Årsmöte

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Kojak

Inlägg av Kojak »

Jag måste få börja besvara kritiken mot Hr1.

Det görs egentligen med en annans mans ord, nämligen Claes Forsberg som direkt efter mötet i måndags sa såhär till personen bakom signaturen Hr1: Det du skrivit är lysande. Du har verkligen förstått vad det här handlar om!

Känns skönt att veta att i de här två lägren som finns så är DIF Hockey med på "våran sida", vi som tror på det DIF Hockey gör och att publiksiffran är det viktigaste för att få en bättre ekonomi.

Sen, det ni nu nämner om att styrelsen och kansliet är profillöst. DET kom faktiskt upp på sätt och vis i måndags. Där sa man från kansliet och styrelsens sida att man håller med om att det är för få "kaxiga uttalanden i media" men att de ska göra någonting åt det.

Nu ska vi se: Jimmie Ölvestad. Nichlas Falk. Kristofer Ottosson. Thomas Johansson. Fredrik "Linkan" Bremberg. I båset: Sir Charles.

Profillöst? Ja, om man inte bryr sig om spelare och ledare med hjärta (där även Säcken ingår) och bara "namnkunniga" spelare, ja då kanske jag håller med. Men för oss som följer hockeyn också så vet att det finns många profiler i laget och föreningen.

Håkan Södergren i sportkommitén är ett lysande exempel.

Eller hur?
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Stambert skrev:
Jojje skrev:Då får väl DIF se till att förhandla till sig att man bara tar hand om Djurgårdens matcher. Det kan inte vara omöjligt. Som sagt, det finns en massa olika sätt att lösa detta ekonomiska problem på.

Att sätta upp ett mål att ha 10 000 åskådare i snitt om ett par år utan att nämna en enda idé om hur detta mirakel ska ske är inte en av dem.
Vilka problem menar du skulle lösas om DIF fick ta hand om den försäljning som enligt nyheten omsätter 2,5-3 miljoner under grundserien? (Omsättningen ökar då med 4%)

Hur tänker du dig att det skulle gå till om DIF bara tar hand om sina egna matcher? DIF måste ju utnyttja de kiosker som finns, ska man då få utnyttja den utrustning som den andra krögaren har köpt in helt gratis? Eller ska DIF köpa in egen utrustning till alla kiosker som sedan byts ut inför varje match?
Om siffran på 3 500 000 stämmer för intäkter över en hel säsong blir jag lita mörkrädd. Med en snittpublik på 7000 skulle det betyda att varje åskådare spenderade 20 spänn efter det att plåten är köpt. Det låter i mina öron som väldigt lite pengar...
Användarvisningsbild
Hr1
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av Hr1 »

Erik Kloth skrev:Stambert och Hr1 är nog de mest insnöade personer jag någonsin sett på ett diskussionsforum. Patetiskt.

Vi snittar runt 7.000. Varken mer eller mindre. Inte ens under lock-outsäsongen snittade vi 8.000 peroner/match och det var inte ens 8.000 på spec. många slutspelsmatcher mot Timrå och Frölunda den fantastiska säsongen...varför skulle vi då snitta 8 kommande säsong med ett grått, trist och intetsägande lag utan några som helst stjärnor likt Jörgen Jönsson, Mika Hannula eller Tomi Kallio etc.

Ngn sade att vi snittar i princip samma som Färjestad, Lhc och HV men skillnande är att dessa klubbar har 25-30 % högre biljettpreiser och styr kringförsäljningen ( inte LHC som inte äger sin arena).

Färjestad omsätter 15 miljoner (!) på kringförsäljningen och HV 71 13 miljoner. Då handlar det om kiosker och restauranger.

Att vi skulle omsätta 2, 5-3 är en ren lögn. Det finns inte. Runt 10 skulle vi omsatt med lätthet.

Insnöad och patetisk? Förklara gärna varför du tycker det?
Du får också gärna motbevisa mig i allt jag skriver. Har jag fel, vilket jag har ibland, så erkänner jag det. Men visa det då med fakta, siffror eller andra underlag.

Jag har aldrig sagt att vi kommer snitta 10 000 om fem år och jag är inte säker på att vi snittar 8 000 nästa år. Det jag säger är att om DIF vill få ordning på ekonomin måste publikintäkterna öka. Precis som du anser. Det är det allra viktigaste.
Och potentialen för att öka publiken och publikintäkterna finns, det vore vansinnigt att påstå något annat. Frågan är snarare hur svårt det blir att lyckas och om DIF verkligen kan göra det.

Omsättningen är mycket mer än 2,5-3 miljoner, snarare är det väl så att vinsten ligger runt 2,5-3 miljoner.
Fuskar DIF Fotboll med sina siffror då dom bara tjänade runt miljonen på kringförsäljningen på Stockholm Stadion förra säsongen? Den siffran kommer säkert stiga något några år framöver, men det visar hur det fungerar. Har även för mig restaurangen på Råsunda som AIK driver går eller har gått minus vissa år, men jag kan ha fel.
Varför skulle Globen fuska med sina siffror på hur mycket dom tjänar på kringförsäljningen? Och varför går Globenarenorna back totalt när dom har kringförsäljning på massor alla olika evenemang, allt från DIF Hockey till konserter och galor. Påstår du att Globen fuskar med sin redovisning?
Mats Sundin - Jävla Svin!
Hammarby finns inte längre!
24 år sen - gnagarsvin!
Försvinn från DIF, AEG!!
Dulee, Bergh, Huokko och Rådbjer. Allmänna IK – Kvinnomisshandlarnas klubb.
Användarvisningsbild
Hr1

Inlägg av Hr1 »

Kagen skrev:Om 70% av Globenpubliken består av besökare som bara gör 1 - 2 besök per säsong så är det ju inte så att majoriteten av besökarna kan sitta och gäspa åt slentrian underhållningen. Om så serien minskade ner till tio matcher per säsong skulle det knappast betyda att dessa skulle gå på fler matcher för det - sure de skulla bli mycket publik på de tio matcherna men utslaget skulle det bli, well, you get it.

Focus måste ligga på att sälja produkten - hitta något som säljer så att fler kommer och att de där som kommer 1-2 ggr per säsongen kommer 4-5ggr - vips är publiksiffrorna uppe i 10 000 i snitt.

När MoDo gästade med Foppa - eller iaf trodde publiken att Foppa skulle vara med - då var det mer eller mindre utsålt i Globen. Alltså publiken kommer om produkten känns lockande. Men hur lockande är DIF just nu? Tränarna är profillösa, ledningen är profillös, spelarna är profillösa. DIF-fansen talar fortfarande om Wikegård och Odoya och det finns ju en anledning.

Precis, en stor del man ska fokusera på att få de som går 1-2 ggr att gå 4-5 ggr, för det blir enormt mycket mer folk sammanlagt då. DIF vet det, och DIF försöker göra det. Och som du säger, vips så är siffrorna uppe i 10 000. I teorin, men det är enormt svårt att göra i praktiken. Men DIF försöker och potentialen finns.

Och profillösa, visst. Men serien kryllade av profiler under NHL-lockouten, men kom folk i matcherna förutom mot MoDo? Med din logik ska vi alltså köpa Forsberg, för ingen annan NHL-spelare dög, varken de i andra lag (förutom Forsberg) eller de som spelade i DIF. Wikegård och Oduya som det enligt dig pratades så mycket om spelade då också, men det var inte mer publik för det.
24 år sen - gnagarsvin!
Försvinn från DIF, AEG!!
Användarvisningsbild
Hr1

Inlägg av Hr1 »

Erik Kloth skrev:Kagen har helt rätt! In med Kagen i styrelsen!

Profillöst lag hade vi ifjol med undantagen Thoresen och Linkan. Mer profillöst lag än laget vi har kommande säsong har vi aldrig haft...
Wikegård måste tillbaka. "Säcken" är ingen kille som levererar citat eller ser till så det pratas om Dif på aretsplatserna...Kung Wiken måste tillbaka!

I Karlstad, Göteborg och Jönköping har man dessutom många profiler i klubbledningen. I Karlstad är Loob sportchef och Rundqusit marknadschef. I Gbg är Conny Evensson engagerad och i Jönköping är det Fredrik Stillman som är sportchef och Bengt Kinell klubbdirektör.

Här har vi lagledningar som består av kunnigt folk och ofta utav folk som lirat hockey med stora framgångar och är ett namn hela staden kan idenfifiera sig med....

Mats Larsson??? Who????
Vad har Kagen i sina inlägg nu rätt i som styrelsen inte redan fattat och gör?

Hur mycket mer folk var det när Wikegård var tränare mot när Säcken var det förra året? Är det därför Wikegård måste tillbaka?

I DIF organisation finns två gamla DIF-hjältar i båset, Challe och Säcken. Sen finns den största, Håkan Södergren i DIF. Garpenlöv och Kalle Lilja i sportorganisationen. Viktorsson och Due-Boje jobbar också åt DIF. Det är spelare som haft stora framgångar och som alla Djurgårdare kan identifiera sig med! Precis som du vill ha det

Att dom borde profilera sig starkare håller jag med om, och DIF ska försöka ändra på det.
24 år sen - gnagarsvin!
Försvinn från DIF, AEG!!
Användarvisningsbild
Hr1

Inlägg av Hr1 »

Kall-El skrev:
Stambert skrev:
Jojje skrev:Då får väl DIF se till att förhandla till sig att man bara tar hand om Djurgårdens matcher. Det kan inte vara omöjligt. Som sagt, det finns en massa olika sätt att lösa detta ekonomiska problem på.

Att sätta upp ett mål att ha 10 000 åskådare i snitt om ett par år utan att nämna en enda idé om hur detta mirakel ska ske är inte en av dem.
Vilka problem menar du skulle lösas om DIF fick ta hand om den försäljning som enligt nyheten omsätter 2,5-3 miljoner under grundserien? (Omsättningen ökar då med 4%)

Hur tänker du dig att det skulle gå till om DIF bara tar hand om sina egna matcher? DIF måste ju utnyttja de kiosker som finns, ska man då få utnyttja den utrustning som den andra krögaren har köpt in helt gratis? Eller ska DIF köpa in egen utrustning till alla kiosker som sedan byts ut inför varje match?
Om siffran på 3 500 000 stämmer för intäkter över en hel säsong blir jag lita mörkrädd. Med en snittpublik på 7000 skulle det betyda att varje åskådare spenderade 20 spänn efter det att plåten är köpt. Det låter i mina öron som väldigt lite pengar...
Intäkterna är högre, men vinsten är runt 2,5-3 miljoner. Vinsten på varje åskådare är alltså 20 kr efter att plåten är betald. Och det är en ganska rimlig och trovärdig summa, även om det borde kunna åka med någon miljon eller två om alla sköts bättre.
24 år sen - gnagarsvin!
Försvinn från DIF, AEG!!
Användarvisningsbild
Jermuk
Kontakt:

Inlägg av Jermuk »

Du skriver bra, men din epilog "Mats Sundin..." är enbart pinsam.
Användarvisningsbild
Hovet

Inlägg av Hovet »

Sen när blev Mats Sundin skyldig att komma tillbaka till Sverige och Djurgården?
Erik Kloth

Inlägg av Erik Kloth »

Hr1:

Vidhåller att du är patetisk och lurad. Ibland skadar det faktiskt inte att tänka lite själv...Varför skulle vi locka mer publik kommande säsong än under lock-outsäsongen och senaste guldsäsongerna (00-01) med det trista, gråa och mediokra lag vi kommer få se kommande säsong?
Ska vi ge bort 10.000 biljetter per match så visst...
Det är ju INTE endast publiksnittet som är viktigt utan framförallt publikintäkterna. En viss skillnad.

Dif snittar ungefär samma som Färjestad och HV men dessa klubbar har 25-30 % ( ännu mer) dyrare biljetter än vad Dif har och ger således ett antal miljoner extra i biljettintäkter trots i princip likvärdiga publiksnitt.

Dessa klubbar kan ta dessa sjuka priser på biljetter därför att det handlar om tillgång/efterfrågan. De har en beläggning på 98 % c.a på sina arenor.

Vi har ju senaste åren inte haft särskilt bra snitt ens i slutspelen och något slutspel upplever vi knappast kommande säsong. Vilka 4 lag skulle vara sämre än vad vi är?

Skulle gissa på att framförallt Färjestad och HV håller sig med trupper som kostar c.a 10 miljoner mer per säsong än vad våran gör. Frölunda tror jag balanserar bättre och inte betalar fantasilöner ( läs Fbk och HV).

Det jobbiga är att även om vi eventuellt mot förmodan lyckas öka intäkterna något vilket jag däremot har svårt att tänka mig så kommer ju ändå Färjestad och HV när de betalar av sina arenor att kanske kunnaa spndera ytterligare 10 miljoner mer på truppen...

Hur ska vi hänga med dessa klubbar?

Linköping äger INTE sin arena och styr INTE någon kringförsäljning då kommunen äger arenan. Hur klarar Linköping att hålla sig med en så mkt dyrare trupp än vi, Hr1?

Dif har ofta inom både fotbollen och hockeyn ( Zoran, Wiken osv) haft sköna tränare som gjort sin röst hörd. Nu har vi Säcken som är en av de mest gråa i hela ES...Bra jobbat, Dif, verkligen!
Användarvisningsbild
Jojje

Inlägg av Jojje »

Vi har ju Challe som är skön som få, Håkan Södergren och Jan Viktorsson mm. Men jag tror knappast att folk går på hockey för att se tränaren eller VD´n.

Det enda som skulle kunna få upp snittet i mina ögon är om Mats Sundin kommer hem...
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Hr1 skrev:
Kall-El skrev:
Stambert skrev:

Intäkterna är högre, men vinsten är runt 2,5-3 miljoner. Vinsten på varje åskådare är alltså 20 kr efter att plåten är betald. Och det är en ganska rimlig och trovärdig summa, även om det borde kunna åka med någon miljon eller två om alla sköts bättre.
Nu är jag visserligen astrött och skall snart uppsöka sängen, men nog fasen är omsättning en addering av en organisations intäkter och utgifter. Slår man ihop dessa poster får man fram omsättningen. Om man bara vill in och titta på intäkter finns det väl brutto och nettointäkter där det ena är samtliga intäkter och det andra är intäkterna efter det att eventuella utgifter är dragna.

Därmed blir ju inte bara den rena vinsten intressant utan även de totala intäkterna som föreningen får in på försäljningen. En klubb kanske kan få leverantörer att gå in och sponsra korven mot annonsplats under matcher, alltså en leverantör som annars inte skulle sponsra föreningen alls, och därmed har man i ett kast ökat vinsten trots att de totala intäkterna ligger på samma nivåer. In dealer som dessa inbillar jag mig att en förening har mycket större möjligheter än Globen att vara framgångsrika i kontakter med andra.
Användarvisningsbild
Original Frasse
Kontakt:

Inlägg av Original Frasse »

Erik Kloth skrev:Hr1:

Linköping äger INTE sin arena och styr INTE någon kringförsäljning då kommunen äger arenan. Hur klarar Linköping att hålla sig med en så mkt dyrare trupp än vi, Hr1?
Som svar på din fråga kan ju tilläggas att LHC var tvungna att nå minst semifinal för att gå +/-0, LHC hade dessutom som förslag att utöka grundserien till 60 omgångar för att få sin ekonomi att gå runt utan slutspel.
Användarvisningsbild
Jojje

Inlägg av Jojje »

HR1 verkar ha sovit de senaste 10 åren.
Ja, självklart lockar nya arenor publik. Precis som du säger det hända för oss när Globen var ny också. Och det blir en positiv spiral. Men en arena är bara ny ett tag. Vad händer sen? Samma sak som hände för DIF med Globen kanske.

Kan du länka till publiksnitten när Globen var ny, om du nu tror att vi drog betydligt mer publik på den tiden. Den enda anledning till att snittet kanske var lite högre förut var att vi då spelade derbyn inför ett fullt globen.

DIF har i stort sett haft samma snitt hela tiden, det som har förändrats och gjort att vi ligger efter är inte våra intäkter, det är att utgifterna (se spelarlöner) har ökat.

Sluta prata om publiksnitt hit och dit, det kommer inte bli någon större skillnad om inte Mats Sundin kommer hem, om ens då.
Erik Kloth

Inlägg av Erik Kloth »

Hr1:

Jag blir faktiskt inte ett dugg förvånad längre över dina minst sagt patetiska inlägg och skeva verklighetsuppfattning och brist på realistiskt tänkande. Förklara för oss alla hur Dif ska kunna få upp snittet till 8.000/match när man inte haft det på väldigt många år.
Varför ska folk komma hit och se Timmy Pettersson ( ratad av VF och HV) och Martin Lindman ( ratad av Färjestad och Malmö) när de inte kom o såg Boyle, Tjärnquist och Ekman etc? Ge oss alla en bra förklaring!

Vidare kan konstateras att du inte vet skillnaden mellan publiksnitt och publikINTÄKTER.

Som ex. snittade 7.000 säsongen som gick i en arena som tar 13850= kass stämning medan HV 71 snittade 7.000 i en arena som tar 7038 (!) åskådare= 99, 7 % i beläggning och fantastisk stämning.
Nog om stämningen nu...

HV:s biljettpriser ligger på c.a 250 kr i snitt. Finns inte en sittplats för under 250 kr och vissa kostar t.o.m 350 kr...

Vår snittbiljett kostar 150 kr fast jag tror i och med alla gratisbiljetter o billiga biljetter kanske vår snittbiljett snarare går loss på 135 kr medan HV:s ligger på c.a 250 kr dvs alltså c.a 100-lappen dyrare per biljett.

Enkel matematik, Hr1:

100 kr mer på 7.000= 700.000 mer per match och 19 miljoner (!) mer på en säsong endast på mer biljettintäkter.
Spelar ingen roll vad du säger men klubbar som Färjestad och HV drar in mellan 15-20 miljoner mer än oss bara på biljetter pga betydligt högre priser och när de sedan också styr kringförsäljningen, ja då lirar de i en annan division än oss ekonomiskt och sedan också sportsligt!

Ska jag förklara detta ytterligare en gång, Hr1?
Användarvisningsbild
lu

Inlägg av lu »

Erik Kloth --->
Haha... är det ditt eget inlägg du blir upphetsad över? Hr1 har ju inte ens hunnit svara.

Ser inget fel i det som Hr1 skriver och om du läser mer noga så försöker han förklara att det är delvis teoretiskt tänkande plus att han ser precis samma problem som du. Hur ska det gå till att öka publiksnittet?

De som jobbar uppe på kansliet känner till allt det som du tar upp. Tro mig! Ge mig istället en anledning till varför de skulle ge upp? Varför dom inte ska jobba med att öka publiksnittet. Ska dom ge upp för att du är pessimist och inte tror på det hela?

Du önskar Kagen i styrelsen. Hahaha... Du vet väl att Kagen är skoterraggare?

Chilla lite. Det är dagen innan midsommar och mer off-season kan vi inte komma. Redan nu har vi bättre ekonomi än vad vi hade samma tidpunkt förra året. Läs sammanfattningen på första sidan en gång till och försök visa lite tålamod och förtroende för dom som jobbar med dom här frågorna. De har huvudet på skaft och säkerligen flera bra ideér kring hur det hela ska gå till. Jag är lika ivrig som du och alla andra att få dem presenterade för mig. Varför såga allt innan de har presenterat dem?
Skriv svar