Silly Season 2009/2010 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Calle
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Behåll Linkan i Djurgården!

Inlägg av Calle »

Jag ser med förtjusning hur allas vår gudabenådade Linkan Bremberg helt själv avgör en del matcher, nu när detta skrivs senast mot göteborgarna Frölunda i deras egen borg - första trepoängaren där på ett gäng år! En sanslös njutning att se en apvacker och iskall straff som få spelare klara av att utföra med samma precision, och ganska najs att dryga göteborgare får på moppe. Snart är Linkan garanterat i ensamt majestät på poängtronen i Elitserien, alla vet att herr Jörgen Jönsson inte har en chans att matcha vår DIFare.

Det spekuleras dock i om Linkans vara eller icke vara i DIF kommande år då hans kontrakt går ut efter denna säsong. Oseriösa blaskor som Aftonbladet vinklar naturligtvis till det som säljer mest och säger att Linkan redan är borta. Då är det skönt att läsa här på webben att inget är klart ännu!

Jag vill ändå mana riktiga Djurgårdare att tycka till och göra sig hörda, DIF har allt att vinna på att investera i Linkan de resterande åren i hans karriär och ingen av oss vill höra några tankar om att ersätta honom. Det går nämligen inte! Jag tror, och fler med mig, att nästa SM-Guld ligger runt hörnet om det vill sig väl, men med Linkan i laget stiger chanserna rejält!

Allt måste naturligtvis fungera ekonomiskt, och Linkan lär inte bli billigast i laget. Vann DIF på lotto vore det ju naturligtvis enklare. Men att investera för framtiden i Sveriges främsta hockeylag tror jag definitivt kommer ge en grym avkastning längre fram och föra tillbaka DIF till toppskiktet dit vi är på väg igen och i alla lägen hör hemma!

Arbeta för att ha kvar Linkan i DIF!!
:D
Östgöten

Re: Behåll Linkan i Djurgården!

Inlägg av Östgöten »

Calle skrev:Jag vill ändå mana riktiga Djurgårdare att tycka till och göra sig hörda, DIF har allt att vinna på att investera i Linkan de resterande åren i hans karriär och ingen av oss vill höra några tankar om att ersätta honom. Det går nämligen inte! Jag tror, och fler med mig, att nästa SM-Guld ligger runt hörnet om det vill sig väl, men med Linkan i laget stiger chanserna rejält!
För det krävs en fungerande ekonomi. DIF:s lönebudget ligger sannolikt på någonstans runt 33 Mkr. Spelarbudgeten är för dyr nuvarande säsong, något som resluterat i att DIF just nu har ett underskott i mångmiljonklassen.

I läget som DIF befinner sig måste klubben göra tuffa avvägningar. Jag bedömer att DIF nästa säsong måste sänka spelarbudgeten med drygt 3 Mkr, något som begränsar löneutrymmet inklusive sociala utgifter till 30 Mkr. Tomas Ros argumenterar (http://blogg.aftonbladet.se/5) för att Linkan ska vara kvar i DIF och att han är värd 300 000 kr i månadslön, som tillsammans med sociala avgifter ger en årlig kostnad på 4,7 Mkr, det vill säga drygt 16 procent av hela spelarbudgeten.

Jag är övertygad om att styrelsen vill ha kvar Bremberg, men frågan är om de tycker sig ha råd med honom? Att i ett sådant läge kräva av styrelsen att ge honom ett kontrakt oavsett vilket lönekrav han har tycker jag är felaktigt. För så länge så få supportar och företag stödjer DIF samt Stockholm Stad inte bryr sig om klubben är min största oro att DIF går i konkurs. Klubben kan inte varje år göra en nyemisson för att få ekonomin att gå ihop.
robin_dif

Re: Silly Season 2009/2010 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Inlägg av robin_dif »

http://hockeykanalen.se/1.822878/2009/0 ... d_bremberg

"Marcus alltid intressant"
Djurgårdsforwarden har totalt gjort 528 poäng på 600 elitseriematcher och fortsätter att ösa in poäng. Men efter den här säsongen går Brembergs treårigakontrakt ut. Djurgården jagar en vass forward och det ryktas att tidigare NHL-proffset Marcus Nilsson, som spelar i ryska Lokomotiv Jaroslavl står högst upp på önskelistan.
- Marcus är alltid intressant och det är en bra spelare, säger Järlefelt till Hockeykanalen.se och fortsätter:
- Han har ju ett Djurgårdshjärta, så det är ganska naturligt att vi har kontakt. Men jag tror inte att det är aktuellt med en flytt för honom.

citerat från länken.
Östgöten

Inlägg av Östgöten »

robin_dif skrev:http://hockeykanalen.se/1.822878/2009/0 ... d_bremberg

"Marcus alltid intressant"
Djurgårdsforwarden har totalt gjort 528 poäng på 600 elitseriematcher och fortsätter att ösa in poäng. Men efter den här säsongen går Brembergs treårigakontrakt ut. Djurgården jagar en vass forward och det ryktas att tidigare NHL-proffset Marcus Nilsson, som spelar i ryska Lokomotiv Jaroslavl står högst upp på önskelistan.
- Marcus är alltid intressant och det är en bra spelare, säger Järlefelt till Hockeykanalen.se och fortsätter:
- Han har ju ett Djurgårdshjärta, så det är ganska naturligt att vi har kontakt. Men jag tror inte att det är aktuellt med en flytt för honom.

citerat från länken.
Om inte Marcus är tänkt som en spelare i DIF nästa säsong finns det få skäl att inte ha en allvarlig förhandling med både Anger och Linkan de kommande veckorna. Jag utgår från att Otto stannar. Vidare tycker jag att det finns skäl att ersätta Ölvestad med Alhén som visserligen är sämre, men är betydligt billigare och tvekat inte att kasta handskarna.
Användarvisningsbild
Frasse
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Frasse »

Marcus kan nog anses väldigt intressant inför nästa säsong då han enligt rykten på stan redan är klar.
Mesta Mästarna är här, Djurgårdens IF
1926, 1950, 1954, 1955, 1958, 1959, 1960, 1961, 1962, 1963, 1983, 1989, 1990, 1991, 2000, 2001
Användarvisningsbild
warrant
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av warrant »

Frasse skrev:Marcus kan nog anses väldigt intressant inför nästa säsong då han enligt rykten på stan redan är klar.

Riktigt trevliga nyheter om det stämmer..
Honken

Inlägg av Honken »

Någon som har koll på tvillingarna Ahlström, hur bra är dom?
http://hockeybloggen.city.se/2009/01/23 ... winsen___/
Jag har svårt för Djurgårdens jävla klocka (måljingeln ”klockan slår, klockan slår...”), den har satt sig i mitt huvud och ekar fortfarande.
Fredrik Söderström, Tränare Oskarshamn
lankan

Inlägg av lankan »

Honken skrev:Någon som har koll på tvillingarna Ahlström, hur bra är dom?
http://hockeybloggen.city.se/2009/01/23 ... winsen___/
Spelat med och emot dem för några år sen samt sett en del nu med huddinge och tror dem kan färga bra i en ev 2:a -3:e femma i DIF. Dem är sjukt bra ihop. Isär är dem betydligt sämre tyvärr.
narren

Inlägg av narren »

Nya bröderna Sedin? :P
rikkard

Inlägg av rikkard »

Om vi ska sänka lönekostnaderna måste Falk, Ölvestad och M. Holmqvist. Ingen av dem förtjänar de höga löner de tar ut. Topplönerna ska gå till toppspelare, inga andra.
calpe

Inlägg av calpe »

Äntligen någon som törs såga Falken och Holmquist. Finns tydligen en som vet hur det borde vara i truppen.Fram med juniorerna bort med seniorerna
Tack för det
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
lankan

Inlägg av lankan »

narren skrev:Nya bröderna Sedin? :P
i sina bästa stunder. :) Fast dessa gossar är mer på mål och gör således mkt poäng.
Skulle vilja se dem i DIF-stället nästa sesse.
Användarvisningsbild
Stocky

Inlägg av Stocky »

Frasse skrev:Marcus kan nog anses väldigt intressant inför nästa säsong då han enligt rykten på stan redan är klar.
Det var ju j-vligt trevligt! Hur känns Ekman bara en dröm eller? Om gnaget går upp är han lika intresserade av dom då?
Honken

Inlägg av Honken »

Jag har svårt för Djurgårdens jävla klocka (måljingeln ”klockan slår, klockan slår...”), den har satt sig i mitt huvud och ekar fortfarande.
Fredrik Söderström, Tränare Oskarshamn
Östgöten

Inlägg av Östgöten »

rikkard skrev:Om vi ska sänka lönekostnaderna måste Falk, Ölvestad och M. Holmqvist. Ingen av dem förtjänar de höga löner de tar ut. Topplönerna ska gå till toppspelare, inga andra.
Om vi ska sänka lönekostnaderna från en uppskattad nivå på 33 000 Mkr till 30 000 Mkr nästa säsong finns följande alternativ:

Sänkta konstnader (spelarförluster): -750 000 kr per månad och -9 000 000 kr per år
Höjda kostnader (nya spelare): +500 000 kr per månad och 6 000 000 kr per år

Förluster från 08/09 (lön inklusive sociala kostnader per månad):
David Schneider, b - annan klubb - beräknad lön 08/09 200 K
Ronnie Pettersson, b - slutar - beräknad lön 08/09 100 K
Jimmie Ölvestad, f - annan klubb - beräknad lön 08/09 150 K
Nichlas Falk, f - slutar - beräknad lön 08/09 150 K
Niklas Anger, f - Schweiz - beräknad lön 08/09 100 K
Robin Figren, f - NY Islanders - beräknad lön 08/09 50 K

Förläng 09/10 (lön inklusive sociala kostnader per månad):
David Printz, b - förläng 1 år - oförändrad lön 09/10 150 K
Marcus Ragnarsson, b - förläng 1 år - oförändrad lön 09/10 200 K
Oscar Eklund, b - förläng 2 år - oförändrad lön 09/10 50 K
Fredrik Bremberg, f - förläng 1 år - oförändrad lön 09/10 250 K
Kristofer Ottosson, f - förläng 1 år - oförändrad lön 09/10 200 K

Nyförvärv 09/10 (lön inklusive sociala kostnader per månad):
Alexander Urbom, b - J20 - 3 år - lön 50 K
Gabriel Landeskog, f - J20 - 3 år - lön 50 K
Marcus Krüger, f - J20 - 3 år - lön 50 K
Mikael Ahlén, f - J20 - 3 år - lön 50 K
Patrik Cehlin, f - J20 - 3 år - lön 50 K
Marcus Nilson, f - Lokomotiv Yaroslavl - 2 år - lön 250 K

Truppen 09/10:

Fredrik Bremberg V - Kristofer Ottosson V - Marcus Nilson H
Marcus Krüger V - Jacob Josefson V - Mikael Ahlén H
Christian Eklund V - Andreas Engqvist H - Nicklas Danielsson H
Carl Gustafsson V - Michael Holmqvist V - Tim Eriksson V

Marcus Ragnarsson V - Andreas Holmqvist H
Timmy Pettersson V - Oscar Eklund V
David Printz V - Niklas Andersson H

Extraspelare:
Alexander Deilert H, b
Alexander Urbom V, b
Henrik Eriksson V, f - lånas ut till Huddinge hösten 09 och kan återkallas vid behov
Gabriel Landeskog V, f
Patrik Cehlin H, f

Låna in vid behov 09/10:
Carl Ackered, b - J20
John Norman, f - J20

Kommentar:
Säsongen 09/10 kommer DIF att liksom de senaste åren att få kriga för att nå slutspel och att undvika kvalserien. Generationsväxlingen fortsätter på både back- och forwardssidan.

Många "trotjänare" har fått stryka på foten 09/10, där Falken och Ronnie knappast är kontroversiella. Många tycker nog att det är fel att inte erbjuda Anger och Jimmie ett nytt kontrakt. Min uppfattning är att kombinationen Marcus Nilson och Mikael Ahlén mer än väl täcker upp för förlusterna av nämnda spelare spelare. Jimmie kämpar, men tar tyvärr för många utvisningar samtidigt som det händer för lite framåt. Det känns märkligt att betala en spelare 150 K kr i månaden för att denne ska vara bra i ett eventuellt slutspel. Nichöas Anger har varit kanon i år, men jag unnar honom två lönsamma år i Schweiz istället för att vara missnöjd med lönen i DIF.
Låst