Jag tror den "rätt uppenbara risken" är ganska liten. Man rör nog inte det starka varumärken som Djurgården trots allt är. Speciellt inte om vi skulle få hit lite bra spelare.
Däremot kanske vi skulle tvingas flytta in i Globen.
Vi skulle kunna ha uppemot 10 000 mot St. Petersburg. Kanske 10 000 mot Riga också. Resten av matcherna tror jag skulle ligga runt 7 000, det snittet vi har i Elitserien ungefär.
Jag vill också påpeka att jag inte på något sätt förespråkar ett medlemsskap i KHL, jag säger bara att vi en dag kan stå vid ruinens brant och inte ha några alternativ kvar. Då står Alexander Medvedev där med öppna armar.
SirDIFalot skrev:Nä fyfan. Det är givetvis upp till var och en. Men det där låter inte som något som skulle locka mig.
Hellre konkurs/nedflyttning?
Om det är de två alternativen så tar man självklart KHL före, men skulle absolut inte på något sätt vara samma DIF som man växt upp och älskat. Jag skulle dock inte bli förvånad om KHL expanderar och delar upp ligan i olika divisoner, exempelvis en västra Europa, Östra och Nord. Men folk måste också förstå att då skulle det inte vara samma DIF eller liga som vi ser idag, utan snarare än liga mer som NHL som för all del är fantastisk ishockey att kolla på men dock är mycket mer av en show än vad ES/AS är.
1. Gemensam stängd liga med finnarna, en svensk division, en finsk och road trips som i NHL
2. Stängd ES som är frånkopplad all eländig politik via diverse idrottsförbund
3. KHL
1. Gemensam stängd liga med finnarna, en svensk division, en finsk och road trips som i NHL
2. Stängd ES som är frånkopplad all eländig politik via diverse idrottsförbund
3. KHL
Jag är helt på din sida där. En stängd svenskfinsk liga vore det ultimata. Frågan är hur många lag ska det vara och vem/vilka skulle välja ut dom?
Framtiden kommer vara en delvis Europeisk liga, där "storlag" (eller forna storlag, storstadsklubbar om ni så vill) som gått långt i sin egna inhemska liga gör upp om en internationell mästartitel.
En utbyggnad av European Trophy som sträcker sig över större delen av säsongen.
-daniel- skrev:Framtiden kommer vara en delvis Europeisk liga, där "storlag" (eller forna storlag, storstadsklubbar om ni så vill) som gått långt i sin egna inhemska liga gör upp om en internationell mästartitel.
En utbyggnad av European Trophy som sträcker sig över större delen av säsongen.
Detta är vad jag tycker, också. Att möta lag från Schweiz / tyskland / Finland är faktiskt riktigt intressant.
SirDIFalot skrev:Nä fyfan. Det är givetvis upp till var och en. Men det där låter inte som något som skulle locka mig.
Om det är de två alternativen så tar man självklart KHL före, men skulle absolut inte på något sätt vara samma DIF som man växt upp och älskat. Jag skulle dock inte bli förvånad om KHL expanderar och delar upp ligan i olika divisoner, exempelvis en västra Europa, Östra och Nord. Men folk måste också förstå att då skulle det inte vara samma DIF eller liga som vi ser idag, utan snarare än liga mer som NHL som för all del är fantastisk ishockey att kolla på men dock är mycket mer av en show än vad ES/AS är.
Det blir inte automatiskt mer show och plast bara för att man är lag från flera länder, risken finns givetvis men man får hoppas att ifall detta blir realitet så finns det personer inom vår förening som säger nej till jippoinslag för att det helt enkelt inte tilltalar klubbens supportrar.
Det blir inte automatiskt mer show och plast bara för att man är lag från flera länder, risken finns givetvis men man får hoppas att ifall detta blir realitet så finns det personer inom vår förening som säger nej till jippoinslag för att det helt enkelt inte tilltalar klubbens supportrar.
Självklart behöver det inte bli så per automatik. Men det är mer show över KHL än ES/AS oavsett vad vi vill. Cheerleaders på matchen (Något att vila ögonen på ). Sen ska vi locka 10000-13000 pers till Globen så då kan du räkna med att vi kommer få köra saker runt om för att locka familjer.
Sen tror jag dock självklart att vi kommer ha kvar vår starka läktarkultur, men att spela i Globen när vi är 7000 kommer självklart märkas. Fullsatt Globen mot ett bra lag och stämningen kan bli hög, halvfullt så blir det ofta sämre stämning.
Rix skrev:Sen tror jag dock självklart att vi kommer ha kvar vår starka läktarkultur, men att spela i Globen när vi är 7000 kommer självklart märkas. Fullsatt Globen mot ett bra lag och stämningen kan bli hög, halvfullt så blir det ofta sämre stämning.
Givetvis, men har svårt att se möten mot Riga eller Moskva locka särskilt många åskådare. Folk kan inte relatera till dessa matcherna på samma sätt som när vi möter Färjestad och AIK. Att det är bra hockey tror jag inte är lika viktigt som att det finns mycket känslor och historia bakom matcherna. Det kommer kanske komma med tiden, men det kommer i så fall ta mycket lång tid. Att 7000 skulle gå och se en match mellan DIF och Dinamo Riga när vi knappt hade så många mot Färjestad.. njaaa.
Det finns nog ingen i dagsläget som önskar nåt annat än ES för oss.
Visst, Vi skulle kunna ha 7000 mot st. Petersburg eller Riga, men underskatta inte plast-fansen från dessa städer. Många fans bor i Stockholm och för dem är det rena drömmen att deras lag kommer hit.
Vår supporterkultur skulle sticka ut kraftigt från mängden.
Som någon här tidigare sa, om vi tvingades gå med skulle upplägget vara annorlunda än idag. Det skulle garanterat delas upp i 4 konferenser där vi skulle tillhöra den kontinentala divisionen. Det vill säga mestadels vår tidszon eller en timme före.