Silly season 2008/09 - nyförvärv, förluster och lagbygget
ölvestad?? säg att det är ett dåligt rykte
läste i skitblaskan expressen att ölvestad kan va på väg bort... kan ta om han sticker till schwiez elelr dylikt men byta klubb inom sverige får ju inte vara tänkbart. eller?!
den största järnkamin vi haft senaste åren... HELT KLART!
den största järnkamin vi haft senaste åren... HELT KLART!
Vi behöver inte värva så många forwards utan bör istället behålla Ryno, Axelsson, Gustavsson och Falk..
Enqvist bör gå upp i förstakedjan med Bremberg.. Så där har Kalle helt rätt.
Frågan är om inte man ska ge Axelsson chansen i första kedjan.. Han har enorm talang och har gjort en väldigt bra säsong för att vara den första i ES. Jämför med t.ex. Hörnqvists första säsong (8p?). Axelsson blommar nog ut i sin andra..
Pengarna bör läggas på backar..
Tjärnqvist bör vara möjlig att värva. Iofs verkar han ju vara extremt uppskattad i Ryssland då de inte ens vågar släppa iväg han p.ga. skaderisk.
Tror det finns en chans att Ossi stannar en säsong till. Han vill nog fortsätta utveckla sitt offensiva spel. Han verkar trivas i innerstan och med sin polare Aki. Det finns ingen som ler lika mycket när DIF tackas av av fansen som Ossi.. Han blir ett barn igen då
.
Han förtjänar dock en skicklig offensiv back att spela med.. Här bör stora pengar läggas.
TJ måste bort.
Marusak bort.. men vi bör hitta en annan hyfsad offensiv back som kan lira med Timmy..
Vill Ekman hit värvar vi han..
Plocka upp en sista center från Jullarna så spar vi cash..
Bäcker bort..
Enqvist bör gå upp i förstakedjan med Bremberg.. Så där har Kalle helt rätt.
Frågan är om inte man ska ge Axelsson chansen i första kedjan.. Han har enorm talang och har gjort en väldigt bra säsong för att vara den första i ES. Jämför med t.ex. Hörnqvists första säsong (8p?). Axelsson blommar nog ut i sin andra..
Pengarna bör läggas på backar..
Tjärnqvist bör vara möjlig att värva. Iofs verkar han ju vara extremt uppskattad i Ryssland då de inte ens vågar släppa iväg han p.ga. skaderisk.
Tror det finns en chans att Ossi stannar en säsong till. Han vill nog fortsätta utveckla sitt offensiva spel. Han verkar trivas i innerstan och med sin polare Aki. Det finns ingen som ler lika mycket när DIF tackas av av fansen som Ossi.. Han blir ett barn igen då

Han förtjänar dock en skicklig offensiv back att spela med.. Här bör stora pengar läggas.
TJ måste bort.
Marusak bort.. men vi bör hitta en annan hyfsad offensiv back som kan lira med Timmy..
Vill Ekman hit värvar vi han..
Plocka upp en sista center från Jullarna så spar vi cash..
Bäcker bort..
Frågan är om den centerbesättningen skulle räcka bara alltså;
Otto
Falk
Engqvist
Junior
I mina ögon känns detta på tok för svagt, inte defensivt, men definitivt offensivt. Å andra sidan låter en kedja med Eklund - Ekman - Axelsson väldigt giftigt.
Sedan kan man ju alltid slänga in Axelsson tillsammans med Otto och Anger, men jag skulle väldigt gärna se att vi lyckades skapa 3 producerande kedjor istället för 1.5 som det varit denna säsong och har lite på känn att Ryno kan blomma ut ordentligt om han får chansen i rätt omgivning.
Men som nämnts tidigare absolut viktigast är att knyta upp de spelare vi har i truppen nu som sitter på utgående kontrakt och viktigast av samtliga dessa spelare är Daniel Larsson.
Om man får behålla samtliga anfallare utom Bäcker och Bengan samt då ett litet frågetecken för Ölvestad så känns det ganska bra på forwardssidan. En klasscenter samt två talanger duger gott för att hålla slutspelsnivå.
Värre är det då med försvarslinjen där jag egentligen vill bli av med samtliga spelare utom Ossi, Timmy, Ronnie och Oskar. Bort med resten och försök istället signa in en riktigt klassback typ Daniel Tjärnqvist och om man sedan kunde hitta en duktig högerskytt från blå, Bouchard hade inte varit alls dum här, behövs inga fler backar egentligen Då skulle vi ha 6 backar och till platserna 7-8 fyllar man på med billiga juniorer.
Det man helt enkelt bör göra är att göra sig av med dyra medelmåttor och ersätta dessa med juniorer. De pengar man sparar in läggs istället på spets. Just denna saknas tyvärr just nu bland våra försvarare.
Otto
Falk
Engqvist
Junior
I mina ögon känns detta på tok för svagt, inte defensivt, men definitivt offensivt. Å andra sidan låter en kedja med Eklund - Ekman - Axelsson väldigt giftigt.
Sedan kan man ju alltid slänga in Axelsson tillsammans med Otto och Anger, men jag skulle väldigt gärna se att vi lyckades skapa 3 producerande kedjor istället för 1.5 som det varit denna säsong och har lite på känn att Ryno kan blomma ut ordentligt om han får chansen i rätt omgivning.
Men som nämnts tidigare absolut viktigast är att knyta upp de spelare vi har i truppen nu som sitter på utgående kontrakt och viktigast av samtliga dessa spelare är Daniel Larsson.
Om man får behålla samtliga anfallare utom Bäcker och Bengan samt då ett litet frågetecken för Ölvestad så känns det ganska bra på forwardssidan. En klasscenter samt två talanger duger gott för att hålla slutspelsnivå.
Värre är det då med försvarslinjen där jag egentligen vill bli av med samtliga spelare utom Ossi, Timmy, Ronnie och Oskar. Bort med resten och försök istället signa in en riktigt klassback typ Daniel Tjärnqvist och om man sedan kunde hitta en duktig högerskytt från blå, Bouchard hade inte varit alls dum här, behövs inga fler backar egentligen Då skulle vi ha 6 backar och till platserna 7-8 fyllar man på med billiga juniorer.
Det man helt enkelt bör göra är att göra sig av med dyra medelmåttor och ersätta dessa med juniorer. De pengar man sparar in läggs istället på spets. Just denna saknas tyvärr just nu bland våra försvarare.
Jag ser gärna att DIF behåller samma lag som idag, men där kontraktet inte förlängs med Thomas Johansson och Pär Bäcker.
Solklara kontraktsförlängningar
Daniel Larsson (DIF kanske viktigaste spelare som DIF MÅSTE behålla).
Stefan Ridderwall (Oerhört lovande målvakt som inom 1-2 år är redo som förstamålvakt).
Nicklas Falk (Har lyft sig inför denna säsong. Ovärderlig rutin och är även en viktig pådrivare.
Dick Axelsson (En blivande NHL-spelare, som kan göra det oväntade).
Carl Gustavsson (Kan bli hur bra som helst, förhoppningsvis för liten för NHL).
Johan Ryno
Tveksamma kontraktsförlängningar
Ronnie Pettersson (Spelar säkert och har mycket rutin.Max ett års förlängning. Skulle hellre se att han ersätts av högoddsaren Marcus Ragnarsson)
Jimmy Ölvestad (Mr Järnkamin som har ett enormt DIF-hjärta, men verkar inte vara 100% motiverad och producerar i underkant).
Nyförvärv
Hardy Nilsson (Tränare)
Nils Ekman
Daniel Tjärnqvist
Tim Eriksson
Marcus Ragnarsson
Patrik Thoresen
Nicholas Angell
Förluster
Thomas Johansson
Pär Bäcker
Ronnie Pettersson
Jimmy Ölvestad
I ett drömscenario skulle DIF ha följande laguppställning:
Målvakter
Daniel Larsson
Stefan Ridderwall
Mark Owuya
Backar
Oskar Eklund
Edwin Frylén
Alexander Deilert (ersätter Thomas Johansson).
Nicholas Angell (alternativt Jiri Marusak eller Richard Lintner beroende på lön).
Marcus Ragnarsson (ersätter Ronnie Pettersson
David Printz
Daniel Tjärnqvist (Ersätter Ossi Väänänen)
Timmy Pettersson
Forwards[/u][/b]
Fredrik Bremberg
Patric Thoresen (Ersätter Patric Hörnqvist)
Nils Ekman (Ersätter Pär Bäcker)
Dick Axelsson
Kristoffer Ottosson
Nicklas Anger
Nicklas Danielsson
Andreas Enqvist
Christian Eklund
Tim Eriksson (Nyförvärv från Linköping)
Carl Gustavsson
Johan Ryno
Nicklas Falk
Tobias Lindström (Ny från J-20)
Tyvärr inser jag att DIF inte riktigt har de ekonomiska musklerna för detta, men man kan ju alltid drömma
Stefan Ridderwall (Oerhört lovande målvakt som inom 1-2 år är redo som förstamålvakt).
Nicklas Falk (Har lyft sig inför denna säsong. Ovärderlig rutin och är även en viktig pådrivare.
Johan Ryno
Ronnie Pettersson (Spelar säkert och har mycket rutin.Max ett års förlängning. Skulle hellre se att han ersätts av högoddsaren Marcus Ragnarsson)
Jimmy Ölvestad (Mr Järnkamin som har ett enormt DIF-hjärta, men verkar inte vara 100% motiverad och producerar i underkant).
Nyförvärv
Hardy Nilsson (Tränare)
Nils Ekman
Daniel Tjärnqvist
Tim Eriksson
Marcus Ragnarsson
Patrik Thoresen
Nicholas Angell
Förluster
Thomas Johansson
Pär Bäcker
Ronnie Pettersson
Jimmy Ölvestad
Målvakter
Daniel Larsson
Stefan Ridderwall
Mark Owuya
Backar
Oskar Eklund
Edwin Frylén
Nicholas Angell (alternativt Jiri Marusak eller Richard Lintner beroende på lön).
David Printz
Timmy Pettersson
Forwards[/u][/b]
Fredrik Bremberg
Dick Axelsson
Kristoffer Ottosson
Nicklas Anger
Nicklas Danielsson
Andreas Enqvist
Christian Eklund
Carl Gustavsson
Johan Ryno
Nicklas Falk
Tyvärr inser jag att DIF inte riktigt har de ekonomiska musklerna för detta, men man kan ju alltid drömma
Håller med förutom att Jimme ska bort då han är enligt mig en av de mest hårdjobbande anfallarna och han är förövrigt en väldigt bra ledare för laget imo!Fritiof skrev:Jag ser gärna att DIF behåller samma lag som idag, men där kontraktet inte förlängs med Thomas Johansson och Pär Bäcker.
Johan Ryno
Nyförvärv
Hardy Nilsson (Tränare)
Nils Ekman
Daniel Tjärnqvist
Tim Eriksson
Marcus Ragnarsson
Patrik Thoresen
Nicholas Angell
Förluster
Thomas Johansson
Pär Bäcker
Ronnie Pettersson
Jimmy Ölvestad
Målvakter
Daniel Larsson
Stefan Ridderwall
Mark Owuya
Backar
Oskar Eklund
Edwin Frylén
David Printz
Timmy Pettersson
Forwards[/u][/b]
Fredrik Bremberg
Dick Axelsson
Kristoffer Ottosson
Nicklas Anger
Nicklas Danielsson
Andreas Enqvist
Christian Eklund
Carl Gustavsson
Johan Ryno
Nicklas Falk
Viktigt är att DIF inte gör en Brynäs nästa säsong utan arbetar utifrån att laget ska innehålla 12 forwards och 8 backar (där sista backen spelar i J20).
Alla som tas med i truppen ska ha en rimlig chans att få hyfsat med speltid.
I dagens trupp har DIF 13 forwards och 9 backar (ett tag 10).
DIF har mycket lovande juniorer i form av Alexander Deilert, Alexander Urbom, Henrik Eriksson, Jacob Josefsson och William Wallén, som kommer underifrån och ersätter vid skador.
DIF måste satsa på spets om spelare ska plockas in utifrån. Bredd har Djurgården på gränsen till för mycket av.
Om Bäcker och Hörnqvist lämnar laget finns det plats för ytterligare 1 forward, förutsatt att Ryno, Ölvestad, Falk och Axelsson stannar. Att inte lyfta upp Calle Gustafsson är tjänstefel.
Om Marusak, Ossi, Tompa J och Dennis Persson lämnar laget finns det plats för ytterligare 2 backar, förutsatt att Ronnie stannar. DIF bör helst inte använda sig av två backar på artistkontrakt nästa år. Att inte lyfta upp Alexande Deilert på de sista åttonde platsen är fel. Sannolikt krävs det att DIF spelar in Alexander Deilert och Oscar Eklund nästa år för att DIF ska kunna bli ett topplag säsongen 09/10.
Alla som tas med i truppen ska ha en rimlig chans att få hyfsat med speltid.
I dagens trupp har DIF 13 forwards och 9 backar (ett tag 10).
DIF har mycket lovande juniorer i form av Alexander Deilert, Alexander Urbom, Henrik Eriksson, Jacob Josefsson och William Wallén, som kommer underifrån och ersätter vid skador.
DIF måste satsa på spets om spelare ska plockas in utifrån. Bredd har Djurgården på gränsen till för mycket av.
Om Bäcker och Hörnqvist lämnar laget finns det plats för ytterligare 1 forward, förutsatt att Ryno, Ölvestad, Falk och Axelsson stannar. Att inte lyfta upp Calle Gustafsson är tjänstefel.
Om Marusak, Ossi, Tompa J och Dennis Persson lämnar laget finns det plats för ytterligare 2 backar, förutsatt att Ronnie stannar. DIF bör helst inte använda sig av två backar på artistkontrakt nästa år. Att inte lyfta upp Alexande Deilert på de sista åttonde platsen är fel. Sannolikt krävs det att DIF spelar in Alexander Deilert och Oscar Eklund nästa år för att DIF ska kunna bli ett topplag säsongen 09/10.
-
Jag är tveksam kring Falk. Vill han kommer ju han att stanna. Men för de pengarna kan man få in en bättre och hungrigare center.
Som sagt måste vi värva spets. Bredden fyller vi på med våra lovande junisar. Det är så klubben måste jobba. Göra allt för behålla Larsson och Ossi samt ta in två riktgit bra backar (i stället för Thomas J och Marusak) samt en vass center och om man har råd även en bra forward i stället för Bengan.
namn som är intressanta:
Patrik Thoresen
Marcus Nilsson
Daniel Rudslätt
Robert Nilsson
Niclas Persson
Nisse Ekman
Andreas Falk (ersätter Nicklas Falk?!)
Oscar Steen
Daniel Tjärnqvist
Som sagt måste vi värva spets. Bredden fyller vi på med våra lovande junisar. Det är så klubben måste jobba. Göra allt för behålla Larsson och Ossi samt ta in två riktgit bra backar (i stället för Thomas J och Marusak) samt en vass center och om man har råd även en bra forward i stället för Bengan.
namn som är intressanta:
Patrik Thoresen
Marcus Nilsson
Daniel Rudslätt
Robert Nilsson
Niclas Persson
Nisse Ekman
Andreas Falk (ersätter Nicklas Falk?!)
Oscar Steen
Daniel Tjärnqvist
-
Säg någon mer Djurgårdare vi kan få in, än Falk? Han må va gammal, men utan honom under säsongen har vi varit helt borta känns det som. (Finns säkert undantag, men enligt vad jag märkt?)jensa öhling skrev:Jag är tveksam kring Falk. Vill han kommer ju han att stanna. Men för de pengarna kan man få in en bättre och hungrigare center.
Falk bör stanna!
- carl-bysen
Detta är min teori inför nästa säsong.
Om dessa spelare sticker så tycker jag att spelarna med tjock text ska ersätta.
Ossi Väänänen - Daniel Tjärnqvist
Jiri Marusak – Linus Kjell
Thomas Johansson – Oscar Eklund
Patric Hörnqvist - Daniel Widing
Jimmie Ölvestad – Patrik Berglund
Pär Bäcker - Niklas Persson
Dennis Persson - Ny back
Spelare som jag tror och hoppas kommer förlänga:
Daniel Larsson alternativt Tellqvist
Stefan Ridderwall
Johan Ryno
Nichlas Falk
Ronnie Pettersson alternativt att man tar upp en junior
Dick Axelsson
Carl Gustafsson
I min teori skulle denna trupp vara den jag söker:
Målvakter
Stefan Riddarwall
Mark Owuya
Backar
Oscar Eklund
Edvin Frylén
Daniel Tjärnqvist
Linus Kjell
Timmy Pettersson
David Printz
Ronnie Pettersson
Ny back
Forwards
Niklas Anger
Fredrik Bremberg
Nicklas Danielsson
Christian Eklund
Andreas Engqvist
Kristoffer Ottosson
Daniel Widing
Patrik Berglund
Niklas Persson
Johan Ryno
Nichlas Falk
Dick Axelsson
Carl Gustavsson
Om dessa spelare sticker så tycker jag att spelarna med tjock text ska ersätta.
Ossi Väänänen - Daniel Tjärnqvist
Jiri Marusak – Linus Kjell
Thomas Johansson – Oscar Eklund
Patric Hörnqvist - Daniel Widing
Jimmie Ölvestad – Patrik Berglund
Pär Bäcker - Niklas Persson
Dennis Persson - Ny back
Spelare som jag tror och hoppas kommer förlänga:
Stefan Ridderwall
Johan Ryno
Nichlas Falk
Ronnie Pettersson alternativt att man tar upp en junior
Dick Axelsson
Carl Gustafsson
I min teori skulle denna trupp vara den jag söker:
Målvakter
Stefan Riddarwall
Mark Owuya
Backar
Oscar Eklund
Edvin Frylén
Daniel Tjärnqvist
Linus Kjell
Timmy Pettersson
David Printz
Ronnie Pettersson
Ny back
Forwards
Niklas Anger
Fredrik Bremberg
Nicklas Danielsson
Christian Eklund
Andreas Engqvist
Kristoffer Ottosson
Daniel Widing
Patrik Berglund
Niklas Persson
Johan Ryno
Nichlas Falk
Dick Axelsson
Carl Gustavsson
-
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Nyförvärv !
Tycker att vi borde plocka upp William Wallén som reserv ! iaf
Mats Zucarello Aasen verkar intressant men det verkar vara fler som rycker i han, han verkar vara rätt bra iaf !
Mats Zucarello Aasen verkar intressant men det verkar vara fler som rycker i han, han verkar vara rätt bra iaf !
Alltid oavsett - Förevigt Djurgården !
Djurgårdens IF - Mesta Mästarna
1926 - 1950 - 1954 - 1955 - 1958 - 1959 - 1960 - 1961
1962 - 1963 - 1983 - 1989 - 1990 - 1991 - 2000 - 2001
Djurgårdens IF - Mesta Mästarna
1926 - 1950 - 1954 - 1955 - 1958 - 1959 - 1960 - 1961
1962 - 1963 - 1983 - 1989 - 1990 - 1991 - 2000 - 2001
- Diffe89
- Säsongskort: Ja
- Kontakt:
Re: Nyförvärv !
Wallén är nog lite för ung/väger nog lite för lätt för att plockas upp ofta redan nästa säsong. Han lär dock få chansen någon gång.blyrr3 skrev:Tycker att vi borde plocka upp William Wallén som reserv ! iaf
-
- DIF_Soldier
Re: Nyförvärv !
Gör han verkligen det? Wallén är 171cm lång och väger 74kg. Mattias Tedenby i HV är 175 cm lång och väger 73kg, och han klarar sig bra. Dock är han ett år äldre.Diffe89 skrev:Wallén är nog lite för ung/väger nog lite för lätt för att plockas upp ofta redan nästa säsong. Han lär dock få chansen någon gång.blyrr3 skrev:Tycker att vi borde plocka upp William Wallén som reserv ! iaf
Säg den glädje som varar