Brynäs IF - DIF, 13/12 2008 - JK arrangerar resa!

Här diskuterar vi Djurgården Hockeys matcher.
Sidney Crosby

Re: Brynäs IF - DIF, 13/12 2008 - JK arrangerar resa!

Inlägg av Sidney Crosby »

andreaa-s skrev: Jag vet att statistisk inte säger allt men jag tycker wesslan är en bättre målvakt än riddarn.
Skulle du kunna motivera varför du tycker att Wesslau är en bättre målvakt än Ridderwall? Rent potenialmässigt är han det definitivt inte, och han är lika seg som Kikki Danielsson på isen när han ska försöka ta sig upp och göra en förflyttning från stolpe till stolpe. Gustaf är ingen spelare man kan bygga ett lag kring - det är Ridderwall. Ge Riddarn några matcher i kassen så tror jag han klarar det galant.
pinga19
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av pinga19 »

Men allvarligt. Vi har två mediokra målvakter som kanske skulle göra sej bättre som andrekeepers i allsvenskan. Det är bara att gilla läget. Det är ju inte precis som att DIF-ledningen satt och valde mellan Henrik Lundqvist/Tellan eller Wesslau/Riddarn innan säsongen började. Vi har inga pengar. Det är bara att tugga i sej även om hjärtat blöder.
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

Sidney Crosby skrev:
andreaa-s skrev: Jag vet att statistisk inte säger allt men jag tycker wesslan är en bättre målvakt än riddarn.
Skulle du kunna motivera varför du tycker att Wesslau är en bättre målvakt än Ridderwall? Rent potenialmässigt är han det definitivt inte, och han är lika seg som Kikki Danielsson på isen när han ska försöka ta sig upp och göra en förflyttning från stolpe till stolpe. Gustaf är ingen spelare man kan bygga ett lag kring - det är Ridderwall. Ge Riddarn några matcher i kassen så tror jag han klarar det galant.
Det sorgliga & mest skrämmande i denna Never Ending Story är att alternativet Ridderwall.Jr inte heller är en målvakt som man bygger ett lag runt.
Jultabellen är glasklart logisk, DIF med seriens 2 överlägset sämsta målvakter ligger sist.
Kan faktiskt inte bli mer rättvist än så.

Med risk för att bli tjatig men den stora frågan är ändå:
Vem/vilka personer i DIF trodde på fullaste allvar när laget sattes ihop på försäsongen att detta målvaktspar skulle fungera i Elitserien?
DIF har en lång tradition av många fina målvakter genom åren, det gör att detta svider ännu mer
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

Lee Harvey Oswald skrev:
Sidney Crosby skrev:
Det sorgliga & mest skrämmande i denna Never Ending Story är att alternativet Ridderwall.Jr inte heller är en målvakt som man bygger ett lag runt.
Jultabellen är glasklart logisk, DIF med seriens 2 överlägset sämsta målvakter ligger sist.
Kan faktiskt inte bli mer rättvist än så.

Med risk för att bli tjatig men den stora frågan är ändå:
Vem/vilka personer i DIF trodde på fullaste allvar när laget sattes ihop på försäsongen att detta målvaktspar skulle fungera i Elitserien?
DIF har en lång tradition av många fina målvakter genom åren, det gör att detta svider ännu mer
Daniel Larssons sena återbud gjorde att man gick miste om backup-planen Heino-Lindberg. När man så var tvungen att söka vidare fick man väl lite hybris efter succén med Danne och nöjde sig med Wesslau.
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
sthlm_dif

Inlägg av sthlm_dif »

Jag och Andreaa-s verkar visst vara ensamma här om att tycka att Wesslau är en bättre målvakt än Ridderwall.
Mina punkter varför jag tycker så:
1. Han visar upp ett jämnare och stabilare spel än vad Ridderwall gör, även om det kan bli en tavla i en hel del matcher så vet man ändå vad man får ut av Wesslau... dvs enligt mig storspel i hela matchen förutom när han gör en grov miss, vilket han gör 1-2 gånger per match.
Med Ridderwall i kassen, vet man aldrig vad man får ut av honom... Han har storspelat i någon match samt fullständigt kollapsat i en annan (då han gör över 5-6 grova missar/match). Jag anser att Ridderwall kollapsar totalt i fler matcher än vad han storspelar i. Därför föredrar jag Wesslau på denna punkt.
2. En allmänt säkrare målvakt, som backarna kan ha mer förtroende hos än vad dom har hos Ridderwall. För som jag skrev i min första punkt, så vet de flesta att Wesslau i snitt gör 1 grov miss/match. Men dom vet inte om Ridderwall kommer att göra 0 eller 6-7 grova missar/match.
3. Wesslau är 3 år äldre än Ridderwall, och är mer mogen i sitt spel än vad Ridderwall är. Han är mer rutinerad, vilket ger honom fördelen att kunna göra avgörande räddningar i tuffa situationer.

Många av er skriver att Wesslau är seg i sidled... Vilket jag håller med er om. Men att ni klagar på 1-1 (i Brynäs matchen) målet är ju bara löjligt... Oavsett hur snabb man är i sidled, skulle förmodligen ingen målvakt rädda det skottet. Sen angående Ridderwalls sidleds förflyttningar... Jag tycker inte dom håller någon speciellt hög klass alls. Kanske är han lite bättre än vad Wesslau är, men det är den enda punkten som jag kan se att han är bättre än Wesslau på.

Men vi alla har rätt till våra egna åsikter om saker och ting här i världen... Och det är väl bara att inse att ingen här inne kommer att kunna övertala den/dom andra om vilken målvakt som är bäst respektive sämst. Så vi kan väl släppa den här diskussionen inom kort? För jag tycker att allt för mycket fokus bland oss supportrar läggs ner på våra målvakter. Självförtroendet höjs ju garanterat inte hos varken Ridderwall eller Wesslau av oss supportrar som konstant klagar på dom. Någon gång skulle vi väl kanske kunna peppa dom lite? Även fast man kanske inte tycker dom är värda det.
Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

sthlm_dif: För det första är punkt ett och två samma sak, det är baraa en upprepning.

För det andra så handlar det om hans positionsspel i allmänhet och inte sidledsförflyttningar i synnerhet som åsyftas - Vid det nämnda 1-1-målet så lämnar Wesslau målområdet i sin förflyttning när pucken tar i kortsargen, och får det därför oerhört svårt både att ta sig upp och positionera sig.

Vid frilägen och dylikt är hans positionsspel under all kritik också - i matchen mot SSK(?) för ett tag sedan stod han i princip bredvid målet. Således blev det mål.
Detta är inte acceptabelt.

Själv tror jag att Ridderwall hade storspelat idag om vi hade vunnit 2-2-matchen mot Skellefteå, där han storspelade, tog hela 52 puckar och släppte in 2-2 med 2 minuter kvar.
Den matchen tog nog knäcken på Riddarn tror jag.

Med den matchen i bakhuvudet så vet man vad Riddarn är kapabel till. Ingen kan väl förneka att den matchen är den bästa som någon av målvakterna gjort på hela säsongen. Med det sagt tycker jag att Riddarn ska få ett nytt förtroende, då Gustav inte gjort någon match i klass med den.
Säg den glädje som varar
Sidney Crosby

Inlägg av Sidney Crosby »

LHO: På lång sikt tror jag att Riddarn kan bli den man bygger ett lag kring. En stabil sista utpost. Potentialen finns och han är väl bara 20år ung än sålänge? Skulle varit bittert ifall han bestämde sig för att åka över till nordamerika och försöka slå sig in via AHL, blommar ut och blir kvar ett decennium. Och det pga att vi hellre satsade på Gustaf Wesslau..
Användarvisningsbild
sthlm_dif

Inlägg av sthlm_dif »

DIF_Soldier skrev: Själv tror jag att Ridderwall hade storspelat idag om vi hade vunnit 2-2-matchen mot Skellefteå, där han storspelade, tog hela 52 puckar och släppte in 2-2 med 2 minuter kvar.
Den matchen tog nog knäcken på Riddarn tror jag.
Det var ju det jag skrev... Han har gjort fantastiska matcher, och matchen mot SAIK borta var ett utmärkt exempel på detta! Den insatsen är våran bästa målvaktsinsats för i år (men glöm inte heller bort Wesslaus nolla mot MoDo då han räddade 38 skott). Och visst är han kapabel till att göra en sådan match åter igen, inget snack om det. Men han gör dessa super insatser på tok för sällan, och gör för många matcher där han underpresterar rejält. Men som du skrev, att Ridderwall snart borde få stå en match igen, där håller jag med dig. För att jag skulle vilja se hur han ser ut nu efter hans långa frånvaro i DIF kassen. Han kan ju eventuellt ha vaknat upp rejält och kommer att storspela. Vi får se hur det blir med det, men ett försök är han definitivt värd!
Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården
GavleDIF

Inlägg av GavleDIF »

Saxat ur Gävletidning (Arbetarbladet):
...till Brynäs hejaklack
...till Brynäs hejaklack, samt alla andra besökande på Läkerol Arena i lördags. Ni kunde höras bättre. Det var över 7 000 besökare men det lät som 150. Ta lärdom av Djurgårdens hejaklack!

En mamma som tycker om Brynäs
Användarvisningsbild
antti-pekka
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av antti-pekka »

andreaa-s skrev: Våga lägga kritik på folk som har varit en legend/ har rötterna i DIF!
Ja, allt är Roffes fel...
Användarvisningsbild
Emil Svelander

Inlägg av Emil Svelander »

Sthlm_dif, skämtar du?

''Av Wesslau får man ett storspel varje match.''

Det är nog det mest felaktiga jag någonsin sett någon skriva.

Wesslaus målvaktsstil kan inte ha ett enda rätt i skolboken, jag har aldrig sett något värre. Karln glider iväg från målet, släpper sjuka returer och gör förbannat yviga rörelser som skapar oro i försvaret.

In med Riddarn för fan!
Sjunger avgå Johnny...
Användarvisningsbild
sthlm_dif

Inlägg av sthlm_dif »

Emil Svelander skrev:Sthlm_dif, skämtar du?

Wesslaus målvaktsstil kan inte ha ett enda rätt i skolboken, jag har aldrig sett något värre. Karln glider iväg från målet, släpper sjuka returer och gör förbannat yviga rörelser som skapar oro i försvaret.

In med Riddarn för fan!
"storspel i hela matchen förutom när han gör en grov miss, vilket han gör 1-2 gånger per match."
Han spelar bra hela matcherna, förutom i 1-2 sekvenser då han gör grova tavlor...
Om man sammanfattar det blir det självfallet inte ett storspel, men jag skrev inte heller det.
Det jag skrev och syftade på var att om han lyckas att inte göra de 1-2 grova tavlorna, så kommer han att storspela.

Sen undrar jag varför du skriver om det jag skrev, och använder det som ett citat från mig? Du får ju antingen skita i att skriva ett citat eller ta det rätta citatet, dvs hela meningen... Inte halva meningen som även är omskriven av dig.
Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården
Användarvisningsbild
Emil Svelander

sthlm_dif skrev:
Emil Svelander skrev:Sthlm_dif, skämtar du?

In med Riddarn för fan!
"storspel i hela matchen förutom när han gör en grov miss, vilket han gör 1-2 gånger per match."
Han spelar bra hela matcherna, förutom i 1-2 sekvenser då han gör grova tavlor...
Om man sammanfattar det blir det självfallet inte ett storspel, men jag skrev inte heller det.
Det jag skrev och syftade på var att om han lyckas att inte göra de 1-2 grova tavlorna, så kommer han att storspela.

Sen undrar jag varför du skriver om det jag skrev, och använder det som ett citat från mig? Du får ju antingen skita i att skriva ett citat eller ta det rätta citatet, dvs hela meningen... Inte halva meningen som även är omskriven av dig.
Det jag syftade på var att Wesslau inte storspelar under någon match någon gång. Han släpper enormt mycket returer och står fel i målet. Därför valde jag att bara rycka ur det mest intresanta i din text. Kan du nämna någon match där Wesslau har storspelat?
Sjunger avgå Johnny...
Användarvisningsbild
eliaus

Inlägg av eliaus »

DIF-Modo 7-0......-_-
Alltid Oavsett! Förevigt Djurgården!
Användarvisningsbild
Emil Svelander

eliaus skrev:DIF-Modo 7-0......-_-
Jag tycker inte att han gjorde någon jättematch då. Han var duktig och höll nollan, men returerna haglade runt honom även den matchen. Vårt starka försvar den matchen och Modos otroligt tafatta anfallsspel gjorde att han inte släppte in något mål.
Sjunger avgå Johnny...
Skriv svar