Allsvenskan 2013/2014

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Morwin
Medlem: Ja, ständig medlem

Re: Allsvenskan 2013/2014

Inlägg av Morwin »

Sliter i dubbelmoral nu får vi gratis biljett så är det bra för vi kommer sitta i sunkserie i över 3-4 år till annars!

Sent from my C6603 using Tapatalk
- Espen Knutsen våran gud - Djurgårdens IF Hockey, 1994–1998, 1999–00, 2004–05
Användarvisningsbild
-daniel-
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av -daniel- »

sm910 skrev:
-daniel- skrev:SHL:s förslag är tvärtemot vad svenska ishockeyförbundet vill:

”Styrelsen är fullständigt överens om att den modell som har skapat vår position på ishockeyns världskarta även framgent är den modell som ska gälla. Alltså skall sportsliga meriter stå framför kommersiella grunder för en rättighet om tillhörighet”, skriver ordförande Christer Englund i ett brev till distriktsförbunden, enligt Expressen.

Jag undrar vem som har mest makt att fatta beslut här, har Svenska ishockeyförbundet verkligen mandat att sätta sig emot ett förslag som SHL enats om? Någon som vet?
Svenska Ishockeyförbundet administrerar och äger ytterst de serier som ingår i deras system, sen har man avtalat med SHL (och AHF Hockeyallsvenskan AB) att de äger rätt att besluta om för respektive serie vissa frågor samt att man äger mycket av själva serien (kringverksamhet, vinster osv.) Jag vet inte exakt hur avtalet ser ut, men seriebestämmelserna ges ut av SIF och jag har svårt att se att SHL skulle ha mandat att driva igenom såhär stora förändringar.

Då blir det en fråga för förbundsstyrelsen och ev. förbundsmöte att ta ställning till. Vid förbundsmöte äger SDF totalt 191 röster (vårt SDF är Stockholms Ishockeyförbund) och elitserieföreningarna totalt 48 röster.
Tack, jag tror du har rätt. Blir nog väldigt svårt för SHL att driva igenom det här på egen hand.
rikkard

Inlägg av rikkard »

Självklart måste vi tacka ja om vi får ett wildcard. Det är uppenbart att SHL på sikt vill stänga ligan, på samma sätt som NHL. Ingenting jag egentligen är för. Samtidigt, om det sker, kan vi inte stå vid sidan och tacka nej. Det skulle kännas enormt fånigt.

Förövrigt tror jag att SHL på sikt kommer att bryta sig ur förbundet. Det skulle ge ligan bättre förhandlingsläge mot NHL, möjlighet att utveckla "produkten", hitta nya sponsorer (ex. Internationella bettingföretag", och kunna skriva andra typer av avtal med spelare. Som sagt är jag inte överdrivet positiv till detta.
Användarvisningsbild
Örebroarn

Inlägg av Örebroarn »

android skrev:
Örebroarn skrev:
android skrev:
Örebroarn skrev:Helt sjukt vilken debatt. Jag ger det 3 år så kommer de som säger att de skulle sluta gå på hockey att hitta tillbaks till hovet. Djurgården hör hemma i högsta serien, det är nuvarande skitsystem som gjort att vi fallit ur. Hög tid att de rättar till.
Gott. Personansvar har vi inte i föreningen utan det var systemet som gjorde att vi åkte ur. Du är nog något på spåren där, ska du kandidera?
Klart att man har ansvar inom föreningen men säg mig, är slutspel kontroversiellt för dig? För det har ju inte alltid varit så man avgjort serier/turneringar. De tyckte att det skulle vara bättre med slutspel och varit något väldigt uppskattat. Jag menar att man måste göra om systemet och skulle gjorts för länge sen långt innan vi åkte ur. Om jag får välja på om Djurgården går upp på wildcard eller konkar är valet är för mig. De som inte är med på det kan väl heja på nån annan klubb som inte 'sålt' sin själ.
Jag gillar slutspelet däremot gillar jag inte trepoängssystemet istället för tvåpoäng, jag gillar inte att matcher inte kan sluta oavgjort avskyr straffar, jag skulle gärna se förre omgångar igen både i grundserien och i slutspelet.

Sen tycker jag att slutspelet och wildcards inte är en relevant jämförelse direkt. Okej om ett inbjudet lag hade fått en friplats i finalen. Du tycker alltså att det skulle vara bra?

Konkurs eller inte konkurs kan väl omöjligen vara valen? Det går ju faktiskt även att anpassa sin budget till verkligheten..
Du tycker inte slutspel och wildcards är bra jämförelse men du snackar om friplats i en final? Jag vet inte om du följer tennis men där har de länge haft wildcards till turneringar, en anledning varför en skadad Pim-Pim kunnat vara med i vissa tävlingar även när han hade sjunkit sjukt långt ner i rankingsystemet vilket omöjliggör möjligheten att tävla i ATP-turneringar. Detta gör man för att dels skapa intresse för "outsidern", röra om i grytan så att det inte bara är samma spelare samt ge en chans till spelaren som av olika orsaker kanske inte lyckats så bra på rankingen senaste tiden. På samma sätt tycker jag DIF hör hemma i SHL. Livet är inte alltid rättvist och jante-Sverige är inte det enda sättet att se verkligheten. Dagens sport styrs av pengar och tiden då det var hobbyverksamhet är över. Självklart tråkigt att det är så men all sport har kommersialiserats. Ska vi stå utanför på grund av stolthet och sedan tappa mer och mer mark mot eliten kommer vi aldrig gå upp. Om de får genom förändringen och vi tackar nej, vad har vi för chanser sen? Komma etta, vinna i bäst av sju? Vi klarar fan inte ens komma till kvalserien på egna ben.
Användarvisningsbild
Örebroarn

Inlägg av Örebroarn »

-daniel- skrev:
sm910 skrev:

”Styrelsen är fullständigt överens om att den modell som har skapat vår position på ishockeyns världskarta även framgent är den modell som ska gälla. Alltså skall sportsliga meriter stå framför kommersiella grunder för en rättighet om tillhörighet”, skriver ordförande Christer Englund i ett brev till distriktsförbunden, enligt Expressen.

Jag undrar vem som har mest makt att fatta beslut här, har Svenska ishockeyförbundet verkligen mandat att sätta sig emot ett förslag som SHL enats om? Någon som vet?
Svenska Ishockeyförbundet administrerar och äger ytterst de serier som ingår i deras system, sen har man avtalat med SHL (och AHF Hockeyallsvenskan AB) att de äger rätt att besluta om för respektive serie vissa frågor samt att man äger mycket av själva serien (kringverksamhet, vinster osv.) Jag vet inte exakt hur avtalet ser ut, men seriebestämmelserna ges ut av SIF och jag har svårt att se att SHL skulle ha mandat att driva igenom såhär stora förändringar.

Då blir det en fråga för förbundsstyrelsen och ev. förbundsmöte att ta ställning till. Vid förbundsmöte äger SDF totalt 191 röster (vårt SDF är Stockholms Ishockeyförbund) och elitserieföreningarna totalt 48 röster.
Tack, jag tror du har rätt. Blir nog väldigt svårt för SHL att driva igenom det här på egen hand.
Framgår i Aftonbladet att de har avtal till juni 2014. Därefter ska det förhandlas fram nya avtal, dvs bye bye SIF.
Användarvisningsbild
Zephyrox

Inlägg av Zephyrox »

Det var ett väldigt tjat om KHL, det är inget alternativ för Djurgården! Bara å glömma..
Då är Västafrikanska Hockeyligan mer troligt..
Tydligen är jag "omogen" och "oseriös" för att jag vill döpa min son till Fimpen.
Användarvisningsbild
sm910

Inlägg av sm910 »

Örebroarn skrev:
-daniel- skrev:
sm910 skrev:

Svenska Ishockeyförbundet administrerar och äger ytterst de serier som ingår i deras system, sen har man avtalat med SHL (och AHF Hockeyallsvenskan AB) att de äger rätt att besluta om för respektive serie vissa frågor samt att man äger mycket av själva serien (kringverksamhet, vinster osvBye .) Jag vet inte exaBye kt hur avtalet ser ut, men seriebestämmelserna ges ut av SIF och jag har svårt att se att SHL skulle ha mandat att driva igenom såhär stora förändringar.

Framgår i Aftonbladet att de har avtal till juni 2014. Därefter ska det förhandlas fram nya avtal, dvs bye bye SIF.
Bye bye SIF? Om något tvärtom, SIF överlåter viss beslutsrätt och ägande över serierna till respektive ligaorganisation genom sitt avtal, inte tvärtom. Förklara gärna hur det skulle ligga SIF i fatet och inte SHL vid omförhandling och schism?
Användarvisningsbild
Zephyrox

Inlägg av Zephyrox »

sm910 skrev:
Örebroarn skrev:
-daniel- skrev:
sm910 skrev:

Svenska Ishockeyförbundet administrerar och äger ytterst de serier som ingår i deras system, sen har man avtalat med SHL (och AHF Hockeyallsvenskan AB) att de äger rätt att besluta om för respektive serie vissa frågor samt att man äger mycket av själva serien (kringverksamhet, vinster osvBye .) Jag vet inte exaBye kt hur avtalet ser ut, men seriebestämmelserna ges ut av SIF och jag har svårt att se att SHL skulle ha mandat att driva igenom såhär stora förändringar.

Bye bye SIF? Om något tvärtom, SIF överlåter viss beslutsrätt och ägande över serierna till respektive ligaorganisation genom sitt avtal, inte tvärtom. Förklara gärna hur det skulle ligga SIF i fatet och inte SHL vid omförhandling och schism?
Det kan vara värt att titta på vad som hänt senaste åren med Svenska bilsportsförbundet, STCC och Motorsports alliansen.
Numera finns det ingen lag som säger att man måste bry sig det minsta om något förbund.
Tydligen är jag "omogen" och "oseriös" för att jag vill döpa min son till Fimpen.
Användarvisningsbild
sm910

Inlägg av sm910 »

Zephyrox skrev:
sm910 skrev:
Örebroarn skrev:
-daniel- skrev:
Det kan vara värt att titta på vad som hänt senaste åren med Svenska bilsportsförbundet, STCC och Motorsports alliansen.
Numera finns det ingen lag som säger att man måste bry sig det minsta om något förbund.
Om Örebroaren med bye bye inte menade att SIF skulle ge sig upp i konflikten utan snarare bryta sig ur det svenska idrottssystemet under RF, så spelar den domen från MD in så att den reglerar vilken lojalitetsplikt som kan avtalas för idrottsutövarna - varken mer eller mindre. Förbundets bestämmelser måste givetvis - i de fall de inte bryter svensk lag - följas av ingående föreningar.

Eftersom jag och daniel diskuterade makten över högstadivisionen - vilken SIF ytterst har - tolkade jag örebroarens inlägg som ett inlägg i den diskussionen. Handlade det om ett eventuellt ligautbrytande är det en annan diskussion som jag hoppas inte är aktuell för Djurgården. Vi hör hemma i den svenska demokratiska föreningsrörelsen
Användarvisningsbild
Örebroarn

Inlägg av Örebroarn »

sm910 skrev:
Zephyrox skrev:
sm910 skrev:
Örebroarn skrev:
-daniel- skrev:
Om Örebroaren med bye bye inte menade att SIF skulle ge sig upp i konflikten utan snarare bryta sig ur det svenska idrottssystemet under RF, så spelar den domen från MD in så att den reglerar vilken lojalitetsplikt som kan avtalas för idrottsutövarna - varken mer eller mindre. Förbundets bestämmelser måste givetvis - i de fall de inte bryter svensk lag - följas av ingående föreningar.

Eftersom jag och daniel diskuterade makten över högstadivisionen - vilken SIF ytterst har - tolkade jag örebroarens inlägg som ett inlägg i den diskussionen. Handlade det om ett eventuellt ligautbrytande är det en annan diskussion som jag hoppas inte är aktuell för Djurgården. Vi hör hemma i den svenska demokratiska föreningsrörelsen
Jag menade att SHL kan bryta sig ur SIF om de inte ställer upp på SHL:s krav. Jag är hockeyfantast och bryr mig mindre om föreningslivet. Om mitt kära DIF är i högsta serien är jag nöjd (nu vet jag att vissa kommer börja snacka om att vi inte kommer ha något att säga till om, bolagisering är skit, störta kapitalet etc. Lägg ner!) Vi kan fortfarande vara en stark förening och så vitt jag vet äger inte SIF rätten till att vara en förening.
S. Skuggan

Inlägg av S. Skuggan »

Zephyrox skrev:Det var ett väldigt tjat om KHL, det är inget alternativ för Djurgården! Bara å glömma..
Då är Västafrikanska Hockeyligan mer troligt..
:D
Användarvisningsbild
sm910

Inlägg av sm910 »

Örebroarn skrev: Jag menade att SHL kan bryta sig ur SIF om de inte ställer upp på SHL:s krav. Jag är hockeyfantast och bryr mig mindre om föreningslivet. Om mitt kära DIF är i högsta serien är jag nöjd (nu vet jag att vissa kommer börja snacka om att vi inte kommer ha något att säga till om, bolagisering är skit, störta kapitalet etc. Lägg ner!) Vi kan fortfarande vara en stark förening och så vitt jag vet äger inte SIF rätten till att vara en förening.
Varje grupp om 2 eller fler personer som önskar ha gemensam juridisk person äger rätt att bilda förening i normalfall.

Att du har förälskat dig i vårt varumärke och representationslag snarare än själva föreningen som äger och representeras av föregående är inte konstigt, det är naturligt och vanligt bland många - själva grunden för de som utgör eventpublik. Men, representationslaget alltid underställt föreningen och bryr man sig inte om föreningslivet borde man av respekt för oss som gör det avhålla sig föreningsangelägenheter som denna. Beslut rörande Djurgårdens IFs representationslag skall alltid utgå från föreningen Djurgårdens IFs intressen, och om det sen krockar med eventpublikens intressen är det bara att beklaga den tuffa verkligheten.
Användarvisningsbild
minalman

Inlägg av minalman »

OS och VM spelas av spelare som har licens från respektive hockeyförbund. Spela i ett utbrutet SHL innebär att du som spelare är licenslös. Antagligen stängt för NHL-spel också. Utsiktslöst!
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

minalman skrev:OS och VM spelas av spelare som har licens från respektive hockeyförbund. Spela i ett utbrutet SHL innebär att du som spelare är licenslös. Antagligen stängt för NHL-spel också. Utsiktslöst!
Känns som ett ganska lösbart problem.

Otroligt intressanta förslag som nu kommer fram, det förvånar mig. Kan föreställa mig hur ärkesossen Englund går runt och ilsket gnisslar tänder just nu.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Användarvisningsbild
minalman

Re: Sv: Allsvenskan 2013/2014

Inlägg av minalman »

sensei skrev:
minalman skrev:OS och VM spelas av spelare som har licens från respektive hockeyförbund. Spela i ett utbrutet SHL innebär att du som spelare är licenslös. Antagligen stängt för NHL-spel också. Utsiktslöst!
Känns som ett ganska lösbart problem.

Otroligt intressanta förslag som nu kommer fram, det förvånar mig. Kan föreställa mig hur ärkesossen Englund går runt och ilsket gnisslar tänder just nu.
Tror snarare att alla förbund i hockeyvärlden skulle ogilla detta och frysa ut fria SHL. De vill vare se liknande i sina egna länder eller ha ett för starkt Sverige. Alltså inget lösbart problem som du påstår om inte Svenska Hockeyförbundet är med.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Låst