Säsongen 22/23
Säsongen 22/23
På de senaste 10 matcherna har DIF mest poäng av alla med 25 av 30 möjliga det är ju fantastiskt. Sen har man gjort mest mål av alla lag i ligan på de senaste 10 matcherna med 37 och har släppt in näst minst mål på de 10 senaste med 19 insläppta. Detta är ju otroligt bra statistik och överlägset det bästa under hela säsongen på alla punkter. Det känns skönt att Garpen har börjat hitta rätt precis i rätt tid. Och att han äntligen får basa över ett nästan komplett lag.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
-Rolle Stoltz
-
Säsongen 22/23
Om man slutar på samma poäng och målskillnad, går de på inbördes möten eller gjorda mål då? (Tabellplacering).
SSK har liksom Modo och Björklöven kvar, det är inte helt orimligt att de inte tar en enda poäng.
SSK har liksom Modo och Björklöven kvar, det är inte helt orimligt att de inte tar en enda poäng.
- Mattias_87
- Medlem: Ja, ständig medlem
- Säsongskort: Ja
Säsongen 22/23
Antal gjorda mål går före inbördes möten. Och vi har för närvarande fyra mål fler än SSK så ja det kan gå vägen ändå.Nattuggla_ skrev: ↑2023-03-06 21:41:01 Om man slutar på samma poäng och målskillnad, går de på inbördes möten eller gjorda mål då? (Tabellplacering).
Avskaffa tre mot tre.
-
Säsongen 22/23
Ja, det är riktigt tight. De har +39 nu och vi +37, men de har tuffast möjliga schema kvar och båda deras motståndare slåss om förstaplatsen.Mattias_87 skrev: ↑2023-03-06 21:44:13Antal gjorda mål går före inbördes möten. Och vi har för närvarande fyra mål fler än SSK så ja det kan gå vägen ändå.Nattuggla_ skrev: ↑2023-03-06 21:41:01 Om man slutar på samma poäng och målskillnad, går de på inbördes möten eller gjorda mål då? (Tabellplacering).
Knyter vi näven och vinner med några puckar mot Östersund så kan det gå.
Iom att man kör efter H-H-B-B så är den fjärdeplatsen väldigt viktig ändå.
Edit. Östersund borta är dock ingen lätt resa och med tanke på hur vi agerar mot Tingsryd så är jag inte ens säker på poäng.
- BOMBOM BOUCHARD
- Tipsmästare 2010/11
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongen 22/23
Vi är fortsatt trubbiga. Spelglädjen och fyndigheterna i anfallszon lyser med sin frånvaro.
Tingsryd vann helt rättvist.
Vi går nu mot slutspel med ett rätt bra försvar och ett mediokert anfallspel.
Vår spets kommer säkert vinna några slutspelsmatcher. Men om det räcker till att vinna en slutspelsserie återstår att se.
Det finns ingen magisk slutspelsknapp att trycka på.
Vår spets kommer säkert vinna några slutspelsmatcher. Men om det räcker till att vinna en slutspelsserie återstår att se.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Säsongen 22/23
Det ända som gjorde att Tingsryd vann igår var effektiviteten DIF hade mer än tillräckligt med lägen att vinna denna match men ibland har man inte dagen. DIF har ju ändå gjort mest mål av alla lag den senaste tiden så man har hittat ett bra anfallsspel. Sen har DIF många spelare som höjer sig när de kommer till slutspel och de viktiga matcherna.BOMBOM BOUCHARD skrev: ↑2023-03-07 12:06:19 Vi är fortsatt trubbiga. Spelglädjen och fyndigheterna i anfallszon lyser med sin frånvaro.
-Rolle Stoltz
-Rolle Stoltz
- BOMBOM BOUCHARD
- Tipsmästare 2010/11
Säsongen 22/23
Som jag sagt tidigare har jag rätt svårt för när man väljer att plocka ut enstaka sektioner av serien för att försöka bevisa något.klintan85 skrev: ↑2023-03-07 12:16:49Det ända som gjorde att Tingsryd vann igår var effektiviteten DIF hade mer än tillräckligt med lägen att vinna denna match men ibland har man inte dagen. DIF har ju ändå gjort mest mål av alla lag den senaste tiden så man har hittat ett bra anfallsspel. Sen har DIF många spelare som höjer sig när de kommer till slutspel och de viktiga matcherna.BOMBOM BOUCHARD skrev: ↑2023-03-07 12:06:19 Vi är fortsatt trubbiga. Spelglädjen och fyndigheterna i anfallszon lyser med sin frånvaro.
Löven, Modo och Mora har sett till hela säsongen gjort fler mål än oss och det med en match mindre spelad.
Sedan förstår jag inte vilka av våra spelare som ska höja sig mer än vad exempelvis Modos eller Lövens spelare kommer göra?
Med det sagt, jag tror vi kommer ta oss till en semifinal. Men fortsatt är Modo och Löven solklara favoriter till att ta finalplatsen.
Och i det har vi en fördel, vi kommer slippa gå in i slutspelet med ett tungt favoritskap. Senaste åren har vi inte direkt övertygat när vi förväntats att vinna.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Säsongen 22/23
Formen är viktig och de har DIF bäst just nu. Hur bra man var i början på säsongen och mitten spelar ju inte så stor roll nu för slutspel är en helt annan sak än grundserien. Jag tror Modo känner sig mer osäkra än vad DIF känner sig just nu. Björklöven är de ända som jag fruktar. Det kommer bli en final mellan DIF och björklöven om de inte möts i semi och då kan det gå hur som helst.BOMBOM BOUCHARD skrev: ↑2023-03-07 14:05:28Som jag sagt tidigare har jag rätt svårt för när man väljer att plocka ut enstaka sektioner av serien för att försöka bevisa något.klintan85 skrev: ↑2023-03-07 12:16:49Det ända som gjorde att Tingsryd vann igår var effektiviteten DIF hade mer än tillräckligt med lägen att vinna denna match men ibland har man inte dagen. DIF har ju ändå gjort mest mål av alla lag den senaste tiden så man har hittat ett bra anfallsspel. Sen har DIF många spelare som höjer sig när de kommer till slutspel och de viktiga matcherna.BOMBOM BOUCHARD skrev: ↑2023-03-07 12:06:19 Vi är fortsatt trubbiga. Spelglädjen och fyndigheterna i anfallszon lyser med sin frånvaro.
Löven, Modo och Mora har sett till hela säsongen gjort fler mål än oss och det med en match mindre spelad.
Sedan förstår jag inte vilka av våra spelare som ska höja sig mer än vad exempelvis Modos eller Lövens spelare kommer göra?
Med det sagt, jag tror vi kommer ta oss till en semifinal. Men fortsatt är Modo och Löven solklara favoriter till att ta finalplatsen.
Och i det har vi en fördel, vi kommer slippa gå in i slutspelet med ett tungt favoritskap. Senaste åren har vi inte direkt övertygat när vi förväntats att vinna.
Sen har ju både Mora, Modo och Björklöven haft en lättare säsong att spela ihop sig p.g.a. att de inte har haft lika stort skadeproblem som DIF som har haft stora skador i stort sätt halva säsongen. Det hade varit konstigt om de inte hade gjort mer mål än DIF när de har haft en stort sätt skadefri säsong.
-Rolle Stoltz
-Rolle Stoltz
Säsongen 22/23
ja håller med att dagsformen är A och O för att komma långt i ett slutspel. Kan man hitta formtoppen lagom till slutspelet så är det ju guld värt. men....klintan85 skrev: ↑2023-03-07 16:53:12Formen är viktig och de har DIF bäst just nu. Hur bra man var i början på säsongen och mitten spelar ju inte så stor roll nu för slutspel är en helt annan sak än grundserien. Jag tror Modo känner sig mer osäkra än vad DIF känner sig just nu. Björklöven är de ända som jag fruktar. Det kommer bli en final mellan DIF och björklöven om de inte möts i semi och då kan det gå hur som helst.BOMBOM BOUCHARD skrev: ↑2023-03-07 14:05:28Som jag sagt tidigare har jag rätt svårt för när man väljer att plocka ut enstaka sektioner av serien för att försöka bevisa något.klintan85 skrev: ↑2023-03-07 12:16:49Det ända som gjorde att Tingsryd vann igår var effektiviteten DIF hade mer än tillräckligt med lägen att vinna denna match men ibland har man inte dagen. DIF har ju ändå gjort mest mål av alla lag den senaste tiden så man har hittat ett bra anfallsspel. Sen har DIF många spelare som höjer sig när de kommer till slutspel och de viktiga matcherna.BOMBOM BOUCHARD skrev: ↑2023-03-07 12:06:19 Vi är fortsatt trubbiga. Spelglädjen och fyndigheterna i anfallszon lyser med sin frånvaro.
Sen har ju både Mora, Modo och Björklöven haft en lättare säsong att spela ihop sig p.g.a. att de inte har haft lika stort skadeproblem som DIF som har haft stora skador i stort sätt halva säsongen. Det hade varit konstigt om de inte hade gjort mer mål än DIF när de har haft en stort sätt skadefri säsong.
Lagen över oss i tabellen har ju självklart gjort det bättre under säsongen. dom har haft en jämnare högre nivå och inte lika djupa dalar som vi har haft. just nu har vi en fin form vilket poängskörden senaste 10 matcherna visar men det som oroar mig är ojämnheten. Att vi kan sjunka så pass djupt långa perioder och så hipps vipps så ligger vi under med en 2-3 mål. Kan vi bara fortsätta på inslagen väg nu på slutet OCH hitta ett sätt att i perioderna i matcherna vi spelar sämre ändå försöka hålla uppe spelet. Får motståndarna snurr på oss i försvarszon så känns det hönsgård. Inget fel med en sarg ut ibland eller en luftpastej ut bakom deras backar. käääämpa i slutspelet kan allting hända!
- BOMBOM BOUCHARD
- Tipsmästare 2010/11
Säsongen 22/23
Vi har på de senaste 7 matcherna lyckats förlora 2 matcher mot Tingsryd. Så någon superform är vi kanske inte i, om man nu ska ägna sig åt sektionsvis statistik.klintan85 skrev: ↑2023-03-07 16:53:12Formen är viktig och de har DIF bäst just nu. Hur bra man var i början på säsongen och mitten spelar ju inte så stor roll nu för slutspel är en helt annan sak än grundserien. Jag tror Modo känner sig mer osäkra än vad DIF känner sig just nu. Björklöven är de ända som jag fruktar. Det kommer bli en final mellan DIF och björklöven om de inte möts i semi och då kan det gå hur som helst.BOMBOM BOUCHARD skrev: ↑2023-03-07 14:05:28Som jag sagt tidigare har jag rätt svårt för när man väljer att plocka ut enstaka sektioner av serien för att försöka bevisa något.klintan85 skrev: ↑2023-03-07 12:16:49Det ända som gjorde att Tingsryd vann igår var effektiviteten DIF hade mer än tillräckligt med lägen att vinna denna match men ibland har man inte dagen. DIF har ju ändå gjort mest mål av alla lag den senaste tiden så man har hittat ett bra anfallsspel. Sen har DIF många spelare som höjer sig när de kommer till slutspel och de viktiga matcherna.BOMBOM BOUCHARD skrev: ↑2023-03-07 12:06:19 Vi är fortsatt trubbiga. Spelglädjen och fyndigheterna i anfallszon lyser med sin frånvaro.

Vi får hursomhelst snart veta hur bra form vi är i då slutspelet börjar.
Säsongen 22/23
Vi hade alltså poäng i 11 raka matcher innan denna torsken. 25/30 på sista 10. Det är väl själva definitionen på en bra forrm. : S
Säsongen 22/23
Både MoDo och Björklöven har också haft det svårt mot Tingsryd så DIF är inte de ända.BOMBOM BOUCHARD skrev: ↑2023-03-08 10:42:03Vi har på de senaste 7 matcherna lyckats förlora 2 matcher mot Tingsryd. Så någon superform är vi kanske inte i, om man nu ska ägna sig åt sektionsvis statistik.klintan85 skrev: ↑2023-03-07 16:53:12Formen är viktig och de har DIF bäst just nu. Hur bra man var i början på säsongen och mitten spelar ju inte så stor roll nu för slutspel är en helt annan sak än grundserien. Jag tror Modo känner sig mer osäkra än vad DIF känner sig just nu. Björklöven är de ända som jag fruktar. Det kommer bli en final mellan DIF och björklöven om de inte möts i semi och då kan det gå hur som helst.BOMBOM BOUCHARD skrev: ↑2023-03-07 14:05:28Som jag sagt tidigare har jag rätt svårt för när man väljer att plocka ut enstaka sektioner av serien för att försöka bevisa något.klintan85 skrev: ↑2023-03-07 12:16:49Det ända som gjorde att Tingsryd vann igår var effektiviteten DIF hade mer än tillräckligt med lägen att vinna denna match men ibland har man inte dagen. DIF har ju ändå gjort mest mål av alla lag den senaste tiden så man har hittat ett bra anfallsspel. Sen har DIF många spelare som höjer sig när de kommer till slutspel och de viktiga matcherna.BOMBOM BOUCHARD skrev: ↑2023-03-07 12:06:19 Vi är fortsatt trubbiga. Spelglädjen och fyndigheterna i anfallszon lyser med sin frånvaro.
Sen har ju både Mora, Modo och Björklöven haft en lättare säsong att spela ihop sig p.g.a. att de inte har haft lika stort skadeproblem som DIF som har haft stora skador i stort sätt halva säsongen. Det hade varit konstigt om de inte hade gjort mer mål än DIF när de har haft en stort sätt skadefri säsong.![]()
Vi får hursomhelst snart veta hur bra form vi är i då slutspelet börjar.
-Rolle Stoltz
-Rolle Stoltz
Säsongen 22/23
Det är inte så konstigt att de har haft en jämnare nivå när de har kunnat spela ihop sig på ett annat sätt p.g.a. att de inte har haft lika stora skadeproblem. DIF har ju kämpat hela säsongen med att hitta rätt kedjor p.g.a. att man alltid har fått tagit in ersättare. Men de syns nu de senaste månaderna att man har börjat hitta rätt och att man äntligen börjar få spela med ett näst intill komplett lag. Och sen finns det inget lag i ligan som har större erfarenhet av stora slutspelsmatcher som DIF. Man har spelare som har varit i NHL slutspel, SHL slutspel, HockeyAllsvensk Final och både vm och os och jvm. Inget annat lag kommer i närheten av det. Sen är det mycket tillfälligheter i ett slutspel men nyckeln blir att städa av kvartsfinalen fort.m0ng00se skrev: ↑2023-03-08 08:56:51ja håller med att dagsformen är A och O för att komma långt i ett slutspel. Kan man hitta formtoppen lagom till slutspelet så är det ju guld värt. men....klintan85 skrev: ↑2023-03-07 16:53:12Formen är viktig och de har DIF bäst just nu. Hur bra man var i början på säsongen och mitten spelar ju inte så stor roll nu för slutspel är en helt annan sak än grundserien. Jag tror Modo känner sig mer osäkra än vad DIF känner sig just nu. Björklöven är de ända som jag fruktar. Det kommer bli en final mellan DIF och björklöven om de inte möts i semi och då kan det gå hur som helst.BOMBOM BOUCHARD skrev: ↑2023-03-07 14:05:28Som jag sagt tidigare har jag rätt svårt för när man väljer att plocka ut enstaka sektioner av serien för att försöka bevisa något.klintan85 skrev: ↑2023-03-07 12:16:49Det ända som gjorde att Tingsryd vann igår var effektiviteten DIF hade mer än tillräckligt med lägen att vinna denna match men ibland har man inte dagen. DIF har ju ändå gjort mest mål av alla lag den senaste tiden så man har hittat ett bra anfallsspel. Sen har DIF många spelare som höjer sig när de kommer till slutspel och de viktiga matcherna.BOMBOM BOUCHARD skrev: ↑2023-03-07 12:06:19 Vi är fortsatt trubbiga. Spelglädjen och fyndigheterna i anfallszon lyser med sin frånvaro.
Lagen över oss i tabellen har ju självklart gjort det bättre under säsongen. dom har haft en jämnare högre nivå och inte lika djupa dalar som vi har haft. just nu har vi en fin form vilket poängskörden senaste 10 matcherna visar men det som oroar mig är ojämnheten. Att vi kan sjunka så pass djupt långa perioder och så hipps vipps så ligger vi under med en 2-3 mål. Kan vi bara fortsätta på inslagen väg nu på slutet OCH hitta ett sätt att i perioderna i matcherna vi spelar sämre ändå försöka hålla uppe spelet. Får motståndarna snurr på oss i försvarszon så känns det hönsgård. Inget fel med en sarg ut ibland eller en luftpastej ut bakom deras backar. käääämpa i slutspelet kan allting hända!
-Rolle Stoltz
-Rolle Stoltz
Säsongen 22/23
brukar sällan vara klappa klapp och skönspel som vinner slutspelsmatcherna. Mina 5 nycklar till ett lyckat slutspel.klintan85 skrev: ↑2023-03-08 12:13:49Det är inte så konstigt att de har haft en jämnare nivå när de har kunnat spela ihop sig på ett annat sätt p.g.a. att de inte har haft lika stora skadeproblem. DIF har ju kämpat hela säsongen med att hitta rätt kedjor p.g.a. att man alltid har fått tagit in ersättare. Men de syns nu de senaste månaderna att man har börjat hitta rätt och att man äntligen börjar få spela med ett näst intill komplett lag. Och sen finns det inget lag i ligan som har större erfarenhet av stora slutspelsmatcher som DIF. Man har spelare som har varit i NHL slutspel, SHL slutspel, HockeyAllsvensk Final och både vm och os och jvm. Inget annat lag kommer i närheten av det. Sen är det mycket tillfälligheter i ett slutspel men nyckeln blir att städa av kvartsfinalen fort.m0ng00se skrev: ↑2023-03-08 08:56:51ja håller med att dagsformen är A och O för att komma långt i ett slutspel. Kan man hitta formtoppen lagom till slutspelet så är det ju guld värt. men....klintan85 skrev: ↑2023-03-07 16:53:12Formen är viktig och de har DIF bäst just nu. Hur bra man var i början på säsongen och mitten spelar ju inte så stor roll nu för slutspel är en helt annan sak än grundserien. Jag tror Modo känner sig mer osäkra än vad DIF känner sig just nu. Björklöven är de ända som jag fruktar. Det kommer bli en final mellan DIF och björklöven om de inte möts i semi och då kan det gå hur som helst.BOMBOM BOUCHARD skrev: ↑2023-03-07 14:05:28Som jag sagt tidigare har jag rätt svårt för när man väljer att plocka ut enstaka sektioner av serien för att försöka bevisa något.klintan85 skrev: ↑2023-03-07 12:16:49
Det ända som gjorde att Tingsryd vann igår var effektiviteten DIF hade mer än tillräckligt med lägen att vinna denna match men ibland har man inte dagen. DIF har ju ändå gjort mest mål av alla lag den senaste tiden så man har hittat ett bra anfallsspel. Sen har DIF många spelare som höjer sig när de kommer till slutspel och de viktiga matcherna.
1. en målis som står på huvvet. Kommer Lindbom upp i den nivån vi har vant oss vid så känns det stabilt. Dipp i januari men februari och framåt har Lindbom vart gryyym. betyg just nu: 5 av 5 mungos
2. BP och PP. Domarna brukar kunna ha en lliiite mer tolerant nivå så kan man hitta den nivån å inte ta några onödiga utvisningar samt ta till vara dom lägen vi får i PP på ett bra sätt, så är det ju ett grymt vapen. BP:t kan snäppas upp nått snäpp. PP ligger på 30% senaste 10 matcherna. helt ok. betyg just nu: 3.5 av 5 mungos
3. vinn kamperna. sarghörnen, framför mål, Hårt, resolut. ligg nära och stör skotten. här tycker jag vi varit lite väl veka många gånger. Hoppas på att vi snäpper upp kampspelet i slutspelet. betyg just nu: 3 av 5 mungos
4. trafik, kamp och skott på/mot mål. Tar hellre fem studdsmål än ett klapp klapp mål. Har varit OK nu på slutet. Elliot, Liss, Danielsson mfl har vassa skott. betyg just nu: 4 av 5 mungos
5. minimera misstagen och hålla uppe lägsta nivån. spela kompakt och mal ner dom. Inget naivt juniorspel med 50/50 pinchningar osv. Har blivit mycket bättre senaste macherna. Tror inget lag kommer äga enhel match från start till mål i 60 minuter men kan vi hålla oss ovanför vattenytan de gånger vi tappar det och inte totalt haverera till Hönsgården IF så har vi mycket vunnet. Mitt stora frågetecken. betyg just nu: 2.5 av 5 mungos
Säsongen 22/23
Bra resonerat tycker jag.m0ng00se skrev: ↑2023-03-08 13:22:09
brukar sällan vara klappa klapp och skönspel som vinner slutspelsmatcherna. Mina 5 nycklar till ett lyckat slutspel.
1. en målis som står på huvvet. Kommer Lindbom upp i den nivån vi har vant oss vid så känns det stabilt. Dipp i januari men februari och framåt har Lindbom vart gryyym. betyg just nu: 5 av 5 mungos
2. BP och PP. Domarna brukar kunna ha en lliiite mer tolerant nivå så kan man hitta den nivån å inte ta några onödiga utvisningar samt ta till vara dom lägen vi får i PP på ett bra sätt, så är det ju ett grymt vapen. BP:t kan snäppas upp nått snäpp. PP ligger på 30% senaste 10 matcherna. helt ok. betyg just nu: 3.5 av 5 mungos
3. vinn kamperna. sarghörnen, framför mål, Hårt, resolut. ligg nära och stör skotten. här tycker jag vi varit lite väl veka många gånger. Hoppas på att vi snäpper upp kampspelet i slutspelet. betyg just nu: 3 av 5 mungos
4. trafik, kamp och skott på/mot mål. Tar hellre fem studdsmål än ett klapp klapp mål. Har varit OK nu på slutet. Elliot, Liss, Danielsson mfl har vassa skott. betyg just nu: 4 av 5 mungos
5. minimera misstagen och hålla uppe lägsta nivån. spela kompakt och mal ner dom. Inget naivt juniorspel med 50/50 pinchningar osv. Har blivit mycket bättre senaste macherna. Tror inget lag kommer äga enhel match från start till mål i 60 minuter men kan vi hålla oss ovanför vattenytan de gånger vi tappar det och inte totalt haverera till Hönsgården IF så har vi mycket vunnet. Mitt stora frågetecken. betyg just nu: 2.5 av 5 mungos
Gällande #2 och domarna - så tycker jag att de matcher som domarna gått upp (en aning) i nivå och inte tar helt korkade och spelförstörande utvisningar under kamp, så ligger vi på en bra nivå.
Anser ändå att många av utvisningarna som vi har fått mot oss är situationer som jag har extremt svårt att se domaren ta under slutspel.
Det är väl också något dom jobbar med från domarhåll as we speak - ser till att höja nivån till slutspel.
Bara att hoppas att dom gör ett bra jobb och höjer nivån, så har vi helt klart rutinerade spelare som kan vinna mycket mark på det mentala planet under matchserier också.