Vi startar en ny grupp ?
Re: Vi startar en ny grupp ?
Jag vet inte hur länge folk kommer att tro att en tråd på forumet eller en grupp på facebook kommer att lösa problemet. I Ultras/Sofias frånvaro så finns det ingen kärna, och kommer tyvärr aldrig heller att finnas eftersom övriga supportrar inte kan organisera upp en kärna som blir tillräckligt stor och ledande för att det ska ge effekt.
Det är väl möjligt, men det tar tid, lång tid.
Folk är jävligt duktiga på att påpeka vad som saknas. Problemet är att 99% av alla i kurvan på Hovet inte har stake att ta för sig. Folk står som fågelholkar och tänker:
"Inte kan jag starta igång ramsor. Det kan ju bli fel. Det vore så sjukt pinsamt om ingen annan sjunger med..."
"Någon försöker starta ramsor, men ingen annan sjunger. Ska jag hjälpa honom? Njaa, om inte andra sjunger så att det blir bättre tryck orkar jag inte göra det. Då drar jag bara åt mig uppmärksamhet."
Jag själv skiter fullständigt i vad folk tycker. Vill jag skrika åt en motståndare/domare när ingen annan gör det, så att alla hör, då gör jag det. Vill jag starta igång en ramsa, så gör jag det. Om det så krävs att jag behöver sjunga ramsan tre vändor med mina närmsta stolsgrannar för att övriga ska haka på, så gör jag det. Varför? För det är det drivet som behövs för att det ska startas ramsor i klacken som är mer komplicerade än att bara skrika Djurgården, Djurgården, Djurgården.
Hade fler resonerat på det sättet hade det blivit skillnad direkt. Problemet är att de flesta inte gör det, och det vet jag efter fyra år med säsongskort i klacken. Finns ett ytterst lätträknat antal personer som gör det, oftast samma personer. Övriga tar inga egna initiativ, sjunger inte när ramsor precis startats och ljudnivån inte är på topp än.
Med mottot "jag anstränger mig när andra gör det", som genomsyrat vår ståplatsläktare i hockeyn sedan finalåret, så blir det ganska logiskt sällan bra tryck som håller i sig under längre perioder.
Förra året startade jag i stort sett igång 5-10 ramsor per match på egen hand. Jag hoppas att någon tar på sig delar av ansvaret och fortsätter driva igång klacken nu när jag står på aktiv och skriker för full hals. Fantasin i klacken under matchen mot Oskarshamn var fullständigt bedrövlig, och jag hoppas och tror att det blir bättre framöver.
Folk är jävligt duktiga på att påpeka vad som saknas. Problemet är att 99% av alla i kurvan på Hovet inte har stake att ta för sig. Folk står som fågelholkar och tänker:
"Inte kan jag starta igång ramsor. Det kan ju bli fel. Det vore så sjukt pinsamt om ingen annan sjunger med..."
"Någon försöker starta ramsor, men ingen annan sjunger. Ska jag hjälpa honom? Njaa, om inte andra sjunger så att det blir bättre tryck orkar jag inte göra det. Då drar jag bara åt mig uppmärksamhet."
Jag själv skiter fullständigt i vad folk tycker. Vill jag skrika åt en motståndare/domare när ingen annan gör det, så att alla hör, då gör jag det. Vill jag starta igång en ramsa, så gör jag det. Om det så krävs att jag behöver sjunga ramsan tre vändor med mina närmsta stolsgrannar för att övriga ska haka på, så gör jag det. Varför? För det är det drivet som behövs för att det ska startas ramsor i klacken som är mer komplicerade än att bara skrika Djurgården, Djurgården, Djurgården.
Hade fler resonerat på det sättet hade det blivit skillnad direkt. Problemet är att de flesta inte gör det, och det vet jag efter fyra år med säsongskort i klacken. Finns ett ytterst lätträknat antal personer som gör det, oftast samma personer. Övriga tar inga egna initiativ, sjunger inte när ramsor precis startats och ljudnivån inte är på topp än.
Med mottot "jag anstränger mig när andra gör det", som genomsyrat vår ståplatsläktare i hockeyn sedan finalåret, så blir det ganska logiskt sällan bra tryck som håller i sig under längre perioder.
Förra året startade jag i stort sett igång 5-10 ramsor per match på egen hand. Jag hoppas att någon tar på sig delar av ansvaret och fortsätter driva igång klacken nu när jag står på aktiv och skriker för full hals. Fantasin i klacken under matchen mot Oskarshamn var fullständigt bedrövlig, och jag hoppas och tror att det blir bättre framöver.
Dock så finns det orsaker till varför folk inte vågar göra det också, finns många, många i klacken som börjar skratta och skriker käften till folk som drar igång saker. Även om de inte drar igång "XXX Järnkaminer" "Den som inte hoppar" osv. Det är där problemet sitter, att vissa personer tror att de är mycket bättre än alla andra när de står tysta och kollar ner på folk, tyvärr. Inom DIF så är alla värda lika mycket, om du inte gillar att någon drar igång något, säg det på ett trevligt sätt och förklara varför det är så. T.e.x "Den som inte hoppar", att det inte passar sig att sjunga den varje match när det inte finns någon orsak till att sjunga den.Salas skrev:Jag vet inte hur länge folk kommer att tro att en tråd på forumet eller en grupp på facebook kommer att lösa problemet. I Ultras/Sofias frånvaro så finns det ingen kärna, och kommer tyvärr aldrig heller att finnas eftersom övriga supportrar inte kan organisera upp en kärna som blir tillräckligt stor och ledande för att det ska ge effekt.
Ja, det där är ju väldigt viktigt. Så irriterande när någon drar igång en ramsa och man hakar på och så är det nån jävel som ska hyssja. Och då är det ingen av de ramsor du nämnde. Nu var det ett tag sedan det hände, men det har hänt.Axel_K skrev:Dock så finns det orsaker till varför folk inte vågar göra det också, finns många, många i klacken som börjar skratta och skriker käften till folk som drar igång saker. Även om de inte drar igång "XXX Järnkaminer" "Den som inte hoppar" osv. Det är där problemet sitter, att vissa personer tror att de är mycket bättre än alla andra när de står tysta och kollar ner på folk, tyvärr. Inom DIF så är alla värda lika mycket, om du inte gillar att någon drar igång något, säg det på ett trevligt sätt och förklara varför det är så. T.e.x "Den som inte hoppar", att det inte passar sig att sjunga den varje match när det inte finns någon orsak till att sjunga den.Salas skrev:Jag vet inte hur länge folk kommer att tro att en tråd på forumet eller en grupp på facebook kommer att lösa problemet. I Ultras/Sofias frånvaro så finns det ingen kärna, och kommer tyvärr aldrig heller att finnas eftersom övriga supportrar inte kan organisera upp en kärna som blir tillräckligt stor och ledande för att det ska ge effekt.
Jag har inte tillräcklig stake att dra igång en ramsa på egen hand, men däremot är jag snabb med att sjunga med om nån drar igång en ramsa (förutsatt att det inte är "Gnagarhopp"), och jag kan även försöka hålla igång ramsan själv om det dör ut, men då hänger det på att någon hakar på mig i sin tur ganska snabbt.
Ja, det var till och med några som (troligtvis/förhoppningsvis på skoj dock) tänkte dra igång "Ingen permanent för Kennedy". "Zoran Lukic järnkaminer" hördes också vid ett tillfälle undert "Tony Zabels JK/Challe Bs JK". Kan ha varit sarkastiskt.Salas skrev:Fantasin i klacken under matchen mot Oskarshamn var fullständigt bedrövlig, och jag hoppas och tror att det blir bättre framöver.
Jag tycker det är skönt å höra att det finns dom som har initiativförmågan att dra igång något nytt!
Tyvärr är alla sånna försök att likna vid strejkbrytare nu..
Tyvärr är alla sånna försök att likna vid strejkbrytare nu..
Tydligen är jag "omogen" och "oseriös" för att jag vill döpa min son till Fimpen.
-
- Säsongskort: Ja

Du har helt rätt att det är här problemet sitter. Mongon finns det alltid, som skrattar åt folk, men helt ärligt, varför ska man bry sig om dessa patetiska människor? 95% av folket i klacken uppskattar folk som tar initiativ, resterande gör det väl inte. Och om någon skrattar åt en, so what? Det är liksom inte värre än så.Axel_K skrev:Dock så finns det orsaker till varför folk inte vågar göra det också, finns många, många i klacken som börjar skratta och skriker käften till folk som drar igång saker.
Sen känns det som att du förstorar upp det där rejält. Jag vet inte hur många hundratals ramsor jag startat igång under mina år i klacken, jag startade mina första ramsor när jag köpte lösbiljetter och var 14 år... Med en ljus och klen röst, jag hörde inte ett klagomål då, och har aldrig gjort det heller för den delen.
Givetvis händer det att folk blir förbannade när vissa drar igång ramsor, men i 95% av de fallen är det fullständigt befogat. Vissa personer har en total avsaknad av känsla, och att folk, däribland jag själv, skriker och gormar åt personer som försöker starta "SITTPLATS STÄLL ER UPP" var femte minut är inte märkvärdigt. Sen att vara trevlig mot vissa, givetvis kan man vara det, men om du har varit med i klacken så vet du att det är samma gäng som match efter match efter match startar igång "sittplats ställ er upp" konstant och avslutar kalaset med "den som inte hoppar han är gnagarsvin" efter 9 av 10 segrar. Dom vet helt och hållet vad en klar majoritet av klacken tycker, ändå kör dom på med sina val av ramsor i helt fel lägen. Det enda sättet att tysta dom, är att skrika och få övriga att inte haka på, och det med all rätt.
Går du på matcher med kompisar? Om du gör det, testa nästa match att säga till dom att du startar en ramsa och att dom hakar på direkt, så ska du se att det inte är så farligt. Jag själv är blyg och väldigt försiktig av mig i normala fall, men jag har blivit van. Så fort jag går in genom Hovets entrédörrar så blir jag som en annan personIsabo skrev:Jag har inte tillräcklig stake att dra igång en ramsa på egen hand, men däremot är jag snabb med att sjunga med om nån drar igång en ramsa (förutsatt att det inte är "Gnagarhopp"), och jag kan även försöka hålla igång ramsan själv om det dör ut, men då hänger det på att någon hakar på mig i sin tur ganska snabbt.

Det är samma personer varje gång, vad jag sett. De kallar de flesta idioter och håller på. Drog igång massa fjantiga egna ramsor igår men som tur var fastnade inte de utan de överröstades.Salas skrev:Du har helt rätt att det är här problemet sitter. Mongon finns det alltid, som skrattar åt folk, men helt ärligt, varför ska man bry sig om dessa patetiska människor? 95% av folket i klacken uppskattar folk som tar initiativ, resterande gör det väl inte. Och om någon skrattar åt en, so what? Det är liksom inte värre än så.Axel_K skrev:Dock så finns det orsaker till varför folk inte vågar göra det också, finns många, många i klacken som börjar skratta och skriker käften till folk som drar igång saker.
Sen känns det som att du förstorar upp det där rejält. Jag vet inte hur många hundratals ramsor jag startat igång under mina år i klacken, jag startade mina första ramsor när jag köpte lösbiljetter och var 14 år... Med en ljus och klen röst, jag hörde inte ett klagomål då, och har aldrig gjort det heller för den delen.
Givetvis händer det att folk blir förbannade när vissa drar igång ramsor, men i 95% av de fallen är det fullständigt befogat. Vissa personer har en total avsaknad av känsla, och att folk, däribland jag själv, skriker och gormar åt personer som försöker starta "SITTPLATS STÄLL ER UPP" var femte minut är inte märkvärdigt. Sen att vara trevlig mot vissa, givetvis kan man vara det, men om du har varit med i klacken så vet du att det är samma gäng som match efter match efter match startar igång "sittplats ställ er upp" konstant och avslutar kalaset med "den som inte hoppar han är gnagarsvin" efter 9 av 10 segrar. Dom vet helt och hållet vad en klar majoritet av klacken tycker, ändå kör dom på med sina val av ramsor i helt fel lägen. Det enda sättet att tysta dom, är att skrika och få övriga att inte haka på, och det med all rätt.
Går du på matcher med kompisar? Om du gör det, testa nästa match att säga till dom att du startar en ramsa och att dom hakar på direkt, så ska du se att det inte är så farligt. Jag själv är blyg och väldigt försiktig av mig i normala fall, men jag har blivit van. Så fort jag går in genom Hovets entrédörrar så blir jag som en annan personIsabo skrev:Jag har inte tillräcklig stake att dra igång en ramsa på egen hand, men däremot är jag snabb med att sjunga med om nån drar igång en ramsa (förutsatt att det inte är "Gnagarhopp"), och jag kan även försöka hålla igång ramsan själv om det dör ut, men då hänger det på att någon hakar på mig i sin tur ganska snabbt.
Grejen är att jag går själv, någon enstaka gång går jag mend någon annan. Och jag har själv märkt att jag blir en annan person, eller snarare lever ut saker jag inte kan i vanliga fall, när jag är på läktaren. Att jag ens skulle stå och sjunga helt själv i något annat sammanhang än vid sport är helt otänkbart, men väl på Hovet eller Tele2 eller på bortaplan i Belgrad eller Haparanda så är det inga större problem och det har växt fram långsamt. Så att dra igång en ramsa är väl inte jättefrämmande men det krävs lite mer av mig.Salas skrev:Du har helt rätt att det är här problemet sitter. Mongon finns det alltid, som skrattar åt folk, men helt ärligt, varför ska man bry sig om dessa patetiska människor? 95% av folket i klacken uppskattar folk som tar initiativ, resterande gör det väl inte. Och om någon skrattar åt en, so what? Det är liksom inte värre än så.Axel_K skrev:Dock så finns det orsaker till varför folk inte vågar göra det också, finns många, många i klacken som börjar skratta och skriker käften till folk som drar igång saker.
Är det någon som vet om UCS ens kommer tillbaka eller är påväg?
Jag skulle göra allt för att få vara på Hovet varje hemmamatch. Då jag bor nere i Småland och nyss blivit pappa så åker jag inte upp så ofta men när man väl är där.. wow! Jag fick rysningar på ÖPPNA ISTRÄNINGEN 29 Juli liksom. Känns konstigt att folk som sitter i klacken skrattar eller hyssjar när man vill dra igång en ramsa, helt oacceptabelt om man frågar mig - varför sitter man ens där då!?
Har läst lite på denna tråden och den andra som handlar om klackens betéende och att den är påväg utför. Man blir lite chockad! Känns så sjukt tråkigt detta så det finns inte. Det måste göras någonting, och har någon en idé så bring it!
Jag skulle göra allt för att få vara på Hovet varje hemmamatch. Då jag bor nere i Småland och nyss blivit pappa så åker jag inte upp så ofta men när man väl är där.. wow! Jag fick rysningar på ÖPPNA ISTRÄNINGEN 29 Juli liksom. Känns konstigt att folk som sitter i klacken skrattar eller hyssjar när man vill dra igång en ramsa, helt oacceptabelt om man frågar mig - varför sitter man ens där då!?
Har läst lite på denna tråden och den andra som handlar om klackens betéende och att den är påväg utför. Man blir lite chockad! Känns så sjukt tråkigt detta så det finns inte. Det måste göras någonting, och har någon en idé så bring it!
Visst blir man en annan person på läktaren, fast jag vet inte om jag tycker om den jag blir!Isabo skrev:Grejen är att jag går själv, någon enstaka gång går jag mend någon annan. Och jag har själv märkt att jag blir en annan person, eller snarare lever ut saker jag inte kan i vanliga fall, när jag är på läktaren. Att jag ens skulle stå och sjunga helt själv i något annat sammanhang än vid sport är helt otänkbart, men väl på Hovet eller Tele2 eller på bortaplan i Belgrad eller Haparanda så är det inga större problem och det har växt fram långsamt. Så att dra igång en ramsa är väl inte jättefrämmande men det krävs lite mer av mig.Salas skrev:Du har helt rätt att det är här problemet sitter. Mongon finns det alltid, som skrattar åt folk, men helt ärligt, varför ska man bry sig om dessa patetiska människor? 95% av folket i klacken uppskattar folk som tar initiativ, resterande gör det väl inte. Och om någon skrattar åt en, so what? Det är liksom inte värre än så.Axel_K skrev:Dock så finns det orsaker till varför folk inte vågar göra det också, finns många, många i klacken som börjar skratta och skriker käften till folk som drar igång saker.

Tydligen är jag "omogen" och "oseriös" för att jag vill döpa min son till Fimpen.
-
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Tycker Salas formulerat sig väldigt bra.
Problemen är att ramsorna går två-tre vändor och sen dör de ut. Någon försöker hålla uppe den (brukar köra så länge jag kan/orkar själv) och den kommer igång igen. Två-tre vändor till och sen dött igen. Ny ramsa, (hänger på direkt) hetsar folk som står runt omkring, får igång dem, två-tre vändor och så är den sönderklappad. Tyst ett tag, då drar folk igång nya ramsor runtom klacken så vi har två eller tre ramsor igång, någon justerar, en dör ut och sen blir det bara en ramsa till slut (som det såklart ska vara), men då är det "fel" ramsa och "den här tycker jag inte om"-mentaliteten som smyger sig på istället.
Jag tycker att de enda ramsorna vi någonsin får ordentligt tryck i är växelramsorna. Man kan inte sabba tempot allt för mycket och de flesta orkar väl ändå kasta ur sig någonting.
Det märks dock tydligt att det FINNS folk på läktarna som vill kriga för att få igång resterande halvtysta. Vore fantastiskt om man på något sätt kunde organisera så de mest "framåt" i sjungandet osv hamnar nära varann, då bygger det liksom på varandra istället för att man ska stå långt ifrån och grupperat. Men vad fan vet jag, man snackar ju bara om det och vägrar ta tag i det själv så jag ska inte klaga på någon. Vore dock kul.
Problemen är att ramsorna går två-tre vändor och sen dör de ut. Någon försöker hålla uppe den (brukar köra så länge jag kan/orkar själv) och den kommer igång igen. Två-tre vändor till och sen dött igen. Ny ramsa, (hänger på direkt) hetsar folk som står runt omkring, får igång dem, två-tre vändor och så är den sönderklappad. Tyst ett tag, då drar folk igång nya ramsor runtom klacken så vi har två eller tre ramsor igång, någon justerar, en dör ut och sen blir det bara en ramsa till slut (som det såklart ska vara), men då är det "fel" ramsa och "den här tycker jag inte om"-mentaliteten som smyger sig på istället.
Jag tycker att de enda ramsorna vi någonsin får ordentligt tryck i är växelramsorna. Man kan inte sabba tempot allt för mycket och de flesta orkar väl ändå kasta ur sig någonting.
Det märks dock tydligt att det FINNS folk på läktarna som vill kriga för att få igång resterande halvtysta. Vore fantastiskt om man på något sätt kunde organisera så de mest "framåt" i sjungandet osv hamnar nära varann, då bygger det liksom på varandra istället för att man ska stå långt ifrån och grupperat. Men vad fan vet jag, man snackar ju bara om det och vägrar ta tag i det själv så jag ska inte klaga på någon. Vore dock kul.
25/4-2025
-
Sen är självklart drömmen och målet att UCS självklart skäl återvända till våra matcher och inget annat.
- MartinDIF51
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Jag hatar att se (höra) vad som händer i vår klack och skäms många gånger över hur det är på matcherna stämningsmässigt. Vet att det finns många som försöker och andra som menar väl, men inget av det leder någonstans. Och då det är enkelt att vifta med att vi minsann ska starta en ny grupp så kommer den aldrig kunna leda läktaren.
Och även om det skulle bli en liten kärna som höll upp nivån för klacken lite så skulle det sabba ALLT för UCS och ST/f.d Fabriken!
Och även om det skulle bli en liten kärna som höll upp nivån för klacken lite så skulle det sabba ALLT för UCS och ST/f.d Fabriken!
"Finaste mackorna görs av Bremberg"
-
Absolut var inte min mening att förstöra ville bara kolla intresset.