Slutspelstråden 2009/10

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
-daniel-
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Slutspelstråden

Inlägg av -daniel- »

Tycker det är inspirerande att läsa alla artiklar om "Chockval av Djurgården!", "Tränarna körde över spelarna i valet om motståndare!" etc.etc. Tror inte ett dugg på att detta beslut helt tagits utan spelarnas synpunkter; självklart finns det spelare i laget som hellre hade mött Frölunda men Hardy är så pass rutinerad att han vet att slutspelshockey är något helt annat mot grundserien. Dessutom tror jag han räknar kallt med att "vi faktiskt är ett bättre lag totalt sett än Brynäs" och att det kommer visa sig under en 7-matchers serie.

Skulle heller inte förvåna mig om han tänkte lite på LHC och vilka dom skulle få möta...hade vi tagit Frölunda hade LHC garanterat tagit Brynäs. Nu tror jag det faktiskt är en helt öppen historia mellan Frölunda & Linköping som Frölunda faktiskt kan gå och vinna. Gör vi vårt sett över 7 matcher och vinner mot Brynäs kan vi alltså få Frölunda i en semifinal. Och då får spelarna ändå möta sin "favoritmotståndare"... :)
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

-daniel- skrev:Tycker det är inspirerande att läsa alla artiklar om "Chockval av Djurgården!", "Tränarna körde över spelarna i valet om motståndare!" etc.etc. Tror inte ett dugg på att detta beslut helt tagits utan spelarnas synpunkter; självklart finns det spelare i laget som hellre hade mött Frölunda men Hardy är så pass rutinerad att han vet att slutspelshockey är något helt annat mot grundserien. Dessutom tror jag han räknar kallt med att "vi faktiskt är ett bättre lag totalt sett än Brynäs" och att det kommer visa sig under en 7-matchers serie.

Skulle heller inte förvåna mig om han tänkte lite på LHC och vilka dom skulle få möta...hade vi tagit Frölunda hade LHC garanterat tagit Brynäs. Nu tror jag det faktiskt är en helt öppen historia mellan Frölunda & Linköping som Frölunda faktiskt kan gå och vinna. Gör vi vårt sett över 7 matcher och vinner mot Brynäs kan vi alltså få Frölunda i en semifinal. Och då får spelarna ändå möta sin "favoritmotståndare"... :)
Vi kan inte möta Frölunda i semifinal. Tidigast i final. Det högst grundserieplacerade laget möter i semifinal det lägst placerade laget. Så, vi kan alltså inte råka på Frölunda som slutade 7:a i en semifinal.

I övrigt så var det klokt att välja Frölunda.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Användarvisningsbild
Daniel942

Inlägg av Daniel942 »

Gillar detta: "Vad finns kvar? Just nu finns det bara biljetter i klacken och på skymd sikt kvar till båda matcherna."
DIF!
Användarvisningsbild
android

Inlägg av android »

Lack jag kommer bli om jag får se en brynäströja i kurvan. Ska dom vara på hovet ska dom vara på bortasektionen alternativt pungat ut 400 spänn för en långsidebiljett.

Sen tror jag att vi kommer spöa brynäs. Puckarna har studsat lite fel, mackan har kommit igång.

Tjärnqvist är på G, en spelare som kan stångas framför mål. Tror att vi har bättre karaktärsspelare än brynäs.
Född till sportchef.
jensa öhling

Inlägg av jensa öhling »

Tycker valet av Brynäs är helt obegripligt. Efter HV och LHC var Brynäs de jag helst ville slippa.

Man blir ju inte mindre övertygad nu när man läser att Frölunda troligen är utan både Pebben och Joel Lundqvist. Tror vi hade kört över Frölunda med 4-1 i matcher. Mot Brynäs känns det ju vidöppet.
tomten
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av tomten »

Hardy och ledningen för Djurgården kanske resonerade så här:
Brynäs är ett bättre lag en Frölunda. Det blir troligen fler matcher i en kvartsfinalserie mot Brynäs än det hade blivit mot Frölunda. -> fler matcher -> fler hemma matcher -> mer pengar till Djurgården -> bättre lag nästa år. Dessutom brukar det komma mycket folk på Djurgården - Brynäs matcherna -> troligen utsålt i alla matcherna. Men Djurgården kommer ändå gå vidare för i bäst av 7 matcher slår vi Brynäs. :)
Användarvisningsbild
sthlm1891

Inlägg av sthlm1891 »

Brynäs har ju flera backar borta så deras försvar kommer vara klart sämre än när vi senast möte dem och det är ju vad Brynäs levt på hela säsongen bara in med mycket trafik framför markström så kommer det bli jätte bra.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

tomten skrev:Hardy och ledningen för Djurgården kanske resonerade så här:
Brynäs är ett bättre lag en Frölunda. Det blir troligen fler matcher i en kvartsfinalserie mot Brynäs än det hade blivit mot Frölunda. -> fler matcher -> fler hemma matcher -> mer pengar till Djurgården -> bättre lag nästa år. Dessutom brukar det komma mycket folk på Djurgården - Brynäs matcherna -> troligen utsålt i alla matcherna. Men Djurgården kommer ändå gå vidare för i bäst av 7 matcher slår vi Brynäs. :)
Jag hoppas verkligen att de inte tänkte så.

Jag är nästan säker på att de istället menade att:

1. Vi vet var vi har Brynäs. Det är ett mycket bra lag men vi ska kunna slå dem även om de är på topp.
2. Frölunda kan vara fågel eller fisk. Tänder de till har de en betydligt högre nivå än Brynäs och då kan de bli oerhört svårslagna. De har fler spetsspelare i laget än Brynäs.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

BOMBOM BOUCHARD skrev:

1. Vi vet var vi har Brynäs. Det är ett mycket bra lag men vi ska kunna slå dem även om de är på topp.
2. Frölunda kan vara fågel eller fisk. Tänder de till har de en betydligt högre nivå än Brynäs och då kan de bli oerhört svårslagna. De har fler spetsspelare i laget än Brynäs.
Så känns det.
BIF har presterat sitt max i 55 omgångar, dom kan inte plocka fram nån ytterligare otrevlig överraskning.
Frölunda däremot kan egentligen bara prestera bättre, då kan dom bli riktigt jobbiga att tas med
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Soulsic

Inlägg av Soulsic »

Kommer ihåg från förra året när Frölunda hade att välja mellan Luleå och Timrå. Luleå slutade 5:a i tabellen och Timrå slutade 8:a. Vad gör Dahlén? Han väljer Luleå och valet sågs som ett misstag i media och Luleåfansen jublar eftersom de hade haft plusstatistik mot Frölunda.

Hur slutade det? Frölunda vann tämligen enkelt med 4-1 i matcher. Tror på något liknande för oss mot Brynäs.
tomten
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av tomten »

BOMBOM BOUCHARD skrev:

Hehe nä jag tror inte de resonerade som jag skrev när de gjorde valet, bara en rolig tanke. Att man skulle vara så säker på att slå Brynäs att man tog dem även fast de var bättre pga att man ville ha fler matcher. Fast det resonemanget skulle inte fungera... för då vore det troligen bättre att ta det sämsta laget och göra en lägg match istället
Användarvisningsbild
Edin

Inlägg av Edin »

Vad är det för snack i media om att det är gynnsamt för DIF ekonomiskt att vi möter Brynäs för att dom har mycket fans i Stockholm? Det är ju knappast Gävlebor som kommer fylla Hovet, dom ska vara glada över att dom ens får några platser.

Fast, vi kanske gör en bajen och tar 600 spänn för bortabiljetterna ;)
För övrigt anser jag att Solna bör förgöras.
jensa öhling

Inlägg av jensa öhling »

Brynäs har saknat sina skadade backar länge.

Det där är också väldigt överdrivet eftersom Petrik Kokko värvades enbart för att Lars Jonsson skadades. Och när sen också Kokko skadade sig tog man in Grönholm. Så de har ju egentligen inte tappat mer än skillnaden mellan Jonsson och Grönholm.

Sen är ju iof Andersén skadad också. Men han är ingen toppback. Skillnad om det varit Hietanen Sundqvist eller Nolander.

Vårt avbräck med Ragge är betydligt värre. Samt framför allt Frölundas om de nu skulle tvingas avvara både Pebben och J Lundqvist.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

tomten skrev:
BOMBOM BOUCHARD skrev:

Hehe nä jag tror inte de resonerade som jag skrev när de gjorde valet, bara en rolig tanke. Att man skulle vara så säker på att slå Brynäs att man tog dem även fast de var bättre pga att man ville ha fler matcher. Fast det resonemanget skulle inte fungera... för då vore det troligen bättre att ta det sämsta laget och göra en lägg match istället
Förstod nog det. :)
Men helt fel är det väl inte när det gäller en lång matchserie. Mot Frölunda känns det som om vi lika gärna skulle kunnat ta dem i 4 raka som att torska med 4-0. Så stor är skillnaden mellan när de spelar på topp och när de är dåliga. Jag skulle bli mycket förvånad om vi klarde av Brynäs på mindre än 6 matcher. I bästa fall tror jag vi tar dem med 4-1 i matcher men det är troligare att vi vinner med 4-2 eller 4-3 i matcher.
Senast redigerad av BOMBOM BOUCHARD den 2010-03-15 15:18:00, redigerad totalt 1 gånger.
jensa85

Inlägg av jensa85 »

jensa öhling skrev:Brynäs har saknat sina skadade backar länge.

Det där är också väldigt överdrivet eftersom Petrik Kokko värvades enbart för att Lars Jonsson skadades. Och när sen också Kokko skadade sig tog man in Grönholm. Så de har ju egentligen inte tappat mer än skillnaden mellan Jonsson och Grönholm.

Sen är ju iof Andersén skadad också. Men han är ingen toppback. Skillnad om det varit Hietanen Sundqvist eller Nolander.

Vårt avbräck med Ragge är betydligt värre. Samt framför allt Frölundas om de nu skulle tvingas avvara både Pebben och J Lundqvist.
Ingen "bitterfitta" stil nu.
Visst, vi slog Frölunda i 4 av 5 matcher och förlorade 2 stycken mot Brynäs, i GRUNDSERIEN.

Med tanke på att Frölunda fortfarande mycket väl skulle kunna "sprattla till" och göra ett jätteslutspel med tanke på hur mycket de underpresterat under säsongen samt våran minst sagt urusla slutspelsstatistik mot dom de senaste åren tycker jag det är ett helt givet val att välja Brynäs.

Gävlelaget kan inte överraska utan har redan spelat ut sitt register i grundserien. Vi kommer att vara det bättre laget i alla matcher och får vi bara Markström ur balans tidigt blir det 4-1 eller 4-2 i matcher.
Hade vi däremot valt indianerna och deras spel helt plötsligt börjat stämma flera matcher i rad så hade vi kunnat få en oerhört obehaglig kvartsfinal. Även om vi nu har en fin svit mot just Frölunda så är ju sviter till för att brytas. Stryk i Scandinavium i match 1 och ett Frölunda som fått mersmak hade ju inte jag fått några lyckokänslor av direkt.

Hursomhelst så SKA vi slå Brynäs över 7 matcher. Gör vi inte det är vi ändå inte värda att gå vidare. Så enkelt är det ju.
Skriv svar