Andspe skrev:Jag förstår egentligen båda parterna. Linus bör vara en andra center eller första center i ett bottenlag samtidigt vi kanske inte kan matcha hans löneanspråk.
Matt Anderson hade ett poängsnitt på 0,68 i sin sista säsong hos oss. TOI 18:50
Linus har levererat 0,59p i snitt i en tredjefemma. TOI 14:52
Matt gjorde 34p på 50 matcher 941,5 min på isen d.v.s. ca 0,036p/min
Linus gjorde 26p på 44 matcher 654 min på isen d.v.s. ca 0,04p/min
Linus har med andra ord ett högre poängsnitt per minut spelad. Kom då ihåg Linus dåliga start innan han fick kontroll på sin diabetes.
Trots all fancy stats så vill jag behålla Linus. Ge honom speltid i en andraformation. Han har potential att leverera 35-40p under en hel säsong. Gillar inte att vi måste göra chansvärvningar för att kunna etablera oss på toppskiktet i SHL medan småklubbar fullkomligt värvar sönder. Vi bör kunna värva två bra centrar i SHL-mått.
Håller med dig i stort eller egentligen i allt. Men vi har tre bra centrar i SHL-mått till kommande säsong i Ante, Macdavid och Vejdemo. Det är väldigt tjockt på just centersidan och då både betala en hög lön och samtidigt kunna lova en viss roll blir svårt.
Macdavid ligger på 0,042 p/minut. Så han ligger till och med bättre än Linus. Dessutom fortfarande junior och kommer förmodligen ta ännu större steg till nästa säsong jämfört med en betydligt äldre Linus.
Men som sagt tidigare skulle jag helst haft kvar Linus också.
Praetori skrev:Inte centers men Kempe får ju inte speltid. Sen får vi väl se hur det går för Åberg i Oilers också.
Annars är jag sugen på att få hem Dmytro Timasjov. Känns som att konkurrensen i Toronto är stenhård, utlåning vore grymt.
Angående LJ så måste det vara KHL eller NHL. Iofs finns det ju SHL-klubbar som kan vara beredda att slanta bra för en center som LJ men OM så varit fallet så tycker jag det verkar märkligt att vi inte skulle kunna komma överens med honom först.
Jag har hört att Linus vill ha en större roll offensivt. Skulle gissa på att han skulle vilja vara uttalad andracenter. Jocke kan inte lova det samtidigt som han nog kräver en lön runt 150-200k/månad. Skulle inte bli förvånad om Färjestad som tappar Asplund till NHL erbjuder en riktigt bra lön.
Så jävla dåligt att släppa LJ.
Ljungh ser ju ut att vara sugen att flytta, blir lättare att ersätta.
Men nu när Ante är skörare än porslin är det extremt vågat att släppa LJ.
Vi kanske står utan Ante, LJ och Ljungh till nästa säsong.
Fram med stålarna till LJ. Blir ju en extra miljonrullning in nästa år. Eller har vi fortsatt så taskig ekonomi att vi bara måste stoppa blödningar.....
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Praetori skrev:Inte centers men Kempe får ju inte speltid. Sen får vi väl se hur det går för Åberg i Oilers också.
Annars är jag sugen på att få hem Dmytro Timasjov. Känns som att konkurrensen i Toronto är stenhård, utlåning vore grymt.
Angående LJ så måste det vara KHL eller NHL. Iofs finns det ju SHL-klubbar som kan vara beredda att slanta bra för en center som LJ men OM så varit fallet så tycker jag det verkar märkligt att vi inte skulle kunna komma överens med honom först.
Jag har hört att Linus vill ha en större roll offensivt. Skulle gissa på att han skulle vilja vara uttalad andracenter. Jocke kan inte lova det samtidigt som han nog kräver en lön runt 150-200k/månad. Skulle inte bli förvånad om Färjestad som tappar Asplund till NHL erbjuder en riktigt bra lön.
Står nu att LJ är nära kaffe...
Var står det? Såg nu. Sportbladet.
Då var jag rätt ute. Lär få en saftig lön.
Ja, stod ju att vi inte kunde matcha hans löneanspråk, tycker det är lite konstigt.
BOMBOM BOUCHARD skrev:Så jävla dåligt att släppa LJ.
Fram med stålarna till LJ. Blir ju en extra miljonrullning in nästa år. Eller har vi fortsatt så taskig ekonomi att vi bara måste stoppa blödningar.....
Gillar LJ men hade nog hellre haft kvar Ljung.
Att typ halva laget kommer försvinna borde inte vara någon överraskning för Jocke och jag antar att han är redo för det också.
BOMBOM BOUCHARD skrev:Så jävla dåligt att släppa LJ.
Gillar LJ men hade nog hellre haft kvar Ljung.
Att typ halva laget kommer försvinna borde inte vara någon överraskning för Jocke och jag antar att han är redo för det också.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Vi värvar för att utveckla, sen försvinner dom efter 1-2 år. Sen ska vi börja om för att vi inte har ekonomin. Nästa säsong lär inte bli annorlunda. Lang, Bemström, Ågren, Molin är alla intressanta namn som kan lyckas. Men hittills så finns inget namn som man känner trygghet i, speciellt nu när Ante svävar i osäkerhet och LJ lämnar.
Man är skapligt trött på alla flyttrykten som kommer lägligt till Januari/Februari så spelarna går ner sig totalt till slutspel. Varken Johansson eller Ljungh har ju gått att känna igen efter de första ryktena i media.
Att släppa två centrar som båda på en perfekt SHL-nivå är inget annat än tjänstefel!
Spelare som Ljungh och Johansson hade kunnat spela vidare i DIF och skapat en kanonfin stomme att bygga laget vidare kring. Inget ont om Vejdemo eller Davidsson, men dessa spelare spelar max en säsong till hos oss. Sett ur ett lite längre perspektiv hade det varit bättre att släppa någon av dem och behålla Johansson.
Sedan sänder det jävligt illavarslande signaler att inte behålla spelare som man borde bygga laget kring. Vill vi upp en nivå till och bli ett stabilt topp 6-lag är det spelare som Ljungh och Johansson som vi måste behålla. Och framför allt får vi inte förlora dem till andra SHL-lag.
Och att döma av resonemanget från Jocke ser det ju inte heller ut som att vi kommer plocka in några bättre spelare som ersättare utan snarast plocka in "chansningar" från Allsvenskan. Passa på och njut denna säsong för nästa är det tillbaka till "paly-in-nivå" igen.
Avslutningsvis; Hur jävla tända är dessa spelare på att spela ett slutspel för oss när de redan är klara för andra klubbar? Kanske till och med klubbar som vi kommer spela mot i slutspelet.
Kall-El skrev:Att släppa två centrar som båda på en perfekt SHL-nivå är inget annat än tjänstefel!
Spelare som Ljungh och Johansson hade kunnat spela vidare i DIF och skapat en kanonfin stomme att bygga laget vidare kring. Inget ont om Vejdemo eller Davidsson, men dessa spelare spelar max en säsong till hos oss. Sett ur ett lite längre perspektiv hade det varit bättre att släppa någon av dem och behålla Johansson.
Sedan sänder det jävligt illavarslande signaler att inte behålla spelare som man borde bygga laget kring. Vill vi upp en nivå till och bli ett stabilt topp 6-lag är det spelare som Ljungh och Johansson som vi måste behålla. Och framför allt får vi inte förlora dem till andra SHL-lag.
Och att döma av resonemanget från Jocke ser det ju inte heller ut som att vi kommer plocka in några bättre spelare som ersättare utan snarast plocka in "chansningar" från Allsvenskan. Passa på och njut denna säsong för nästa är det tillbaka till "paly-in-nivå" igen.
Avslutningsvis; Hur jävla tända är dessa spelare på att spela ett slutspel för oss när de redan är klara för andra klubbar? Kanske till och med klubbar som vi kommer spela mot i slutspelet.
Ett SM-guld är alltid ett SM-guld så det är jag absolut inte rädd för. Hade det däremot varit en säsong likt förra så hade det nog spelat in mer. När man kämpat under längre tid och bara vill få ett slut på säsongen så att man kan starta om från början.
Linus Johansson är en spelare som jag hade tyckt vart som gjuten att bygga runt. Hans spelstil signifierar på något sätt det som Djurgården 2.0 vill stå för. Ljungh däremot tror jag båda parter mår bra av att bryta med varandra. Han har inte utvecklats i den riktning som vi önskat och känns inte som den andra center som vi behöver.
Samtidigt vet vi otroligt lite inför nästa säsong. Kan ju vara så att Krüger vill hem och behöver man då offra LJ & Ljungh för Krüger så är det såklart att det försvarar att vi släpper båda spelarna. Men värvar vi två 20p/säsong från HA och tror att vi ska kunna vinna SM-guld så är det dock alarmerande.
DRC skrev:Älskar Linus men tycker Ante och MacDaddy ska gå före (nu när Jocke verkar tro att MacD stannar)
Tycker Vejdemo likaväl kan gå som LW men hade nog bara erbjudit ett bra 3C-kontrakt.
Skulle också satsa på en center med storlek. Fast de är kanske svåra att hitta
Edit: Ta någon med spelsinne och bössa för att ta Ljunghs plats i PP1 också.
Emil Molin är stark i sitt spel och en väldigt intressant spelare på många plan. Hade varit kanon att få in honom tror jag. Tycker han passar bra in på det du skriver här. Jag hoppas att ryktet stämmer. Gärna ett 2-3 årskontrakt på honom.
Edit: Gjorde 17 poäng (4+13) i PP. Tredjeplats i ligan.
Äckligt att se Linus i FBK, fy fan, måste gå att hosta upp för att behålla en sån spelare, samtidigt säger ju Jocke att man gillar Strandberg och mycket väl kan bli så att man behåller honom, skulle inte bli förvånad om en centersida ser ut ungefär såhär nästa säsong:
Engqvist
Davidsson
Molin
Strandberg
Han säger ju även att alla spelare med utgående kontrakt är intressanta att förlänga med, trodde han redan hade dumpat Ahlén..
Det som jag är lite orolig för är hur det blir OM Vejdemo och Davidsson lämnar?
Att stå där med Bemström och Strandberg som centrar och en Ante som är skadad?
Känns väldigt riskabelt att räkna med redan nu att Marcus och Vejdemo stannar och att Ante är hel en hel säsong.
Jag hoppas verkligen att det kommer in 1-2 med SHL-mått bra centrar kommer in.
Att den ena skulle kunna vara Rensfeldt som det ryktades om skulle fungera men skulle helst se ytterligare en.
De flesta centrar kan ju gå även som vinge med framgång.
Trodde väl att det nya tv avtalet skulle innebära mer pengar till oss men det verkar fortfarande som vi är Sveriges fattigaste förening. Har ju inte råd med nåt längre.
Släppa Ljungh? Javisst... Så bra är han inte finns bättre eller samma.
Linus J? Totalt tjänstefel. Han är ju en perfekt andra eller tredje center för vårt lag.
Är det så här det ska se ut nu och för evighet att vi får börja om med ett nytt lag nästa varje år så lackar man ju ur snart. Vi riskerar verkligen play in nästa år med ett halvt allsvenskt lag som ska lyfta samtidigt.
Tappar som det ser ut nu:
Lundh(KHL), Bourque(?), Ljungh(hv71), Vejde(NHL), Fjällby(NHL/ny SHL klubb), Jonte(NHL), Ahlen(slutar),Ridderwall( ej nytt), L.Johansson ( FBK), Falk(??), Lagesson(NHL)
Är extremt oroad över att det inte finns några rykten förutom allsvenska sådana.
Stavhoppet skrev:Det som jag är lite orolig för är hur det blir OM Vejdemo och Davidsson lämnar?
Att stå där med Bemström och Strandberg som centrar och en Ante som är skadad?
Känns väldigt riskabelt att räkna med redan nu att Marcus och Vejdemo stannar och att Ante är hel en hel säsong.
Jag hoppas verkligen att det kommer in 1-2 med SHL-mått bra centrar kommer in.
Att den ena skulle kunna vara Rensfeldt som det ryktades om skulle fungera men skulle helst se ytterligare en.
De flesta centrar kan ju gå även som vinge med framgång.
Är inte Rensfeldt mer av en LW, som kan vicka som center på samma sätt som Peppe? Eller är det bara Rögle som spelat honom så?