Säsongen 2011/2012

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Jepe
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Säsongen 2011/2012

Inlägg av Jepe »

Trots att hemmaspelet varit katastrof som du skriver Salas så låg vi innan förra omgången på en tredjeplats i just hemmastatistiken....

Däremot låg vi i botten gällande bortastatistik.

Men jag håller med dig i ditt inlägg!
2014-04-07, vad hände?
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Re: Säsongen 2011/2012

Inlägg av DIF_Soldier »

Bra Salas. Tror den stora delen av besvikelsen ligger i att vi alla törstar så efter ett SM-guld. Vi var alla där (hoppas jag) i match 6 och smakade guldvittring. Klacken var bättre och mer originell än någonsin, klackturisterna och "Den som inte hoppar"-mupparna hade inte andats Hovetluften ännu.

Man kunde ta två skitsäsonger för fem år sedan, när vi inte ens var nära ekonomiskt. Nu känner alla att det är fan dags nu. Stockholms Stolthet har pissats på av bönder alltför länge, och när man äntligen får hävstången som krävs för att brösta upp sig så bygger man laget helt fel. Inser nu att det var optimisten i mig som talade när jag sa att "det kanske inte ser så dumt ut ändå..." efter några veckors reflektion, när min magkänsla egentligen var precis som alla andras efter värvningarna från SSK - "Oookej..?"

I efterhand känner jag mig som en hora. Min utgångspunkt är alltid att se på saker realistiskt, men mitt hjärta fick överhanden och experternas ljuva ord genomsyrade mig. Men på riktigt, vad var det man såg i detta lag? Ville experterna också så gärna se ett SM-tecken i DIF?

Allt jag vill ha är ett SM-guld. Inget talar för det den här säsongen. Vetifan om jag orkar vänta ännu en sommar efter ett bittert nederlag i kvarten. Snälla, snälla, snälla DIF - gör en HV '95!
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
Nummer19

Inlägg av Nummer19 »

Lee Harvey Oswald skrev:Om jag av ännu okänd anledning tvingats vara med i dokusåpan "VågaBöga/DetÄrOkMedGay" och dessutom tvingats inleda partnerskap/äktenskap med valfri spelare i DIF:s trupp så skulle lotten utan någon som helst tvekan falla på Ottosson.
He's my man helt enkelt, alla kategorier alltid!
Ibland går det så långt att jag nästan vill vara Kristofer.
Så klok, sån kyla, sån visdom
Haha! :D

Min skulle falla på Ölvestad. Utan tvekan. Det Djurgårdshjärtat den grabben har går inte beskriva med ord. Han stångas och kämpar något kopiöst för klubbmärket på tröjan. För mig är han Mr.Djurgården! :)
"Play for the name on the front of the shirt, and they'll remember the name on the back." - Tony Adams
Användarvisningsbild
seppuko
Kontakt:

Inlägg av seppuko »

Bra Salas och DIF-Soldier. Fina inlägg i ett annat så deprimerande forum. Jag har haft känslan sen 09/10 att "dagens" Djurgården kan gå hela vägen. För, och det är enkelt, det är inte roligt att möta dagens Djurgården, likt det Djurgården som inte var skoj att möta 99/00/01. Hade vi slagit lule i kvarten förra säsongen hade vi med stor sannolikhet slagit Skellefteå, för vi hade haft lagom lätt för deras små, nätta och rentav dåliga backar under säsongen som gått. Färjestad i final hade kanske varit svåra, men det är inte dagsform som avgör i en SM-final.

Jag börjar få samma känsla för dagens Djurgården. Det är ett ångande kollektiv när allt klickar och man är egentligen aldrig orolig. Senaste matcherna skriver vissa här inne att backarna har spelat dåligt, snarare tvärtom. Vi som kikat lite hockey i många år vet att när man får ut andra laget i hörnorna och tvingar fram "enkla" avslut så blir det ju således lättare för egen målvakt att se avsluten och därmed öka chanserna att plocka puckarna. Så kändes hela LHC matchen och så kändes hela Timrå matchen. Visst är det två lag som är helt under isen, men oavsett, det kändes bra. Jag kan ta lite förluster här och där, för detta Djurgården är inte ett lag som briljerar hela serien. Men det Djurgården visade upp efter 0-3 mot lule förra säsongen i kvarten var magnifikt. Det går, nu gäller det bara att ta sig till slutspel och sedan kämpa järnet dygnet runt.
New blood joins this earth, and quickly he's subdued...
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Att man tycker bortaspelet varit OK förstår jag inte någonstans, innan gårdagens match hade vi inte tagit en 3-poängare på bortaplan på över tre månader... och låg utanför top 8 i bortatabellen.

Men annars håller jag väl med Salas, visst finns det en potential när allt klickar. Det gäller att det fortsätter rulla på dock och att framförallt Wesslau håller sig hel & kry - annars finns det tyvärr inte en chans att vi skall klara en slutspelsplats.

Vid exakt lika många matcher spelade förra säsongen hade vi två pinnar mer, sen gick vi in i en sjukt dålig trend vill jag minnas sista matchen innan nyår och en period efter där vi liksom tappade hänget på topplaceringarna. För att vi skall vara ett reellt hot den här säsongen måste vi få till en större jämnhet totalt sett.
Användarvisningsbild
Jerka

Inlägg av Jerka »

Håller med Salas i det mesta som skrevs.

Det man däremot inte ska glömma bort är att de lagen vi mött, och byggt upp vårt "winningstreak" mot, har inte varit några som helst topplag. Timrå tvärsist, Linköping 10:a och rejält sargat, och AIK som inte riktigt varit tongivande under hela säsongen.

Matchen ikväll innebär mycket svårare motstånd i Luleå, som likt oss har 11/15p på senaste 5 matcherna (och snäppet bättre +/-). De spelar också en betydligt mer defensivt diciplinerat än ovannämnda lag. De har också fått igång Olausson och Sandell på allvar.

Det jag vill komma fram till är att matchen ikväll kommer vara en svårare nöt att knäcka, speciellt för våran unga backbesättning som kommer sättas rejält på prov, men om de klarar av att spela som de gjort här på slutet så kan Salas framtidsplan ligga nära tillhands.

Blev lite depp-mode på detta inlägg, men hoppas självklart på 3p och ett gott nytt år :)
Användarvisningsbild
Salas

Inlägg av Salas »

-daniel- skrev:Att man tycker bortaspelet varit OK förstår jag inte någonstans, innan gårdagens match hade vi inte tagit en 3-poängare på bortaplan på över tre månader... och låg utanför top 8 i bortatabellen.
Jag måste medge att jag var på väg att ändra i mitt inlägg och formulera om mig kring just det. Men jag utvecklar mig här istället:

Poängskörden på bortaplan har inte varit ok som du säger. Antalet trepoängare är få, och om jag ska vara ärlig så trodde jag att vi låg betydligt bättre till i bortatabellen innan jag kollade upp statistik angående det. Anledningen till det är att vi har varit väldigt svårslagna på bortaplan den här säsongen under ordinarie tid. Vi har spelat 16 matcher på bortaplan hittills, och tagit poäng i 11 av dessa. Som sagt, poängskörden har inte varit bra ändå, men att ta poäng i 68% av våra bortamatcher är dock ändå bra.
Så jag är lite delad i frågan. Bra har det ju inte varit, men katastrofalt har det heller inte varit. Så om vi skippar det "positiva" som jag skrev, och bara konstaterar att bortaspelet varit dugligt, men absolut inte mer. Ett godkänt i betyg.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Salas skrev:
-daniel- skrev:Att man tycker bortaspelet varit OK förstår jag inte någonstans, innan gårdagens match hade vi inte tagit en 3-poängare på bortaplan på över tre månader... och låg utanför top 8 i bortatabellen.
Jag måste medge att jag var på väg att ändra i mitt inlägg och formulera om mig kring just det. Men jag utvecklar mig här istället:

Poängskörden på bortaplan har inte varit ok som du säger. Antalet trepoängare är få, och om jag ska vara ärlig så trodde jag att vi låg betydligt bättre till i bortatabellen innan jag kollade upp statistik angående det. Anledningen till det är att vi har varit väldigt svårslagna på bortaplan den här säsongen under ordinarie tid. Vi har spelat 16 matcher på bortaplan hittills, och tagit poäng i 11 av dessa. Som sagt, poängskörden har inte varit bra ändå, men att ta poäng i 68% av våra bortamatcher är dock ändå bra.
Så jag är lite delad i frågan. Bra har det ju inte varit, men katastrofalt har det heller inte varit. Så om vi skippar det "positiva" som jag skrev, och bara konstaterar att bortaspelet varit dugligt, men absolut inte mer. Ett godkänt i betyg.
Jag köper det resonemanget, och håller delvis med dig.
Användarvisningsbild
Buford

Inlägg av Buford »

Vad händer egentligen med DIF? Det känns inget vidare nu, jag menar inte bara hur laget spelar utan allt runt omkring.
Staten

Inlägg av Staten »

De håller på att gräva en väldigt djup grav för sig själva, det är väl i princip vad som händer. Det finns inga livstecken över huvud taget. Jag undrar om det är någon i klubben som egentligen bryr sig.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Buford skrev:Vad händer egentligen med DIF? Det känns inget vidare nu, jag menar inte bara hur laget spelar utan allt runt omkring.
Vi cementerar vår position i tabellen, i varje fall mot lagen uppåt. Öppnar dörren på glänt för de nedre strecken.

Att JK ställer in får stå för dem. Men det är ett demokratiskt riktigt agerande. Jag ilsknade till mot vissa på forumet som antydde att det skulle ageras på mera reptila sätt.

Men en fredlig protest är helt okey för mig. Att börja "sätta hårt mot hårt" är däremot helt idiotiskt.

Sedan får vi väl se vart detta tar vägen. Fotbollen är enligt dem själva på uppgång och kanske kommer vi att få se en vikande trend hos hockeyklacken till förmån för bollsparkandet.

Själv känner jag allt mindre lust för hockeyn just nu. Vi är ett mediokert krigargäng som ska husera runt i ett 20-tal matcher till. Känns lite halvtungt en kväll som denna faktiskt.
Blir säkert bättre framåt 12-slaget imorgon. :wink:
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Användarvisningsbild
Nummer19

Inlägg av Nummer19 »

Man undrar ju var i helvete vi kommer hamna i år. Slutspel? Ingemansland? Kvalserien?
Någon som vågar sig på en gissning?
"Play for the name on the front of the shirt, and they'll remember the name on the back." - Tony Adams
Användarvisningsbild
carne

Inlägg av carne »

Nummer19 skrev:Man undrar ju var i helvete vi kommer hamna i år. Slutspel? Ingemansland? Kvalserien?
Slutspel
No Rules In The Animal Kingdom
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Nummer19 skrev:Man undrar ju var i helvete vi kommer hamna i år. Slutspel? Ingemansland? Kvalserien?
Jodå, jag tippade oss på plats 6-8 inför seriestart och är rätt säker på att det är där vi hamnar.

Vi har ett lag som är för bra för att missa slutspel, men alldeles för mediokert för att utmana topplagen. Visste inte om jag skulle skratta eller gråta när jag såg en hel del tippa oss i topp av serien och en guldaspirant. Visserligen var det även några experter som tippade att vi skulle missa slutspel, men de har inte fått lika stort medialt utrymme.
Tror att SVT´s expert Renberg som tippade oss i topp och Boorken som sa att vi skulle vinna guld, gav en del fans hybris.

Jag ser inget konstigt med att vi fick stryk idag. Möter vi ett laddat Saik, Luleå, FBK, HV eller Brynäs åker vi på en förlust. De har klart bättre lag än oss.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
isolerad

Inlägg av isolerad »

Vad ska man göra för att få förening, spelare och tränare att fatta att det här inte är hållbart?
i
Skriv svar