Du kan tycka det är hur fel som helst, men hade du varit professionell idrottare och fått erbjudanden om en avsevärd löneförhöjning hade du också tackat ja. Det finns gränser på vad som kan få en att tacka ja, till exempel att spela i en håla i KHL där livsstandarden för din familj kommer vara usel under tiden du tjänar multum där. I sådana lägen är det rimligt att tacka nej.Kall-El skrev:Att försvara penningkåta idrottare med det argumentet biter inte alls på.
Men Linköping, en väldigt trevlig stad, inte alls långt ifrån Stockholm.... Klart som fan att man tackar ja.
Jag försvarar inte lönerna inom ishockeyn, för jag tycker det är hemskt att ishockeyspelare kan tjäna 400k i månaden samtidigt som lågstadielärare, sjuksköterskor m.fl. är grovt underbetalda. Men däremot så tänker jag inte klandra ishockeyspelarna som tackar ja till en hög lön, för det är fullt naturligt att dom gör det. En stor löneförhöjning tackar man inte nej till, såvida det inte finns uppenbara skäl för det. Tänk dig en chef för ett företag i Stockholm, som blir erbjuden det dubbla i Linköping. Tackar han nej bara för att han redan har en hög lön? I 9 av 10 fall behöver personen i fråga inte ens fundera, och samma gäller ishockeyspelare.