Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygget.

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
gaspo
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygg

Inlägg av gaspo »

Rensa upp o gör det JÄVLIGT ordentligt. Jimpa,Otto,Eklund,Nilsson,Tim,Erik,Fredrik skall vara kvar!!!

Resten av spelarna skiter jag faktiskt i. Fan inte många spelare som har visat hjärta för klubben. Printz,Holmqvist,Tjärnqvistarna är fullkomligt lealösa i mina ögon VÄCK!

Vi behöver fightingspirit!! Riktiga jävla killar som skall brinna för hockeyn o slåss för varenda cm på plan.

Tänk o vara Lasse Björn o se detta såkallade DIF hemma i soffan. Allt dom grabbarna gjorde o stod för har inte ens funnit tillstymmelse i dagens DIF!
Användarvisningsbild
sthlm1891

Inlägg av sthlm1891 »

gaspo skrev:Rensa upp o gör det JÄVLIGT ordentligt. Jimpa,Otto,Eklund,Nilsson,Tim,Erik,Fredrik skall vara kvar!!!

Resten av spelarna skiter jag faktiskt i. Fan inte många spelare som har visat hjärta för klubben. Printz,Holmqvist,Tjärnqvistarna är fullkomligt lealösa i mina ögon VÄCK!

Vi behöver fightingspirit!! Riktiga jävla killar som skall brinna för hockeyn o slåss för varenda cm på plan.

Tänk o vara Lasse Björn o se detta såkallade DIF hemma i soffan. Allt dom grabbarna gjorde o stod för har inte ens funnit tillstymmelse i dagens DIF!
Vill fan inte ha kvar Fredrik, om det är claesson du menar, han ska skänkas bort
Användarvisningsbild
Datsyuk_13

Inlägg av Datsyuk_13 »

Remy Lebeau skrev:Skulle inte ha något emot att se Josh Soares i Allsvenskan nästa år. Fick väl inte riktigt till det i Elitserien, även om 21 poäng (11+10) är helt okej.

http://www.eliteprospects.com/player.php?player=11436

Borde inte vara en helt omöjlig värvning samtidigt som han knappast är stekhet på marknaden.
Tyckte han hade hyffsad fart på rören, men är kanske lite för vek i närkampsspelet.
Soares kan vi glömma helt, han är klar för Örebro.
"Håkan Andersson ringde mig en kväll och frågade om jag var intresserad av en ung kille som förvisso var väldigt tunn men som tydligen skulle vara extremt, extremt spelskicklig. Hans namn var Pavel Datsyuk. Jag tackade nej."
- Niklas Wikegård
Användarvisningsbild
Daniel942
Säsongskort: Ja

Inlägg av Daniel942 »

Lakrisal skrev:Claesson och Kempe stod tydligen och hängde utanför Solidaritet vid fyra snåret inatt... Jävla bra inställning grabbar, spela ner oss i HA och gå sen ut och festa. Bortskämda jävla brats.
Fy fan vad trött man blir på att läsa sånt där. Äckligt, ovärdigt.
DIF!
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

Daniel942 skrev:
Lakrisal skrev:Claesson och Kempe stod tydligen och hängde utanför Solidaritet vid fyra snåret inatt... Jävla bra inställning grabbar, spela ner oss i HA och gå sen ut och festa. Bortskämda jävla brats.
Det existerar ingen yrkesheder. Bara pengar. Fullständigt oacceptabelt. Ut med dem.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
Skywalker

Inlägg av Skywalker »

Värva Linkan. Finns inget att diskutera.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Skywalker skrev:Värva Linkan. Finns inget att diskutera.
Frågan är dock hur pass motiverad Linkan kommer vara att glida runt i alla sunkhallar i HA... sådär lagom, va?

Jag är lite skeptisk faktiskt. Även fast jag verkligen älskar Linkans magiska handleder.
Berra

Inlägg av Berra »

Daniel942 skrev:
´
Man hade ju hoppats att spelarna skulle åka hem och ta sig en funderare. Mindre än 12 timmar efter förlorat ES kontrakt stod alltså gossarna i krogkön. Undrar om de kom överens om att gå ut på kvällen medan matchen pågick. Nej usch och fy, dessa karaktärer vill inte jag ha i laget. Bort med dem.
Sörensen gör ett fantastiskt mål på egen hand då han trycker sig fram, dribblar av en leksing innan han sprätter upp pucken högt bakom Alsenfelt.
isolerad

Inlägg av isolerad »

-daniel- skrev:
Frågan är dock hur pass motiverad Linkan kommer vara att glida runt i alla sunkhallar i HA... sådär lagom, va?

Jag är lite skeptisk faktiskt. Även fast jag verkligen älskar Linkans magiska handleder.
Nånstans får man ju hoppas att kärleken till DIF räcker som motivation. Jag tror ingen spelare som spelat i elitserien är motiverad till att glida runt i sunkhallar i HA....

Linkan har ju räddat oss förr man kan ju bara hoppas att han vill göra det igen.
i
Magnutz

Re: Re: Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lag

Inlägg av Magnutz »

Daniel942 skrev:
Enligt källa var tre DIFspelare ute och roade sig natten före Leksandsmatchen.

Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
android

Inlägg av android »

DIF måste bygga upp en långsiktig satsning nu.

1. Vi har en av Sveriges bästa juniorverksamheter. Hur ska vi utnyttja detta på seniornivå? Vad har vi för plan för dom spelare vi plockar in som 16-åringar? Hur långt ska den planen sträcka sig egentligen? Dom fyra åren som spelaren är junior eller längre?

2. Världen kryllar av ishockeyspelare. Vissa blomma när dom är 17, vissa när dom är 20, 25, 28. Hur kan DIF dra nytta av detta? Hur kan vi hitta dessa spelare?

3. Hur lockar vi publik till matcher som Borås?

Mina tankar om ovanstående...

1. NHLs rookie-kontrakt inbillar jag mig ligger på tre år av en anledning. Tre år en rimlig tid för att utvärdera och kontrollera om en spelare håller i NHL. Man kan plocka över spelaren till camps, följa dom i sina respektive klubbar och ha personliga samtal för att säkerställa karaktär och liknande. DIF har möjligheten att följa sina juniorer under hela juniortiden. Därför bör kanske två år extra räcka.

DIF bör alltså ha en 6-årsplan för dom spelare som plockas in som J18-spelare.

Hockeyn har ju inbyggda morötter. Du kan alltid kriga för att klättra upp en kedja, klättra från J18 till att få spela med J20, från J20 till A-laget. Däremot måste det inpräntas att det är en ära att få kliva upp. Att spela i förstakedjan i J18 ska vara en ära, och innebära en del press.

Jag anser också att DIF ska ha en mer individanpassad träning. Hur många i juniorlagen för träningsdagbok VARJE JÄVLA DAG hela året? En elitsatsande junior i en ensamidrott kan gå tillbaka två år och se EXAKT hur han tränade för att få en formtopp och liknande.

En grov sexårsplanering bör för varje spelare från början se hur typ såhär:

Kod: Markera allt

ÅR 6. Presterande i A-laget, knackar på dörren till landslaget, redo för NHL. Träningsfokus på: Fysisk status, ökad jämnhet i matcher och över tid.

År 5. Redo för A-lagsspel i ES eller HA. En gnuggare har bättre möjlighet att få ut sitt spel i A-laget OM han har dom fysiska förutsättningarna. En lättviktsspelare med passningar som vapen kanske ska ta ett år i HA och förfina detta och bygga upp sig fysiskt. Träningsfokus på: Vinnande vapen (skott, passningar, skridskoåkning etc)

År 4. Ledande i J20-laget, tränar med A-laget, back-up till A-laget. Ska kunna gå in vid skador och göra 3-4 riktigt bra matcher med a-laget. J20-landslagsspelare. Träningsfokus på: Prestera i sin roll i J20, fysik.

År 3. Kunna ta SITT spel till en ny nivå. En sniper på J18-nivå måste jobba ännu hårdare för att göra mål i J20. Knacka på dörren till J20-landslaget. Träningsfokus på: Taktik, förstå sina styrkor och hur dessa kan hjälpa laget. 

År 2. Ledande i J18-laget, eventuellt spela med J20. Prestera och vara en ledande spelare till att ta guld med J18. J18 landslagsspelare. Träningsfokus på spelförståelse, känsla för spelet. 

År 1. Goda dagliga vanor. Hur kost, sömn och tränings hänger ihop, skriva träningsdagbok. Förståelse för långsiktighet. Vad är DIF? Vilka privilegier ger DIF DIG. Vad förväntar sig DIF av DIG?
År 5 och 6 är ju efter juniorålderna. Alla som kliver ut därifrån kan ju inte få ett tvåårskontrakt. Hur väljs då dessa? Självklart efter om man tror att spelaren kan komma att kunna prestera någonting i framtiden.
Fysik är viktig, men detta kan tränas upp. Egenskaper som spelsinne bör sättas i första rummet.
Man har följt dessa spelare i fyra år nu. Man vet om en spelare har karaktären för att träna upp en dålig fysik eller inte.

Jag kan tänka mig att 2-5 spelare från varje kull är berättigade ett A-lagskontrakt. Av dessa lär 1-3 ta plats i A-laget nästkommande säsong. Övriga 2-4 spelare lånas ut till lägre divisioner, men följs noggrant och lämnas inte vind för våg. Dom ska känna att dom är DIF-spelare. Dom ska inte ha mer kontakt med sina agenter än med A-lagstränaren.

Under hela juniortiden ska spelarna hjärntvättas om vilken ära det är att spela med A-laget. "Drömmen om att få dra på sig DIF-tröjan i seniorsammanhang".

--------------------------------------
2. Hur hittar man dessa spelare då? Man kollar på lag som DIF i år typ. Ett lag som spelar sina "stjärnor" väldigt mycket trots att dessa inte presterar. Vilka spelare finns det där bakom som presterar. Kan tänka mig att det är så här i typ Slovakien där Zigmund och gubbarna härjar. Är väl även viktigt att vi har tydliga roller i truppen också. DIF bör ha en eller två heltidsscouter anställda och ett par konsulter man kan ta in ibland för att säkerställa kvalitén.

Hur går detta ihop ekonomiskt? En scout kostar i lön samt resekostnader. Alltså är det viktig att scouten presterar och är rätt person med ett stort nätverk som kan komma med bra tips. Det finns inte pengar att chansa på matcher.

Detta kanske kan göra att man hittar en spelare som kan göra 50 poäng för 100 000 istället för 250 000. 150 000*12=1 800 000. Scoutlön på 40 000*12= 480 000. 1 800 000 - 480 000 = 1 320 000 över till resor. Ganska extremt fall, men någon gång kanske.

Plus välskolade och förberedda egna produkter ger utrymme för riktiga spetsspelare, förlänga med dom billiga succespelarna som vill ha högre lön och bygga en sund ekonomi.

Självklart är allt ovanstående en utopi, men man måste satsa lite. Jag är även helt oinsatt i HUR man arbetar med sina juniorer. Men efter vad jag har hört så är spelarna inte tillräckligt intresserade av sin egen utveckling för att föra en träningsdagbok.

Tänk om Zibanejad dels hade haft vettet att utvecklas i en långsammare takt, men även fått bättre coaching, haft ett mer välbyggt lag runt sig och inte fått det otroliga ansvar på sina axlar som han har fått.

Tänk om han hade stannat 2-3 år till. Herregud vad bra han antaligen hade varit. Han skulle kunnat åkt över ordentligt förberedd till NHL och tagit en plats direkt och eventuellt haft både ett SM-guld och ett VM-guld på meritlistan.

DIF måste vara mer övertygande i sitt snack än agenter och annat löst pack.

Föreningen måste bli mer transparent rakt igenom. Mot spelare, spelare till ledare, föreningen mot publik. Vi måste skapa ett VI mot DOM. Inte ett VI mot VI som det har varit i år.

Alla måste ha synkade mål. Vi nere i skiten rejält. Första året i HA kommer med största sannolikhet bli ett riktigt helvete. Med en dålig start kan vi komma att jobba i motvind hela året. Har vi ett lag som då visar att man bryr sig. En ledning som visar att man bryr sig och motiverar sina beslut / icke-beslut så kan vi vända det också.

Vill se hur kravprofilen såg ut för varje värvning från och med nu, samt vilken roll spelaren ska ha i lagbygget. Värvar vi en målskytt som gör ett mål på 20 omgångar utan att prestera något annat (lex Carlsson) så måste vi kunna ifrågasätta detta.

Ledsen för lite utsvävningar nu på slutet. Kontentan är väl att DIF måste ha en plan. Och inte bara "Vi ska ta SM-guld inom fem år".
Född till sportchef.
isolerad

Inlägg av isolerad »

Android, seriöst om du på något sätt blev en del av DIFs organisation så skulle jag verkligen inte gråta floder.
i
Användarvisningsbild
Skywalker

Inlägg av Skywalker »

-daniel- skrev:

Nja, karriären på väg att ta slut och han vill nog avsluta den värdigt i klubben i hans hjärta. Men även om han skulle vara helt kass i HA så tycker jag att det skulle vara tjänstefel att inte värva honom såhär på förhand.
Magnutz skrev:
Vilka?
Staten

Inlägg av Staten »

Magnutz skrev:
Daniel942 skrev:
Jag orkar inte. Det är så många fel i denna förening så det är inte sant.
Användarvisningsbild
Daniel942

Inlägg av Daniel942 »

Magnutz skrev:
Daniel942 skrev:

Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk
Om du skriver så måste du också skriva vilka. Kom igen nu för fan, annars är det ingen idé att droppa det.
DIF!
Låst