Mattias_87 skrev:ken1968 skrev:Mattias_87 skrev:ken1968 skrev:Mina tankar iallafall
Fast det är väl inte så enkelt att räkna så? Dom har ju utgifter på arenan också. Ränta på lånet som arenan kostade att bygga. Driftkostnader och framtida renoveringar. Det går att konkurrera även som hyresgäst av en arena. Vi kommer aldrig att få en bra plats att bygga en egen arena på.
Finns det någon realistisk lista över vad SHL lagen hade i budget denna säsong? Kul att jämföra lag som är hyresgäster mot lag som äger sin egen arena. Omsättning är inte lika intressant.
Självklart som jag skrev en enkel budget
Självklart skulle säkert driftkostnader ligga runt millen/mån minst. Lån/drift
Djurgården har ungefär samma budget idag i miljoner som man hade 89/90 runt 65. Då låg vi nog högst. vet inte exakt idag hur andra klubbar ligger, men att vi kommer ha SHL´s lägsta budget med största säkerhet. Vet att flera låg en bra bit äver 100 för nåt år sen.
Årstafältet vore grymt att bygga ett sportcentrum för Djurgården på
Kommer vi verkligen ha lägst budget av alla? Visst detta år nu när vi blir tvunga att ge bort sju miljoner. Men sen också? Då är det ingen mening att fortsätta spela i det svenska seriesystemet. Håller med om att Årstafältet verkar bra, men som sagt det kommer aldrig att byggas någon ny arena centralt i Stockholm igen.
Så länge det ser ut som det gör idag, så har jag svårt att se att Djurgården ska få in dom pengar som andra klubbar har för en säsong. Arenabolaget tar ca 90% av försäljningen på arenan vilket säkert är nånstans imellan 5-6 miljoner, vi missar ett par miljoner bara på missade parkeringintäkter som allt går till arenabolaget.
Djurgården tjänar inte ens 100% på biljett föräljningen heller då arenabolaget tar ganska bra % från det också. samt tar betalt för att bara öppna hovet till match, vet inte vilket avtal i samband med match Dif har idag, men ett par 100 tusen kostade det förut iallafall.
Vet att Hammarby fick betala 50000 tusen per match i allsvenskan till arenabolaget SHL betydligt dyrare, då Hammarby hade 500 i snitt för 100 spänn så gick man back varje match med dommaravgifter etc,,
Djurgården är helt beroende av att företag privatpersoner skjuter till en massa pengar för att få ihop en budget som ändå ligger lägst, djurgårdens lycka än sålänge är att man har nästan dubbla publiken mot vad Gnaget hade.Men det är nästintill omöjligt som jag ser det att bedriva ett SHL lag i toppen på SHL under nuvarande förutsättningar runt arenan