Skott på mål/utanför mål för DIF 2014/2015

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Säsongskort: Ja

Re: Fenwick shot charts för DIF 2014/2015

Inlägg av SirDIFalot »

mb81 skrev:Helt sinnessjukt att vi inte redan jobbar med statistikanalys.
Sen så är hockeystatistik sjukt mycket mer komplex än baseball.
Liverpool försökte väl i fotbollen och misslyckades stort.
Inte riktigt sant. Liverpools ägare är dock John W Henry. Mannen som äger Boston Red Sox. Storlaget som snabbast tog efter Billy Beane och Oakland Athletics idéer i Baseballen. Dom tog under en viss tid in en sportchef som hette Damien Comolli nog var lite åt stats-hållet. Men han blev inte långvarig.

Det John Henry har sagt om advanced stats är dock sant. Folk som jobbat som scouter och annat i hela sina liv känner sig hotade av att något nytt kommer. Det hotar deras jobb. Deras levebröd. Det blir liksom något som dom bara skjuter ifrån sig som nonsens för att helt plötsligt skulle vem som helst kunna göra det. Deras expertis blir inte lika eftertraktad.
Expert.
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Inlägg av Jim Morrison »

Statistikanalys är inte lösningen på alla problem. Men det ger en större bild av hur en specifik spelare påverkar matchen och det ger möjlighet till att vidareanalysera och utveckla. För en lågbudgetklubb som DIF kan det hjälpa oerhört då man kan hitta guldkorn till spelare för en billigare slant. Det hjälper en klubb att kunna ifrågasätta 'dyrare' värvningar och vara mer kritiskt tänkande.

För den som vill lära sig lite mer om fancy-stats rekommenderar jag att först läsa den här intervjun; http://www.hockeysverige.se/uffe-bodin/ ... olutionen/ och sedan läsa igenom länkarna längst ned i artikeln. Faker's guide är relativt lätt att greppa.

Även denna; http://sports.yahoo.com/news/the-advanc ... 6-nhl.html
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Highwind

Inlägg av Highwind »

Nu menar jag inte att Challe arbetar med statistikanalys. Däremot så kan hans värvningar av Lauritzen och Truchno ses som lite speciella. Det är alltså spelare som är "ratade" i andra klubbar men ges en ledande roll här. Värvningen av Samuelsson är också smart, DIF var ju hand enda alternativ. Vilket är ett bra förhandlingsläge rörande lön. Slår värvningar av Truchno och Lauritzen ut väl ha Challe varit riktigt smart.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Highwind skrev:Nu menar jag inte att Challe arbetar med statistikanalys. Däremot så kan hans värvningar av Lauritzen och Truchno ses som lite speciella. Det är alltså spelare som är "ratade" i andra klubbar men ges en ledande roll här. Värvningen av Samuelsson är också smart, DIF var ju hand enda alternativ. Vilket är ett bra förhandlingsläge rörande lön. Slår värvningar av Truchno och Lauritzen ut väl ha Challe varit riktigt smart.
Har lite svårt att begripa varför inte Trukhno fått spela något PP här. Varför inte det tanken när han värvades? Tar gärna ut Hank från PP och sätter in Trukhno. Har ingen som helst förståelse för att vi ska ha Hank/Ahlén i någon PP-formation bara för att ha någon "skitspelare" i "skitrollen" framför mål. Honken kan jag förstå, han har visat sig haft näsa för lösa puckar kring kassen. Trukhnos chanser minskar väl ytterligare när Lauritzen ska in.
Expert.
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Inlägg av Jim Morrison »

Highwind skrev:Nu menar jag inte att Challe arbetar med statistikanalys. Däremot så kan hans värvningar av Lauritzen och Truchno ses som lite speciella. Det är alltså spelare som är "ratade" i andra klubbar men ges en ledande roll här. Värvningen av Samuelsson är också smart, DIF var ju hand enda alternativ. Vilket är ett bra förhandlingsläge rörande lön. Slår värvningar av Truchno och Lauritzen ut väl ha Challe varit riktigt smart.
Precis, och det är så vi måste fortsätta jobba. Bara att man gör det lite mer tydligt och inte, likt Challe vad jag tror, verkligen chansar. När man har något på papper framför sig blir det lättare. Det är ingen slump att en av dom mest framgångsrika organisationerna just nu värderar puckpossesion och statistik väldigt högt.

About halfway through last season, the Los Angeles Kings started posting statistics internally. Not traditional stats like goals, assists, points and plus-minus ratings. So-called “advanced” stats. Coach Darryl Sutter and his assistants – John Stevens and Davis Payne – explained them to the players.

“They’re like, ‘This is what we look at after a game,’ ” said winger Justin Williams. “ ‘It’s not the be-all, tell-all, but it says where we are.’ ”

Not everyone absorbed the specifics. Even Williams, a darling of the analytics community for his outstanding possession numbers, said he couldn’t remember exactly what the stats were. (He thought they were Corsi and Fenwick but wasn’t sure.) The coaches soon stopped posting the stats, and the talk faded.

But the larger point was this: The Kings value puck possession. They use analytics as one of their tools to evaluate players and design strategies, whether the players understand that or not. They judge the process with a long-term view; they don’t just judge short-term results.

“We lost the game, and they looked at the stats,” Williams said. “And they’re like, ‘You know what? We probably deserved better in that game. We keep playing like this, we’re going to get our wins.’ ”
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Highwind

Inlägg av Highwind »

Challe är slug. Snubben är väl V75-expert om jag minns rätt. Skulle inte förvåna mig om han applicerar den kunskapen på hans roll som sportchef. Tror inte våra värvningar är desperata chansningar.
Axel_K

Inlägg av Axel_K »

Tror Challe har rätt bra koll på statistik, form och potential, ja.
Trav är mer än bara hästar på en bana ;)
Användarvisningsbild
Sjöwall

Inlägg av Sjöwall »

fel
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Re: Skott på mål/utanför mål för DIF 2014/2015

Inlägg av SirDIFalot »

Frölunda? Jobba Sjövall!
Expert.
Användarvisningsbild
pulverapa

Inlägg av pulverapa »

SirDIFalot skrev:Frölunda? Jobba Sjövall!
Kommer svida att se den...
Användarvisningsbild
Think if...
Kontakt:

Inlägg av Think if... »

Axel_K skrev:Tror Challe har rätt bra koll på statistik, form och potential, ja.
Trav är mer än bara hästar på en bana ;)
Semi-OT: Challe har nog en bra magkänsla, men närmare än så kommer han nog inte vetenskapen. Därmed inte sagt att det behövs.
Helt OT: Trav, är om möjligt löjligare än casting och förmodligen mer korrupt än partiledningen i Kina.
Using Tapatalk
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

pulverapa skrev:
SirDIFalot skrev:Frölunda? Jobba Sjövall!
Kommer svida att se den...
Haha, är ganska säker på att vi hade noll skott sista 15-16 minuterna.
Expert.
Användarvisningsbild
Sjöwall

Inlägg av Sjöwall »

Frölunda kommer. Den gjordes av min vän och är klart men jag har inte fått den.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Bild
Expert.
Användarvisningsbild
Sjöwall

Inlägg av Sjöwall »

Tack