Säsongen 2011/2012

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
isolerad

Re: Säsongen 2011/2012

Inlägg av isolerad »

Ska jag vara helt ärlig tycker jag det känns sådär att av våra topp 6 backar så är det endast Kyle som har kontrakt även över nästa säsong. Och att han sticker till NHL om möjligheten ges är nog ingen högoddsare. Men det kanske är att se lite väl långt in i framtiden :p

Sen vad är poängen med 1+1 kontrakt om båda parter får bryta det? Varför inte bara skriva ett 1-årskontrakt?
i
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Säsongskort: Ja

Inlägg av SirDIFalot »

isolerad skrev:Ska jag vara helt ärlig tycker jag det känns sådär att av våra topp 6 backar så är det endast Kyle som har kontrakt även över nästa säsong. Och att han sticker till NHL om möjligheten ges är nog ingen högoddsare. Men det kanske är att se lite väl långt in i framtiden :p

Sen vad är poängen med 1+1 kontrakt om båda parter får bryta det? Varför inte bara skriva ett 1-årskontrakt?
Man borde skriva 1+1 mycket oftare.
Alltså man kan se det som ett tvåårskontrakt med en klausul att båda parterna får bryta det utan konsekvenser efter ett år om man vill det. Vilket tror jag gynnar DIF. Om det visar sig att DT är riktigt skadedrabbad eller tappat rejält i kvalité och inte motsvarar lönen han fått eller något.
Expert.
isolerad

Inlägg av isolerad »

SirDIFalot skrev:
isolerad skrev:Ska jag vara helt ärlig tycker jag det känns sådär att av våra topp 6 backar så är det endast Kyle som har kontrakt även över nästa säsong. Och att han sticker till NHL om möjligheten ges är nog ingen högoddsare. Men det kanske är att se lite väl långt in i framtiden :p

Alltså man kan se det som ett tvåårskontrakt med en klausul att båda parterna får bryta det utan konsekvenser efter ett år om man vill det. Vilket tror jag gynnar DIF. Om det visar sig att DT är riktigt skadedrabbad eller tappat rejält i kvalité och inte motsvarar lönen han fått eller något.
Så varför inte bara skriva ett 1-årskontrakt och sen om ett år skriva ett nytt?
i
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

isolerad skrev:
SirDIFalot skrev:

Så varför inte bara skriva ett 1-årskontrakt och sen om ett år skriva ett nytt?
Som med Kronwall menar du? :)

Det är givetvis lättare om ett till år bara kickas in på kontraktet automatiskt om inte någon av parterna absolut vill ut, än att det ska förhandlas på nytt... Speciellt med DT.
Expert.
Användarvisningsbild
FabbeK
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av FabbeK »

1+1 kontrakt är till för att underlätta processen om spelaren och klubben är positivt inställda till en fortsättning. Det är en bra väg att kontraktera såvida spelaren och klubben inte har beslutat sig för 2 år direkt.

Ang denna säsong så tror jag faktiskt att det kommer att bli rätt jobbigt. Tränartrojkan bevisade förra säsongen hur svårt de hade med matchbilder som inte gick deras väg. Owuya gjorde faktiskt en grym säsong, något jag har svårt att se ojämna Wesslau överträffa. Det enda positiva är egentligen att fw-sidan har blivit djupare och backarna blivit snäppet vassare.

Med rätt inställning så kan det här räcka långt. Med fel (som vi såg i de två första derbyna förra året) så faller vi pladask. Det fungerar inte att åka och såsa i ett derby mot Gnaget, då smäller det direkt.

Så kort och gott: Vi hade en bra trupp förra året som ändå mer eller mindre "floppade". Det krävs 100% i år av samtliga, då kan vi å andra sidan gå riktigt långt också.
Användarvisningsbild
-daniel-
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av -daniel- »

"En annan elitseriespelare som har fått ett kvalificerande bud är Djurgårdens back Kyle Klubertanz. Montréal Canadiens behåller amerikanens NHL-rättigheter genom att erbjuda honom ett kvalificerande bud. Han kommer emellertid att spela i Djurgården till hösten. "

Från någon artikel på hockeykanalen.se (förövrigt Sveriges sämsta sida).

Att Montreal lagt ett Qualifying offer på Kyle tycker jag är positivt, det betyder att de trots allt var mycket nöjda med hans gångna säsong (men att backbesättningen i övrigt antagligen var lite för stark).
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

Kanske en fråga för nästa år, men... Många stomspelares kontrakt går ut i år. Konstigt att ingen noterat det förr, men Honken gjorde faktiskt sin bästa säsong både mål- och poängmässigt förra säsongen. Föll väl tyvärr i skymundan för kollektivets svaga insatser.

Utöver Honken är stomspelarna Printz, Otto, Fimpen och Tjärna inne på sina sista år. Utöver dem har Tim, Kempe, Norman Cehlin m.fl. kontrakt som sträcker sig till 11/12.

Jag vet, det är lite stating the obvious-varning här, men min poäng är att det hade varit skönt att ha åtminstone två-tre av dessa uppskrivna på ett år till, med tanke på att Zibbe, trots kontrakt, gör sin sita säsong på mycket länge här. Ovanpå det är Norman och Claesson även de kontraktslösa efter i år.

Ser gärna att man under säsong ser till att förlänga Honken och Printz' kontrakt - kontinuitet på backsidan är viktigt. Alla ungdomars vara eller icke vara förblir ju som bekant vakant in i det allra sista.

Som truppen ser ut idag känns det som att det är antingen eller i fallet Kempe/Tim. Om Cehlin blir kvar ett år till finns det som jag ser det bara plats för en av dessa.

Mycket jobb väntar Janne J...
Säg den glädje som varar
HomeOfSvenTumba

Inlägg av HomeOfSvenTumba »

Jag ser ett mönster...
Jockmaniac

Inlägg av Jockmaniac »

Skulle nog lira något liknande nästa säsong med det vi har:

Wesslau (Sandberg)

Holmqvist - Tjärnqvist
Nilson - Ottosson - Zibanejad

Klubertanz - Boumedienne
Carlsson - Almtorp - Tjärnqvist

Claesson - Printz
Cehlin - Norman - Eriksson

Brodin - Fimpen - Ölvestad

Lassen
Kempe

Ser faktiskt jäkligt bra ut tycker jag. Tror inte på det där alla härinne snackar om, att backparen är självskrivna. Det gäller att hitta rätt kemi också och det tror jag inte Printz och Kyle har. Tror däremot Bom Bom och Kyle kan klicka bra! En magkänsla jag har plus att det här med defensiv-offensiv inte riktigt funkar längre i den moderna hockeyn.

Försvinner Zibbe så måste vi ha in en ny kille för förstakedjan och det är ett måste för att det här ska kunna bli bra. Hannula kanske?

Men som det är nu så har vi fyra slagkraftigakedjor vilket inte är så vanligt för Djurgården. Nu utgår jag såklart ifrån att både Norman och Sillen utvecklats som de ska. Då kan Tim bli ett riktigt bra komplement åt de båda.

Förresten, någon som hört nått nytt om Ekman?
100% DJURGÅRDSJ***L
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

Printz och Kyle passade ju utmärkt tillsammans senast Kyle var här. Vem sköter uppspelen i backpar tre?
Nä, lite slöseri att sätta två defensiva backar i samma backpar när det finns en spelfördelande back till förfogande.

Oavssett om man går tillbaka till långa uppspel+skarv i mittzon eller vidhåller det spelsätt man avslutade förra säsongen med ligger det extrem vikt i backars förmåga att fördela pucken i rätt läge.
Visst, att ha två sådana backar i samma backpar spetsar ju den förmågan ytterligare, men om jag får gissa tror jag (eller vet) att Hardy vill fördela produktionen jämnt över hela laget, och då känns "två toppade backpar" ganska osannolikt.
Senast redigerad av DIF_Soldier den 2011-06-30 11:44:17, redigerad totalt 1 gånger.
Säg den glädje som varar
Mäklaren

Inlägg av Mäklaren »

Har en känsla av att Kyle Klubertanz kommer att göra en helt enorm succé kommande säsongen. 40-45 poäng från hans klubba känns verkligen inte orealistiskt. Bara han jobbar hårt i defensiven så har vi en back av NHL-klass.
Vårt nuvarande lag skall vända skeppet.
Jockmaniac

Inlägg av Jockmaniac »

DIF_Soldier skrev:Printz och Kyle passade ju utmärkt tillsammans senast Kyle var här. Vem sköter uppspelen i backpar tre?
Nä, lite slöseri att sätta två defensiva backar i samma backpar när det finns en spelfördelande back till förfogande.

Oavssett om man går tillbaka till långa uppspel+skarv i mittzon eller vidhåller det spelsätt man avslutade förra säsongen med ligger det extrem vikt i backars förmåga att fördela pucken i rätt läge.
Visst, att ha två sådana backar i samma backpar spetsar ju den förmågan ytterligare, men om jag får gissa tror jag (eller vet) att Hardy vill fördela produktionen jämnt över hela laget, och då känns "två toppade backpar" ganska osannolikt.
Kyle spelade största delen av den säsongen med Timmy... Dem två och Ragge - Honken gjorde att vi hade två riktigt bra backpar och det tror jag vi kan få igen. Claesson kommer fortsätta utvecklas och att sätta honom med en darrig sate som Josef vore förbannat dumdristigt. Låt honom utvecklas med en trygg pjäs brevid sig, och vem är tryggare än just Printz? Kyle är en duktig tvåvägsback och Boumedienne hävdar iaf att han är det. De kan komma att kompletera varandra mycket bra.

Känns lite manager-spelsaktigt att lira defensiv-offensiv i tre backpar. Man letar efter något helt annat nuförtiden som endast kan tas fram av just tränarna. Vi har ingen aning om det ens kommer vara i närheten av det vi säger. Kan lika gärna bli:

Lassen - Printz
Claesson - Holmqvist
Tjärnqvist - Boumedienne
Klubertanz

Allt beror på kemin och det facit får endast tränarna på passen nere vid Hovet. Jag går bara på magkänsla och rutin vilka som kan tänkas passa ihop rent spelmässigt!
100% DJURGÅRDSJ***L
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Jockmaniac skrev:
DIF_Soldier skrev:Printz och Kyle passade ju utmärkt tillsammans senast Kyle var här. Vem sköter uppspelen i backpar tre?

Kyle spelade största delen av den säsongen med Timmy... Dem två och Ragge - Honken gjorde att vi hade två riktigt bra backpar och det tror jag vi kan få igen. Claesson kommer fortsätta utvecklas och att sätta honom med en darrig sate som Josef vore förbannat dumdristigt. Låt honom utvecklas med en trygg pjäs brevid sig, och vem är tryggare än just Printz? Kyle är en duktig tvåvägsback och Boumedienne hävdar iaf att han är det. De kan komma att kompletera varandra mycket bra.

Känns lite manager-spelsaktigt att lira defensiv-offensiv i tre backpar. Man letar efter något helt annat nuförtiden som endast kan tas fram av just tränarna. Vi har ingen aning om det ens kommer vara i närheten av det vi säger. Kan lika gärna bli:

Lassen - Printz
Claesson - Holmqvist
Tjärnqvist - Boumedienne
Klubertanz

Allt beror på kemin och det facit får endast tränarna på passen nere vid Hovet. Jag går bara på magkänsla och rutin vilka som kan tänkas passa ihop rent spelmässigt!
Stämmer inte. Han inledde med Timmy och det gick helt OK(första5-10 matcherna). Men succén kom när han spelade med Printz. Perfekt backpar. Stor, tung defensiv kille med en spelskicklig offensiv jänkare.
Expert.
Jockmaniac

Inlägg av Jockmaniac »

SirDIFalot skrev:
Jockmaniac skrev:

Lassen - Printz
Claesson - Holmqvist
Tjärnqvist - Boumedienne
Klubertanz

Stämmer inte. Han inledde med Timmy och det gick helt OK(första5-10 matcherna). Men succén kom när han spelade med Printz. Perfekt backpar. Stor, tung defensiv kille med en spelskicklig offensiv jänkare.
Kan jag verkligen minnas så fel? Var ju så att säga mitt favoritbackpar? Aja ska inte vara envis men nu är inte Timmy här. Jag tror inte att Bom Bom och Claesson är något lyckat backpar alls i vilket som. Om Hardy skulle välja att lira på så sätt, så kommer ni bli varse om detta, tro mig!
100% DJURGÅRDSJ***L
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

Jag ser också gärna Bombom-Kyle, tror det skulle passa perfekt på alla tänkbara sätt. Bomboms personliga touch med en något mer elak defensiv blir pricken över i:et i detta backpar.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Skriv svar