inte förslava världen, han gasade ihjäl alla han inte gillade istället. Normale...
-----
Blir kul att se den nya kedjan med Alfie - Bäckis - Hörnqvist idag! Hoppas de levererar. Två hårt jobbande rightare bredvid passningsgeniet Bäckis bör väl vara rätt tänkt. Tycker att laget ser bra ut men det är svårt att vinna VM-guld med ett durkslag mellan stolparna!
Glory1

Inlägg av Glory1 »

Det där är DIF! KRONWALLED!
Användarvisningsbild
SkönaDjurgårn

Sv: Re: VM 2012

Inlägg av SkönaDjurgårn »

Glory1 skrev:Det där är DIF! KRONWALLED!
Ja det gör ont att möta Djuuuuuurgååårn! Typ. :)
Frajn

Re: Sv: Re: VM 2012

Inlägg av Frajn »

SkönaDjurgårn skrev:
Glory1 skrev:Det där är DIF! KRONWALLED!
Ja det gör ont att möta Djuuuuuurgååårn! Typ. :)
Tänk att få se den smällen i ett derby mot solna ajik. Hockey(hård)porr!
Ur spår bönder!
Skriv svar