Vad krävs för att vi skall bli ledande i Sverige igen ?

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
ken1968

Re: Vad krävs för att vi skall bli ledande i Sverige igen ?

Inlägg av ken1968 »

Mattias_87 skrev:
ken1968 skrev:Mina tankar iallafall
Fast det är väl inte så enkelt att räkna så? Dom har ju utgifter på arenan också. Ränta på lånet som arenan kostade att bygga. Driftkostnader och framtida renoveringar. Det går att konkurrera även som hyresgäst av en arena. Vi kommer aldrig att få en bra plats att bygga en egen arena på.

Finns det någon realistisk lista över vad SHL lagen hade i budget denna säsong? Kul att jämföra lag som är hyresgäster mot lag som äger sin egen arena. Omsättning är inte lika intressant.
Självklart som jag skrev en enkel budget
Självklart skulle säkert driftkostnader ligga runt millen/mån minst. Lån/drift

Djurgården har ungefär samma budget idag i miljoner som man hade 89/90 runt 65. Då låg vi nog högst. vet inte exakt idag hur andra klubbar ligger, men att vi kommer ha SHL´s lägsta budget med största säkerhet. Vet att flera låg en bra bit äver 100 för nåt år sen.

Årstafältet vore grymt att bygga ett sportcentrum för Djurgården på
Användarvisningsbild
Mattias_87
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av Mattias_87 »

ken1968 skrev:
Mattias_87 skrev:
Fast det är väl inte så enkelt att räkna så? Dom har ju utgifter på arenan också. Ränta på lånet som arenan kostade att bygga. Driftkostnader och framtida renoveringar. Det går att konkurrera även som hyresgäst av en arena. Vi kommer aldrig att få en bra plats att bygga en egen arena på.

Finns det någon realistisk lista över vad SHL lagen hade i budget denna säsong? Kul att jämföra lag som är hyresgäster mot lag som äger sin egen arena. Omsättning är inte lika intressant.

Djurgården har ungefär samma budget idag i miljoner som man hade 89/90 runt 65. Då låg vi nog högst. vet inte exakt idag hur andra klubbar ligger, men att vi kommer ha SHL´s lägsta budget med största säkerhet. Vet att flera låg en bra bit äver 100 för nåt år sen.

Kommer vi verkligen ha lägst budget av alla? Visst detta år nu när vi blir tvunga att ge bort sju miljoner. Men sen också? Då är det ingen mening att fortsätta spela i det svenska seriesystemet. Håller med om att Årstafältet verkar bra, men som sagt det kommer aldrig att byggas någon ny arena centralt i Stockholm igen.
Avskaffa tre mot tre.
Användarvisningsbild
ken1968

Inlägg av ken1968 »

Mattias_87 skrev:
ken1968 skrev:
Mattias_87 skrev:

Kommer vi verkligen ha lägst budget av alla? Visst detta år nu när vi blir tvunga att ge bort sju miljoner. Men sen också? Då är det ingen mening att fortsätta spela i det svenska seriesystemet. Håller med om att Årstafältet verkar bra, men som sagt det kommer aldrig att byggas någon ny arena centralt i Stockholm igen.
Så länge det ser ut som det gör idag, så har jag svårt att se att Djurgården ska få in dom pengar som andra klubbar har för en säsong. Arenabolaget tar ca 90% av försäljningen på arenan vilket säkert är nånstans imellan 5-6 miljoner, vi missar ett par miljoner bara på missade parkeringintäkter som allt går till arenabolaget.

Djurgården tjänar inte ens 100% på biljett föräljningen heller då arenabolaget tar ganska bra % från det också. samt tar betalt för att bara öppna hovet till match, vet inte vilket avtal i samband med match Dif har idag, men ett par 100 tusen kostade det förut iallafall.

Vet att Hammarby fick betala 50000 tusen per match i allsvenskan till arenabolaget SHL betydligt dyrare, då Hammarby hade 500 i snitt för 100 spänn så gick man back varje match med dommaravgifter etc,,

Djurgården är helt beroende av att företag privatpersoner skjuter till en massa pengar för att få ihop en budget som ändå ligger lägst, djurgårdens lycka än sålänge är att man har nästan dubbla publiken mot vad Gnaget hade.Men det är nästintill omöjligt som jag ser det att bedriva ett SHL lag i toppen på SHL under nuvarande förutsättningar runt arenan
Användarvisningsbild
Vikas

Inlägg av Vikas »

Den bistra sanningen är att vi aldrig kommer kunna konkurrera på lika villkor som småklubbarna om inte:

1) Kommundoping förbjuds totalt
2) TV-avtalspengarna anpassas per klubb istället för att det är samma pengar för alla

Ja, om inte en massa rika människor helt sonika börjar kasta in pengar ala Stenbeck. Men det säger väl sig självt.
Användarvisningsbild
ken1968

Inlägg av ken1968 »

Vikas skrev:Den bistra sanningen är att vi aldrig kommer kunna konkurrera på lika villkor som småklubbarna om inte:

1) Kommundoping förbjuds totalt
2) TV-avtalspengarna anpassas per klubb istället för att det är samma pengar för alla

Ja, om inte en massa rika människor helt sonika börjar kasta in pengar ala Stenbeck. Men det säger väl sig självt.
Hemskt att säga men så är sanningen idag. Men ända sättet är att jobba för bättre förutsättningar även om det känns svårt i stockholm.
Användarvisningsbild
Mattias_87

Inlägg av Mattias_87 »

Jag förstår hur du räknar. Letade upp lite lönesiffror från senaste säsongen vi spelade i SHL och det skiljer inte SÅ mycket som du verkar få det till. Med ett lite bättre arenaavtal så kan vi hamna på liknande nivåer som toppen. Visst är det illa med tanke på att vi antagligen kommer att hamna 2a i publikligan nästa säsong men man ska väl inte drömma allt för mycket.

Här fick jag lite siffror ifrån: https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... 2648078.ab
1. HV 71 78,9
2. Frölunda 77,9
3. Färjestad 71,5
4. Linköping 67,3
5. Djurgården 58,8
6. Timrå 56,3
7. Modo 55,7
8. Brynäs 54,9
9. Skellefteå 52,1
10. Luleå 48,5
11. SSK 39,6
12. AIK 20,4

Vi låg ändå på den övre halvan på lönebudgeten. SAIK gör det ju jävligt bra efter deras ekonomiska förutsättningar samtidigt som HV gjort det ruskigt dåligt senaste åren. Nu lär vi säkert ligga i botten kommande säsong men det kan ju knappast hålla i sig.

Sen håller jag med om individuella TV-avtal men det kommer inte hända eftersom dom andra SHL lagen kan rösta bort det förslaget.
Avskaffa tre mot tre.
kaminor
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av kaminor »

Reellt sett är dessutom en lön på 100 000 kr betydligt mindre i Stockholm än i Karlstad eller Skellefteå. Allt kostar ju en spottstyver på landsbygden.
Användarvisningsbild
Mattias_87

Inlägg av Mattias_87 »

Det har du rätt i. Sen har vi ju fördelen av att Stockholm är Sveriges populäraste stad att bo i. Många vill inte lämna familjen och kan tänka sig spela för 80.000/mån istället för 100.000/mån om dom redan haft sin NHL/KHL resa och säkrat pensionen där så är det småpengar som skiljer.
Avskaffa tre mot tre.
Användarvisningsbild
ken1968

Inlägg av ken1968 »

Mattias_87 skrev:Jag förstår hur du räknar. Letade upp lite lönesiffror från senaste säsongen vi spelade i SHL och det skiljer inte SÅ mycket som du verkar få det till. Med ett lite bättre arenaavtal så kan vi hamna på liknande nivåer som toppen. Visst är det illa med tanke på att vi antagligen kommer att hamna 2a i publikligan nästa säsong men man ska väl inte drömma allt för mycket.

Här fick jag lite siffror ifrån: https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... 2648078.ab
1. HV 71 78,9
2. Frölunda 77,9
3. Färjestad 71,5
4. Linköping 67,3
5. Djurgården 58,8
6. Timrå 56,3
7. Modo 55,7
8. Brynäs 54,9
9. Skellefteå 52,1
10. Luleå 48,5
11. SSK 39,6
12. AIK 20,4

Vi låg ändå på den övre halvan på lönebudgeten. SAIK gör det ju jävligt bra efter deras ekonomiska förutsättningar samtidigt som HV gjort det ruskigt dåligt senaste åren. Nu lär vi säkert ligga i botten kommande säsong men det kan ju knappast hålla i sig.

Sen håller jag med om individuella TV-avtal men det kommer inte hända eftersom dom andra SHL lagen kan rösta bort det förslaget.
Nu är ju inte bara lönekostnaden runt A-laget som kostar, bara driva ett AJ-BJ på en proffsig nivå rör sig om 4-6 millar per säsong, med resor matriel, löner tränare matrialare etc,, det finns mycket som många klubbar har mer pengar till än vad vi har. Att juniorverksamheten hållet så bra klass i Djurgården är nästan en gåta för mig med dom resurser som funnits tillgängliga varje år på slutet. Tänk vilka produkter vi skulle kunna få fram om vi hade resurser för att dels få talangerna att stanna i sthlm, samt samma förutsättningar som juniorerna i landets olika klubbar har som vi inte har.

Sen är dom siffror du visar ovan inte bara spelarlöner utan alla löner i föreningen med sociala avgifter
Senast redigerad av ken1968 den 2014-04-20 21:02:31, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
SebGla

Inlägg av SebGla »

Mattias_87 skrev:
ken1968 skrev:
Mattias_87 skrev:

HAr ingen källa, och kommer inte ihåg var jag läst det... men tror det var aftonblaskan som sa att DIF Hockey såg över möjligheterna att bygga ett DIFcentrum ute i Älvsjö
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Mattias_87 skrev:

Tror knappast det kan vara mycket till lån kvar på Hovet eller?

Den borde vara betalad sedan länge.

Investeringar på Hovet?

Det har väl inte skett några de senaste 10 åren.

Tror snarast att vår hyra går till att betala andra investeringar i området som vi inte utnyttjar.
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

Delaktighet. Det är vad som krävs. Att klubben fortsätter anamma supporterinitiativ och att supporterinitiativ fortsätter skapas.

Skickat från min HTC One via Tapatalk
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
ken1968

Inlägg av ken1968 »

Magnutz skrev:Delaktighet. Det är vad som krävs. Att klubben fortsätter anamma supporterinitiativ och att supporterinitiativ fortsätter skapas.

Skickat från min HTC One via Tapatalk
Att du är tålamodets person vet jag, men du kan väl ändå inte mena att det ända som behövs är delaktighet och supporter initiativ. Det är en del men det kommer inte att skapa framtida SM guld eller nya storhetstider som enskild del för att bli ledande i sverige som trådenskaparen frågar om, du kan väl ändå inte tro att det är det ända som behövs??
Användarvisningsbild
Think if...
Kontakt:

Inlägg av Think if... »

Staden tittar på alternativen för Hovet, typ rivning eller renovering... Tidplan okänd, det enda som är säkert att det kommer kosta pengar och ngn ska på sikt betala

Skickas från min plats på A11
Using Tapatalk
kalle99

Inlägg av kalle99 »

Från dagens Expressen och Aftonbladet :

http://www.expressen.se/sport/hockey/ho ... -miljoner/

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 8751805.ab

Finns väl fler DIF fans är SSK fans så vi borde väl kunna "hitte på" något ?

Bra initiativ.
Då sa jag till domaren på ren svenska: "Go home".
- Christer Abrahamsson

Det ska göra ont att möta Djurgården :

http://www.youtube.com/watch?v=ydao4l6Eb74
Skriv svar