B.I.B.A skrev:Jag har aldrig sagt "Jaja men Ridderwall"
Jo, här gör du just det - kastar in Ridderwall i en diskussion som handlade om att jämföra Lundh och Lilja.
B.I.B.A skrev:Ridderwall värvades på ett dyrt kontrakt för att han skulle vara en producerande spelare. Det var han inte. Lilja kanske tar över Lundhs lönepost, men av hans tidigare prestationer att döma kan vi inte förvänta oss mer än att han producerar på Ridderwalls nivå.
Dessutom - precis. Det är ju det jag säger - att Lilja ersätter Lundh lönemässigt. Då är vi överens.
B.I.B.A skrev:Lundh var vår poängmässigt bästa spelare förra året och vi har inte värvat någon som på pappret kan prestera likvärdigt med honom. Därmed är han inte ersatt.
Det var
precis det här argumentet jag bemötte i mitt första inlägg:
DIF_Soldier skrev:DIF kan inte signa en powerforward som gjort 40p bara för att Peppe gjorde det - budgeten tillåter oförändrat kravbilden ”powerforward runt 20-25p” och där är Lilja klockren.
---
B.I.B.A skrev:Så om Lilja nu är Lundhs ersättare, vem är då Ridderwalls ersättare?
Det enkla svaret: För att ersättaren inte är klar än. Återigen, rapporterna säger ju att vi letar en forward till.
Det mer avancerade svaret: Ett lagbygge är mer än att byta spelare mot spelare - det handlar om att bygga ett kollektiv som funkar, inte att varje enskild tar ut varandra.
B.I.B.A skrev:....ekvationen inte går ihop om vi inte har dumpat lönebudgeten rejält eller överbetalt spelare rejält. Adam är fortfarande oerfaren och bör inte kosta skjortan, Vejdemo och Davidsson-bröderna har garanterat fått löneförhöjningar men de är fortfarande unga spelare i sin utveckling och bör inte fått några monsterkontrakt i nivå med vad Ridderwall och målvakts-Jocke hade.
Har du källor i föreningen eller vad är detta? Det låter nämligen som att du gissar allt vad tygen håller. Och argument baserat på gissningar går liksom inte ta på allvar utan rena fakta, oavsett hur fint du anser att du har räknat.
Som Lee Havey sa - du saknar viktiga bitar till det större pusslet, det går inte att komma ifrån.
B.I.B.A skrev:Hade Josefson och Ante varit i KHL hade Jocke garanterad dragit till med en värvning i Tambellini-nivå.
Men nu är de här. Pluspoäng Jocke va? Dessutom - fler gissningar.
Div 2/Thoresen-prylen orkar jag nästan inte kommentera. Lilja/Lundh är självklart mer likvärdiga än jämförelsen Thoresen och en spelare från landets fjärde högsta serie. Det tror jag du håller med om också, så jag hoppas för din skull att det där bara var en temporär hjärnblödning.
B.I.B.A skrev:Humor

Du inleder med "Det där vill jag inte kommentera.." och följer upp med en spydig kommentar som bevisar att du inte fattar någonting.
Läs vad jag skrev igen. Det slår mig att du lägger mycket energi på att klaga på att folk "vägrar läsa" dina argument, men det känns som att det är du som inte läser andras.
B.I.B.A skrev: Jocke påstår att "Den här spelaren är likvärdig med denna" och du bara sväljer det helt okritiskt. Det är precis det här problemet jag tog upp tidigare. Att folk saknar förmågan att tänka själva och bara accepterar saker för att de låter bra när någon säger det.
- Vi är överens om att Lilja förmodligen ersätter Lundh lönemässigt.
- Lundhs kontrakt skrevs innan hans poängmässiga genombrott, således också Liljas.
- Du vill ha nån som ersätter Lundhs poängskörd. Lundhs "poängersättare" är ännu inte klar (vad det verkar).
Då återstår bara - hur likvärdiga är Lundh och Lilja innan Lundhs genombrott?
Jo, rent poängmässigt skiljer det 0,06 poäng per match i Lundhs favör.
Jocke säger att två spelare är likvärdiga. De är båda hårt arbetande, skridskostarka spelare och skillnaden är på 0,06. Hur i hela friden är det att svälja hans argument okritiskt?
- Jakob Lilja, 24 år. 0,36p/match
2015-16 - 23 poäng
2016-17 - 16 poäng
2017-18 - 22 poäng
- Patrik Lundh, 28 år. 0,42p/match
2010-11 - 26 poäng
2011-12 - 24 poäng
2012-13 - 16 poäng
2013-14 - 21 poäng
2014-15 - 22 poäng
2015-16 - 23 poäng