Silly season 2008/09 - nyförvärv, förluster och lagbygget
-
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Men vart ska pengarna komma ifrån?
Om det väntas en forward som jag antar är Nils Ekman eller Hannula lär pengarna tryta. Sedan en målvakt och en klassback. Om man satsar på en förstamålvakt borde inte pengarna räcka till för en eventuell klassback, som jag antar blir Daniel Tjärnqvist.
Eller ska klassbacken skippas? Vore mycket, mycket synd...
Om det väntas en forward som jag antar är Nils Ekman eller Hannula lär pengarna tryta. Sedan en målvakt och en klassback. Om man satsar på en förstamålvakt borde inte pengarna räcka till för en eventuell klassback, som jag antar blir Daniel Tjärnqvist.
Eller ska klassbacken skippas? Vore mycket, mycket synd...
Skribent och bloggare på SvenskaFans.com
-
DIF har varit tydliga med att de vill hitta ett komplement till Ridderwall. Jag gissar att det finns två spår nämligen Tobias Lundström (http://www.eliteprospects.com/player.php?player=216) eller Jhonas Enroth (http://www.eliteprospects.com/player.php?player=3688). Mitt realistiska alternativ är Tobias Lundström, eftersom Jhonas Enroth sannolikt redan har bestämt sig för att spela i AHL kommande säsong. Jag tycker att det är rätt att slå Jhonas en signal. Jag tycker också att det skulle vara intressant att veta Christopher Heino-Lindberg har någon klausul som ger honom rätten att bryta sitt kontrakt för att spela i Elitserien.Therocket1 skrev:Frågan är hur mycket pengar man vill lägga på en målvakt, dessutom, vill man ha en förstamålvakt eller en andramålvakt?
Vill man ha en förstamålvakt tror jag vi får se Johan Holmqvist. Är det en andra målvakt vi är ute efter så lär vi få se någon från Allsvenskan.
Niklas Falk är sannolikt ett alternativ till att spela back. Blir inte alls förvånad om Tim blir center i tredjekedjan istället för Falk. Tycker att det är rätt att prioritera att få loss Ekman, eftersom DIF får två riktigt bra förstakedjor. Lite synd att klubben redan hunnit värva Tim, eftersom DIF har ett överskott på forwards.Höken skrev:Om det väntas en forward som jag antar är Nils Ekman eller Hannula lär pengarna tryta. Sedan en målvakt och en klassback. Om man satsar på en förstamålvakt borde inte pengarna räcka till för en eventuell klassback, som jag antar blir Daniel Tjärnqvist. Eller ska klassbacken skippas? Vore mycket, mycket synd...
Linkan - Holmqvist - Danielsson
Ragge - Andersson
Ekman - Otto - Figren
Falk - Timmy
Anger - Engqvist - Axelsson
Ronnie - Oscar Eklund
Ölvestad - Tim - Eklund
Printz - Frylén
Henrik E sitter på bänken och Jacob Josefson spelar i J20. Calle G lånas ut till Almtuna.
Och undrars vad Christopher Heino Lindberg tänker. Han som nobbade förhandlingar med DIF för att han inte ville vara tvåa bakom Danne och sedan skrev på för AIK. Lite mer is i magen där så hade han kanske varit etta i DIF i stället...
Men sånt kan ju aldrig veta på förhand. Sånt är livet.
Hetaste kandidaten på ny keeper i DIF? Daniel Henriksson, Hento, var enligt envisa rykten lite på ingång för någon vecka sedan. OBS bara rykten så här långt. Jag vet INTE om de stämmer, vill bara betona det.
Från Marie hellmans blogg.
Men sånt kan ju aldrig veta på förhand. Sånt är livet.
Hetaste kandidaten på ny keeper i DIF? Daniel Henriksson, Hento, var enligt envisa rykten lite på ingång för någon vecka sedan. OBS bara rykten så här långt. Jag vet INTE om de stämmer, vill bara betona det.
Från Marie hellmans blogg.
-
I mina ögon så kan "komplement" betyda två saker, antingen någon som ska fightas om förstaplatsen med Riddarn (en första målvakt) eller någon som ska vara backup åt Riddarn (en andra målvakt).Östgöten skrev:DIF har varit tydliga med att de vill hitta ett komplement till Ridderwall. Jag gissar att det finns två spår nämligen Tobias Lundström (http://www.eliteprospects.com/player.php?player=216) eller Jhonas Enroth (http://www.eliteprospects.com/player.php?player=3688). Mitt realistiska alternativ är Tobias Lundström, eftersom Jhonas Enroth sannolikt redan har bestämt sig för att spela i AHL kommande säsong. Jag tycker att det är rätt att slå Jhonas en signal. Jag tycker också att det skulle vara intressant att veta Christopher Heino-Lindberg har någon klausul som ger honom rätten att bryta sitt kontrakt för att spela i Elitserien.Therocket1 skrev:Frågan är hur mycket pengar man vill lägga på en målvakt, dessutom, vill man ha en förstamålvakt eller en andramålvakt?
Vill man ha en förstamålvakt tror jag vi får se Johan Holmqvist. Är det en andra målvakt vi är ute efter så lär vi få se någon från Allsvenskan.

För mig är komplement en syntes av dina två olika betydelser. Jag bedömer att DIF kommer att välja en målvakt som kan konkurrera om förstaplatsen med Ridderwall. DIF:s tanke är nog att Ridderwall ska bli uttalad förstemålvakt säsongen 09/10. För att göra det behöver han växa i rollen och spela dryga 30 matcher kommande säsong. Om han i sammanhanget är uttalad förstamålvakt eller ej det är av en mindre betydelse. Jag tor därför att Tobias Lundström är ett bra alternativ, eftersom han är en duktig målvakt som håller en hög nivå i Allsvenskan alternativt låg (lika låg som Stana) i Elitserien.Therocket1 skrev:I mina ögon så kan "komplement" betyda två saker, antingen någon som ska fightas om förstaplatsen med Riddarn (en första målvakt) eller någon som ska vara backup åt Riddarn (en andra målvakt).
-
-
Har haft hyffsad koll på Wesslau då jag är från trakterna nära Borås där han spelade den gångna säsongen, tror han är näst intill en klockren backup till Riddarn, lägg märke till att jag säger backup, skall det vara en målvakt som kan konkurera med Stefan så är jag lite osäker på Gustav, men kanske inte helt dum, han har framtiden för sig också.
"Well, I got this guitar and I learned how to make it talk"- The boss 1975 Thunder road
De få matcher jag har sett har Tobias Lundström varit ok. Jag föredrar honom eftersom han har elitserievana och att han har bättre statistik. Ibland skymmer statistiken vem som faktiskt är bäst, men det är inte enkelt att helt bortse ifrån. Statistiken visar att Tobias har bättre GAA och SVS% än både Martin Holst och Gustaf Wesslau.Therocket1 skrev:Tobias Lundström har dalat rejält det senaste året och ser hellre att man plockar in Gustaf Wesslau (Stockholmare) eller DIF-bekantingen Martin Holst som har utfört målvaktsjobbet i Allsvenskan mycket bättre än Lundström.
Player GPI GA GAA SVS%
NIHLSTORP, C. 30 53 1,88 92,9
THALBERG, J. 41 83 2,08 92,44
LÄCK, Eddie 24 45 1,87 92,29
LUNDSTRÖM, T. 40 86 2,21 92,27
FAST, Viktor 33 74 2,39 92,13
FRANSSON, Jonas 8 17 2,27 91,5
SVENSSON, M. 20 48 2,6 90,89
ENGSTRAND, C. 20 58 3,02 90,58
RIDDERWALL, S. 11 27 2,68 90,69
LUNDSTRÖM, J. 38 104 2,71 90,54
KARLSSON, Henrik 32 117 3,75 90,29
DANIELSSON, J. 38 106 2,91 90,16
HOLST, Martin 35 102 3,1 90
TOJKANDER, H. 30 88 3,16 89,19
RAUTIO, David 24 70 2,9 89,05
ANDERSSON, M. 22 60 2,91 89,01
WESSLAU, Gustaf 37 126 3,36 88,63
SJÖGREN, Pontus 39 121 3,21 88,43
GPI=Games played in
GA=Goals against
GAA_Goals against average
SVS%=Saves in percentage from total shots on goal
Nedan är en länk som visar att Tobias Lundström är på väg från Björklöven.
http://umea.expressen.se/nyheter/1.1126 ... bjorkloven
Senast redigerad av Östgöten den 2008-05-10 18:34:51, redigerad totalt 1 gånger.
-
Visst har Tbias Lundström gynnats av att han spelar i ett bättre lag. Jag föredrar honom framför de du nämnde eftersom han har rutin från Elitserien, något som sannolikt minskar pressen på Ridderwall. Jag känner inte Ridderwall, men jag vill gärna minska pressen på honom som förstemålvakt.Therocket1 skrev:Glöm dock inte att Lundström spelade i ett av de bättre lagen medans Holst lirade i ett av bottenlagen. Är lättare att få bra statistik i ett bra lag (Liv) än i ett dåligt lag (Pitkämäki).
Senast redigerad av Östgöten den 2008-05-10 18:40:19, redigerad totalt 1 gånger.