Silly-season 2018-19 ständigt uppdaterat i första inlägg

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
B.I.B.A

Re: Silly-season 2018-19 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av B.I.B.A »

mb81 skrev: Klart seriens bästa målvakt ifjol med förlängning lär ha bra betalt. Annars har han en dålig gent. Med de nya tv-pengen så lär de hamna på samma. Det är som sagtspelarnas marknad. Gissar på att han ligger på ca 150k/månad.
Brodins lön kan vi väl inte räkna med då han knappt betalades lön för ifjol och Bourque kom in för hans lön. Dessutom ar jag räknat med en klar minskning i Brodin istället för Bourque kommande säsong.
Men räkna med några månadslöner för det då.
Urbom betalade Skellefteå en stor del av lönen under hans säsonger här. Det gör de inte längre. Han hade bra förhandlingsläge och även om han inte har lika hög lön som i Skellefteå så betalar vi bra mycket mer för honom nu än vad vi gjort tidigare.
Samma med Bergfors. Dessutom en lång förlängning som lär kostat en del.

Också roligt att du snackar om att vi borde förlänga med Ahlén för att han är billig men uppskattar att hans lön är 50k/månad mer än Ågren som är en minst lika bra hockeyspelare. Hur ska du ha det?
Det är tråkigt när man lägger tid på att skriva tydligt och förklara och folk ändå vägrar läsa.

- Adam förlängde tidigt i höstas. Då var han en målvakt som gjort ca 20-25 bra SHL matcher, som aldrig lyckats i ett slutspel och som aldrig hade levererat i ett lag i motgång. Jämför det med Joacim som spelat i AHL, landslaget, samt flera SHL-säsonger med bland annat guld och flera finaler. Inte en chans i världen att Adam är värd i närheten av samma lön som honom. Adam/Jensen är en budgetlösning, särskilt med tanke på när Adams kontrakt skrevs.

- Sant, Brodin spelade inte förra året, men hans nuvarande lön är mindre än hälften av Ridderwalls förra året (som inte ersatts) och Bourque tjänade sannolikt ännu mer.
- När det gäller Urbom (precis som jag TYDLIGT skrev i mitt inlägg som du vägrade läsa) så fick han delvis betalt av Skellefteå. Varför? Jo för att skellefteå signat honom men insåg att han var överbetald. Det var därför vi fick honom. Urbom är en duglig spelare men långt ifrån oersättlig och bör inte ha en jättestor lönepost. Om vi ger honom en löneökning som motsvarar hans saik-lön så är vi ju ännu mer korkade än dem eftersom vi redan vet att han tjänade för mycket tidigare.

- Bergfors är i liknande situation som Urbom men jag gav honom ändå en löneökning i min kalkyl. En spelare som värvades som en stjärna men floppade rätt rejält i Linköping. Har varit bättre i DIF men han är fortfarande ingen stjärna i SHL.

När en spelare dumpas av sin tidigare klubb såsom Urbom och Bergfors och vi får dem till "normalpris" så betyder inte det att vi ska betala fullpris till dem när deras gamla kontrakt går ut. Att de fick en för bra deal när de kom hem från KHL betyder inte att de ska få en lika bra deal när de visat att de inte är lika värdefulla som man tidigare trott.

- Ahlén tror jag är förhållandevis billig. Men en etablerad spelare som lirat 5-6 säsonger i SHL måste tjäna mer än en junior eller en chansning från Allsvenskan? Hank är nog också relativt billig men han tjänar säkert mer än tex Jonte och Bemström.
Avgå Jocke.
mb81
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av mb81 »

B.I.B.A skrev:
mb81 skrev: Klart seriens bästa målvakt ifjol med förlängning lär ha bra betalt. Annars har han en dålig gent. Med de nya tv-pengen så lär de hamna på samma. Det är som sagtspelarnas marknad. Gissar på att han ligger på ca 150k/månad.
Brodins lön kan vi väl inte räkna med då han knappt betalades lön för ifjol och Bourque kom in för hans lön. Dessutom ar jag räknat med en klar minskning i Brodin istället för Bourque kommande säsong.
Men räkna med några månadslöner för det då.
Urbom betalade Skellefteå en stor del av lönen under hans säsonger här. Det gör de inte längre. Han hade bra förhandlingsläge och även om han inte har lika hög lön som i Skellefteå så betalar vi bra mycket mer för honom nu än vad vi gjort tidigare.
Samma med Bergfors. Dessutom en lång förlängning som lär kostat en del.

Också roligt att du snackar om att vi borde förlänga med Ahlén för att han är billig men uppskattar att hans lön är 50k/månad mer än Ågren som är en minst lika bra hockeyspelare. Hur ska du ha det?
Det är tråkigt när man lägger tid på att skriva tydligt och förklara och folk ändå vägrar läsa.

- Adam förlängde tidigt i höstas. Då var han en målvakt som gjort ca 20-25 bra SHL matcher, som aldrig lyckats i ett slutspel och som aldrig hade levererat i ett lag i motgång. Jämför det med Joacim som spelat i AHL, landslaget, samt flera SHL-säsonger med bland annat guld och flera finaler. Inte en chans i världen att Adam är värd i närheten av samma lön som honom. Adam/Jensen är en budgetlösning, särskilt med tanke på när Adams kontrakt skrevs.

- Sant, Brodin spelade inte förra året, men hans nuvarande lön är mindre än hälften av Ridderwalls förra året (som inte ersatts) och Bourque tjänade sannolikt ännu mer.
- När det gäller Urbom (precis som jag TYDLIGT skrev i mitt inlägg som du vägrade läsa) så fick han delvis betalt av Skellefteå. Varför? Jo för att skellefteå signat honom men insåg att han var överbetald. Det var därför vi fick honom. Urbom är en duglig spelare men långt ifrån oersättlig och bör inte ha en jättestor lönepost. Om vi ger honom en löneökning som motsvarar hans saik-lön så är vi ju ännu mer korkade än dem eftersom vi redan vet att han tjänade för mycket tidigare.

- Bergfors är i liknande situation som Urbom men jag gav honom ändå en löneökning i min kalkyl. En spelare som värvades som en stjärna men floppade rätt rejält i Linköping. Har varit bättre i DIF men han är fortfarande ingen stjärna i SHL.

När en spelare dumpas av sin tidigare klubb såsom Urbom och Bergfors och vi får dem till "normalpris" så betyder inte det att vi ska betala fullpris till dem när deras gamla kontrakt går ut. Att de fick en för bra deal när de kom hem från KHL betyder inte att de ska få en lika bra deal när de visat att de inte är lika värdefulla som man tidigare trott.

- Ahlén tror jag är förhållandevis billig. Men en etablerad spelare som lirat 5-6 säsonger i SHL måste tjäna mer än en junior eller en chansning från Allsvenskan? Hank är nog också relativt billig men han tjänar säkert mer än tex Jonte och Bemström.
Som jag sa så får både Bergfors och Urbom mindre men ingen av de halverade sin lön vilket var det som vi ska ha betalat.
Säg att Bergfors hade ca 200-250K/månad i LHC och vi betalade ca 100-125. Med hans nya kontrakt som börjar gälla nu lär han som vår kanske bästa forward ligga runt 160-200k/månad. Så borde med andra ord vara en löneökning ed 45-100k/månad.
I Urboms fall så borde han väl haft runt 150K i Skellefteå och vi ska väl då ha betalat ca 75k/månad för honom.. Lär väl ligga nånstans mellan 100-125 k/månad nu kan jag tro.
Båda deras marknadsvärde är lägre när de skrev på för SAIK/LHC men högre nu än när vi tog in de.
Så jag har räknat men som jag sagt tidigare är ju bara grova gissningar då varken du eller jag vet hur det ligger till. Men rätt säker på att vi betalar mera för båda dessa när inte andra klubbar står för halva lönen.

Sen är det väl väldigt dumt att ge högre löner till Ahlén med flera som ligger på gränsen att platsa bara för de spelat många säsonger i SHL. Jag förstår att det är så men det är just sådana spelare man ska släppa. Som kostar mer än det smakar fast han är rätt billig.

Skönt det skulle vara med offentliga löner! :D
Användarvisningsbild
Eriksson

Inlägg av Eriksson »

mb81 skrev: Också roligt att du snackar om att vi borde förlänga med Ahlén för att han är billig men uppskattar att hans lön är 50k/månad mer än Ågren som är en minst lika bra hockeyspelare. Hur ska du ha det?
Minst lika bra spelare, ja kanske det. Men vem betyder mest för laget, som pådrivare, förebild, I båset, i omklädningsrummet osv.....

Matcher kan man vinna på många olika sätt som sagt ;)
Never argue with stupid people. They will drag you down to their level and beat you with experience
Bengan08

Inlägg av Bengan08 »

Minst 12 miljoner plus i TV-Avtal och detta är kontentan? Jag vet att vi bara betalade delar av Urboms och Bergfors lön men ändå

NYFÖRVÄRV
Jacob Josefson (Buffalo Sabres)
Robin Jensen (IK Pantern)
Olle Alsing (Leksands IF)
Jakob Lilja (Linköping HC)
Emil Bemström (Leksands IF)
Manuel Ågren (IK Oskarshamn)
FÖRLUSTER
René Bourque (Pension)
Joacim Eriksson (Brynäs IF)
Patrik Lundh (Kunlun Red Star)
Linus Johansson (Färjestads BK)
Mikael Ahlén
Markus Ljungh (HV71)
William Lagesson (Edmonton Oilers)
Alexander Falk (Timrå IK)
Calle Ridderwall (Düsseldorfer EG)
Marcus Fagerudd (Södertälje SK)
Användarvisningsbild
DRC

Inlägg av DRC »

Bengan08 skrev:Minst 12 miljoner plus i TV-Avtal och detta är kontentan? Jag vet att vi bara betalade delar av Urboms och Bergfors lön men ändå

NYFÖRVÄRV
FÖRLUSTER
René Bourque (Pension)
Mikael Ahlén
Markus Ljungh (HV71)
Återigen,

Bourque ersatte skadade Brodin som nu är tillbaka

Hultström kom in efter säsongsstart, över budget och ersatte Fagerudd

Bröderna Davidsson och Vejdemo har fått nya dyrare kontrakt och ska så klart ha större roller. Det tillsammans med Josefson ger en fin centersida även utan Vejdemo.

Bernhardt ska ha fler minuter på backsidan plus Hultström på det.

Big Dick lär komma in på Ridderwalls plats. Så om bara JD stannar så ser forwardsuppställningen bra ut. Topp 2 bästa centersidan i serien.

På backsidan så är Lagessons och Falks skägg inte alls ersatta dock.
JiWe

Inlägg av JiWe »

DRC skrev:
Bengan08 skrev:Minst 12 miljoner plus i TV-Avtal och detta är kontentan? Jag vet att vi bara betalade delar av Urboms och Bergfors lön men ändå

NYFÖRVÄRV
FÖRLUSTER
René Bourque (Pension)
Mikael Ahlén
Markus Ljungh (HV71)
Återigen,

Bröderna Davidsson och Vejdemo har fått nya dyrare kontrakt och ska så klart ha större roller. Det tillsammans med Josefson ger en fin centersida även utan Vejdemo.

Big Dick lär komma in på Ridderwalls plats. Så om bara JD stannar så ser forwardsuppställningen bra ut. Topp 2 bästa centersidan i serien.

Det må vara kontentan här och nu. Inte helt relevant såvida man nu inte gör bokslut på kommande säsong flera månader innan den ens börjat...
Bengan08

Inlägg av Bengan08 »

JiWe skrev:
DRC skrev:

NYFÖRVÄRV
FÖRLUSTER
René Bourque (Pension)
Mikael Ahlén
Markus Ljungh (HV71)
Återigen,

Det må vara kontentan här och nu. Inte helt relevant såvida man nu inte gör bokslut på kommande säsong flera månader innan den ens börjat...
På forumet finns alltid svar på tal :D
B.I.B.A

Inlägg av B.I.B.A »

mb81 skrev: Som jag sa så får både Bergfors och Urbom mindre men ingen av de halverade sin lön vilket var det som vi ska ha betalat.
Säg att Bergfors hade ca 200-250K/månad i LHC och vi betalade ca 100-125. Med hans nya kontrakt som börjar gälla nu lär han som vår kanske bästa forward ligga runt 160-200k/månad. Så borde med andra ord vara en löneökning ed 45-100k/månad.
I Urboms fall så borde han väl haft runt 150K i Skellefteå och vi ska väl då ha betalat ca 75k/månad för honom.. Lär väl ligga nånstans mellan 100-125 k/månad nu kan jag tro.
Båda deras marknadsvärde är lägre när de skrev på för SAIK/LHC men högre nu än när vi tog in de.
Så jag har räknat men som jag sagt tidigare är ju bara grova gissningar då varken du eller jag vet hur det ligger till. Men rätt säker på att vi betalar mera för båda dessa när inte andra klubbar står för halva lönen.
Om det stämmer att Skellefteå och Lhc tog halva lönen så har du givetvis rätt i att de har en viss löneförhöjning. Nu gav jag visserligen Bergfors en liten löneökning i min kalkyl men säg 20K till på honom och 40K ökning på Urbom. Då ligger vi ändå på -260K jämfört med förra året. Och vi har blivit klart sämre på alla positioner bortsett från centersidan.
Sen är det väl väldigt dumt att ge högre löner till Ahlén med flera som ligger på gränsen att platsa bara för de spelat många säsonger i SHL. Jag förstår att det är så men det är just sådana spelare man ska släppa. Som kostar mer än det smakar fast han är rätt billig.
Ahlén var ju en av våra bästa i slutspelet när han väl fick istid. Att ha en kille som honom i 10 år i klubben är, enligt mig, mer värt än att chansa på Allsvenska killar som Ågren som i bästa fall platsar, och försvinner efter 1-2 år, och i värsta fall är för dåliga för att spela på SHL-nivå. High risk - Low reward. Helt ok att man släpper Ahlén om man tycker han är för dålig, men jag är inte särskilt imponerad av dem vi värvat istället. Ahlén är en spelare som alltid jobbar hårt, som vet vad som förväntas när man spelar i DIF och som man hade kunnat få hyfsat billigt under en lång period. De egenskaperna värderar jag ganska högt, särskilt med Jockes värvningsstrategi som bygger på att halva laget varje sommar ska bytas ut mot obeprövade spelare som inte har DIF-anknytning.

Vi förlängde ju även med Possler som var ganska osynlig under grundserien men lyfte i slutspelet. Inget fel på Possler men han är väldigt skadebenägen och saknar direkt Djurgårdsanknytning.
Skönt det skulle vara med offentliga löner! :D
Ja, och någon form av lönetak för att motverka kommundopingen.
Avgå Jocke.
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

B.I.B.A skrev:
Lee Harvey Oswald skrev:B.I.B.A:s finns representerad på alla arbetsplatser....och så klart då även på alla forum.
-Jaha, nu har ni valt det där, men ni borde gjort så här istället
-Så inkompetent
-Hur jävla svårt kan det vara...osv[/i]
Och dessa personer är otroligt viktiga. När andra köper vad som helst bara för att någon är bra på att prata så kan dessa personer se uppenbara brister i hur folk jobbar och logiska luckor i deras resonemang. Det är rent ut sagt skamligt hur många usla chefer och ledare och politiker i samhället kommer undan för att folk går in med din inställning "De vet säkert bättre än mig, det blir säkert bra".
Håller med, ett sunt ifrågasättande alltid är välkommet och är en viktigt ingrediens för all utveckling och förbättring.
Men poängen var ju att i detta fall har du ingen jävla aning om allt bakomliggande, du saknar viktiga bitar i ett större pussel som läggs

Sedan är det ju fritt fram att tycka att Jocke suger ifa
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
mb81

Inlägg av mb81 »

DRC skrev:

NYFÖRVÄRV
FÖRLUSTER
René Bourque (Pension)
Mikael Ahlén
Markus Ljungh (HV71)
Återigen,

Precis. Sen verkar det inte direkt vara jättestora budgethöjningar i så många trupper. Jag trodde vi skulle se värre köphysteri men det är rätt skönt att inget lag gått helt bananas. Färjestad har värvat rätt mycket men de är ändå en av de rikaste klubbarna.

Men de man befarade när alla klubbar skulle få mer pengar att det i princip blir samma spelare i ligan men bara med högre lön.
Kanske att Erik Gustafsson,Little,Josefson och Nicky D tex valt Schweiz eller KHL istället men tror inte skillnaden är så avgörande. Lönerna(eller man kanske ska säga skatterna är så mycket lägre) är så mycket högre där så det spelar nog inte så stor roll.
mb81

Inlägg av mb81 »

Hört från flera håll att Dicken är riktigt nära nu.
Att råttorna värvar Johannes Jönsson borde också innebära att de inte har ekonomi för Kukförstärkning.

Lär bli livat snart med andra ord.
Användarvisningsbild
Ohddan

Inlägg av Ohddan »

Jönsson var väl ändå värd ett bättre öde än råttfnasken.
mb81

Inlägg av mb81 »

Ohddan skrev:Jönsson var väl ändå värd ett bättre öde än råttfnasken.
Borde ta plats som förstaslips i många shl-klubbar. Men de flesta hade sitt på det torra.
gaspo

Inlägg av gaspo »

mb81 skrev:Hört från flera håll att Dicken är riktigt nära nu.
Att råttorna värvar Johannes Jönsson borde också innebära att de inte har ekonomi för Kukförstärkning.

Lär bli livat snart med andra ord.
Hoppas verkligen du hört galna rykten!
Skidlöparn

Inlägg av Skidlöparn »

Ligger faktiskt något i det där. Råtta har väl gått ut med att de har råd med antingen en toppmålis eller Dicken?
Låst