Silly Season 2026/27

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Silly Season 2026/27

Inlägg av Jim Morrison »

Håller helt med. En stor del av vår strategi bör vara att hitta guldkorn i HA som börjar i de lägre kedjorna för att sedan arbeta sig uppåt, likt alla spelare som du nämner. Spelare som är precis tillräckligt bra för SHL och kan stanna flera säsonger och utvecklas för varje år.

Vet inte varför vi övergett det spåret.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Medlem: Ja, vanlig medlem

Silly Season 2026/27

Inlägg av DIF_Soldier »

Jim Morrison skrev: 2026-04-14 16:52:04 Håller helt med. En stor del av vår strategi bör vara att hitta guldkorn i HA som börjar i de lägre kedjorna för att sedan arbeta sig uppåt, likt alla spelare som du nämner. Spelare som är precis tillräckligt bra för SHL och kan stanna flera säsonger och utvecklas för varje år.

Jag tror inte att vi har övergett det, utan satsade på Frondell och Eklund istället. Vilket såklart är helt rätt, men det innebär också att vi står tomhänta år två och fick noll och ingenting för åtminstone en blivande världsstjärna.

Är det Forsberg och Helber som ligger bakom avtalet med NHL gällande ersättning? Det är ju skamligt för fan. Chicago borde ju betala oss tio gånger så mycket för Frondell än den sketna miljonen eller vad det är. Att NHL tolereras skinnflå världshockeyn för kaffepengar måste upphöra.
Säg den glädje som varar
B.I.B.A

Silly Season 2026/27

Inlägg av B.I.B.A »

Jim Morrison skrev: 2026-04-14 16:52:04 Håller helt med. En stor del av vår strategi bör vara att hitta guldkorn i HA som börjar i de lägre kedjorna för att sedan arbeta sig uppåt, likt alla spelare som du nämner. Spelare som är precis tillräckligt bra för SHL och kan stanna flera säsonger och utvecklas för varje år.

För att dessa spelare antingen inte utvecklas som planerat eller drar till högstbjudande så fort de får chansen. Likt LJ. Jocke-modellen körde ner oss i Allsvenskan, varför ska vi göra samma misstag igen?

Vår största tillgång är antalet spelare därute som har Djurgårdshjärta. Satsa på de som kommer från egna led för att bygga en stomme och identitet.
Avgå Jocke.
Olon

Silly Season 2026/27

Inlägg av Olon »

DIF_Soldier skrev: 2026-04-14 16:32:36 Det är lite av en sport att kasta skit på Jocke Eriksson men jag tycker att man borde ta en sida ur hans bok denna gång. Han levererade en oerhört stark silly sitt första år. Han själv och Samuelsson hängde upp dem och han plockade in både en ledande back och center i Hultström och Sallinen.
Jag kan minnas fel, men jag har verkligen för mig att han kom till ett dukat bord under sin första silly. På presskonferensen där han presenterade flera spelare som KG hade signat vill jag minnas att han till och med skämtade om det. Däremot andra värvningar kommande säsonger, som Linus Johansson som du nämner, måste man tillskriva Jocke - men just den första säsongen var inte hans lagbygge.
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Silly Season 2026/27

Inlägg av Jim Morrison »

B.I.B.A skrev: 2026-04-14 16:59:37

För att dessa spelare antingen inte utvecklas som planerat eller drar till högstbjudande så fort de får chansen. Likt LJ. Jocke-modellen körde ner oss i Allsvenskan, varför ska vi göra samma misstag igen?

Vår största tillgång är antalet spelare därute som har Djurgårdshjärta. Satsa på de som kommer från egna led för att bygga en stomme och identitet.
Så som jag minns det var det betydligt fler succéer än floppar som kom från HA*. Jag kan inte komma att tänka på många som misslyckats i alla fall.

Jag tycker inte det ena bör utesluta det andra. Vi ska ha juniorer och spelare med DIF-anknytning men jag tycker att man kan värva in spelare med uppsida från HA också som sömlöst kan kliva in i större roller säsong två som soldaten nämner.

*ska tilläggas att Patrik Hansen stod för väldigt många av värvningarna från HA och när han försvann så försvann lite den strategin också.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Babek

Silly Season 2026/27

Inlägg av Babek »

Hoppas vi får besked kring Krüger väldigt snart iaf. Jag har ingen bra magkänsla här och tror fan han slutar. Vore lite dålig tajming nu när vi tappar så många ledare samtidigt och såklart stort sportsligt och emotionellt tapp. Sen behöver det inte bli en katastrof. Många starka röster som försvinner men också lättare för andra att kliva fram och ta mer ansvar. Krüger missade också 12 grundseriematcher och i dom tog vi 21 poäng så högre poängsnitt utan honom än med. Säger såklart inte jättemycket egentligen men ändå bra besked att vi inte föll ihop när han var borta även när både han o JJ missade.
Användarvisningsbild
Limp

Silly Season 2026/27

Inlägg av Limp »

DIF_Soldier skrev: 2026-04-14 16:32:36 Det här är verkligen en vägskäl-silly. Slutar Kryckan så är generationsväxlingen total. Som någon var inne på är det lite oroande med så mycket rutin och ledarskap ut. Vi har Josefson, men lirar han ens 25 matcher?

Det är lite av en sport att kasta skit på Jocke Eriksson men jag tycker att man borde ta en sida ur hans bok denna gång. Han levererade en oerhört stark silly sitt första år. Han själv och Samuelsson hängde upp dem och han plockade in både en ledande back och center i Hultström och Sallinen.

Carlsson är ett bra steg på vägen, men vi behöver verkligen den där centern i klass med hur bra Sallinen var första året hos oss. Det vi INTE har vårt andra "andra år" är samma naturliga utveckling från SHL-mässiga spelare underifrån, och då tänker jag främst på Markus Ljungh.

"Nackdelen" med att ha två juniorer i världsklass är att vi nu står tomhänta säsong två. Ljungh var en påläggskalv som vi satsade starkt på redan första året i HA, och sedan var han redo att axla SHL-rollen när Jocke la av. Med facit i hand ett otroligt smart drag av Challe. Samma sak med Sörensen.

Ljungh var den naturliga ersättaren både spel- och ledarskapsmässigt och det är synd att vi inte har det nu. Jocke gjorde samma sak med Linus Johansson ett par år senare. Det var snett att förlänga med Costmar, istället borde man ha hittat en center i HA med större uppsida. Det är oerhört synd att LHC hann sätta klorna i Eskild Bakke Olsen till exempel.

Blomman är en bra ledare, frågan är om han har det spelmässiga i sig. Anledningen till att vi rasade ur senast var en närmast total avsaknad av ledare i laget. Jag hoppas verkligen vi hittar en center som kryssar alla boxar här, vi behöver det verkligen.
Ljungh måste vara en av de bästa värvningarna som gjorts in till DIF på centersidan i modern tid och där fanns som sagt en tydlig långsiktig plan. Ljungh gick ju direkt in från Västerås J20 in i deras A-lag och var deras bästa center. Challe plockade honom till säsongen därpå (den misslyckade första säsongen i HA för oss) och han hade det väldigt trögt hos oss första året, men det fanns en andledning, för jag vill minnas att Challes / Djurgårdens plan och krav på honom var att han skulle lägga ner nästan all träning enbart på att biffa upp sig rejält. Facit i efterhand talar för sig självt.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Säsongskort: Ja

Silly Season 2026/27

Inlägg av SirDIFalot »

Limp skrev: 2026-04-14 17:35:31
DIF_Soldier skrev: 2026-04-14 16:32:36 Det här är verkligen en vägskäl-silly. Slutar Kryckan så är generationsväxlingen total. Som någon var inne på är det lite oroande med så mycket rutin och ledarskap ut. Vi har Josefson, men lirar han ens 25 matcher?

Det är lite av en sport att kasta skit på Jocke Eriksson men jag tycker att man borde ta en sida ur hans bok denna gång. Han levererade en oerhört stark silly sitt första år. Han själv och Samuelsson hängde upp dem och han plockade in både en ledande back och center i Hultström och Sallinen.

Carlsson är ett bra steg på vägen, men vi behöver verkligen den där centern i klass med hur bra Sallinen var första året hos oss. Det vi INTE har vårt andra "andra år" är samma naturliga utveckling från SHL-mässiga spelare underifrån, och då tänker jag främst på Markus Ljungh.

"Nackdelen" med att ha två juniorer i världsklass är att vi nu står tomhänta säsong två. Ljungh var en påläggskalv som vi satsade starkt på redan första året i HA, och sedan var han redo att axla SHL-rollen när Jocke la av. Med facit i hand ett otroligt smart drag av Challe. Samma sak med Sörensen.

Ljungh var den naturliga ersättaren både spel- och ledarskapsmässigt och det är synd att vi inte har det nu. Jocke gjorde samma sak med Linus Johansson ett par år senare. Det var snett att förlänga med Costmar, istället borde man ha hittat en center i HA med större uppsida. Det är oerhört synd att LHC hann sätta klorna i Eskild Bakke Olsen till exempel.

Blomman är en bra ledare, frågan är om han har det spelmässiga i sig. Anledningen till att vi rasade ur senast var en närmast total avsaknad av ledare i laget. Jag hoppas verkligen vi hittar en center som kryssar alla boxar här, vi behöver det verkligen.
Ljungh måste vara en av de bästa värvningarna som gjorts in till DIF på centersidan i modern tid och där fanns som sagt en tydlig långsiktig plan. Ljungh gick ju direkt in från Västerås J20 in i deras A-lag och var deras bästa center. Challe plockade honom till säsongen därpå (den misslyckade första säsongen i HA för oss) och han hade det väldigt trögt hos oss första året, men det fanns en andledning, för jag vill minnas att Challes / Djurgårdens plan och krav på honom var att han skulle lägga ner nästan all träning enbart på att biffa upp sig rejält. Facit i efterhand talar för sig självt.
Järlefeldt värvade Ljungh och han var redan klar när vi åkte ur, sen valde Ljungh själv att ändå ansluta när vi gick till HA och gav upp pengar för det.
Expert.
B.I.B.A

Silly Season 2026/27

Inlägg av B.I.B.A »

Jim Morrison skrev: 2026-04-14 17:12:14

Så som jag minns det var det betydligt fler succéer än floppar som kom från HA*. Jag kan inte komma att tänka på många som misslyckats i alla fall.

Jag tycker inte det ena bör utesluta det andra. Vi ska ha juniorer och spelare med DIF-anknytning men jag tycker att man kan värva in spelare med uppsida från HA också som sömlöst kan kliva in i större roller säsong två som soldaten nämner.

*ska tilläggas att Patrik Hansen stod för väldigt många av värvningarna från HA och när han försvann så försvann lite den strategin också.
David Runqvist, Robin Alvarez, Kalle Östman, Filip Engsundh, Filip Cederqvist, Linus Johansson, Linus Andersson osv. Många spelare som blivit kortvariga av olika anledningar. Fanns också gott om spelare som fått chansen i andra lag, misslyckats och fått en "andra chans" hos oss, typ Josef Ingman och Bobbo Petersson.

Man kan absolut leta enstaka guldkorn från HA, men att pissa bort våra egenfostrade spelare i förmån för billiga chansningar har vi testat och lidit av.
Avgå Jocke.
Knickedick

Silly Season 2026/27

Inlägg av Knickedick »

B.I.B.A skrev: 2026-04-14 20:17:24
Jim Morrison skrev: 2026-04-14 17:12:14

David Runqvist, Robin Alvarez, Kalle Östman, Filip Engsundh, Filip Cederqvist, Linus Johansson, Linus Andersson osv. Många spelare som blivit kortvariga av olika anledningar. Fanns också gott om spelare som fått chansen i andra lag, misslyckats och fått en "andra chans" hos oss, typ Josef Ingman och Bobbo Petersson.

Man kan absolut leta enstaka guldkorn från HA, men att pissa bort våra egenfostrade spelare i förmån för billiga chansningar har vi testat och lidit av.
Håller helt med. Finns många exempel på spelare som både varit kortvariga och inte lyckats alls. Klart vi kommer värva från HA idag om det är så att en av ligans absolut mest lovande spelare vill spela för oss vilket var fallet med Markus Ljungh.
Men det är inte så att vi är ensamma om att försöka locka till oss de spelarna. Dessutom går unga och lovande spelare i större utsträckning direkt till NHL idag vilket förmodligen hade varit fallet med Ljungh om han inte varit för liten för att draftas att säga att vi ska kunna plocka alla russin från allsvenskan är att tro att vi är ensamma i konkurrensen. Jag tror inte att vi på något sätt tänker annorlunda om ”spelare från HA” spåret idag. Men konkurrensen är hårdare och HA är mycket mer välscoutat och jag kan även tänka mig att HA spelare har högre löner idag än för 10år sedan vilket gör att en värvning från HA inte är lika ekonomiskt fördelaktigt som tidigare.
Användarvisningsbild
Limp

Silly Season 2026/27

Inlägg av Limp »

SirDIFalot skrev: 2026-04-14 19:08:30
Limp skrev: 2026-04-14 17:35:31

Järlefeldt värvade Ljungh och han var redan klar när vi åkte ur, sen valde Ljungh själv att ändå ansluta när vi gick till HA och gav upp pengar för det.
Tack!
Kände mig säker på att det var en av Challes första värvningar :lol:
2012 känns som yngre stenåldern nästan när det kommer till vem som värvade vem. Det var ju lite smärre kaos efter årskiftet 11/12, minst sagt.

Däremot har jag fortfarande något minne av att Challe faktiskt uttalade sig om Ljunghs fysik och att han tvingades lyfta skrot hela första säsongen.
Skriv svar