Säsongen 21/22

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
EspenK
Medlem: Ja, vanlig medlem

Säsongen 21/22

Inlägg av EspenK »

Hur lång tid ska det ta att få Holland spelklar?????

Alla andra lag tar det en vecka för. Djurgården tar det minst tre veckor för. Kom igen!

Sedan måste MAG på plats så snart som möjligt.
Plus en back för andra backparet. Gärna en elak stor skäggig typ som motståndarna är livrädda för.

Man kan ju glömma Wille nu men precis en sån spelartyp vi behöver som kan hålla i pucken och skapa ytor åt medspelarna.
gaspo

Säsongen 21/22

Inlägg av gaspo »

Mattias_87 skrev: 2021-10-02 20:06:34
Praetori skrev: 2021-10-02 19:58:47 Men om jag hållt på Luleå, Linköping eller Örebro hade jag faktiskt varit oroligare än vad jag är angående DIF just nu.
Har inte sett Luleå eller Örebro denna säsong faktiskt men Linköping är ju fantastiskt usla (som de senaste tio åren). De får inte till det alls. Jag tror Linköping kommer att få kvala denna säsong.
Jupp det blir dom vi möter i playout
Praetori

Säsongen 21/22

Inlägg av Praetori »

EspenK skrev: 2021-10-02 21:13:25 Hur lång tid ska det ta att få Holland spelklar?????

Alla andra lag tar det en vecka för. Djurgården tar det minst tre veckor för. Kom igen!

Plus en back för andra backparet. Gärna en elak stor skäggig typ som motståndarna är livrädda för.

Man kan ju glömma Wille nu men precis en sån spelartyp vi behöver som kan hålla i pucken och skapa ytor åt medspelarna.
Ja det var längesedan som vi förde det här med skägg på tal.
Skicka ett PM till Jocke. Stor elak back sökes. Hockeyerfarenhet är meriterande men ett Skägg som på egen hand kan fånga och äta motståndarforwards är ett krav! :lol:

Edit: Nu kanske det är lördagswhiskeyn som talar men kan inte Jocke locka över Rahimi från Löven? Vi har väl inte plockat några Allsvenska spelare med kontrakt så det borde kunna gå?
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
BigJ

Säsongen 21/22

Inlägg av BigJ »

Praetori skrev: 2021-10-02 21:44:13
EspenK skrev: 2021-10-02 21:13:25 Hur lång tid ska det ta att få Holland spelklar?????

Ja det var längesedan som vi förde det här med skägg på tal.
Skicka ett PM till Jocke. Stor elak back sökes. Hockeyerfarenhet är meriterande men ett Skägg som på egen hand kan fånga och äta motståndarforwards är ett krav! :lol:

Edit: Nu kanske det är lördagswhiskeyn som talar men kan inte Jocke locka över Rahimi från Löven? Vi har väl inte plockat några Allsvenska spelare med kontrakt så det borde kunna gå?
Urbom, vår bästa back när han var här, även om han är lite sämre nu så slår han samtliga våra backar....
Användarvisningsbild
emilin

Säsongen 21/22

Inlägg av emilin »

Min personliga analys av situationen vi befinner oss i.
Otur kan tyckas då vi får skador sent i upptakten på säsongen, till viss helt rätt då våra ny tränare får ett material som de ska jobba med och en del av matrealet försvinner.
Otur att vi tillsätter en helt ny tränar stab som inte har det minsta av sammarbets historik, där man sitter på sin kammare och fnular på hur det tilltänkta spelet ska funka försvar och anfall var för sig, där motorn och tilltänkt ledare som ska väva samman dessa delar kommer väldigt sent in i bilden, all ära till facetime men funkar inte så bra när det kommer till kemi och faktiska möten mellan människor.
Vår försäsong är bland det sämsta som jag upplevt(48år).
Otur vi får in helt nya spelare som inte har en aning om vad Svensk hockey innebär(tar tid att anpassa sig där hade en försäsong suttit fint)
En försäsong ska man testa olika formationer och förhoppningsvis hitta några som funkar bra ihop, även testa hur truppen funkar på de nya direktiven, denna försäsong handlade mest om vilka som försvann och vilka som kommer in.
Med det sagt så är jag försiktigt optimistisk till arbetet som kommer ske framöver, tror fortfarande att vår ledarstab är bra sammansatta och att de kommer göra ett bra jobb.
Vi kommer få in några spelare som tillhör övre regionen där räknar jag in Rhett(skadad), men tyvärr måste det laboreras med truppen innan allt sitter, frågan är hur lång tid det tar innan vi hittar en toppformation som tillbringar mestadels av sin tid i anfallszon, vi har material för att detta ska ske.

Dagens match ett stort steg framåt anser jag, försvar och anfall börjar samarbeta, det jag har reflekterat över de andra matcherna är att försvar har fått sina direktiv och anfall sina men att ingen har sett till att dess lirar ihop.
Kritik till enskilda spelare oavsett topp eller lägre ner i hirakin känns bara fel och olustigt just nu när vi är under en progress där vi måste sätta vår spelidé(detta skulle ha skett redan på försäsongen), misstag kommer ske från samtliga i vår trupp, sen att vissa misstag kostar mer än andra så är det och kommer så förbli.
Om vi alla tar ett par djupa andetag och tittar på förutsättningarna vi har fått inför denna säsong, skador, nya spelare, ny tränar stab, spelare in sent, spelare ut sent, tränare på plats sent, så måste vi ge dem som jobbar med detta tid att bygga något bra och hoppas att det inte tar för lång tid att få ordning på alla detaljer.
Jag kommer svära skrika varje match vi förlorar, men efter en kalldusch så får jag förhoppningsvis tillbaka mitt förstånd och kan analysera matchen på rätt sätt och i och med det se om vi är på väg åt rätt håll, dagens match var åt rätt håll.
BigJ

Säsongen 21/22

Inlägg av BigJ »

emilin skrev: 2021-10-02 22:04:10 Min personliga analys av situationen vi befinner oss i.
Otur kan tyckas då vi får skador sent i upptakten på säsongen, till viss helt rätt då våra ny tränare får ett material som de ska jobba med och en del av matrealet försvinner.
Otur att vi tillsätter en helt ny tränar stab som inte har det minsta av sammarbets historik, där man sitter på sin kammare och fnular på hur det tilltänkta spelet ska funka försvar och anfall var för sig, där motorn och tilltänkt ledare som ska väva samman dessa delar kommer väldigt sent in i bilden, all ära till facetime men funkar inte så bra när det kommer till kemi och faktiska möten mellan människor.
Otur vi får in helt nya spelare som inte har en aning om vad Svensk hockey innebär(tar tid att anpassa sig där hade en försäsong suttit fint)
En försäsong ska man testa olika formationer och förhoppningsvis hitta några som funkar bra ihop, även testa hur truppen funkar på de nya direktiven, denna försäsong handlade mest om vilka som försvann och vilka som kommer in.
Med det sagt så är jag försiktigt optimistisk till arbetet som kommer ske framöver, tror fortfarande att vår ledarstab är bra sammansatta och att de kommer göra ett bra jobb.
Vi kommer få in några spelare som tillhör övre regionen där räknar jag in Rhett(skadad), men tyvärr måste det laboreras med truppen innan allt sitter, frågan är hur lång tid det tar innan vi hittar en toppformation som tillbringar mestadels av sin tid i anfallszon, vi har material för att detta ska ske.

Dagens match ett stort steg framåt anser jag, försvar och anfall börjar samarbeta, det jag har reflekterat över de andra matcherna är att försvar har fått sina direktiv och anfall sina men att ingen har sett till att dess lirar ihop.
Kritik till enskilda spelare oavsett topp eller lägre ner i hirakin känns bara fel och olustigt just nu när vi är under en progress där vi måste sätta vår spelidé(detta skulle ha skett redan på försäsongen), misstag kommer ske från samtliga i vår trupp, sen att vissa misstag kostar mer än andra så är det och kommer så förbli.
Om vi alla tar ett par djupa andetag och tittar på förutsättningarna vi har fått inför denna säsong, skador, nya spelare, ny tränar stab, spelare in sent, spelare ut sent, tränare på plats sent, så måste vi ge dem som jobbar med detta tid att bygga något bra och hoppas att det inte tar för lång tid att få ordning på alla detaljer.
Jag kommer svära skrika varje match vi förlorar, men efter en kalldusch så får jag förhoppningsvis tillbaka mitt förstånd och kan analysera matchen på rätt sätt och i och med det se om vi är på väg åt rätt håll, dagens match var åt rätt håll.
Du har ju naturligtvis rätt i mycket av det du skriver men en röd tråd sedan silveråret, då Tjomme fortfarande var en av sportcheferna, är ju att JE inte satsar tillräckligt på en bra backsida. han verkar ha en förkärlek för offeniva backar men inte så mycket för de defensiva. Vi brister stort i defensiven år efter år sedan dess vilket är tragiskt i mina ögon. En bra offensiv bygger på att defensiven sitter är för mig självklart.

Tänk om vi inte hade haft våra fantastiska målvakter....
Användarvisningsbild
emilin

Säsongen 21/22

Inlägg av emilin »

BigJ skrev: 2021-10-02 22:19:14
emilin skrev: 2021-10-02 22:04:10 Min personliga analys av situationen vi befinner oss i.

Du har ju naturligtvis rätt i mycket av det du skriver men en röd tråd sedan silveråret, då Tjomme fortfarande var en av sportcheferna, är ju att JE inte satsar tillräckligt på en bra backsida. han verkar ha en förkärlek för offeniva backar men inte så mycket för de defensiva. Vi brister stort i defensiven år efter år sedan dess vilket är tragiskt i mina ögon. En bra offensiv bygger på att defensiven sitter är för mig självklart.

Håller helt med har också en för kärlek till tunga backar som kan lyfta bort spelare framför mål, och kanske även visa vart skåpet ska stå om det behövs.
Men det var inte min tanke när jag skrev detta, utan att vi är tvungna att jobba med det vi har och det kommer ta lite tid då vi tyvärr är sena igång, på grund av de olika omständigheter som vi har drabbats av.
Sen kan man alltid föra en diskussion om vad som önskas in eller ut, men den lyxen har vi inte att vi kan värva fritt.
Utan oavsett material så måste vi hitta ett sätt där våra nuvarande spelare kan prestera på bästa sätt, kommer tyvärr ta lite längre tid än vad jag hade hoppats på, mest på grund av rådande omständigheterna.
BigJ

Säsongen 21/22

Inlägg av BigJ »

emilin skrev: 2021-10-02 22:39:56
BigJ skrev: 2021-10-02 22:19:14

Håller helt med har också en för kärlek till tunga backar som kan lyfta bort spelare framför mål, och kanske även visa vart skåpet ska stå om det behövs.
Men det var inte min tanke när jag skrev detta, utan att vi är tvungna att jobba med det vi har och det kommer ta lite tid då vi tyvärr är sena igång, på grund av de olika omständigheter som vi har drabbats av.
Sen kan man alltid föra en diskussion om vad som önskas in eller ut, men den lyxen har vi inte att vi kan värva fritt.
Utan oavsett material så måste vi hitta ett sätt där våra nuvarande spelare kan prestera på bästa sätt, kommer tyvärr ta lite längre tid än vad jag hade hoppats på, mest på grund av rådande omständigheterna.
Jag förstår vad du menar men än kan saker justeras, framgång bygger absolut på det du säger men det måste in minst en ny defensiv back. Frigör löneutrymme på backsidan genom att låna ut Ekberg, Ingman och Bengtsson. Satsa på våra egna juniorer framför dessa och ta in Urbom eller liknande spelare för det frigjorda löneutrymmet.
Användarvisningsbild
Doyle
Säsongskort: Ja

Säsongen 21/22

Inlägg av Doyle »

Nu väntar 2 hemmamatcher, Rögle o Fisk. Vore underbart med fullt hus men räknar tyvärr med halvbesatta läktare. Det håller inte gott folk. Laget behöver ett jäkla stöd nu när det går trögt o mer än 3/4 av Sverige + experterna tycker vi är sämre än t.o.m utvecklingsländerna i världen. Det säger en del vilken platå DIF befinner sig på just nu. Vill nu på torsdag se en fortsatt utvecklingskurva där vi tar små steg mot något riktigt bra. Ge nu fasen i o satsa på de backar som inte klarar press ute på isen. Ni vet redan vilka det är utan att nämna namn. Vi behöver vinnare som nu inte räds faan själv utan ger både kropp o själ på isen o tuggar puck nör det så behövs. Sörensen har den egenskapen även om han ibland kan hoppa över den sk P K gränsen som får fradgan att stocka sig i munnen på både experter o mindre begåvade tyckare.
Så köp nu fasen biljett o KÄRA JÄRNKAMINER promota nu oxå DIF hockey, den gesten behövs nu. Hoppas oxå en derbyvinst i em kan ge lite eufori till o stötta hockeyn, just saying :)
Praetori

Säsongen 21/22

Inlägg av Praetori »

Doyle kan man alltid räkna med.

Jocke och ledningen bör vara beredda att fatta drastiska beslut inom 10 omgångar. Då snackar jag inte om att sparka folk utan om något så galet som att lätta på träningsvolymen för spelarna. Dvs minimum utöver isträning.
Det finns ingenting som vi med höstens matchtempo kommer att kunna "ta igen" när det gäller fysisk status för det är inte där det brister.
Vi behöver "lira", inte nöta Hammarbybacken.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Bogart

Säsongen 21/22

Inlägg av Bogart »

Jag tycker folk har varit lite väl hårda mot Carey hittills och tycker lite synd om honom. Han är först och främst inte värvad för att vara någon briljant poängspelare, han är en grötforward som ska vara en tredjelänk i en middle 6-roll. Sen dog hans bästa kompis precis innan säsongen började, han har nog inte helt hämtat sig från det som kom väldigt plötsligt för honom. Sist men inte minst så har han aldrig spelat hockey på stor is över en längre period och han har inte heller spelat i Europa eller SHL tidigare. Det krävs en anpassningsperiod och den måste man låta honom få. Han vinner mycket puck längs sargen och han åker skridskor rätt fort. Ha lite tålamod och avfärda inte spelare som skräp efter de har spelat 6 matcher, speciellt spelare som Carey som har haft en strulig period innan säsongen började.
Glory1

Säsongen 21/22

Inlägg av Glory1 »

Ehm vad är grejen med att Färjestad enbart spelade bortamatcher fram tills den 2 oktober? Dvs spelade bara bortamatcher medan det fanns restriktioner. Sköt väl dessutom upp deras hemmamatch mot oss som var där någon gång strax innan restriktionerna släppte
Användarvisningsbild
Vikas

Säsongen 21/22

Inlägg av Vikas »

Den stora frågan är hur långt efter i tabellen vi är när vi till slut byter både tränare och spelidé (om vi nu har någon).

Det här laget kommer inte vända skeppet.
gaspo

Säsongen 21/22

Inlägg av gaspo »

Skicka iväg Barry och Jocke nu. Sörensen kan vi låna ut till vita hästen.
Användarvisningsbild
Mattias_87
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Säsongen 21/22

Inlägg av Mattias_87 »

Nu måste någon högre upp göra något. Vad som helst. Vi måste ta tag i detta direkt innan vi är cementerade på kvalplats.
Avskaffa tre mot tre.
Skriv svar