Säsongen 2012/13, allt om truppen,kedjor,målvakter mm

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Sjöwall

Re: Säsongen 2012/13, allt om truppen,kedjor,målvakter mm

Inlägg av Sjöwall »

pulverapa skrev:Är inte direkt förvånad. Åberg är en ganska begränsad hockeyspelare och han får inte ut så mycket av det han är bra på - skjuta. Tycker Rönnberg gör rätt. Han går inte bara på namn - han följer spelarna noggrant.
Åberg är den enda i laget (förutom våra lockotuspelare) som har ett NHL-skott. Helt sjukt att han petas.

Är dock glad att vi får behålla vår bästa sniper under JVM.
Användarvisningsbild
minalman
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av minalman »

Jag vet inte om jag missat något, men vad är ett NHL-skott? Försökt googla men det gav inget.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Användarvisningsbild
Challen

Inlägg av Challen »

Tycker Pontus tappat målsinnet totalt, spelade mycket mot honom när jag var yngre och då nätade han verkligen på varje chans han fick. Känns som att det kanske inte är så kul med hockey längre..
Vi är bara på besök i Allsvenskan och som den goda gäst vi är stannar vi inte längre än nödvändigt - Aggie_66
Mäklaren

Inlägg av Mäklaren »

Sjöwall skrev:
pulverapa skrev:Är inte direkt förvånad. Åberg är en ganska begränsad hockeyspelare och han får inte ut så mycket av det han är bra på - skjuta. Tycker Rönnberg gör rätt. Han går inte bara på namn - han följer spelarna noggrant.
Åberg är den enda i laget (förutom våra lockotuspelare) som har ett NHL-skott. Helt sjukt att han petas.

Är dock glad att vi får behålla vår bästa sniper under JVM.
Hahaha, NHL-skottet dyker upp igen. :D
Vårt nuvarande lag skall vända skeppet.
Mäklaren

Inlägg av Mäklaren »

minalman skrev:Jag vet inte om jag missat något, men vad är ett NHL-skott? Försökt googla men det gav inget.
Hahaha, det är något som någon själ på detta forum kom på under förra säsongen för att understryka vad Åberg är bra på när diskussionen satte igång.
Användarvisningsbild
zetterberg_88

Inlägg av zetterberg_88 »

nhl skott eller inte träffar man inte mål så spelar det ingen roll vilken typ av skott man har. Någon som skrev att vi inte har någon som hittat målformen jag säger wennberg och hank.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Linus Arnesson uttagen!!

Skitkul när han inte får så mycket speltid här.
Expert.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Wennberg förstås uttagen också.
Expert.
Användarvisningsbild
zetterberg_88

Inlägg av zetterberg_88 »

SirDIFalot skrev:Wennberg förstås uttagen också.
Förmodligen en skräll för AB då..
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Jag var en av dem som var ganska kritisk till Åberg inför säsongen och tyckte man hängde upp mycket ansvar på en ynglings axlar. Tidigare har jag bara sett Pontus som en tilltänkt målskytt som ofta försvinner totalt i matcherna när han inte gör just mål, men jag måste säga att just den biten har han utvecklat starkt den här säsongen. Tycker han är väldigt mycket mer delaktig i spelet, starkare i kroppen, har en bra mycket bättre balans än tidigare. Det stora problemet är att han fortfarande har problem med värderande av lägen som jag ser det, han skjuter väldigt ofta när jag tycker han borde passa, och vice versa. Men han är ju en av dem som vågar ta för sig och utmana "sin gubbe" jämfört med många andra tröghattar i dagens DIF. Jag förstår inte hur folk kan vara så negativa till honom, det är ju inte så att han är ensam om att ha underpresterat och gjort för lite mål / poäng i det här laget?

Vidare är jag GRYMT förvånad att han inte får chansen i landslaget, bara hoppas han inte deppar ihop utan är så proffsig att han vänder på det hela till något positivt, lex "nu skall jag minsann visa att jag borde platsat!".

Dock så är det väl fortfarande rätt stor risk / chans han som reserv faktiskt till slut kniper en plats..?
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Han är reserv. Men 14 forwards är uttagna och bara 13 forwards får vara med. Och förbundet har inte gett upp hoppet om att få in Zibanejad säger dom. Så Åberg är som bäst 16:e val av 13 forwards.
Expert.
Mäklaren

Inlägg av Mäklaren »

Det verkar som att även Rönnberg klarar sig utan NHL-skottet som har gjort fyra mål på 26 matcher...
Användarvisningsbild
android

Inlägg av android »

Fel tråd att diskutera det här i kanske men jag tycker nog inte att truppen är komplett direkt. Med Brodin och Klefbom hade backsidan sett äckligt bra ut. Tror att Arnesson hade varit med ändå.

Forwardssidan har ju mycket talang. Gillar att Nick Sörensen är med, grymt duktig spelare. Dock förstår jag inte riktigt vad Molin gör i truppen. Visst är han duktig men hade hellre sett en mer fysisk spelare där typ Sundqvist. De la rose är väl med för att lära antar jag eller så har jag missat alla hans grymma matcher. Stor talang, men finns bättre spelare tycker jag. Ställer mig även frågande till Linus Fröbergs medverkan. Ska bli kul att se vilken roll han får i laget. Nåja alla är ju grymt duktiga spelare och Rönnberg vet nog vad han gör. Känns som ett helt okej lag.
Född till sportchef.
Användarvisningsbild
android

Inlägg av android »

Mäklaren skrev:Det verkar som att även Rönnberg klarar sig utan NHL-skottet som har gjort fyra mål på 26 matcher...
Nu får du allt försöka hitta tillbaka till lite finess i det du skriver igen. Låt Jockmaniac sköta ovanstående istället.

Pontus har inte levt upp till dom högt ställda förväntningar som fanns på honom inför säsongen, han ligger dock sexa i våran poängliga trots varierande istid. Sedan måste man väl se mot konkurrensen också. Hur många juniorforwards från Sverige är komplette spelare idag? Kanske 4-5 stycken. Resten har styrkor och svagheter, precis som Åberg. Det är fem forwards som gjort fler mål än Pontus i seniorsammanhang i år (i Sverige) varav ett par har gjort ett mål mer.

Sedan att båda tränare och fans tror att Pontus styrka är att stå på blå och skjuta projektiler är ju lite tråkigt. Pontus har ett paket som är ganska unikt i dagens DIF. Han har explosiv skridskoåkning, bra puckkontroll och ett snabbt maskerat skott. Däremot lider han av en del juniorgrejer så som att hans prestationer är väldigt upp och ner, han saknar en del taktiska bitar och, saknar en del hårdhet i kroppen och saknar en del spelsinne. Men hey, han är junior.

Som jag skrev ovan så ser jag inget fel i att Pontus inte kom med. Spelarna som petar honom passar kanske bättre in i Rönnbergs system, men ser man spelare för spelare så petar Pontus flera av dom spelarna.
Född till sportchef.
Mäklaren

Inlägg av Mäklaren »

android skrev:
Mäklaren skrev:Det verkar som att även Rönnberg klarar sig utan NHL-skottet som har gjort fyra mål på 26 matcher...
Nu får du allt försöka hitta tillbaka till lite finess i det du skriver igen. Låt Jockmaniac sköta ovanstående istället.

Pontus har inte levt upp till dom högt ställda förväntningar som fanns på honom inför säsongen, han ligger dock sexa i våran poängliga trots varierande istid. Sedan måste man väl se mot konkurrensen också. Hur många juniorforwards från Sverige är komplette spelare idag? Kanske 4-5 stycken. Resten har styrkor och svagheter, precis som Åberg. Det är fem forwards som gjort fler mål än Pontus i seniorsammanhang i år (i Sverige) varav ett par har gjort ett mål mer.

Sedan att båda tränare och fans tror att Pontus styrka är att stå på blå och skjuta projektiler är ju lite tråkigt. Pontus har ett paket som är ganska unikt i dagens DIF. Han har explosiv skridskoåkning, bra puckkontroll och ett snabbt maskerat skott. Däremot lider han av en del juniorgrejer så som att hans prestationer är väldigt upp och ner, han saknar en del taktiska bitar och, saknar en del hårdhet i kroppen och saknar en del spelsinne. Men hey, han är junior.

Som jag skrev ovan så ser jag inget fel i att Pontus inte kom med. Spelarna som petar honom passar kanske bättre in i Rönnbergs system, men ser man spelare för spelare så petar Pontus flera av dom spelarna.
Jag finner det bara märkligt att han målas upp som någon storskytt, när han egentligen aldrig under sin karriär producerat några mängder med mål på en acceptabel nivå.

Sedan tycker jag inte att han bidrar i spelet heller. Han är bra på skridskorna, men utnyttjar det väldigt lite. Spelsinnet är även det ganska svagt då han ofta värderar situationer fel och tar konstiga avslut, struntar i att backchecka (som i lördags) och kladdar med pucken på blålinjen.

Jag tror att Rönnberg resonerar som så att om Åberg ska vara med, så ska han vara med i någon av de två första formationerna. Nu tycker jag, och förmodligen även Rönnberg, att det finns sex forwards som är bättre.

Åberg kan bli en bra spelare på sikt. Om han har drivet och självinsikten. Även på de punkterna är jag tveksam.

Fantastiskt kul för Wennberg, förresten. Helt klart en spelare för åtminstone de tre första formationerna. Jag tror dessutom att det faktum att turneringen spelas på stor rink kan passa honom alldeles ypperligt, då han är en spelare som gärna åker runt backarna och kommer med hög fart genom mittzon efter att ha bågat i egen zon. Sådana spelare tenderar vara mer framgångsrika på stora ytor. Till skillnad från Åberg så känns Wennberg som en spelare som hela tiden, i varje byte, vill bidra och vara ett hot.
Skriv svar