Säsongen 2024/25

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
DjurgårdareiNorrland

Säsongen 2024/25

Inlägg av DjurgårdareiNorrland »

Jim Morrison skrev: 2025-01-21 07:11:49
DjurgårdareiNorrland skrev: 2025-01-21 06:55:28
SirDIFalot skrev: 2025-01-21 00:44:07 Har folk bara sett våra två torskar senaste 16 matcherna och inte sett våra 14 segrar eller varför detta stämningsläge? Dom två förlusterna är dessutom matcher där vi är spelmässigt överlägsna.
Tror alla börjar genomskåda bluffen.
Det är inte direkt som om det har varit övertygande segrar. Det kan du aldrig lura i oss.

När vi inte har medstuds eller PP inte fungerar så går det inte längre att spela skön i 50 min för att sedan mirakulöst vinna sista 10, som det sett ut hela hösten.
Har du någonting för att backa upp detta påstående att vi egentligen är en bluff och dåliga?
Beror på vad du menar, jag är varken uttalad expert eller har tillgång till Sportlogiq.

Men det är egentligen bara titta på hur vi vinner matcherna där vi varit ganska dåliga eller att de står och väger. Det är genom sjuk medstuds eller att PP levererat.
Plockar du bort PP så levererar vi inte tillräckligt bra i 5v5 för att vinna. Våra toppspelare jämfört med övriga lags toppspelare är inte i närheten av samma produktion.
Sen är det ju målvaktsspelet då som alla vet inte är tillräckligt bra.

Vi får ingen kontinuitet i kedjorna heller för Kimby laborerar varenda match.

Slutsatsen är att det är allmänt rörigt i våran trupp och våran prestation och det maskeras av alla vinster vi tagit. Tvivlar på om vi har rätt material eller om ens Kimby har vad som krävs för att styra det här i slutspelet.
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Säsongen 2024/25

Inlägg av Jim Morrison »

DjurgårdareiNorrland skrev: 2025-01-21 07:47:28Beror på vad du menar, jag är varken uttalad expert eller har tillgång till Sportlogiq.

Men det är egentligen bara titta på hur vi vinner matcherna där vi varit ganska dåliga eller att de står och väger. Det är genom sjuk medstuds eller att PP levererat.
Plockar du bort PP så levererar vi inte tillräckligt bra i 5v5 för att vinna. Våra toppspelare jämfört med övriga lags toppspelare är inte i närheten av samma produktion.

Slutsatsen är att det är allmänt rörigt i våran trupp och våran prestation och det maskeras av alla vinster vi tagit. Tvivlar på om vi har rätt material eller om ens Kimby har vad som krävs för att styra det här i slutspelet.
Jag tycker det är rätt svårt att bedöma ett lag genom att enbart titta på matcherna och lyssna på sin magkänsla. Speciellt när det är känslor inblandat.

Alla siffror jag fått ta del av delar inte din bild i alla fall och jag skulle snarare säga att vi haft otrolig motstuds senaste tre matcherna med enbart tre mål på 110 skott.

Vi får se var vi hamnar och du har såklart rätt till din åsikt och dina känslor men jag var lite nyfiken på vad du baserade det på bara.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Användarvisningsbild
fryppe

Säsongen 2024/25

Inlägg av fryppe »

Jim Morrison skrev: 2025-01-21 08:11:00
DjurgårdareiNorrland skrev: 2025-01-21 07:47:28Beror på vad du menar, jag är varken uttalad expert eller har tillgång till Sportlogiq.

Jag tycker det är rätt svårt att bedöma ett lag genom att enbart titta på matcherna och lyssna på sin magkänsla. Speciellt när det är känslor inblandat.

Alla siffror jag fått ta del av delar inte din bild i alla fall och jag skulle snarare säga att vi haft otrolig motstuds senaste tre matcherna med enbart tre mål på 110 skott.

Vi får se var vi hamnar och du har såklart rätt till din åsikt och dina känslor men jag var lite nyfiken på vad du baserade det på bara.
Skulle säga att det nog ligger mitt emellan, lite otur mycket dåliga avslut 2.5-2.7% utdelning på skott är ju inte godkänt det tror jag alla tycker.
DjurgårdareiNorrland

Säsongen 2024/25

Tänker att det kan ju inte bara baseras på hur många skott vi får till, hur många är egentligen "farliga" då?

Det kan ju inte vara en slump att vi ofta ser monsterprestationer från motståndarmålvakten mot oss, även om det är namn man aldrig hört talas om (menar inte Williamsson nu). Det känns som ett tecken att vi inte är farliga nog framåt. Känns som en trubbig offensiv utan tydliga roller, men ja, det är en känsla så det är svårt att sätta fingret på.

Sen hjälper det inte direkt att spelarna aldrig får samma kedjekamrater eller får byta position hela tiden. Noll kontinuitet.

Tycker det är ganska talande om man tar bort PP produktionen hos ledande spelare att 5v5 inte fungerar ordentligt. Och det är ju inte bara senaste 3 matcherna det är ju hela säsongen.
Användarvisningsbild
Doyle 1

Säsongen 2024/25

Inlägg av Doyle 1 »

Vaknar o är ff galet irriterad efter förlusten igår. Det jobbiga i kråksången är att vi inte gör det där lilla extra utan nöjer oss med lite halvfart o skjuter ofokuserade skott vilket kunde göra en kon till en ny Tretjak. Så galet irriterad över den bekvämlighet vi just nu har. Faaan det ska kosta blod o vinna för o visa alla fans att vi vill upp i år. Halvhjärtade insatser ger ingen bonus utan vill vi fortsätta stå o vänta på perrongen är det helt rätt melodi.
Är en skymf mot insamlingen som pågår att laget inte KRIGAR SATAN o visar alla fans att vi är redo o TACK för att ni fans oxå är det o visar det inte bara i ord utan i handling !!!
Nu kör vi !!! Den mentaliteten vill jag nu se borta mot Almtuna!!!
mb81
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Säsongen 2024/25

Inlägg av mb81 »

DjurgårdareiNorrland skrev: 2025-01-21 08:31:56

Tänker att det kan ju inte bara baseras på hur många skott vi får till, hur många är egentligen "farliga" då?

Det kan ju inte vara en slump att vi ofta ser monsterprestationer från motståndarmålvakten mot oss, även om det är namn man aldrig hört talas om (menar inte Williamsson nu). Det känns som ett tecken att vi inte är farliga nog framåt. Känns som en trubbig offensiv utan tydliga roller, men ja, det är en känsla så det är svårt att sätta fingret på.

Sen hjälper det inte direkt att spelarna aldrig får samma kedjekamrater eller får byta position hela tiden. Noll kontinuitet.

Tycker det är ganska talande om man tar bort PP produktionen hos ledande spelare att 5v5 inte fungerar ordentligt. Och det är ju inte bara senaste 3 matcherna det är ju hela säsongen.
Är det verkligen över hela säsongen? Vi har positiv xG vid lika styrka i 31 av 37 matcher. Det även de tre senaste matcherna dessutom med rätt bred marginal. Inga tydliga dippar denna säsong heller utan vi har kunnat ha en hög nivå egentligen hela tiden.
Knickedick

Säsongen 2024/25

Inlägg av Knickedick »

Vi har mött några av seriens formsvagaste lag de senaste matcherna. Att vi får till många skott. Är väl inga är väl inga jättebedrifter. Särskillt inte då vi haft fler PP iaf igår. Men vad är det för skott ni räknar. Är det Kelleher och Klasens panik "dragare" i 10/km/h från ingen vinkel i PP?
När såg jag senast ett flyggande anfal där vi kom 3- spelare i bredd och hade ett snabbt skott på pass över central linje. Jag tycker de flesta av våra chanser uppkommer på slumppuckar, "in tight" returer eller att någon lyckas få pucken förbi första-täcket från dålig vinkel.
Ingenting uppkommer efter strukturerade passningskombinationer. Jag tycker också att vi har otroligt svårt att få ner pucken djupt i zon ingångarna.
Dålig puck-kontroll på blå linjen gör att vi hamnar i tidsnöd och därför på stress kastar en puck i första-täcket.
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Säsongen 2024/25

Inlägg av Jim Morrison »

Vi har ett sånt otroligt spelövertag och puckinnehav att vi sällan kommer komma i en spelvändning med tre spelare och snabbt avslut. Vi är illa tvungna att lirka och försöka hitta öppningar på ett sätt de sämre lagen som lägger sig på def aldrig behöver göra.

Har man då en dålig målvakt som inte tar puckar är det väldigt lätt att släppa in mål dom gångerna vi får en spelvändning mot oss.

Skillnaden mellan de sämre lagen och de bra lagen är så stor i den här ligan att matcherna blir så olika varandra. Att göra mål på odd man rushes är typ det vanligaste man kan göra men i majoriteten av matcherna här möter vi fem man i försvar och spenderar 90% av tiden i anfallszon mot fem spelare. Nästan larvigt att säga det men man typ påstå att vi blir ’straffade’ för att vi är såpass mycket bättre ibland.
Senast redigerad av Jim Morrison den 2025-01-21 12:14:24, redigerad totalt 1 gånger.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
DjurgårdareiNorrland

Säsongen 2024/25

Jim Morrison skrev: 2025-01-21 12:03:34 Vi har ett sånt otroligt spelövertag och puckinnehav att vi sällan kommer komma i en spelvändning med tre spelare och snabbt avslut. Vi är illa tvungna att lirka och försöka hitta öppningar på ett sätt de sämre lagen som lägger sig på def aldrig behöver göra.

Har man då en dålig målvakt som inte tar puckar är det väldigt lätt att släppa in mål dom gångerna vi får en spelvändning mot oss.
Makes sense.
Så då är ju frågan var det brister i vårat offensiva spel. Avsluten eller speluppbyggnaden?
Har vi positivt xG i så många matcher som 31 av 37 så måste det ju vara avsluten som är för dåliga helt enkelt?
DjurgårdareiNorrland

Säsongen 2024/25

Jim Morrison skrev: 2025-01-21 12:03:34 Skillnaden mellan de sämre lagen och de bra lagen är så stor i den här ligan att matcherna blir så olika varandra. Att göra mål på odd man rushes är typ det vanligaste man kan göra men i majoriteten av matcherna här möter vi fem man i försvar och spenderar 90% av tiden i anfallszon mot fem spelare. Nästan larvigt att säga det men man typ påstå att vi blir ’straffade’ för att vi är såpass mycket bättre ibland.
Var det detta som Sanny snackade om förra säsongen angående Brynäs?
När man mötte sämre motstånd så "bytte man chanser" med varandra istället för att spela sitt spel, men Sanny tryckte på att Brynäs måste sluta med det och istället spela sitt spela oavsett vem man möter.

Låter som att det är det du menar. Vi gör ju dock detta bra, om jag fattar dig rätt, men får inte till målen.
Senast redigerad av DjurgårdareiNorrland den 2025-01-21 12:19:47, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Säsongen 2024/25

Inlägg av Jim Morrison »

DjurgårdareiNorrland skrev: 2025-01-21 12:14:20 Makes sense.
Så då är ju frågan var det brister i vårat offensiva spel. Avsluten eller speluppbyggnaden?
Har vi positivt xG i så många matcher som 31 av 37 så måste det ju vara avsluten som är för dåliga helt enkelt?
Just dom här tre matcherna har vi ju stött på ett väldigt bra målvaktsspel. Matchen igår var ju nästan larvig och kanske det bästa jag sett en målvakt prestera på Hovet. Känns dumt då att säga att vi brister i avslut eller anfall.

Jag skulle påstå att det är svårare att göra mål ju längre tid du spenderar i anfallszon. Motsägelsefullt jag vet men att försöka göra mål där fem spelare ligger rätt i defensiv zon med en målvakt som är i zonen och positionerar sig rätt hela tiden är fan svårt alltså.

Trots det får vi till avslut i bra lägen vilket vår xG pekar mot och då finns det inte mycket mer att göra än att fortsätta nöta på och förhoppningsvis trillar puckarna in till slut.

Folk brukar ju tycka att det är idiotiskt att säga att vi blir bättre i slutspelet men just i den här ligan tror jag verkligen vi gynnas av att få ligga på rulle ibland och få komma i några 3 mot 2or eller 2 mot 1or. Det är typ det vanligaste sättet att göra mål nu för tiden och inte så mycket efter puckinnehav. Därför har corsi blivit något utdaterat.
Användarvisningsbild
fryppe

Säsongen 2024/25

Inlägg av fryppe »

Jim Morrison skrev: 2025-01-21 12:19:09
DjurgårdareiNorrland skrev: 2025-01-21 12:14:20 Makes sense.
Just dom här tre matcherna har vi ju stött på ett väldigt bra målvaktsspel. Matchen igår var ju nästan larvig och kanske det bästa jag sett en målvakt prestera på Hovet. Känns dumt då att säga att vi brister i avslut eller anfall.

Jag skulle påstå att det är svårare att göra mål ju längre tid du spenderar i anfallszon. Motsägelsefullt jag vet men att försöka göra mål där fem spelare ligger rätt i defensiv zon med en målvakt som är i zonen och positionerar sig rätt hela tiden är fan svårt alltså.

Trots det får vi till avslut i bra lägen vilket vår xG pekar mot och då finns det inte mycket mer att göra än att fortsätta nöta på och förhoppningsvis trillar puckarna in till slut.

Folk brukar ju tycka att det är idiotiskt att säga att vi blir bättre i slutspelet men just i den här ligan tror jag verkligen vi gynnas av att få ligga på rulle ibland och få komma i några 3 mot 2or eller 2 mot 1or. Det är typ det vanligaste sättet att göra mål nu för tiden och inte så mycket efter puckinnehav. Därför har corsi blivit något utdaterat.
Vi har haft mycket flera frilägen senaste tiden tror man har börjat inse precis som du säger att vi kan inte alltid köra safe och ha 5 man hem varje gång. håller med dig vi har tryck men behöver komma in framför mål mera en vad vi gör.
Knickedick

Säsongen 2024/25

Inlägg av Knickedick »

Jim Morrison skrev: 2025-01-21 12:03:34 Vi har ett sånt otroligt spelövertag och puckinnehav att vi sällan kommer komma i en spelvändning med tre spelare och snabbt avslut. Vi är illa tvungna att lirka och försöka hitta öppningar på ett sätt de sämre lagen som lägger sig på def aldrig kan göra.

Så är det men vi spelar ju då på ett sätt som gör att vi riskerar att få spelvändningar emot oss. Samt att vi som du säger, kommer möta fem spelare som håller slottet. Därför behöver vi också komma ned djupare så vi kan vara på rätt sida vid spelvändningar. Enkelt runt linjerna är ju nästan lag på.
Men vi går in med låg fart och kladdar och tappar därför rörlighet och får framförallt inte motståndarförsvaret att behöva vända på sig. Jag tycker vi behöver bli mer cyniska och raka samt att tempot behöver höjas ordentligt.

Jag tycker vi gör våra målvakter väldigt utsatta eftersom vi ofta hamnar med för många på fel sida i hemgången, sen tar de kanske mindre än de borde. Men jag tycker att vi balanserat laget fel hela säsongen och nu börjar vårt offensiva lag bli straffade för okloka beslut/enkla misstag.
Puckinnehav i all ära men då får man inte tappa pucken på fel ställe samt att om vi ska lirka i hörnen så måste ha en skridskostark centrerad hög trea, vilket vi ofta saknar.

Det finns tydliga saker att jobba på tycker jag och tur är väl det. Sista matcherna har vi fått betala för att vi är framtunga offensivt.
Kanske rättar det till sig när Krogdahl och Berg är tillbaka.

EDIT: Håller helt med om sista stycket. Känns som det straffar oss och därav att jag vill att vi är lite mer cyniska och gör det "enkla"
Osten östlund

Säsongen 2024/25

Inlägg av Osten östlund »

Är värdelöst att tappa poäng mot skitlagen.

Hoppas man återgår till "torpedhockey" fr om imorgon!
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Säsongen 2024/25

Inlägg av Jim Morrison »

Osten östlund skrev: 2025-01-21 12:53:10 Är värdelöst att tappa poäng mot skitlagen.

Hoppas man återgår till "torpedhockey" fr om imorgon!
Det är tråkigt men händer alla topplag och har hänt alla topplag den här säsongen.
Skriv svar