Du pratar om Leksand.minalman skrev:Vad har man för svar på sådan klockren logik? Magkänslan! De klarar inte att behålla formen. Ju längre det går bra för dem desto mer medvetna blir de att det inte varar för alltid.-daniel- skrev:Förstår inte hur du kan vara så säker på det, är det något lag som jag ser har en reell chans så är det just SSK. Skulle nog påstå att de i nuläget har klart störst chans att ta steget upp.minalman skrev:Det kommer i KS. Aldrig att ssk kommer till ES.Metal Machine skrev:Det som stör mig är att SSK nästan alltid vinner med uddamålet. Någon gång kan det väl studsa emot lite?
Klockren målvakt (er) - check
Bra spets framåt - check
Stabilt backspel - check
En klassisk klubb med stor elitserierutin som förening - check
Tror definitivt mer på SSK än LIF när det väl drar ihop sig.
Allsvenskan 2012/13
- -daniel-
- Medlem: Ja, vanlig medlem
- Säsongskort: Ja
Re: Allsvenskan 2012/13
- Jim Morrison
Föreställ dig euforin om vi lyckas.-daniel- skrev:På allvar känns det som ett enda stort skämt. Jo tjena att vi, eller något annat lag, lyckas prestera med kniven mot strupen i 16 matcher i rad...Lee Harvey Oswald skrev:Så...
Förkval omgång 6 Onsdag 13/3
Kvalserien omgång 1 Torsdag 14/3
Enda räddningen är väl om man skulle vara så överlägsna i förkvalet att man kan vila halva laget i den sista avgörande matchen.
Aja, vi har bara oss själv att skylla.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Av det jag har sett på hovet och tv så skulle jag säga att ssk har en bra chans. Visst, det fanns diverse NHL-spelare med då men laget är jäkligt kvalmässigt sett till spelarnas inställning och förutsättningar enligt min bedömning.
Ssk kan bli vår baneman på samma sätt som 1985 vilket jag ännu har kvar i minnet, dessvärre.
Ssk kan bli vår baneman på samma sätt som 1985 vilket jag ännu har kvar i minnet, dessvärre.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Det kan diskuteras vilka som har stört chans höger och vänster, men enligt mig själv så kommer det hela avgöras av vilket lag som helt enkelt har mest flyt.
Rögle hade överlägset sämst trupp av alla i kvalserien förra gången, men de hade mycket tur och vips så var de uppe. Nu visar det ju sig i nuvarande ES-tabell hur svagt materialet var, men just i KS så flöt det bara på.
Rögle hade överlägset sämst trupp av alla i kvalserien förra gången, men de hade mycket tur och vips så var de uppe. Nu visar det ju sig i nuvarande ES-tabell hur svagt materialet var, men just i KS så flöt det bara på.
Tur och tur är det väl inte. Timrå inledde KS förra året med 6 raka vinster, vi torskade 3 och vann bara 2. Det gäller helt klart att inleda KS bra, annars kan man vara körd redan från början, sen kan man väl diskutera om de hade tur i matcherna. Där vidhåller jag det gamla talesättet att i ishockey får man inte tur utan det förtjänar man. Spelar laget bra så får du till sist medvind.Vikas skrev:Det kan diskuteras vilka som har stört chans höger och vänster, men enligt mig själv så kommer det hela avgöras av vilket lag som helt enkelt har mest flyt.
Top 3 är bra på sitt sätt, vi är klara för KS isåfall och garanterade platsen. Fördelen med att sluta 4a är att om vi tar oss vidare, vilket jag tror vi gör så kommer vi in med gott självförtroende och kan vinna 1-2 matcher direkt av bara farten när de andra lagen fick "vila" inför KS.
Det kändes ju i hela kroppen att DIF skulle förlora efter 10 minuter mot Rögle hemma. Nej, de gick nog upp helt välförtjänt. Sen vet jag inte varifrån de hittade sin form. Säkert kokain.Vikas skrev:Det kan diskuteras vilka som har stört chans höger och vänster, men enligt mig själv så kommer det hela avgöras av vilket lag som helt enkelt har mest flyt.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
- minalman
Allsvenskan 2012/13
Om vi blir fyra så vinner vi playoff och KS av bara farten. Vi blir bara bättre av att få spela mycket, plus att Hovet kokar mer och mer, dag för dag (sjunde spelaren i varenda match).
Enda risken (och den är stor) är att alla våra medelålders (Linkan, Otto, Ölve, Fimpen, Timmy) går sönder.
Vi möter lif, bik, ssk, tik och rövle. Norrlänningarna följer oss till ES. De har ju Montén.
Edit: lif konkar pga detta, men hockeyförbundet tvingar ligan att bli tretton lag för att rädda masarna.
Enda risken (och den är stor) är att alla våra medelålders (Linkan, Otto, Ölve, Fimpen, Timmy) går sönder.
Vi möter lif, bik, ssk, tik och rövle. Norrlänningarna följer oss till ES. De har ju Montén.
Edit: lif konkar pga detta, men hockeyförbundet tvingar ligan att bli tretton lag för att rädda masarna.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
- BOMBOM BOUCHARD
- Tipsmästare 2010/11
Trots detta envisas en del med att påstå att det skulle vara en fördel att hamna i förkvalet. Felet de begår är att de endast ser till vad som hände ifjol (läs Rögle) och får för sig att det är bästa vägen tillbaka även för oss. Det som lyckades då borde rimligen fungera nu tycker man kanske? Sett över senaste åren är det inte så. Jämför man med Rögle så hade de NOLL förväntningar på sigbåde i förkvalet och senare i kvalserien. Alla dömde ut laget och sa att de var chanslösa. Den fördelen kommer vi aldrig att få.-daniel- skrev:På allvar känns det som ett enda stort skämt. Jo tjena att vi, eller något annat lag, lyckas prestera med kniven mot strupen i 16 matcher i rad...Lee Harvey Oswald skrev:Så...
Förkval omgång 6 Onsdag 13/3
Kvalserien omgång 1 Torsdag 14/3
Enda räddningen är väl om man skulle vara så överlägsna i förkvalet att man kan vila halva laget i den sista avgörande matchen.
Aja, vi har bara oss själv att skylla.
Två argument till MOT att gå via en förkvalserie.
För det första, åldersstrukturen i vårt lag gynnas inte av ett så tätt spelschema. Många äldre som inte kan återhämta sig lika snabbt som unga spelare. Sedan kommer vi vara mer slitna som lag även bortsett från det. Övriga lag har fått slicka såren och träna ihop sig.
För det andra, i en förkvalserie kommer vi att få bära det största (enda?) favoritskapet. Övriga lag kommer att tycka det är lika underbart som i förra vårens kvalserie att sätta käppar i hjulen för stora stöddiga DIF. Trötta spelare med mental press är ingen lyckad kombination. Även om lag skulle vara "avsågade" i en senare del av serien kommer de ge allt och lite till mot oss.
Skulle vi mot förmodan fixa detta förkval får vi, som jag ser det, en liten fördel. Favoritskapet kommer att delas upp på Elitserielagen, DIF och Leksand. Gissar att Bofors och SSK får smyga rätt fritt utan press på sig. Vi kommer inte vara lika stora favoriter som ifjol.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
- SirDIFalot
Det många verkar glömma med förkvalet är ju att det finns en risk att åka ur.... Man kommer inte automatiskt till kvalserien för att man hamnar i Playoff. Och då möter man inte bottenlag längre. Då möter man lag som ungefär tagit lika många poäng som oss under 52 matcher. Med tanke på vår skadesituation skulle vi ju definitivt behöva vilan också. Men KS är givetvis sjukt långsökt och vårt hopp ligger nog till playoff-serien. En tuffare och tyngre väg.
Expert.
- BOMBOM BOUCHARD
- Tipsmästare 2010/11
Så är det.
Jag tappar alltmer hoppet om en kvalserie. Ser stora risker med att det skiter sig redan i förkvalet.
Om vi nu tar oss dit. Just nu är vi närmare att missa förkvalet än att nå kvalserieplatsen.
Det var länge sedan vi gjorde en övertygande match. Var väl Leksand hemma? Zabels första match som huvudtränare.
Jag tappar alltmer hoppet om en kvalserie. Ser stora risker med att det skiter sig redan i förkvalet.
Om vi nu tar oss dit. Just nu är vi närmare att missa förkvalet än att nå kvalserieplatsen.
Det var länge sedan vi gjorde en övertygande match. Var väl Leksand hemma? Zabels första match som huvudtränare.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Jag hoppas verkligen att man lägger allt krut som finns kvar på att hitta en stabil back, för det kommer att behövas. Vi har just nu en backsida som ö h t inte kan vara med och slåss om någon elitserieplats. Jag vill ha in en rutinerad, rejäl, stark back som åker snabbt till puck, slår stenhårda passningar på bladet och är en ledare både på isen och i omklädningsrummet. Jag litar på att styrelsen skakar fram stålar och låter Challe ro detta i land. Hoppas för övrigt att vi inte betalar en enda krona för att Hari ska spela här. Det ska vara helt gratis.
När alla spelare är tillbaka, förhoppningsvis i en förkvalserie, vill jag se följande lag:
Bremberg-Johner-Kalus
Ölvestad-Ottosson-Åberg
Eriksson-Eklund-Eriksson
Wennberg-Holmqvist-Sörensen
Hari
Ny back-Gustafsson
Timmy-Holm
Granath-Arnesson
Falk
PP1:
Bremberg-Ottosson-Johner
Gustafsson-Ny back
PP2:
Wennberg-Kalus-Åberg
Pettersson-Holm
BP1:
Ölvestad-Ottosson
Granath-Arnesson
BP2:
Eklund-Eriksson
Pettersson-Holm
När alla spelare är tillbaka, förhoppningsvis i en förkvalserie, vill jag se följande lag:
Bremberg-Johner-Kalus
Ölvestad-Ottosson-Åberg
Eriksson-Eklund-Eriksson
Hari
Ny back-Gustafsson
Timmy-Holm
Granath-Arnesson
Falk
PP1:
Bremberg-Ottosson-Johner
Gustafsson-Ny back
PP2:
Wennberg-Kalus-Åberg
Pettersson-Holm
BP1:
Ölvestad-Ottosson
Granath-Arnesson
BP2:
Eklund-Eriksson
Pettersson-Holm
Vårt nuvarande lag skall vända skeppet.
-
Jag håller med helt och hållet, förutom att jag vill ha in Honken bredvid Fimpen i BP 2.
Hade nog personligen bytt plats på Honken och Hari för att få en bättre kemi på den fjärde linan.Mäklaren skrev:Jag hoppas verkligen att man lägger allt krut som finns kvar på att hitta en stabil back, för det kommer att behövas. Vi har just nu en backsida som ö h t inte kan vara med och slåss om någon elitserieplats. Jag vill ha in en rutinerad, rejäl, stark back som åker snabbt till puck, slår stenhårda passningar på bladet och är en ledare både på isen och i omklädningsrummet. Jag litar på att styrelsen skakar fram stålar och låter Challe ro detta i land. Hoppas för övrigt att vi inte betalar en enda krona för att Hari ska spela här. Det ska vara helt gratis.
Bremberg-Johner-Kalus
Ölvestad-Ottosson-Åberg
Eriksson-Eklund-Eriksson
Hari
Ny back-Gustafsson
Timmy-Holm
Granath-Arnesson
Falk
PP1:
Bremberg-Ottosson-Johner
Gustafsson-Ny back
PP2:
Wennberg-Kalus-Åberg
Pettersson-Holm
BP1:
Ölvestad-Ottosson
Granath-Arnesson
BP2:
Eklund-Eriksson
Pettersson-Holm
I övrigt har du helt rätt beträffande behovet av en back.
Tyvärr tror jag dock att det skulle krävas två stycken där en av dem är bra i PP.
- SirDIFalot
Jag ser ingen anledning att peta ner Sörensen till en 4:e kedja och ta bort honom från PP med tanke på hand prestationer under Zabel.
Vill också aldrig att Timmy får göra intåg i PP igen.
Hoppas också på en back. Challe letar ju som sagt efter en. Så det är väl bara att hoppas.
Jag tror inte Hari kommer hamna utanför laget, han lär prestera på en högre nivå den här gången och bör då gå före många andra spelare. Sedan kan vi väl inte räkna med att vara helt skadefria någon gång tyvärr.
Hoppas också på en back. Challe letar ju som sagt efter en. Så det är väl bara att hoppas.
Jag tror inte Hari kommer hamna utanför laget, han lär prestera på en högre nivå den här gången och bör då gå före många andra spelare. Sedan kan vi väl inte räkna med att vara helt skadefria någon gång tyvärr.
Expert.
Kan lika gärna byta plays på tredje- och fjärdelinan. Den numrerade hierarkin betyder ju i stort sett ingenting.SirDIFalot skrev:Jag ser ingen anledning att peta ner Sörensen till en 4:e kedja och ta bort honom från PP med tanke på hand prestationer under Zabel.
Angående PP så ser jag inte vem Sörensen ska peta där. Vill verkligen inte använda Åberg på blå. Tror han är bättre i slottet på direktskott.
Vårt nuvarande lag skall vända skeppet.