Don_T skrev:
Om bara fyra lag går till slutspel blir serien mer intressant och slutspelet blir än mer nervkittlande.
Om du tror att det bara är de fyra lagen som kommer gå till slutspel undrar jag varför HV missade slutspelet förra året. Det går i vågor när det gäller vilka som dominerar svensk hockey. Med fyra lag till slutspel är inget lag klart som det ser ut idag, med åtta är väl tre lag definitivt klara redan. Men vi kan väl lägga ner Elitserien och bara spela slutspel??
Jag ser förra året som ett undantag eftersom det var Lockout i NHL. Lag som HV hade inte så många spelare att plocka hem som andra lag, men visst har du en poäng : P
Jag skulle gärna se ett långt slutspel. Typ in med 18 lag i Elitserien. Spela trettiofyra matcher, två mot varje lag. De två sista åker ur, de 16 andra spelar slutspel. Det tror jag skulle tycka vara roligast för min del, sen så kanske det inte är det bästa rent sportsligt men ändå
Jag är fruktansvärt kluven när det gäller serieuplägget. Det jag tror alla är överrens om är att det inte är bra som det är idag. Själv tycker jag 55-matchers varianten är lika usel som den nuvarande eftersom inte heller den ger sportslig rättvisa p.g.a. olika många hemma-/bortamatcher.
Sportsligt föredrar jag 44-matchers systemet men frågan är ju om det håller ekonomiskt. Där är 52 matcher på 14 lag att föredra men risken att få en kvalitetssänkning i Elitserien ökar. Jag tror inte tre hemmamatcher färre per säsong skulle förändra hockeyintresset i Stockholm nämnvärt och då är det enda man uppnår att vi förlorar intäkterna från de borttagna matcherna.
Att det från supporterhåll gnälls om att det är för många matcher och blir de bara färre så kommer vi, får mig att tänka på liknande uttalanden om musikspelandet, publikpådrivaren, avsaknaden av ståplats ... Mycket som förändrats men inte kom det nån för det.
Ska man göra nånting så tror jag mer på att DIF tillsammans med JK tar strid med historierevisionisterna som finns kvar inom JK som fortfarande förgiftar hockeyintresset i stan med den förvrängda bilden av vad som hände när DIF Hockey bröt med Blue Saints. Men det skulle innebära direkt konfrontation med personer som många ser upp till och som därmed har makt så det lär inte hända och då sitter vi där med vår nedåtgående spiral.
Att spela slutspel med fyra lag är lika orealistiskt som att önska sig en 22-matchersserie. En sån ekonomisk smäll kommer aldrig svensk hockey ge sig själv så det känns inte ens värt att diskutera.
Att åka ur utan kval är jag emot av principiella skäl. Jag tycker att de bästa lagen ska spela i högsta ligan och då är kval det bästa sättet att lösa det. Dessutom betyder kval att inget lag kan ge upp helt, man måste åtminstone försöka hålla uppe spel och motivation inför kvalet. Assyriska är ett bra exempel på vad som kan hända med direktnerflyttning!
För att kunna hålla uppe nivån i ES och ändå kunna skrota derbygruppern utan att kvadda ekonomin tror jag man måste lyckas skapa nån form av kupp där det finns en möjlighet vinna något som känns tillräckligt värdefullt för att folk ska intressera sig. Lyckas man med det så välkomnar jag 44-matchersserien annars lutar jag nog åt 14 lag.
Don_T skrev:De båda "riktiga" nykomlingarna klarade sig kvar i Allsvenskan! Assyriska kom upp för att de trodde att ören var kronor i Örebro!
Visst var det så men poängen var att när det väl var klart att Assyriska skulle åka ur så vek de ner sig på ett otroligt pinsamt sätt vilket t.ex. gjorde att det var betydligt bättre att möta dem sent än tidigt på säsongen och att det antagligen var betydligt mer spännande att se de tidiga omgångarna i svenska cupen där lagen i.a.f. ville vinna även om kunnandet brast än ett uppgivet Assyriska som inte ens försökte.
Don_T skrev:De båda "riktiga" nykomlingarna klarade sig kvar i Allsvenskan! Assyriska kom upp för att de trodde att ören var kronor i Örebro!
Hmm jag tycker faktiskt inte det går att jämföra fotboll med hockey i det här fallet. Jag anser att superettan i fotboll håller en mycket högre nivå än allsvenskan i ishockey...
Min åsikt:
20 lag, 38 omgångar.
Mer spänning i toppen, mer fight om slutspelet och dessutom mer lag och mindre matcher! Det skulle vara jävligt kul om det kunde bli så någon gång, men det är bara en liten önskedröm som Hockeyförbundet aldrig skulle gå med på!
Med fler än 12 lag blir det för dålig kvalité på Elitserien.
Tror också att både Elitserien och Allsvenskan mår bra av att man i högsta serien får kämpa för att hålla sig kvar och i Allsvenskan får kämpa för att komma upp.
Med fler än 12 lag blir det för dålig kvalité på Elitserien.
Tror också att både Elitserien och Allsvenskan mår bra av att man i högsta serien får kämpa för att hålla sig kvar och i Allsvenskan får kämpa för att komma upp.
Jag kommer inte att gå på mer hockey nästa år.... tvärt om . jag kommer att bojkotta allt vad hockey heter,,, och jag vet att jag tar med mig många i fallet. Jag kommer dra in min företagssponsring till Djurgården och jag skiter fullständigt i om detta inte är djurgårdens fel... jag vill absolut inte ha fler matcher.. hockeyn tar tillräckligt med tid och pengar som det är redan idag. 44 omg bör vara max..
TACK alla som röstade igenom detta vidriga förslag... HOCKEYN äR DÖD !