Silly season 2008/09 - nyförvärv, förluster och lagbygget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Highwind

Inlägg av Highwind »

Vi måste inse att vi inte är Sveriges rikaste klubb. Våra nya miljoner från AEG kan inte brännas på en säsong. De måste investeras långsiktigt.

Ekman, Hannula och Andreas Johansson är fruktansvärt dyra.

Michael Holmqvist kostar nog en hel del i månaden liksom Ragnarsson.

DIF gör rätt som prioriterar en klassback framför en klassforward. Värvar vi Ossi eller en annan väldigt duktig back så tycker jag även att backsidan ser bättre ut än föregående år.

Tror inte att många inser hur stor talang Dick Axelsson är. 26p i sin debutsäsong är det inte många som kan producera. Att dessutom dominera i andrafemman tillsammans med Anger och Otto visar tecken på klass. Jämnheten kommer med åren. Förhoppningsvis redan kommande säsong.
Grrreat

Inlägg av Grrreat »

Vipul skrev:Precis...Islanders vill signa Ridderwall redan nu även om han har kontrakt. dom vill ha nonom redan nästa säsong.:S
Men det kan dom inte, om dom inte är beredda att köpa loss honom från kontraktet. Då Sverige inte har något avtal med NHL just nu...
sportfåne
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av sportfåne »

känns som en liten panik värvning men jag hoppas att jag har fel ;) bara det inte är edvin som har tipsat :P
DIF <3
John älskar DIF!

Inlägg av John älskar DIF! »

På ett sätt känns det som att det gick lite väl fort att signa Gustaf, litar självklart på våran målvaktstränare och övrig scouting personal, men samtidigt känns det som det har gått lite väl snabbt. Men som sagt är målvaktssidan det jag nästan oroar mig för minst. Efter all tvivel som har varit på våra unga målvakter förut, så litar jag den här gången på att de har värvat rätt.

Backsidan däremot ser mer tveksam ut, även om jag ändå inte tycker den ser så dålig ut som vissa här tycker. Printz, Timmy, Ronnie, Markus ser jag som riktigt bra backar, backar man sedan upp med unga spelare som Niklas, Oscar och Deilert tycker jag ändå backbesättningen ser ganska bra ut. Får vi sedan in en klassback plus en riktig sniper där fram tycker jag vårat lag är det bästa på år och dar. Är väl bara Edvin som känns som en säkerhetsrisk, men får hoppas han höjer sig.

Måste dessutom säga att det känns oerhört bra att vi har gjort klart med våran trupp så tidigt som vi ändå gjort, brukar man inte vara van med när det gäller DIF hockey.

Så jag känner en oerhörd tillförsikt inför nästa säsong och tror och hoppas på en riktigt bra säsong.
Användarvisningsbild
JoeG
Säsongskort: Ja

Inlägg av JoeG »

Blev väldigt positivt överraskad över Wesslau!
Har länge varit en riktigt lovande målvakt, möjligtvis att han stannat en aning i utvecklingen, men har hört mycket positivt från hans tid i Malmö.
Bytet till Borås var verkligen chockartad då han förtjänade bättre.

Nu tillhör han DIF, och tror inte att han gör någon besviken som 2:a målvakt!
Kojak

Inlägg av Kojak »

Jag vet inte vad jag ska tycka...

Är jag ensam här inne som ser en risk med att namnge Riddarn som förstemålvakt? Kan han axla det? Jag tror fortfarande han är lite valpig och behöver ett år till utan att behöva bära ett så tungt ansvar på sina axlar.

Runt 20-25 matcher skulle passa Riddarn, och då är frågan om Gustaf är rätt man att stå de andra matcherna..?

Men jag är inte så kunnig kring målvakter, så jag ska egentligen inte säga om det här blir bra eller inte. Vi får se! Spännande ska det i alla fall bli.
Steef

Inlägg av Steef »

Tengil skrev:Va fan...

Tycker man känner igen den här debatten från förr! Först när Söderström ersatte Riddarn, sen när Tellan tog över spaden efter Söderströms andra vända i DIF, och till sist ifjol när Daniel Larsson skulle bli nummer 1.

Finns ingen motsvarighet i landet till Djurgårn när det gäller att våga satsa på och förädla unga målisar till världsklass så det blir nog bra ska ni se.

Och Wesslau kan nog bli bra, halvtaskig statistik från ett skitlag i allsvenskan rör mig inte i ryggen, där är spelstilen annorlunda och försvaren usla förutom de tre stora Mif, RBK och Leksand.

Så....tack för allt Daniel och välkommen Gustaf!
kul om Söderström gör comback när/om lill-riddarn sticker
Steef

Inlägg av Steef »

Grrreat skrev:
Vipul skrev:Precis...Islanders vill signa Ridderwall redan nu även om han har kontrakt. dom vill ha nonom redan nästa säsong.:S
Men det kan dom inte, om dom inte är beredda att köpa loss honom från kontraktet. Då Sverige inte har något avtal med NHL just nu...
börjar inte det gälla nästa säsong?
Grrreat

Inlägg av Grrreat »

Steef skrev:
Grrreat skrev:
börjar inte det gälla nästa säsong?
Så vitt jag vet så är rådande situation att inget avtal finns för tillfället. Någon som vet säkert får gärna rätta mig om jag har fel.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Jag tycker att det börjar se riktigt bra ut...

Riddarn är mogen att ta steget över och greppa förstaspaden. Wesslau blir perfekt back up (som dessutom går att förädla).

Nackdelen med att vara bäst i Sverige på att föädla unga målvakter är att de drar snabbt...

Tror inte folk förstår vilka kanonvärvningar Ragge och Holmqvist är - dessutom djurgårdare. Figren är också väldigt spännande.

Nyper vi sedan Ossi och möjligen Mackan Nilsson, Ekman eller Tjärna Sr så ser det grymt bra ut (med tanke på den tunna plånboken).

Håller i övrigt med om att Axelsson är en grym talang!
"En Djurgårdare är aldrig nöjd, bara stolt" - Mika Zibanejad
Therocket1

Inlägg av Therocket1 »

2 av 2 rätt... ;)
Bild
Användarvisningsbild
ludde-

Inlägg av ludde- »

Therocket1 skrev:2 av 2 rätt... ;)
Fanns det nummer 3?
Alltid oavsett - förevigt Djurgården.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Är Dick klar för nästa säsong tror inte jag det blir fler forwards. Bra med någon spleare till i den lagdelen jämfört med förra säsongen, men det känns kanske som att de är lite för myket lir och lite för lite kraft i denna grupp. Tar vi oss till ett slutspel t ex är det väl frågan om vi klarar av att stå upp då nivån höjs några snäpp.

Att ge Riddarn chansen tycker jag känns hel rätt. Är dock en aning tveksam till Wesslau som back-up. Bättre än Mark hel klart, men av de matcher jag såg frn kvalserien känns det inte som att nämnde Wesslau håller elitserieklass. Hade nog föredragit en annan back-up målis. Dock skönt att det inte blir några tveksamheter kring vilken keeper som skall vara nummer ett. Inte alldeles lyckat at ha två jämna målisar där bda sner att de skall stå.

Det som oroar är allså om Wesslau har förmågan att gå in och täcka upp bakom Riddarn i kanske 15 matcher över en säsong. Jag är tveksam till detta.

Det som däremot känns väldigt skönt är att Riddarn junior har en farsgubbe sm vet vad detta liret handlar om både på och framförallt utanför isen. det är min fasta övertygelse att junior inte kommer lämnna för spel i NHL "för tidigt".

Det som däremot gör mig lätt mörkrädd är att man inte på ett mer kraftfullt sätt letar efter en vettig back. Jag tycker då rakt itne man skall vänta och inte heller tycker jag att man skall plocka in någon sådan spelare på artistkontrakt. En pp-back av yppersta klass behöver spelas in och spela från start, inte komma in efter +15 omgångar eller liknande. Lite lättare då att ploka in en forward typ Ekman eller liknande en bi in på serien.

Jag hyser en stor oro över att det inte kommer presenteras någon back före seriestaren och sedan blir det till att panikchansa. Förra säsongen slog det väl ut med Ossi, men frgan är om man kan räkna med att ha den turen en gång till på raken?
Användarvisningsbild
Caveman

Inlägg av Caveman »

Caveman skrev:
Therocket1 skrev:Lyckas man få in Hannula (vilket inte är troligt dock) så har vi en RIKTIGT bra forwardsbesättning kommande säsong.

Bremberg - Holmqvist - Danielsson
Anger - Ottosson - Hannula
T.Eriksson - Engqvist - Figren
Ölvestad - Falk - Eklund

Bara backsidan som behöver förbättras (och det rejält) och man är på allvar med och fightas om SM-Guld.
Som jag tidigare skrev så får du nog räkna in Dick i laget, det är vad jag har hört.
Så är det, det finns bara en backplats kvar att fylla, det bör bli Ossi eller någon som håller samma klass.
Therocket1

Inlägg av Therocket1 »

Kall-El skrev: Är dock en aning tveksam till Wesslau som back-up. Bättre än Mark hel klart, men av de matcher jag såg frn kvalserien känns det inte som att nämnde Wesslau håller elitserieklass.
Wesslau lirade inte ens i kvalserien i år, inte tidigare säsonger heller.
Bild
Låst