Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
zOscaR
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av zOscaR »

Stavhoppet skrev:Vad gäller laget till nästa säsong så hoppas jag att man hellre behåller Hannula med alla de medel som kan gå (inte till vilket pris som hellst men nästan) än att man försöker värva någon halvtrött finsk spelare som vill testa elitserien....

Jag skulle som sagt vilja se Hannula ihop med två st spelare som kan matcha honom bra till en ordentlig förstakedja som är tung att möta. Där skulle tex Möller eller Ritchie kunna passa in bra som center. Kan man då sätta in Jimme där oxå så tror jag att det kan bli fart och press till tusen från dem :)

//Henke
Sant, behåll Hanulla. :)
andregus

Inlägg av andregus »

När vi ändå är inne på det, vad sägs om Greger Artursson? :)
http://eliteprospects.com/player.php?player=94
Användarvisningsbild
carne

Inlägg av carne »

andregus skrev:När vi ändå är inne på det, vad sägs om Greger Artursson? :)
Känns tveksamt att värva en 39-årig spelskicklig back enligt min smak dvs. :wink:
No Rules In The Animal Kingdom
Användarvisningsbild
AMMC
Säsongskort: Ja

Inlägg av AMMC »

andregus skrev:När vi ändå är inne på det, vad sägs om Greger Artursson? :)
Jag skulle klippa och riva alla medlemsskap och säsongsbiljetter jag har. Usch, skoja inte ens om sånt.
Användarvisningsbild
BaronVonDif

Inlägg av BaronVonDif »

Nästa säsong lär bli väldigt tuff, även om vi är besvikna är det inga glada miner i HV,Linköping eller Frölunda heller som med bättre ekonomi kommer tok värva. Jag tänker inte spekulera i vilka spelare som bör värvas/inte behållas utan ge min syn på lite av de saker jag tycker bör förbättras jämfört med denna säsongen. Det jag kommer minnas från denna säsong är helt klart publiken och den fantastiska inramningen som i många fall var mer underhållande än det som hände på isen. En del av det jag anses bör ses över är:

1. Spelsystemet
När Hardy införde torped hockeyn kom det som en frisk fläkt i 1-3-1 förpestade hockey Sverige och gav oss snabbt två guld, efter 01 med ny tränare och spelare var det fritt fall för detta system som i mitten av 00-talet fick ge vika för ett mer traditionellt system. Inför Hardys återkomst togs ES med häpnad igen och final platsen var vår. Denna säsong har det inte fungerat alls lika bra. Lag som SSK läser av spelet för lätt, när uppspelen inte kommer fram havererar spelet, när DIF dumpar ner pucken och motståndarens backar hinner före havererar spelet. Det måste jobbas fram alternativ mot lag som läser av spelet, vi har fyra tränare i båset och spelar en offensiv hockey som endast resulterat i 140 mål!! Det sätter oss på åttonde plats och DIF's sämsta målskörd sedan 2005-2005 och då var det 5 omgångar mindre på säsongen!

2. Spela på resultat
Hur många gånger denna säsong har vi tappat en 2-0 ledning eller fått sena kvitteringar i slutet av matcherna? Mer kyla i defensiven önskas.Hade vi spelat bättre på resultat hade varit i semi final nu!

3. OT
Även förra säsongen var detta ett problem, DIF behöver en spelare som kan avgöra i sudden, nu står Micke Johansson i båset men han var ovärderlig i sudden, hur många matcher har han inte avgjort i denna spelform?

4. Playmaker
Bakom varje målskytt finns det nån som passar och vissa gör det bättre än andra, tycker DIF saknar nån som kan hitta passnings alternativ i de mest knepiga lägena, tankarna går till Bremberg eller Espen som är/var mästare på detta, inte minst i PP.

5: Utländsk profil
Jag skulle gärna se en bra, eller snarare riktigt bra, utländsk profil i DIF. Vi har ju valt spelare från Mälardalen för att de har mer hjärta för klubben men då många är fostrade i AIK eller Hammarby undrar jag om det verkligen stämmer? Jag tror alla är proffs nog att ge järnet för nuvarande klubb oavsett moderklubb och det bör gälla utländska spelare också. Kan ju vara kul också för juniorer att se upp till en spelare med lite udda och unik spelstil, tankarna går till Espen,Orzagh,Marre, Ossi osv. Tror DIF skulle gynnas av en utländsk profil dom kan knyta till sig ett par säsonger likt Frölunda hade med Kallio.

6. Juniorer
Juniorer är för mig hopp och förtvivlan, det är ju fantastiskt kul att se en spelare gå från en finnig skolpojke till hockeyproffs på bara nåt år, mindre kul att se dom ryka som en avlöning så fort det kommer in ett transatlantiskt samtal, det ger en bristande kontinuitet i laget. Varför finns det inga nya Öhling/Ottosson/R. Pettersson osv som kan hänga kvar en hel karriär eller iaf större delen av den? Dif bör jobba hårdare på att behålla talanger eller iaf försöka hitta spelare som avser stanna några säsonger likt HV/FBK/Frölunda. Detta kanske är omöjligt som hockeyvärlden ser ut? Det man saknar är spelare mellan 23-30år.Dif borde jobba hårdare för att vara en mer attraktiv klubb att spela för, eller snarare bli den mest attraktiva, med den bästa publiken i landet borde valet vara lätt för en spelare men tyvärr spelar ju pengar en allt för stor roll.
Nåt annat DIF måste vara bättre på är att få tillbaka hemvändare med DIF-förflutet, Foppa gav flera försök skadad i Modo och det var en självklarhet att avsluta i Modo, vad valde Sudden,Kjellberg osv?

7. Jippo
Varför inte ett utomhus derby mot gnaget a'la Färjestad-Frölunda. Här skulle vi kunna få publikrekord i Svensk hockey och en bra slant i kassan? Frågan är bara vart den skulle spelas?

Baron Von Dif :roll:
Senast redigerad av BaronVonDif den 2011-03-24 20:37:45, redigerad totalt 3 gång.
"Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail".Ralph Waldo Emerson
http://www.djurgardshjalpen.com/
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Inlägg av Jim Morrison »

Problemet är att vi inte har någon Mats Waltin som kunde komma på nya taktiker för att stå emot anti-torpedhockeyn.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

Återigen denna enorma övertro på Tellqvist av folk som förmodligen inte sett honom spela. Jag gillar Tellan mer än ni anar men jag vill gärna försäkra mig om att han håller, både kroppsligt och spelmässigt, innan jag yttrar mig.

Utöver det och Frasses uppdatering känns det ju riktigt lovande med målvaktsposten kommande år, men som Kall-El säger ska man nog akta sig för att målvakten i fråga tar sitt pick och pack och drar efter säsongen. Därför säger jag nej tack till Mark Owuya.

Problemet med Tellqvist tror jag är pengafrågan precis som ni säger. Sedan urminnes tider har vi satsat på unga, oprövade kort med förmodad låg lön. Att nu inkludera Tellqvist i löneekvationen med utgående kontrakt på pjäser som Hannula, Tjärnqvist, Widing, Boumedienne och Kronwall är givetvis ett dilemma.

Vad som förmodligen kommer att ske om Tellqvist kritar på är att Boumedienne kommer att ersättas av en oprövad back. Må det vara från Allsvenskan eller utomlands så är det nog så det kommer bli, om vi vill ha Tellqvist. Om det nu är denne Gunderson, som dessutom redan har kontrakt, måste pengar läggas på att köpa loss honom.

Allra viktigast är att ge Kronwall ett längre kontrakt. En bra back som dessutom är en ledartyp och kaptensmaterial. Tjärnqvist och Hannula måste givetvis också högprioriteras.
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
Kentta

Inlägg av Kentta »

Johan Andersson lämnar LHC i jakt på mer istid och en mer framträdande roll. Något för oss?
Anderberg
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Anderberg »

Håller med dig i det mesta, BaronVonDIF. Speciellt det där med en utländsk spetsspelare som kommer och sätter lita krydda i laget. Självklart ska vi satsa på stockholmare, men jag tycker ibland att vi istället för att värva bra spelare förblindar oss helt på att de måste vara stockholmare/djurgårdare eller ha en DIF-anknytning. Se på HV71, se på oss under se senaste guldåren: det bästa och mest vägvinnande konceptet är att satsa på en stomme med spelare som brinner för klubben - och krydda det med stor spetskompetens i form av en eller två importer.

Våga se lite utanför ramarna, DIF. Det handlar trots allt om att vinna matcher och inte bara leverera massa junisar som drar efter en säsong i a-laget. Blandningen är bäst.
Användarvisningsbild
NorpaN

Inlägg av NorpaN »

Ska bli intressant att se vem som står i DIF nästa säsong. Om mark inte ska till nordamerika är det enligt mig självklart att han ska vara första målvakt nästa säsong. Han har den moderna målvaktsstilen, och de 3 senaste månaderna har han blivit bättre på att styra bort returerna. Tycker det är konstigt att folk fortfarande verkar vara förbannad på han för tabben mot gnaget, han gjorde upp för det genom att klättra upp till toppen i räddningsprocents ligan. Han har varit en vägg vissa matcher, och han har räddat oss i ett antal matcher där laget sov. Om han dock går till nordamerika, kanske det kan vara bra att ta hem tellan. har dock inte kollat på några av hans matcher så kan inte säga så mycket om han, men min erfarenhet av han är att han är en stabil målvakt.
Användarvisningsbild
AMMC

Inlägg av AMMC »

Kentta skrev:Johan Andersson lämnar LHC i jakt på mer istid och en mer framträdande roll. Något för oss?
Gud nej, tredje/fjärdecenter, tillför lite offensivt och bonnläpp.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

Kentta skrev:Johan Andersson lämnar LHC i jakt på mer istid och en mer framträdande roll. Något för oss?
Bagarn är duktig, men frågan är om han besitter den offensiva spets vi behöver i en center? Hans defensiv däremot håller enormt hög klass. Han jobbar hårt och skulle givetvis passa in i Hardys spelfilosofi. Men det är ju det här med offensiven som vi så väl behöver...
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

En back som verkligen imponerat på mig är Luleås Pierre Johnsson.http://www.eliteprospects.com/player.php?player=539 Hans kontrakt går ut i vår men han är väl inte realistisk att få hit? Men det är precis den typen av backar vi saknar. Han är kanske inte bäst på någonting, men han är riktigt duktig på att:
-tackla
-passa
-åka skridskor
-skjuta
-klarar både bp och pp

De enda två backarna vi haft senaste åren som klarat det är Timmy och Ragge.
En back som har haft alla dessa egenskaper och som vi kan hoppas på är Daniel Tjärnqvist. Det är en kille som jag verkligen skulle vilja få hem till nästa år. Sedan hur bra han är vet man ju aldrig. Det är samma snack som kring Tellan. Men vem vet hur bra en spelare är innan de kommer? Kan väl inte påstå att Widing levde upp till sina förväntningar trots kanonfina säsonger innan han skrev på.
Att Tellan och Tjärna sr gör bra ifrån sig i KHL är då inget som avskräcker.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Nu tror visserligen inte jag att Tellan begär 300k i månaden om han flyttar hem.

Tror nog han värdesätter möjligheten att få flytta hem och avsluta hos oss som viktigare än att försöka dra in så mycket pengar som möjligt.

Mark har gått framåt i år, men han är förlorad för NHL inom max ett år och jag nu vill i alla fall jag att vi satsar på en målvakt som har för avsikt att stanna några säsonger.

Dessutom förvinner ju Widing och hans lön var som bekant inte direkt låg.

Tvivlar en hel del på att Hannula blir kvar.

Dessutom anser nog jag att det är viktigare att satsa pengarna på en målvakt som står 60 minuter per match jämfört med att satsa det på en anfallare osm kanske hamnar på runt 20.
Highwind

Inlägg av Highwind »

Såhär kommer nästa års satsning att se ut (ingen "inside information" men kan inte föreställa mig något annat):

* Värva en riktigt bra ersättare till Krüger.
* Behålla nuvarande backuppsättning samt värva en toppback till.
* Behålla Mark. Sticker han så kommer vi att värva Tellqvist.
Låst