SHL 19/20 : Oskarshamn - Djurgårdens IF 21/9-2019

Här diskuterar vi Djurgården Hockeys matcher.
tomten
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Re: SHL 19/20 : Oskarshamn - Djurgårdens IF 21/9-2019

Inlägg av tomten »

mb81 skrev:Intressant corsi från dagens match.
Guter har 100% och då spelade han ändå över 8 minuter. 11-0.

Dock hade spelare som brukar ligga bra ovanligt lökiga siffror. Hedman, Bergfors och Hultström sämst siffror idag.
Var hittar du corsi för spelare?
mb81
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av mb81 »

tomten skrev:
mb81 skrev:Intressant corsi från dagens match.
Guter har 100% och då spelade han ändå över 8 minuter. 11-0.

Dock hade spelare som brukar ligga bra ovanligt lökiga siffror. Hedman, Bergfors och Hultström sämst siffror idag.
Var hittar du corsi för spelare?
På SHLs hemsida. Man kan filtrera på datum så man får fram rätt match.
Sen är det rätt liten sample size för att dra några direkta slutsatser.
Användarvisningsbild
minalman

Inlägg av minalman »

När låg vi tvåa efter fyra omgångar senast, med ett poängsnitt på 2,25? :D
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Praetori

Inlägg av Praetori »

Ge mig mer Walli!
Påminner om Sudden men kanske inte samma utveckling sett till den moderna konkurrensen.
Men givet tid är det en monsterforward.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Manijock

Inlägg av Manijock »

Praetori skrev:Ge mig mer Walli!
Påminner om Sudden men kanske inte samma utveckling sett till den moderna konkurrensen.
Du måste leva på sarkasm. Isåfall grymma inlägg! Om inte så då skrämmer du mig. Försvarar Hulta som utan konkurrens är SHLs sämsta defensiva back. Lofquist framstår som Rompa i jämförelse. Sen älskar Walli som visserligen är en krigande grabb men helt utan någon form av spelförståelse. Alla älskar en underdog....
Användarvisningsbild
Daniel942

Inlägg av Daniel942 »

Helt jävla uruselt minst sagt. Fruktansvärt! Vi är det bättre laget säger Berglund och jag håller till viss del med, men vi vinner inga matcher på att vara det ”bättre laget” och göra färre mål än motståndarna.

Varför ställer vi Jensen efter förra matchens minst sagt tveksamma insats? Ja, han var ok förutom tavlan men just den tavlan kunde ha fuckat oss totalt.
När ska förstakedjan visa vägen? När ska Hultström förstå att han är back och inte forward?
När ska vi börja stå upp för varandra? Vår lagkapten får en armbåge i nyllet utan att vi lyfter ett finger!

Mycket bra start på serien i övrigt men denna skulle vi fan vinna.

HV71 blir en tuff match tror jag. På med blåstället och kör!
DIF!
Praetori

Inlägg av Praetori »

Manijock skrev:
Du måste leva på sarkasm. Isåfall grymma inlägg! Om inte så då skrämmer du mig. Försvarar Hulta som utan konkurrens är SHLs sämsta defensiva back. Lofquist framstår som Rompa i jämförelse. Sen älskar Walli som visserligen är en krigande grabb men helt utan någon form av spelförståelse. Alla älskar en underdog....
Jag lever i Mars 2020.
Vi får se vem som har rätt.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
Eriksson

Inlägg av Eriksson »

Praetori skrev: Alltså nu får du ta och klippa dig. Jämför lägena som Tex ställs inför och de Jensen måste möta.
Vi förlorar inte den här matchen pga Jensen.
Verkar som vi såg olika matcher?
Det som Tex ställdes inför var i mina ögon avsevärt svårare än kladdet från Jensen på både ett och två noll.

Min åsikt är och förblir att Jensen är en starkt bidragande orsak till att vi förlorar.
Never argue with stupid people. They will drag you down to their level and beat you with experience
Användarvisningsbild
emilin

Inlägg av emilin »

Praetori skrev:
Manijock skrev:
Jag lever i Mars 2020.
Vi får se vem som har rätt.
Håller med, Walli kommer bli en grym spelare på sikt, har vi tur så utvecklas han sakta så vi som lag kan få användning av honom i några år till, storlek,styrka,fart,kan vi sen lägga till självförtroende så kommer Walli bli en av våra älskade och hyllade Järnkaminer(garanterat inte sarkasm).
Såg ej denna match, men är ej orolig för framtiden, tror fortfarande (fri från långvariga skador) att vi detta år kommer lyfta bucklan. De flesta lag med erfarenhet ligger fortfarande kvar i en tung träningsperiod, då vi vet att vi behöver pricka toppen i slutet, sen att man har trots det lyckas plocka en del poäng i starten är grymt jobbat. Vi alla måste ta ett par djupa andetag och lita på det långsiktiga arbetet. Titta på tabellen nu vänd på den och vi kanske har den rätta i slutat av säsongen (för utom att vi kommer befinna oss topp 4)
Användarvisningsbild
Vikas

Inlägg av Vikas »

Känns som tränarna måste formulera en plan B mot defensivt inriktade lag.

Det såg vi även förra säsongen att vi hade väldigt svårt för lag som bara ställde upp defensivt för att sedan ligga och vänta på misstag. Misstag som vi konstant serverade just dessa lag genom antingen frustration eller lättvindighet då vi ändå "kontrollerade matchen".

Man vinner inga matcher om man leder skotten med 40-20 om 95% av allt kommer från dåliga vinklar och är plockpotatis för målvakterna.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Väntat förlust. Men vi stod upp bättre än väntat.

Hur Jensen kan skapa en lucka vid 2-0 är lite smått oroväckande. Där ska inte en puck kunna ta sig in.
Duckningen vid 1-0 mycket märklig.

Berglund på G. Skönt.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Praetori

Inlägg av Praetori »

BOMBOM BOUCHARD skrev:Väntat förlust. Men vi stod upp bättre än väntat.

Hur Jensen kan skapa en lucka vid 2-0 är lite smått oroväckande. Där ska inte en puck kunna ta sig in.

Berglund på G. Skönt.
Tycker inte att något av målen var så mycket att snacka om. Han tog ett par håriga lägen innan och efter. 1-0 får han ju minushjälp av Tom och Alsing, 3v2 blir en 2v1 med risig gap control och maximal förflyttning. Visst ser man gärna att en keeper håller upp överkroppen mer där men det är fan inte lätt om du skall hinna över i det läget (vilket är det viktigaste om man måste prioritera). Snorbra skott dessutom.
2-0 Hulta jobbar föredömligt bakåt men är felutrustad som rightare där och jobbar mot två forwards medan Norell åker vattenskidor. Det är lätt att vara efterklok nu när det blev en lurig backhand på hitre men Netterberg gjorde en ansats (eller fint) att droppa pucken som ställde både Hulta och Jensen lite. Hade det varit en soloräd så borde Jensen aldrig släppt in den men jag är böjd att friskriva honom från det ansvaret iom att det var två pjäser i rörelse.

Jag kände ändå en positiv uppsida med Jensens spel i lördags. Räddade oss ett antal gånger.
Rent generellt är det dock oroväckande hur lite hjälp våra målvakter får i många lägen. Det var lite samma visa förra året trots Nyman. För att en keeper skall ha de bästa förutsättningarna måste deras preferenser få styra hur backarna skall agera och inte tvärtom. Nu känns det som att Hulta gör på ett sätt, Högga på ett annat, Alsing och Tom på ett tredje och fjärde osv.
I en 3v2 eller 2v1 skulle jag vilja se distinkta och tidiga val av backarna just för att målvakterna skall kunna fokusera och inte bli stående på mellis.

Visst vill man ha en levande vägg där bak som rättar till allt när det skiter sig för utespelarna men någonstans måste man ge målvakterna förutsättningar också. IKO gjorde det för Tex igår medan Jensen i vanlig ordning lämnades att klara ut många knepiga lägen halvt på egen hand.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Praetori skrev:
BOMBOM BOUCHARD skrev:Väntat förlust. Men vi stod upp bättre än väntat.

Berglund på G. Skönt.
Tycker inte att något av målen var så mycket att snacka om. Han tog ett par håriga lägen innan och efter. 1-0 får han ju minushjälp av Tom och Alsing, 3v2 blir en 2v1 med risig gap control och maximal förflyttning. Visst ser man gärna att en keeper håller upp överkroppen mer där men det är fan inte lätt om du skall hinna över i det läget (vilket är det viktigaste om man måste prioritera). Snorbra skott dessutom.
2-0 Hulta jobbar föredömligt bakåt men är felutrustad som rightare där och jobbar mot två forwards medan Norell åker vattenskidor. Det är lätt att vara efterklok nu när det blev en lurig backhand på hitre men Netterberg gjorde en ansats (eller fint) att droppa pucken som ställde både Hulta och Jensen lite. Hade det varit en soloräd så borde Jensen aldrig släppt in den men jag är böjd att friskriva honom från det ansvaret iom att det var två pjäser i rörelse.

Jag kände ändå en positiv uppsida med Jensens spel i lördags. Räddade oss ett antal gånger.
Rent generellt är det dock oroväckande hur lite hjälp våra målvakter får i många lägen. Det var lite samma visa förra året trots Nyman. För att en keeper skall ha de bästa förutsättningarna måste deras preferenser få styra hur backarna skall agera och inte tvärtom. Nu känns det som att Hulta gör på ett sätt, Högga på ett annat, Alsing och Tom på ett tredje och fjärde osv.
I en 3v2 eller 2v1 skulle jag vilja se distinkta och tidiga val av backarna just för att målvakterna skall kunna fokusera och inte bli stående på mellis.

Visst vill man ha en levande vägg där bak som rättar till allt när det skiter sig för utespelarna men någonstans måste man ge målvakterna förutsättningar också. IKO gjorde det för Tex igår medan Jensen i vanlig ordning lämnades att klara ut många knepiga lägen halvt på egen hand.
Du skriver en hel del kloka saker som jag håller med om.

Det jag oroas över är att han släpper in så billiga mål. Det är skitjobbigt att spela framför en målvakt som släpper rena tavlor. Dessutom har vi inte råd att tappa matcher som nu senast, på grund av dåligt målvaktsspel.

1-0 målet är väl ok. Men 2-0 målet är en prakttavla, den ska en målvakt ta alla dagar i veckan och SÄRSKILT när matchen står och väger. En målvakt ska gå på skytten och stoppa pucken. Han överarbetar situationen.
Hemma på hovet släppte han in Örebro i matchen efter en värre tavla.
Att han sedan räddar en hel del annat och gör en del riktigt fina ingripanden hjälper lite.
Vi kommer aldrig bli ett topplag ifall han bjuder in lagen varenda match han står. Svedberg kan inte stå allt ifall han ska kunna toppa formen till ett slutspel. Då måste han kunna träna tyngre under pågående säsong medan Jensen avlastar en vecka nu och då.

Hoppas på uppryckning, men han var likadan ifjol, släppte billiga puckar. Har ett lag med guldambitioner råd att utveckla en svag andramålvakt? Har något SHL lag råd med det?
Målvaktssidan är utan tvekan vår klart svagaste position i nuläget. Känns jävligt surt då många andra bitar är på plats.

Kämpa Mikko.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Praetori

Inlägg av Praetori »

BOMBOM BOUCHARD skrev: Hoppas på uppryckning, men han var likadan ifjol, släppte billiga puckar. Har ett lag med guldambitioner råd att utveckla en svag andramålvakt? Har något SHL lag råd med det?
Målvaktssidan är utan tvekan vår klart svagaste position i nuläget. Känns jävligt surt då många andra bitar är på plats.
Helt enig. Jag väljer dock att se positivt på Jensens potential. Men ja vår målvaktssida är det som oroar mest i år vilket jag inte hymlat med i försäsongstrådarna.
Jag är dock mer besviken på våra utespelare. Både backar och forwards som inte ger våra keepers förutsättningarna att faktiskt spika igen.
Jensen hade en lovande kväll men blev satt i skiten mer än en gång och tyvärr är målvakt en jävligt utsatt position eftersom varje misstag kan bli förödande. Forward är väldigt enkelt att spela i dessa sociala-media-tider jämför med back eller keeper.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Praetori skrev:
BOMBOM BOUCHARD skrev: Hoppas på uppryckning, men han var likadan ifjol, släppte billiga puckar. Har ett lag med guldambitioner råd att utveckla en svag andramålvakt? Har något SHL lag råd med det?
Helt enig. Jag väljer dock att se positivt på Jensens potential. Men ja vår målvaktssida är det som oroar mest i år vilket jag inte hymlat med i försäsongstrådarna.
Jag är dock mer besviken på våra utespelare. Både backar och forwards som inte ger våra keepers förutsättningarna att faktiskt spika igen.
Jensen hade en lovande kväll men blev satt i skiten mer än en gång och tyvärr är målvakt en jävligt utsatt position eftersom varje misstag kan bli förödande. Forward är väldigt enkelt att spela i dessa sociala-media-tider jämför med back eller keeper.
Vi får hoppas han steppar upp.
Men nu ska jag lugna ned mig angående Jensen. Inte hans fel att han har ett kontrakt med en guldkandidat i SHL. Jag har för fram min poäng och jag ogillar när det blir en häxjakt. Nu vet ni vad jag tycker.

Sedan kommer jag säkert kommentera enstaka ingripanden, men jag ska som sagt lugna ned kritiken mot Jensen överlag.
Skriv svar