Klacktråden - allt som rör klacken och publiken i övrigt

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Magnutz
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Magnutz »

Snazzi skrev:Några av dessa s.k pinsamma tystnader är egentligen inte så pinsamma som du tror. Ofta är det någon på räcket som försöker få kontakt med hela klacken, be dem hålla käft för att sen kunna starta något.

Igår var det vad jag vet ingen pinsam tystnad förutom när det var 1 minut kvar på andra perioden och alla försvann kvickt till baren. Däremot sker det på vanliga matcher, så du har en liten poäng, det tänker jag inte ta ifrån dig. :wink:
Uppfattat! jag tyckte det var riktigt pinsamt att folk drar till bar/annat innan periodslut. Det är lågt.

Men.

För att få klacken att sjunga unisont och med kraft måste den delen planeras minst lika noga som tifot. Det måste finnas en klick aktiva sångare utspridda i klacken som drar igång och får med sig alla andra.

Och till sist igen.

Enkla tunga sånger/ramsor som man kan vråla ut med stark stämma. Inte för många ord på rad i snabbt tempo. Då låter det som ett luciatåg på dagis.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
Snazzi
Tipsmästare 2009/10
Säsongskort: Ja

Inlägg av Snazzi »

Magnutz skrev:
Snazzi skrev:Några av dessa s.k pinsamma tystnader är egentligen inte så pinsamma som du tror. Ofta är det någon på räcket som försöker få kontakt med hela klacken, be dem hålla käft för att sen kunna starta något.

Igår var det vad jag vet ingen pinsam tystnad förutom när det var 1 minut kvar på andra perioden och alla försvann kvickt till baren. Däremot sker det på vanliga matcher, så du har en liten poäng, det tänker jag inte ta ifrån dig. :wink:
Uppfattat! jag tyckte det var riktigt pinsamt att folk drar till bar/annat innan periodslut. Det är lågt.

Men.

För att få klacken att sjunga unisont och med kraft måste den delen planeras minst lika noga som tifot. Det måste finnas en klick aktiva sångare utspridda i klacken som drar igång och får med sig alla andra.

Och till sist igen.

Enkla tunga sånger/ramsor som man kan vråla ut med stark stämma. Inte för många ord på rad i snabbt tempo. Då låter det som ett luciatåg på dagis.
Själv föredrar jag långkörare med en bra text. T.ex "Hör nu på go vänner" eller varför inte som igår, "På skansen finns chimpanser" som jag sjöng på läktaren för andra gången i mitt liv vad jag kommer ihåg. Kanske inte låter lika högt med en massiv ljudkuliss som följd. Men jag tycker att det är betydligt mer meningsfullt än att skrika, "Kämpa - Djurgården" som visserligen kan spräcka trumhinnor.
Lycka är att vara Djurgårdare.
Vi é med dig överallt! Kämpa Nisse!
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

Snazzi skrev:
Magnutz skrev:

Men.

Och till sist igen.

Själv föredrar jag långkörare med en bra text. T.ex "Hör nu på go vänner" eller varför inte som igår, "På skansen finns chimpanser" som jag sjöng på läktaren för andra gången i mitt liv vad jag kommer ihåg. Kanske inte låter lika högt med en massiv ljudkuliss som följd. Men jag tycker att det är betydligt mer meningsfullt än att skrika, "Kämpa - Djurgården" som visserligen kan spräcka trumhinnor.
"Kämpa" ska bara köras vid behov - om vi ligger under eller har det kämpigt, tycker jag.

De längre kräver mer förberedelse och den typen av sånger hörs inte ut i t ex TV-sändningar lika bra som Ole Ole ola och andra lite mer vokaltunga låtar. Folk lyssnar inte till orden så mycket utan mer till stämningen som ljudet framkallar. ;)
Användarvisningsbild
Snazzi
Tipsmästare 2009/10

Inlägg av Snazzi »

Magnutz skrev: "Kämpa" ska bara köras vid behov - om vi ligger under eller har det kämpigt, tycker jag.

De längre kräver mer förberedelse och den typen av sånger hörs inte ut i t ex TV-sändningar lika bra som Ole Ole ola och andra lite mer vokaltunga låtar. Folk lyssnar inte till orden så mycket utan mer till stämningen som ljudet framkallar. ;)
Ska jag vara ärlig så sjunger jag inte mina ord för att några nissar ute i skogen ska ha något att runka till. Även fast såklart också är kul, att sjunga så det skapar en otrolig ljudkuliss, inte runka till tv-ljudet. :wink:

Jag sjunger för vår familj, för spelarna och framförallt för att jag älskar Djurgårdens IF.
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

Snazzi skrev:
Magnutz skrev: "Kämpa" ska bara köras vid behov - om vi ligger under eller har det kämpigt, tycker jag.

Ska jag vara ärlig så sjunger jag inte mina ord för att några nissar ute i skogen ska ha något att runka till. Även fast såklart också är kul, att sjunga så det skapar en otrolig ljudkuliss, inte runka till tv-ljudet. :wink:

Jag sjunger för vår familj, för spelarna och framförallt för att jag älskar Djurgårdens IF.
Word! Det finns med andra ord olika sorters sångare! Det lät grymt igår, i vissa sånger! ;)
Wainscotting

Inlägg av Wainscotting »

Snazzi skrev:
Magnutz skrev:

Men.

Och till sist igen.

Jag instämmer med Snazzi här. Föredrar också de lite äldre, längre texterna med mer humor i, i synnerhet på JK-dagen när det ska vara lite extra fokus på oss i kurvan. Det är inte lika vanligt att de brakar på i 180 heller utan den ursprungliga melodin följs oftare.
Det fanns väl någon tanke från JK om att under första perioden skulle sångfokus ligga på 80-talet, under andra 90-talet och tredje 00-talet. Gick väl sådär med den saken, men det dök ju trots allt upp en del gamla som hörs alldeles för sällan, som nämnda 'På Skansen'.

Kanske vore en idé att nöta in en gammal sång varje match för att inte riskera att det bara är de gamla rävarna som kan dem och att de till slut faller i glömska. Det verkar vara väldigt många yngre som inte kan de gamla lite mer avancerade sångerna utan bara de korta och slagkraftiga.
”Suffering is permanent, obscure and dark, And shares the nature of infinity.”

William Wordsworth visste vad det innebär att vara supporter.
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

Wainscotting skrev:Det fanns väl någon tanke från JK om att under första perioden skulle sångfokus ligga på 80-talet, under andra 90-talet och tredje 00-talet. Gick väl sådär med den saken, men det dök ju trots allt upp en del gamla som hörs alldeles för sällan, som nämnda 'På Skansen'.

Kanske vore en idé att nöta in en gammal sång varje match för att inte riskera att det bara är de gamla rävarna som kan dem och att de till slut faller i glömska. Det verkar vara väldigt många yngre som inte kan de gamla lite mer avancerade sångerna utan bara de korta och slagkraftiga.
Precis. Även klacken måste till viss del anpassa sig till de som finns i den. Ge och ta. Se till att ha en sångplan för ett år. Nöt in de bra och längre låtarna under en längre tid, sen kan klacken de låtarna när väl JKs dag kommer igen. Att kunna sjunga högt och hårt på även de längre låtarna vore grymt.

För övrigt anser jag att klacken borde vara med på annadagshockeyn där vi fans får spela hockey om vi har lust och vill betala. Det kan vara genrepet inför JKs dag. Sjung som fan inför oss som spelar. ;) Det vore grymt.
tomten
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av tomten »

Efter 2 - 0 målet kände man att det var påväg att bli riktigt tryck i klacken (okej, inte i närheten av vad jag tycker att denna stora klacken ska prestera men ändå...). Direkt efter klockan slår ville många köra igån Ole ole ola, folk visar tecken för att lägga händerna ovan polarna. Men då körde AS klassiska OÖ:andet (?). Inget fel med det men efter det kom ett power break och då sätter de igång 1891 låten på jumbotronen och den går verkligen jätte långsamt..... hade kunnat blivit ett riktigt tryck där om vi kört igång Ole ole ola men istället sätter de igång en långsam låt som drar ner stämningen och som klackturisterna inte kan vilket gör att det blir dålig stämning. Resten av perioden sög. Fan vad ledsen jag blir när sådant händer... från att ha varit påväg att bli riktigt bra drag blir det inget drag alls.... :(
Wainscotting

Inlägg av Wainscotting »

Magnutz skrev: Precis. Även klacken måste till viss del anpassa sig till de som finns i den. Ge och ta. Se till att ha en sångplan för ett år. Nöt in de bra och längre låtarna under en längre tid, sen kan klacken de låtarna när väl JKs dag kommer igen. Att kunna sjunga högt och hårt på även de längre låtarna vore grymt.

För övrigt anser jag att klacken borde vara med på annadagshockeyn där vi fans får spela hockey om vi har lust och vill betala. Det kan vara genrepet inför JKs dag. Sjung som fan inför oss som spelar. ;) Det vore grymt.
Just det kan vara en bra grej att ta upp med JK, det lättaste är nog att gå via organiserad och officiell kanal, som "privatperson" eller möjligen som litet kompisgäng kan det nog vara svårt att nå ut och få folk att hänga på.
Det är ofta alldeles för mycket tjat om nya sånger och textförslag som ligge ute på olika forum. Se till att sätta de gamla istället så blir de som nya. Så svår är faktiskt varken text eller melodi till 'Hujeda mig', den borde alla kunna klara av. Kommer det för många nya sånger finns det större risk att de gamla försvinner eller ignoreras ännu mer. Försvinner de så försvinner även en del av den historia som finns på läktaren.

Edit: Jag vet att det har varit uppe tusen gånger på alla olika forum och att det gnälls mycket om det IRL, men om det ska nötas text så måste också takt och melodi nötas. I synnerhet 'Åh Djurgården' från Triumfmarschen går aaaalldeles för fort. Så fort att det inte går att sjunga ordentligt och det tystnar efter tjugo sekunder.
Senast redigerad av Wainscotting den 2011-01-07 15:44:17, redigerad totalt 1 gånger.
”Suffering is permanent, obscure and dark, And shares the nature of infinity.”

William Wordsworth visste vad det innebär att vara supporter.
Användarvisningsbild
Salas

Inlägg av Salas »

Snazzi skrev:eller varför inte som igår, "På skansen finns chimpanser" som jag sjöng på läktaren för andra gången i mitt liv vad jag kommer ihåg.
Eller inte. Jag själv blev rejält irriterad över att folk försöker dra igång ramsor som 10% av klackfolket kan, det är ju bara så jäääävla korkat så att jag inte finner ord. Järnkaminernas dag är dagen då vi ska skapa tryck i världsklass, inte ha någon jävla lektion i gamla ramsor som knappt ingen kan. Ska dessa sjungas så får folk sjunga dom på vanliga matcher, för att dra igång den för första gången under en hel säsong under en storsatsning är bara löjligt.

Sedan så kan jag faktiskt inte låta bli att bli irriterad på Järnkaminerna. Det är deras stora dag, och trots att dom jobbar dag och natt med ett tifo så orkar dom inte bry sig om att fixa ner en kille på räcket. Bedrövligt är vad det är, och det är fan inte konstigt att folk inte sjunger, för att folk höjer sig 2-3 klasser om en klackledare står på räcket. Det är synd att det är så, men det är så det är så varför inte anpassa sig till detta?
På sätt och vis så var det väl bra att några från DFG ställde sig på räcket, men allt som oftast så var det bara hata, döda, slakta, horungar, pissa, solnaas som dom hade fantasi att komma på.
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

Wainscotting skrev:
Magnutz skrev: Precis. Även klacken måste till viss del anpassa sig till de som finns i den. Ge och ta. Se till att ha en sångplan för ett år. Nöt in de bra och längre låtarna under en längre tid, sen kan klacken de låtarna när väl JKs dag kommer igen. Att kunna sjunga högt och hårt på även de längre låtarna vore grymt.

Just det kan vara en bra grej att ta upp med JK, det lättaste är nog att gå via organiserad och officiell kanal, som "privatperson" eller möjligen som litet kompisgäng kan det nog vara svårt att nå ut och få folk att hänga på.
Det är ofta alldeles för mycket tjat om nya sånger och textförslag som ligge ute på olika forum. Se till att sätta de gamla istället så blir de som nya. Så svår är faktiskt varken text eller melodi till 'Hujeda mig', den borde alla kunna klara av. Kommer det för många nya sånger finns det större risk att de gamla försvinner eller ignoreras ännu mer. Försvinner de så försvinner även en del av den historia som finns på läktaren.
Ja, bara låtarna används och övas in.

JK: Boka in Annandagen 2011 för genrep inför JKs dag 2012. Då blir det bara klack och någon enstaka släkting som sitter och kollar. Vore grymt.
Användarvisningsbild
crike

Inlägg av crike »

Vet inte om den postats innan, i vilket fall är den värd att se igen:
http://www.youtube.com/watch?v=sOkqeA0RxY8&feature=fvwk
Kommentaren efter ca 0:42 är guld värd.

I övrigt gällande gårdagen så har jag två synpunkter framförallt.

* Sluta ödsla så jäkla mycket energi på att få med sittplats, var lite för många sådana vevor igår och framförallt så kan en del bli förbannade (jag har sett det, inte själv blivit det) på han som står 1m ifrån och hetsar mor och far och son att dom ska sjunga. Hade dom stått i klacken så självklart men nu sitter dom på typ A24 och är inte alls sugna på att stå upp och hetsa i 60min. Dom blir inte mer vänliga till att bidra med sång när det står ett brölande fyllo bredvid som helt uppenbart tycker att hans kontorsjobb är för tråkigt men han vågar inte köp biljett till klacken.
Problemet med detta är att jag upplever det som att det sänker klacken lite när sången inte går igång och får på så sätt en motsatt effekt.

* Detta är nog det svåraste, ibland passar bara inte vissa sånger. Själv fattar jag inte alls varför "en råtta svart och gul" körs när vi möter TIK men om det nu ska köras så försök att synka så att det inte sker när dagens DIF-knatte ska presenteras. Speeakern försökte nog 5ggr att presentera honom och varje gång hörde man bara en ljudkuliss som sjöng "fy fan vad han e ful". Var lite komiskt men kanske inte så lämpligt iaf. Men som sagt det är jäkligt svårt att få sånger att synka och alla som står i klacken har inte sitt nyktraste omdöme till hands och kan avgöra vad som är passande eller ej.

Är menat som konstruktiv kritik och jag avgudar jobbet som görs huvudsakligen hela tiden i klacken.
Användarvisningsbild
Snazzi
Tipsmästare 2009/10

Inlägg av Snazzi »

Salas skrev:
Snazzi skrev:eller varför inte som igår, "På skansen finns chimpanser" som jag sjöng på läktaren för andra gången i mitt liv vad jag kommer ihåg.
Eller inte. Jag själv blev rejält irriterad över att folk försöker dra igång ramsor som 10% av klackfolket kan, det är ju bara så jäääävla korkat så att jag inte finner ord. Järnkaminernas dag är dagen då vi ska skapa tryck i världsklass, inte ha någon jävla lektion i gamla ramsor som knappt ingen kan. Ska dessa sjungas så får folk sjunga dom på vanliga matcher, för att dra igång den för första gången under en hel säsong under en storsatsning är bara löjligt.

Sedan så kan jag faktiskt inte låta bli att bli irriterad på Järnkaminerna. Det är deras stora dag, och trots att dom jobbar dag och natt med ett tifo så orkar dom inte bry sig om att fixa ner en kille på räcket. Bedrövligt är vad det är, och det är fan inte konstigt att folk inte sjunger, för att folk höjer sig 2-3 klasser om en klackledare står på räcket. Det är synd att det är så, men det är så det är så varför inte anpassa sig till detta?
På sätt och vis så var det väl bra att några från DFG ställde sig på räcket, men allt som oftast så var det bara hata, döda, slakta, horungar, pissa, solnaas som dom hade fantasi att komma på.
Det var ju tänkt sedan innan att vi skulle försöka hålla oss till ramsor från 80talet i första perioden, 90 talet i andra och 00 talet i sista. Då är det klart att alla gamla ramsor inte sitter hos varje individ.
Sen vad man tycker om det är väl högst personligt. Själv tycker jag det är synd att de inte redan sitter hos alla. (Jag har höga krav! :roll:)

Och som så många gånger förr är det inte JK som har till uppgift att ställa någon på räcket, även om det är vår stora dag. Det kanske inte ens finns någon som är vidare bra på det som är aktiv inom JK heller, jag vet inte. Vem som helst kan inte ställa sig där och få bra respons. Det behövs någon med bra pondus och helst ska ansiktet vara välkänt hos större delen av klacken.
Men det är fritt fram att försöka ställa sig där om man tror att man har det som krävs. Alla försök är bra försök, förutsatt att man inte druckit 10+ pilsner.

(Och egentligen ska det fan inte behövas någon på räcket öht, men där är vi överens)
Användarvisningsbild
Salas

Inlägg av Salas »

Aj, det där var en rejäl käftsmäll. :wink:
Jag hade inte läst den där artikeln, så jag får väl avgå med omedelbar verkan. Dåligt av mig.
Biaas

Inlägg av Biaas »

Kanske man inte ska haussa upp JK:s dag så mycket. Det drar bara till sig turister som bara är där för att uppleva stämningen istället för att bidra till den.
Sen tycker jag inte att man ska planera sångerna för personer med mindre klackvana, dom som inte kan de flesta sångerna.
Skriv svar