Silly-season 2018-19 ständigt uppdaterat i första inlägg

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
mb81
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly-season 2018-19 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av mb81 »

Skidlöparn skrev:Ligger faktiskt något i det där. Råtta har väl gått ut med att de har råd med antingen en toppmålis eller Dicken?
Det var mest en gissning men borde stämma. Var säker på att han skulle hamna i SHL/utomlands men de flesta lagen hade väl det tjockt där.

Lär nog få se snart var Dick hamnar.
HavrenDIF

Inlägg av HavrenDIF »

Dick - Ante - Brodin
Bergfors - Josefson - Lilja

Med dom 2 topplinorna måste vi va ett top 5 lag i SHL
Skidlöparn

Inlägg av Skidlöparn »

mb81 skrev:
Skidlöparn skrev:Ligger faktiskt något i det där. Råtta har väl gått ut med att de har råd med antingen en toppmålis eller Dicken?
Det var mest en gissning men borde stämma. Var säker på att han skulle hamna i SHL/utomlands men de flesta lagen hade väl det tjockt där.

Lär nog få se snart var Dick hamnar.
Ja, precis har för mig att jag har läst någonstans att de skulle satsa på spets på antingen målvaktssidan eller forwardssidan men inte har råd med båda.

Tycker också synd om Jönsson som måste spela för gnihet... Snacka om menlöst när han varit en av de bättre i SHL.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

B.I.B.A skrev:Jag har aldrig sagt "Jaja men Ridderwall"

Jo, här gör du just det - kastar in Ridderwall i en diskussion som handlade om att jämföra Lundh och Lilja.
B.I.B.A skrev:Ridderwall värvades på ett dyrt kontrakt för att han skulle vara en producerande spelare. Det var han inte. Lilja kanske tar över Lundhs lönepost, men av hans tidigare prestationer att döma kan vi inte förvänta oss mer än att han producerar på Ridderwalls nivå.
Dessutom - precis. Det är ju det jag säger - att Lilja ersätter Lundh lönemässigt. Då är vi överens.

B.I.B.A skrev:Lundh var vår poängmässigt bästa spelare förra året och vi har inte värvat någon som på pappret kan prestera likvärdigt med honom. Därmed är han inte ersatt.
Det var precis det här argumentet jag bemötte i mitt första inlägg:
DIF_Soldier skrev:DIF kan inte signa en powerforward som gjort 40p bara för att Peppe gjorde det - budgeten tillåter oförändrat kravbilden ”powerforward runt 20-25p” och där är Lilja klockren.
---
B.I.B.A skrev:Så om Lilja nu är Lundhs ersättare, vem är då Ridderwalls ersättare?
Det enkla svaret: För att ersättaren inte är klar än. Återigen, rapporterna säger ju att vi letar en forward till.

Det mer avancerade svaret: Ett lagbygge är mer än att byta spelare mot spelare - det handlar om att bygga ett kollektiv som funkar, inte att varje enskild tar ut varandra.
B.I.B.A skrev:....ekvationen inte går ihop om vi inte har dumpat lönebudgeten rejält eller överbetalt spelare rejält. Adam är fortfarande oerfaren och bör inte kosta skjortan, Vejdemo och Davidsson-bröderna har garanterat fått löneförhöjningar men de är fortfarande unga spelare i sin utveckling och bör inte fått några monsterkontrakt i nivå med vad Ridderwall och målvakts-Jocke hade.
Har du källor i föreningen eller vad är detta? Det låter nämligen som att du gissar allt vad tygen håller. Och argument baserat på gissningar går liksom inte ta på allvar utan rena fakta, oavsett hur fint du anser att du har räknat.

Som Lee Havey sa - du saknar viktiga bitar till det större pusslet, det går inte att komma ifrån.
B.I.B.A skrev:Hade Josefson och Ante varit i KHL hade Jocke garanterad dragit till med en värvning i Tambellini-nivå.
Men nu är de här. Pluspoäng Jocke va? Dessutom - fler gissningar.
Div 2/Thoresen-prylen orkar jag nästan inte kommentera. Lilja/Lundh är självklart mer likvärdiga än jämförelsen Thoresen och en spelare från landets fjärde högsta serie. Det tror jag du håller med om också, så jag hoppas för din skull att det där bara var en temporär hjärnblödning.
B.I.B.A skrev:Humor :lol: Du inleder med "Det där vill jag inte kommentera.." och följer upp med en spydig kommentar som bevisar att du inte fattar någonting.
Läs vad jag skrev igen. Det slår mig att du lägger mycket energi på att klaga på att folk "vägrar läsa" dina argument, men det känns som att det är du som inte läser andras.

B.I.B.A skrev: Jocke påstår att "Den här spelaren är likvärdig med denna" och du bara sväljer det helt okritiskt. Det är precis det här problemet jag tog upp tidigare. Att folk saknar förmågan att tänka själva och bara accepterar saker för att de låter bra när någon säger det.
- Vi är överens om att Lilja förmodligen ersätter Lundh lönemässigt.
- Lundhs kontrakt skrevs innan hans poängmässiga genombrott, således också Liljas.
- Du vill ha nån som ersätter Lundhs poängskörd. Lundhs "poängersättare" är ännu inte klar (vad det verkar).

Då återstår bara - hur likvärdiga är Lundh och Lilja innan Lundhs genombrott?
Jo, rent poängmässigt skiljer det 0,06 poäng per match i Lundhs favör.

Jocke säger att två spelare är likvärdiga. De är båda hårt arbetande, skridskostarka spelare och skillnaden är på 0,06. Hur i hela friden är det att svälja hans argument okritiskt?
  • Jakob Lilja, 24 år. 0,36p/match
    2015-16 - 23 poäng
    2016-17 - 16 poäng
    2017-18 - 22 poäng
  • Patrik Lundh, 28 år. 0,42p/match
    2010-11 - 26 poäng
    2011-12 - 24 poäng
    2012-13 - 16 poäng
    2013-14 - 21 poäng
    2014-15 - 22 poäng
    2015-16 - 23 poäng
Säg den glädje som varar
mb81

Inlägg av mb81 »

Soldaten: Jag kan räkna fel men jag får Liljas siffror till 0.43/match.
Bevisar väl din poäng än mer dock.
B.I.B.A

Inlägg av B.I.B.A »

DIF_Soldier skrev:

Jo, här säger du just det, i en diskussion som handlade om Lundh och Lilja där Ridderwall inte var med i bilden.
Ett lagbygge handlar om att bygga ett lag. Om du plockar bort en spelare som gjort 40 poäng kan du inte plocka in en spelare som är god för 20 och förvänta dig att han ska kunna axla samma roll. Förutsatt att vi inte har målet att bli avsevärt sämre nästa år. Väldigt enkel matematik här.
B.I.B.A skrev:Ridderwall värvades på ett dyrt kontrakt för att han skulle vara en producerande spelare. Det var han inte. Lilja kanske tar över Lundhs lönepost, men...
Precis. Det är ju det jag säger - att Lilja ersätter Lundh lönemässigt. Då är vi överens.
Jag har aldrig påstått något annat. Jag säger bara att spelarmässigt och prestationsmässigt så är Lilja mer rimlig att se som en ersättare till Ridderwall. Således har vi fortfarande inte plockat in någon som kan ersätta det vi tappade i Lundh.
B.I.B.A skrev:Lundh var vår poängmässigt bästa spelare förra året och vi har inte värvat någon som på pappret kan prestera likvärdigt med honom. Därmed är han inte ersatt.
Det var precis det här argumentet jag bemötte i mitt första inlägg:
DIF_Soldier skrev:DIF kan inte signa en powerforward som gjort 40p bara för att Peppe gjorde det - budgeten tillåter oförändrat kravbilden ”powerforward runt 20-25p” och där är Lilja klockren.
Och du var precis lika mycket ute och cyklade då som nu. Det var liksom därför jag svarade på ditt inlägg. Jag tittar främst på DIF hockey för att se laget nå framgång. Inte hur spelare presterar i förhållande till lön. Faktum kvarstår att bara för att Lilja och Lundh är på samma lönenivå så betyder inte det att de kan jämföras som spelare. Vill vi vara bättre eller lika bra som förra året kan vi inte tänka "Lundh överpresterade, därför kommer Lilja också att göra det".

---
B.I.B.A skrev:Så om Lilja nu är Lundhs ersättare, vem är då Ridderwalls ersättare?
Det enkla svaret: För att ersättaren inte är klar än. Återigen, rapporterna säger ju att vi letar en forward till.

Det mer avancerade svaret: Ett lagbygge är mer än att byta spelare mot spelare - det handlar om att bygga ett kollektiv som funkar, inte att varje enskild tar ut varandra.
Hahaha. Detta är precis det jag försökt påpeka. Att ett lagbygge är mer än enskilda individer. Det är därför jag försöker förklara hur jag inte får ihop ekvationen. Problemet är att du går bananas när jag inte tolererar att du jämför Lilja och Lundh som likvärdiga spelare och att vi bör ha gott om pengar över pga Ridderwall. Se ditt översta argument igen.
B.I.B.A skrev:....ekvationen inte går ihop om vi inte har dumpat lönebudgeten rejält eller överbetalt spelare rejält. Adam är fortfarande oerfaren och bör inte kosta skjortan, Vejdemo och Davidsson-bröderna har garanterat fått löneförhöjningar men de är fortfarande unga spelare i sin utveckling och bör inte fått några monsterkontrakt i nivå med vad Ridderwall och målvakts-Jocke hade.
Har du källor i föreningen eller vad är detta? Det låter nämligen som att du gissar allt vad tygen håller. Och argument baserat på gissningar går liksom inte ta på allvar utan rena fakta, oavsett hur fint du anser att du har räknat.

Som Lee Havey sa - du saknar viktiga bitar till det större pusslet, det går inte att komma ifrån.
Missade Lee Harveys inlägg, men här kommer en liten detalj som skiljer dig från mig. Det är att jag har förmågan att tänka logiskt. Jag har full förståelse för att truppen ser ut som den gör om det är så att samtliga spelare förra året var underbetalda eller att klubben har hamnat i ekonomisk kris trots extra tv-pengar och aktieförsäljning. Men nu är det ju så att det mesta pekar på att vi som vanligt har en medelstor budget med SHL-mått mätt och om det inte är så att vi har förlorat ekonomisk kraft så går ekvationen inte ihop. Det handlar inte om gissningar, det handlar om sunt förnuft. Återigen kommer vi till punkten där Jocke har sagt något och folk sväljer det utan att tänka på rimligheten. Om det nu är så att vi tvingas göra stora besparingar så är det bättre att vara ärliga med det mot fansen. Alla köper inte att obeprövade allsvenska spelare tjänar lika mycket som etablerade. Det är något som inte stämmer.
B.I.B.A skrev:Hade Josefson och Ante varit i KHL hade Jocke garanterad dragit till med en värvning i Tambellini-nivå.
Men nu är de här. Pluspoäng Jocke va? Dessutom - fler gissningar.
Inga stora pluspoäng. Detta är spelare som faktiskt VILL spela i DIF och inte i andra SHL-klubbar. Det ska väldigt mycket till för att lyckas sumpa dessa spelare om man nu vill ha dem.

Förövrigt värderar jag gissningar baserade på tidigare erfarenheter högre än tomma argument.
Div 2/Thoresen-prylen orkar jag nästan inte kommentera. Lilja/Lundh är självklart mer likvärdiga än jämförelsen Thoresen och en spelare från landets fjärde högsta serie. Det tror jag du håller med om också, så jag hoppas för din skull att det där bara var en temporär hjärnblödning.
B.I.B.A skrev:Humor :lol: Du inleder med "Det där vill jag inte kommentera.." och följer upp med en spydig kommentar som bevisar att du inte fattar någonting.
Läs vad jag skrev igen. Det slår mig att du lägger mycket energi på att klaga på att folk "vägrar läsa" dina argument, men det känns som att det är du som inte läser andras.
Jag läste klart och tydligt vad du skrev. Och i vanlig ordning har du fullt upp med att beundra din egen förträfflighet och skicka ut floskler för att inse att ditt ordbajsande inte går ihop. Min poäng var ganska tydlig.
B.I.B.A skrev: Jocke påstår att "Den här spelaren är likvärdig med denna" och du bara sväljer det helt okritiskt. Det är precis det här problemet jag tog upp tidigare. Att folk saknar förmågan att tänka själva och bara accepterar saker för att de låter bra när någon säger det.
- Vi är överens om att Lilja förmodligen ersätter Lundh lönemässigt.
- Lundhs kontrakt skrevs innan hans poängmässiga genombrott, således också Liljas.
- Du vill ha nån som ersätter Lundhs poängskörd.
- Lundhs "poängersättare" är ännu inte klar (vad det verkar).

Då återstår bara - hur likvärdiga är Lundh och Lilja innan Lundhs genombrott?
Jo, rent poängmässigt skiljer det 0,06 poäng per match i Lundhs favör.
Och så inleder du med att säga emot dig själv. "Lundhs poängersättare är inte klar". Jasså? Men du har ju upprepat tjatat om att Lundh är ersatt och att inga andra spelare får dras in i ekvationen? Så fort jag nämnde Ridderwall började du ju klippa i mina citat för att få dina argument att gå ihop.

Sedan kommer du med ett antagande om att Lilja inte har nått sitt poänggenombrott. Vem säger att Lilja inte har peakat? Vem säger att han kommer bli lika bra som Lundh? Att Lundh överpresterade förändrar inte det faktum att de målen han gjorde måste göras av någon annan.
Jocke säger att två spelare är likvärdiga. Skillnaden är på 0,06. Hur i hela friden är det att svälja hans argument okritiskt?
Det faktum att du jämför en faktisk siffra med en hypotetisk siffra kanske har med saken att göra? Lundh gjorde 40 poäng. Lilja gjorde väl 22. Det vi vet om Lilja är att han är god för 20-25 poäng - allt utöver det är bonus. Det vi vet om Lundh förra säsongen är att han gjorde 40 pinnar. 40-22=18. Den faktiska differansen är 18.

Allt som vi vet utöver detta är att Jocke säger att "Lilja ersätter Lundh" och du baserat på detta antar du alltså att Lilja kommer göra strax under 40 poäng nästa år. Inte ens du kan väl tycka detta är logiskt? Detta är i min bok att svälja hans argument helt okritiskt.
Senast redigerad av B.I.B.A den 2018-05-29 23:16:17, redigerad totalt 1 gånger.
Avgå Jocke.
B.I.B.A

Inlägg av B.I.B.A »

Lee Harvey Oswald skrev:
Håller med, ett sunt ifrågasättande alltid är välkommet och är en viktigt ingrediens för all utveckling och förbättring.
Men poängen var ju att i detta fall har du ingen jävla aning om allt bakomliggande, du saknar viktiga bitar i ett större pussel som läggs

Sedan är det ju fritt fram att tycka att Jocke suger ifa
Missade att du svarat.

Nej, du har helt rätt i att jag saknar pusselbitar. Jag kan dock se att något i pusslet inte går ihop. Vi har haft en medelstor SHL-budget i flera år och nu har vi fått in ytterligare pengar i form av tv-ersättning och aktieförsäljning. Utöver detta så släpper vi flera av våra dyrare spelare men värvar nästan enbart spelare från Allsvenskan som bör kosta en bråkdel av dem vi tappat. Trots detta ser man år efter år att andra klubbar värvar in dyra breddspelare medan vi inte ens ersätter våra toppspelare (Nu är inte allt svart eller vitt, men jag överdriver för att påpeka poängen). Då anser jag att något inte stämmer.

Har våra tidigare spelare varit väldigt underbetalda?
Har vi tvingats minska vår budget?
Har övriga lags budget skjutit i höjden?
Har vi överbetalt spelarna som förlängde?
Har vi överbetalt spelarna vi värvat?
Har vi mycket pengar kvar i budgeten?

Det kan finnas flera bakomliggande orsaker, men jag misstänker att det hade framkommit ifall vi hade ekonomiska problem. Då hade det också varit bättre av Jocke att vara ärlig med det än att försöka lura fansen att 5 värvningar från Allsvenskan ska ersätta 7 etablerade SHL-spelare. Och med Jockes historik av märkliga värvningar (Tambellini, Musse, Fagerudd etc) så känns det mest troligt att han bär en stor del av skulden.

Om det nu är så att det finns faktorer som Jocke inte kunnat påverka så tar jag givetvis tillbaka delar av min kritik.
Avgå Jocke.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

diftobbe89 skrev:Komiskt hur folk är nöjda med Joakim Eriksson :lol: :lol:

Större och naivare sopa får man leta efter. Hans chansbygge kommer förr eller senare gå åt helvete.

Intressant hur han bara kastar bort en kille som Ahlén och hans egenskaper helt oberört. Förstår inte varför han inte har ett uppdrag i LHC istället.
Jocke sa väl att det var det tuffaste beslutet han tagit som sportchef för DIF?
Expert.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

B.I.B.A skrev:
Lee Harvey Oswald skrev:
Håller med, ett sunt ifrågasättande alltid är välkommet och är en viktigt ingrediens för all utveckling och förbättring.
Men poängen var ju att i detta fall har du ingen jävla aning om allt bakomliggande, du saknar viktiga bitar i ett större pussel som läggs

Missade att du svarat.

Nej, du har helt rätt i att jag saknar pusselbitar. Jag kan dock se att något i pusslet inte går ihop. Vi har haft en medelstor SHL-budget i flera år och nu har vi fått in ytterligare pengar i form av tv-ersättning och aktieförsäljning. Utöver detta så släpper vi flera av våra dyrare spelare men värvar nästan enbart spelare från Allsvenskan som bör kosta en bråkdel av dem vi tappat. Trots detta ser man år efter år att andra klubbar värvar in dyra breddspelare medan vi inte ens ersätter våra toppspelare (Nu är inte allt svart eller vitt, men jag överdriver för att påpeka poängen). Då anser jag att något inte stämmer.

Det kan finnas flera bakomliggande orsaker, men jag misstänker att det hade framkommit ifall vi hade ekonomiska problem. Då hade det också varit bättre av Jocke att vara ärlig med det än att försöka lura fansen att 5 värvningar från Allsvenskan ska ersätta 7 etablerade SHL-spelare. Och med Jockes historik av märkliga värvningar (Tambellini, Musse, Fagerudd etc) så känns det mest troligt att han bär en stor del av skulden.

Om det nu är så att det finns faktorer som Jocke inte kunnat påverka så tar jag givetvis tillbaka delar av min kritik.
Jag skulle gärna vilja höra Jockes svar på dina frågor.

Många spelare gjorde sina bästa säsonger ifjol. Räknar vi kallt med att spelarna i årets lag kommer lyckas nå sina nivåer lika bra? Vad är oddsen på det?

Sedan har visserligen Jocke varit rätt öppen med kritiken mot hur det är att bedriva elitishockey i Stockholm. Men låt då styrelsen gå ut och förklara sig.
Även personer utan pusselkunskaper kan se att något är skevt.
Önskar att jag kunde se hur denna trupp ska ta oss närmre Guldet än den föregående, som dessutom fick det mesta att falla på plats. Jag kan inte tro annat än att vi tar ett steg tillbaka.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
mb81

Inlägg av mb81 »

BOMBOM BOUCHARD skrev:
B.I.B.A skrev:
Lee Harvey Oswald skrev:

Missade att du svarat.

Jag skulle gärna vilja höra Jockes svar på dina frågor.

Många spelare gjorde sina bästa säsonger ifjol. Räknar vi kallt med att spelarna i årets lag kommer lyckas nå sina nivåer lika bra? Vad är oddsen på det?
Jag vill också höra Jockes svar på dessa frågor även fast jag inte har samma kritik. Brukar komma möten vid säsongsstart man kan ställa frågor på. Brukar gå dit och fråga det jag undrar och han är bra på svara om än lite slingrande eller kryptiskt ibland.

Sen är det väl inte så många som gjorde sina bästa säsonger som är kvar? Peppe,Linus, Acke och Lagesson har flyttat. Det är väl Adam och Jesper P som man kan oroa sig för mest om de lyckas hålla samma höga nivå "Juniorerna"(Jonte,Vejdemo,Macdavid och Bernhardt) borde man kunna räkna minst lika mycket av.
Det är väl knappast några mer som hade någon säsong som kan kallas personbästa.
Användarvisningsbild
Sjöwall

Inlägg av Sjöwall »

Orkar inte citera men ska ni sitta och jämföra poäng får ni för fan göra det ordentligt, inte bara "han gjorde mer poäng än honom"

Räkna med variabler som istid, eq str, eng osv. Helt ointressant annars...
Praetori

Inlägg av Praetori »

Alvarez till SAIK helt klart nu.

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
TheForsa

Inlägg av TheForsa »

Palushaj på väg till KHL, förhandlar med sin gamla klubb Dinamo Minsk.

http://www.hockeysverige.se/2018/05/30/ ... att-hamna/
HavrenDIF

Inlägg av HavrenDIF »

TheForsa skrev:Palushaj på väg till KHL, förhandlar med sin gamla klubb Dinamo Minsk.

http://www.hockeysverige.se/2018/05/30/ ... att-hamna/
Ett tecken till på att vi lär ha signat Dick
difanda

Inlägg av difanda »

B.I.B.A skrev:
DIF_Soldier skrev:

Jo, här säger du just det, i en diskussion som handlade om Lundh och Lilja där Ridderwall inte var med i bilden.
Ett lagbygge handlar om att bygga ett lag. Om du plockar bort en spelare som gjort 40 poäng kan du inte plocka in en spelare som är god för 20 och förvänta dig att han ska kunna axla samma roll. Förutsatt att vi inte har målet att bli avsevärt sämre nästa år. Väldigt enkel matematik här.[/quote][/quote]

Ska lägga mig i er långkörare hade jag tänkt.

Håller helt med att man måste bygga ett lag och se till helheten. Just därför haltar ditt resonemang. Lilja kommer nog inte ligga på 40 p som Lundh nästa säs men kanske 25p.
Han ersätter nog inte poängen men han ersätter spelsättet och åkningen. Men! Vi har ju värvat andra som kan ersätta poängen som ”tappas”.

Josefson kommer göra fler poäng än Ljung lr Linus och han kommer garanterat att lyfta Bergfors i 2a linan. Ahlén som vi tappat ersätts av spelare som jag tror kommer göra mer poäng. Hans hjärta som vi tappat ersätts däremot inte av hans ersättare utan av t.ex. Josefson. Hans kampspel ersätts av Hank som får ta mer ansvar där.

Så med andra ord, en spelare som Lilja ersätter kanske inte ersätter alla Lundhs poäng och egenskaper men de ersätts av andra spelare. Därför det kallas lagsport typ och därför man bör se till helheten.

Hade detta varit en individuell sport och vi bara haft Lundh och ersatt med Lilja hade jag tänkt att en säs med sådär spel och efter det är han på samma nivå.

Sen kanske vi får in Dick och han ersätter Lundhs poäng pluss att vi har Lundhs spelsätt i Lilja. Helt OK då?

Kanske inte ska döma laget baserat på en spelare.
Låst