Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Doyle
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Djurgårdens ekonomi

Inlägg av Doyle »

Känns trist och tråkigt att läsa om denna smörja som smutsar ner många, kanske oskyldiga människor.

Finns alltid två sidor av myntet och vem som nu har rätt eller fel kommer med all säkerhet att visa sig.

Girigheten är människans värsta egenskap.
Rebecca

Inlägg av Rebecca »

Arg skrev:Enligt konspirationsteorin som presenteras av Rebecca så verkar ju den här DIF-styrelsen vara några riktigt skumma typer. Skurkar! Forummobben är inte sena att haka på och kräver styrelsens huvuden på fat, eller åtminstone att de går ut på hemsidan och svarar på anonyma forumanklagelser.

Om vi struntar i detaljerna och går på helheten så anklagas styrelsen för att personligen tjäna pengar på Djurgården. I flera steg har man fört över aktier till det egna bolaget DIF Hockeyintressenter till ett pris som enligt konspirationsteorin understiger marknadspris, men har alltså berikat sig på Djurgårdens bekostnad och sitter på tillgångar som är värda mycket mer än vad man köpt de för.
Om du tolkar det som jag skrev som en ”konspirationsteori” så får det stå för dig. Jag kallar det fakta på bordet, förutom det som jag uttryckligen skrev var rykten/spekulationer.

Om DU tolkar texten som att DIF-styrelsen är några riktigt skumma typer, eller skurkar, så för det stå för dig. Jag skrev att det fanns misstankar om att allt inte gått rätt till, och det är ganska skäliga misstankar att ha när man ser på situationen.

Rätt kul att du inte vill prata om detaljer, då kunde du ha påpekat vad som är felaktigt i det jag skrev. För något felaktigt pekade du inte ut!

Jag har tom erkänt att en del saker kanske inte stämmer, jag har erkänt från början att jag kan ha haft fel i en del saker, men nu börjar jag tro att jag har helt rätt i precis allt!
Däremot så försöker du med din text få det till att det jag skrev inte är sant, utan att peka ut vad som var felaktigt, men jag tror dom flesta kan se igenom ditt försök.

Om någon ”forummobb” börjar kräva huvuden på fat kan inte jag lastas för, alla är egna individer med egna tankar. Däremot är det förvånande att du inte förstår folks reaktioner, och viktigast av allt, att du inte förstår att folk vill ha svar på vissa frågor.

Jag har inte sagt att någon i styrelsen tjänar pengar på DIF. Eller att dom köpt till ett pris som understiger marknadspriset.

Jag har däremot skrivit att styrelsen nu har skaffat sig makt i DH AB, en makt som dom behåller även om vi på årsmötet röstar bort dom, och utan att låta andra få chansen att göra detsamma. Det anser jag vara ett faktum. Eller är det fel?

Jag har sagt att det är jäv att själva bestämma priset för dom aktier man själva köper, och hur otroligt fel den situationen är. Oavsett om dom köpte aktierna för billigt eller för dyrt, så är det är ju exakt så som det har gått till, eller hur?

Och ingen kan kalla det annat än jäv, eller har jag fel?

Sen skrev jag att det finns misstankar om att dom gynnat sig själva, i sin jävsituation, för ingen utomstående har någonsin fått sett några priser, sett en företagsvärdering eller liknande. Det är också fakta, eller hur?

Därför anser jag att man har all rätt i världen att misstänka felaktigheter i den här situationen, tex att man fått köpa aktier till ett underpris, tills alla fakta kommer på bordet och bevisar motsatsen.
Arg skrev: Lyckligtvis finns det ett väldigt enkelt sätt att ta reda på om detta är sant. Om man har fått något till underpris, så är man väldigt ovillig att sälja det för samma pris. Får man köpa en sprillans ny Ferrari för 100.000 kronor, så skulle man vägra om någon dagen efter ville köpa den för 100.000 kronor.
Oj, nu fick du till det. Istället för aktier använder du en bil och istället för ett par år så använder du en dag. Intressant liknelse. Värdet på aktierna i DH AB ändrar värde beroende på hur företaget mår (även om DH AB inte är börsnoterat, går inte in på detaljer om ingen vill att jag ska utveckla). Jag tror att folk förstår den skillnaden, men jag måste tacka för skrattet jag fick när jag läste ditt exempel.

Arg skrev: Därför föreslår jag följande för de som tror på konspirationsteorin: Gå på årsmötet (nej, det går inte lika bra att skriva anonymt på forumet) och ställ frågan om styrelsen är beredda att sälja några eller alla andelar i DIF Hockeyintressenter till samma pris som de köpte andelarna för. Om styrelsen är beredda att sälja, så har de inget att dölja.
Haha, nu skrattar jag ännu mer. Det går nämligen heta rykten om att styrelsen har långtgående planer på just det du skriver, att sälja andelar i Djurgården Hockeyintressenter. Intressant att du också hört det ryktet, eller du kanske redan vet att det blir så?

Så om man ställer den frågan på årsmötet så får man antagligen ett ja som svar. ´
Däremot förstår jag inte hur du kan få det till att styrelsen inte har något att dölja, ser inget som helst samband och förstår inte ur du resonerar?

Sen tror jag inte att folk är så lättlurade! Varför i helvete vill man köpa aktier i Djurgården Hockeyintressenter? Du menar att man ska köpa andelar i Djurgården Hockeyintressenter som i sin tur äger delar av DH AB? Då kan man lika gärna köpa aktier i AEG som också äger andelar i DH AB.

Och ja, jag vet att den liknelsen haltar, att få inflytande i AEG för att sen få inflytande i DH AB håller inte fullt ut då antalet aktier och kapital som behövs är en gigantisk skillnad.
Men det är samma princip, köpa andelar i ett företag som i sin tur äger andelar i DH AB. Varför skulle någon vara intresserad av det?

Arg skrev:Rebecca, om styrelsen går med på att sälja andelar i DIF Hockeyintressenter till dig för samma summa som de köpte andelarna, skulle du gå med på att köpa dessa då? Du anklagar ju styrelsen för att köpa aktier till underpris, så det borde ju vara en väldigt bra affär för dig?
Nej, det är ingen bra affär för mig och nej, jag skulle inte köpa aktier då.

För det första, och det borde räcka där, aktier i Djurgården Hockeyintressenter är ABSOLUT INTE samma sak som aktier i DH AB. Det är en ENORM skillnad!

Ingen normalbegåvad människa vill köpa aktier Djurgården Hockeyintressenter, det är DH AB som det är intressant att äga aktier i! (Ber om ursäkt om det jag skrev är drygt mot någon som vill köpa aktier i Djurgården Hockeyintressenter, men ett råd jag vill ge till er är: Läs på och förstå skillnaden!)

Om du ändrar din fråga till: Om alla medlemmar erbjuds att köpa aktier i DH AB, till samma pris och villkor som DIF Hockeyintressenter fått göra, då är svaret ja, jag skulle med största sannolikhet köpa aktier!
Användarvisningsbild
Paerka

Inlägg av Paerka »

Användarvisningsbild
Leijon

Inlägg av Leijon »

Bra artikel!

Men vad är den stora skillnaden om DIF har kvar sitt ägande inom klubben, eller om det är någon utomstående ägare?
För övrigt anser jag att Solna ska förgöras.
tMy

Inlägg av tMy »

Ursäkta om jag bumpar upp tråden, men har lite frågor som jag gärna vill ha svar på.
Först och främst hur ser det ut med ekonomin nu? Vi kan väl omöjligt gått minus efter i år?
Någon som vet hur det står till nu?
DIF för alltid<3
Användarvisningsbild
Rolf-David
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Rolf-David »

Jag råkar veta att Djurgården hockey är skyldiga stockholm-stad dryga miljonen för obetald hyra av någon sorts klubbhus liknanade grej. Förhoppningsvis kan extrapengarna globenmatcherna drar in gå till att betala tillbaka sånna skulder. Om jag minns rätt gick vi back ett antal miljoner förra säsongen så det lär finnas en del hål att fylla.
------------------------
En Djurgårdsmaskin
Användarvisningsbild
sthlm_dif

Inlägg av sthlm_dif »

tMy skrev:Ursäkta om jag bumpar upp tråden, men har lite frågor som jag gärna vill ha svar på.
Först och främst hur ser det ut med ekonomin nu? Vi kan väl omöjligt gått minus efter i år?
Någon som vet hur det står till nu?
Djurgården hade inför säsongen den tredje billigaste spelarbudgeten i serien, endast Rögle och SSK spenderade mindre pengar.
Inför säsongen när Djurgården beräknade årsbudgeten så räknade man med att snitta på 6500 (om jag minns rätt, rätta mig om jag har fel), samt missat slutspel för att inte riskera att gå flera miljoner minus.

Nu när man kort summerar säsongen så får man följande resultat:
DIF snittade på 7034, dvs 534 personer över det beräknade snittet i grundserien. Säg att ett snittpris på en biljett är drygt 240kr.
240 * 534 = 128 160kr

Vi spelade 27 hemmamatcher i grundserien, dvs:
27 * 128160 = 3 460 320kr

Så kort och gott så ska vi ha gått 3.5 miljoner kronor plus i endast biljettintäkter under grundserien.

Sedan så kommer vi till slutspelet. Hur mycket DIF tjänar på en slutspelsmatch vet ingen exakt, men av vad man har hört så ligger det på ungefär 1 miljon kr i intäkter på Hovet, och det dubbla på Globen.
Vi har i nu läget spelat 3 matcher på Hovet, och 3 på Globen (dagens match inräknad).
Om man dom summerar ihop siffrorna så ska det alltså bli enligt följande:
1+1+1+2+2+2 = ungefär 9 miljoner kronor

Så totalt sett borde vi ha 12 miljoner kronor i bonus om allt har gått rätt till.

Nu vet jag absolut inte om detta stämmer, men scenariot känns ganska troligt (även om siffran kanske inte är riktigt så pass hög i och med en del extra utgifter under säsongen, som t.ex. Mike Zigomanis).

Kort och gott så kan man väl konstatera att vi bara SKA gå ett antal miljoner plus den här säsongen. Om vi inte går plus med markanta siffror så kommer åtminstone jag att ställa mig mycket tveksam till de ekonomiansvariga eftersom allt den här säsongen har gått över förväntan.

Men men, den som lever får se, och det blir intressant att se slutresultatet när ekonomisammanfattningen redovisas efter säsongen.
Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Kanske inte ska komma med tråkiga saker i tider som detta.
Men det känns inte bra att vi efter en sådan här säsong inte ens säkert går med vinst.

Om vi inte går plus i år kan man ju undra hur fan vi ska lyckas i framtiden.

Källa: Uttalande från vår ordförande i pajasbladet.
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 6959622.ab
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
henka83

Inlägg av henka83 »

Blev också mörkrädd av artikeln. Går vi inte som tidigare nämndes ca 10 miljoner plus så vetifan om jag har förtroende för denna styrelse. Tråkigt när det går så bra på isen att de ska mörka detta i tidningen.. :roll:
Användarvisningsbild
mannge
Medlem: Ja, ständig medlem
Kontakt:

Inlägg av mannge »

Hoppas fasen inte att det stämmer... för detta sänkte segerglädjen en aning vill jag lova...
Blue Brigade A11
jensa85

Inlägg av jensa85 »

Varje match i ett slutspel kostar 1 miljon att arrangera kan man säga om man ska tro rosa tidningen.

Tidigare uttalanden gör gällande att Djurgården tjänar ca 1 miljon/slutspelsmatch på Hovet (Kan lika gärna säga 0 kronor i vinst på alla Hovetmatcher då om man ska tro AB (Vilket isf är ett ultrajävla kass skitavtal med Stockholms Stad) och det dubbla på Globen = 4 miljoner i vinst på fyra utsålda "bollar". Lägg därtill att vi med råge överträffade det budgeterade publiksnittet så låter det oerhört jävla skitmärkligt om vi bara "kanske" får ett överskott.

Fy fan vad jag hatar att det ska komma upp sånt här skit mitt i en brinnande Final där precis DIF vunnit match 1. Snacka om att tälja bort delar av glädjen....
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Vi har redan diskuterat saken i Slutspelstråden... men ja, hela grejen känns jäkligt märklig. Förstår faktiskt inte riktigt hur ett avtal kan se ut på det sättet. Har en känsla av att artikeln som vanligt är skriven med en smått överdrift och att Engström är felciterad. Annars är det snudd på skandal.
jensa85

Inlägg av jensa85 »

-daniel- skrev:Vi har redan diskuterat saken i Slutspelstråden... men ja, hela grejen känns jäkligt märklig. Förstår faktiskt inte riktigt hur ett avtal kan se ut på det sättet. Har en känsla av att artikeln som vanligt är skriven med en smått överdrift och att Engström är felciterad. Annars är det snudd på skandal.
Skulle vilja säga att det är en stor fet jävla självmordsbombare om artikeln är 100% korrekt och att det faktiskt ligger till så. Oerhört trist om så är fallet. Isf känns det ju på lång sikt bara hopplöst i stort sett.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

jensa85 skrev:
-daniel- skrev:Vi har redan diskuterat saken i Slutspelstråden... men ja, hela grejen känns jäkligt märklig. Förstår faktiskt inte riktigt hur ett avtal kan se ut på det sättet. Har en känsla av att artikeln som vanligt är skriven med en smått överdrift och att Engström är felciterad. Annars är det snudd på skandal.
Skulle vilja säga att det är en stor fet jävla självmordsbombare om artikeln är 100% korrekt och att det faktiskt ligger till så. Oerhört trist om så är fallet. Isf känns det ju på lång sikt bara hopplöst i stort sett.
Ja, Hallman får nog gräva i det här.

Men det låter helt sjukt att man gått ut med att det alltid är i slutspel som de stora intäkterna kommer, och sen äts allt upp av ett pissavtal där hallhyran är större än Johan Davidssons ego. Det går liksom inte ihop.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Även i artikeln på denna sida kan man ana att överskottet inte blir särskilt mycket att hurra över.http://www.difhockey.se/nyhet.php?news=6995

Nu ska jag inte tjafsa över detta mer så länge slutspelet pågår men jag blir minst sagt oroad när jag läser om ekonomin. Nästan mer oroad än hur det är med Wesslan efter kvällens match.

Jag mår bara så jävla illa när jag läser sådana här saker att jag bara måste få skriva av mig.

Men jag lovar att inte nämna det här på ett tag.

Nu ska jag försöka glömma detta för att helt kunna njuta av segern och oron får vändas mot de eventuella skadorna vi drabbades av.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Skriv svar