Slutspelstråden 2009/10

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
-daniel-
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Slutspelstråden

Inlägg av -daniel- »

BOMBOM BOUCHARD skrev:
Vi kan inte möta Frölunda i semifinal. Tidigast i final. Det högst grundserieplacerade laget möter i semifinal det lägst placerade laget. Så, vi kan alltså inte råka på Frölunda som slutade 7:a i en semifinal.
Vet inte vad jag tänkte på (med...), så är det naturligtvis.

Står dock fast att jag tycker det var ett korrekt val att ta Brynäs. Skall bli otroligt roligt att knäppa alla Gävlebor på näsan som stenhårt tror de kommer vinna den här matchserien enkelt.

In Hardy we trust.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

jensa85 skrev:
Hursomhelst så SKA vi slå Brynäs över 7 matcher. Gör vi inte det är vi ändå inte värda att gå vidare. Så enkelt är det ju.
Helt rätt.

Många glömmer vilket lag som före säsongen fick mångas guldtips och som fortfarande har stora möjligheter att ta hem bucklan.

De som stirrar sig blinda på seriemötena denna säsong gör ett stort misstag. Det finns nämligen inget samband mellan seriemöten och slutspelsmöten. I slutspelet gäller det att prestera på topp. Gör vi och Brynäs det vinner vi. Däremot tror jag att Frölunda har minst lika hög högstanivå som oss.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
DIFDIF
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av DIFDIF »

Tänk också på att om vi hade valt frölunda så skulle spelarna underskatta dom vilket man aldrig ska göra under ett slutspel. Nu möter vi brynäs istället och nu vet spelarna att dom måste göra allt för att vinna.
Användarvisningsbild
Edin

Inlägg av Edin »

Intressant är ju att Brynäs facit mot oss bara är 3-2-2, och ändå får dom det som att låta att fick vi dyngstryk med 6-0 på grund av en fladdrande Wesslau i alla fem matcher.

I våra ögon: Djurgårn väljer Brynäs.

I en Gävlebos ögon: Abborrträsk Stars väljer Washington Capitals.
För övrigt anser jag att Solna bör förgöras.
Torpedo Novgorod

Inlägg av Torpedo Novgorod »

Man måste komma ihåg att grundserien och slutspelet är två HELT olika saker.
Linköping valde Skellefteå förra säsongen, dom hade vunnit alla matcher mot dom eller liknande, men åkte ur i kvarten. Så man kan inte säga "Vi vann ju 4 av 5 matcher mot Frölunda vi borde valt dom".
Ett fullsatt Scandinavium med Niskala, Kallio, Lundqvist, Holmqvist är rätt tufft att möta. Dom har många spelare som kan höja sig många snäpp.
Brynäs lever på några få spelare och dom kan inte spela bättre än vad dom har gjort. Läkerol arena skrämmer knappast något lag.
Torpedo Novgorod

Inlägg av Torpedo Novgorod »

Edin skrev:Intressant är ju att Brynäs facit mot oss bara är 3-2-2, och ändå får dom det som att låta att fick vi dyngstryk med 6-0 på grund av en fladdrande Wesslau i alla fem matcher.

Inte en fladdrande Ridderwall?
Användarvisningsbild
sthlm_dif

Inlägg av sthlm_dif »

Alltså jag börjar bli mer och mer säker på att vi tar detta, Brynäs fansen lugnar mig något enormt.
På varje nyhetstidning på nätet står det artikelkommentarer i överflöd att Brynäs kommer att leka med Djurgården och vinna med 4-2 i matcher och så vidare.
Att dom överskattar sig själva, trots att dom är ett riktigt enmanslag är ganska sorgligt.
Att dom underskattar oss som är seriens fysiskt tuffaste lag att möta är än mer sorgligt.

Vi får hoppas på att Brynäs spelare anser sig själva vara bäst i världen som deras fans gör, för att i så fall så lär dom få storstryk i 4 raka matcher.
Man börjar också bli ganska trött på medias sett att se på Brynäs, dom verkar ju vilja få det till att Djurgården har valt Team Canada.
Brynäs ska inte underskattas, men det är bara sorgligt när media skriver så gott om Brynäs så att en icke hockeykunnig hade trott att dom är motsvarigheten till fotbollens Manchester United.
Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården
Honken

Inlägg av Honken »

En liten jämförelse hur det har gott för lagen under 2000 talet

DIF
2001
Grundserien 1:a
kvartsfinal DIF-AIK 4-1
Semifinal DIF-Luleå 4-1
Final DIF-FBK 4-2

2002
Grundserien 3:a
kvartsfinal DIF-FHC 1-4

2003
Grundserien 4:a
kvartsfinal DIF-Luleå 4-0
Semifinal DIF-FBK 1-4

2004
Grundserien 5:a
kvartsfinal DIF-FHC 0-4

2008
Grundserien 7:a
kvartsfinal DIF-LHC 1-4

Brynäs
2001
Grundserien 3:a
kvartsfinal BIF-Malmö 0-4

2002
Grundserien 8:a
kvartsfinal BIF-FBK 0-4

2006
kvartsfinal BIF-FHC 0-4

2007
Grundserien 6:a
kvartsfinal BIF-HV71 3-4

2009
kvartsfinal BIF-FBK 0-4
Jag har svårt för Djurgårdens jävla klocka (måljingeln ”klockan slår, klockan slår...”), den har satt sig i mitt huvud och ekar fortfarande.
Fredrik Söderström, Tränare Oskarshamn
Användarvisningsbild
Edin

Inlägg av Edin »

Torpedo Novgorod skrev:
Edin skrev:Intressant är ju att Brynäs facit mot oss bara är 3-2-2, och ändå får dom det som att låta att fick vi dyngstryk med 6-0 på grund av en fladdrande Wesslau i alla fem matcher.

Inte en fladdrande Ridderwall?
Nja, det var mest ett skämt och en referens till detta legendariska inlägg ;)

http://difhockey.se/forum/viewtopic.php?p=69309#p69309
Användarvisningsbild
Edin

Inlägg av Edin »

Något som jag också tror kan vara till våran fördel är att domarkvalitén brukar bli bättre i slutspelet.

Precis som spelarna så rycker domarna upp sig ett snäpp och vi slipper se allsvenska gästdomare, och Brynäs kan inte åka lika mycket vattenskidor som dom gjort i grundserien.
Bigge

Inlägg av Bigge »

Lutar mig tillbaka på detta: ;)

99/00 Sm guld 00/01 Sm guld
09/10 Sm guld? 10/11 Sm guld?

Tio år sedan sist. Nu är det fanimej dags!
Hoppas verkligen grabbarna tänder till rejält nu å tar brynäs på borta is på torsdag.
Vill se Printz krossa varenda forward i brynäs med sina ibland klockrena open ice tacklingar, så fort de gör minsta tecken på att vilja komma in i våran zon.....
There is no I in TEAM!!!!
Användarvisningsbild
yobeez

Inlägg av yobeez »

Edin skrev:Något som jag också tror kan vara till våran fördel är att domarkvalitén brukar bli bättre i slutspelet.

Precis som spelarna så rycker domarna upp sig ett snäpp och vi slipper se allsvenska gästdomare, och Brynäs kan inte åka lika mycket vattenskidor som dom gjort i grundserien.
Men risken finns väl att det blir ännu mer hakningar och cross-checkings i ryggen på den som skymer Markström eftersom att domarna tillåter mer och inte vill "avgöra" matcherna?

Aja oavsett hur domarna sköter sig både hoppas jag och tror att vi kan slå ut Brynäs... =) Jag har förövrigt köpt klackbiljetter idag till både kvartsfinal 2 och 4 vilket känns jävligt skönt! Var orolig att jag skulle bli utan biljett....
Jimmie Ölvestad - Mannen, myten, legenden!
Användarvisningsbild
Edin

Inlägg av Edin »

yobeez skrev:
Edin skrev:Något som jag också tror kan vara till våran fördel är att domarkvalitén brukar bli bättre i slutspelet.

Men risken finns väl att det blir ännu mer hakningar och cross-checkings i ryggen på den som skymer Markström eftersom att domarna tillåter mer och inte vill "avgöra" matcherna?
Lösningen på det problemet?

"-Hej, jag heter David Printz, var det någon som ville nåt eller?
-Nää..."
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Bigge skrev:Lutar mig tillbaka på detta: ;)

99/00 Sm guld 00/01 Sm guld
09/10 Sm guld? 10/11 Sm guld?

Tio år sedan sist. Nu är det fanimej dags!
Hoppas verkligen grabbarna tänder till rejält nu å tar brynäs på borta is på torsdag.
Vill se Printz krossa varenda forward i brynäs med sina ibland klockrena open ice tacklingar, så fort de gör minsta tecken på att vilja komma in i våran zon.....
Ta då och luta dig ännu längre bak.

88/89 Sm guld 89/90 Sm guld 90/91 Sm guld

Förhoppningsvis har vi slagit in på en trend att vinna guld vart 10:e år. Då gärna ett par i rad när vi lika håller på. :D
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Användarvisningsbild
warrant

Inlägg av warrant »

Tänkte nämna varför inte matcherna i grundserien spelar så stor roll.
Säsongen 88/89 hade DIF ett bogey-team vid namn Leksand. DIF vann inte en match mot dom i grundserien. Och vilka vann DIF emot i finalen. Jo det var Leksand det.

Sen var det säsongen 89/90. Då var det Färjestad som var lite av ett spöklag för DIF.
Två oavgjorda och två förluster blev det. Och vilka vann DIF emot i finalen. Jo det var Färjestad det.

Går man in i ett slutspel så är det helt nya förutsättningar.
Skriv svar