Framtida tröjor i taket

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
brsk
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Framtida tröjor i taket

Inlägg av brsk »

Mäklaren skrev:
SirDIFalot skrev:
Arkju skrev:Allvarligt talat så verkar folk ha lite dålig koll på vad de som faktiskt redan hänger i taket uträttade i klubben.

*Minst antal SM-guld av de vars tröjar hänger i taket: 4 (Öhling, Södergren, Eriksson)
*Minst antal säsonger i Djurgårdströjan: 12 (Charles Berglund), 14 (Södergren, Eriksson)
*Representerat någon annan klubb i Sverige: 2 (Öhling 1 säsong i SSK, Eriksson 1 säsong i VIK, båda som avslutning på karriären)

*Flest SM-guld: 9 (Björn), 8 (Tumba)
*Flest säsonger i Djurgårdströjan: 18 (Öhling), 17 (Björn)

Vad har de som räknats upp i den här tråden att jämföra med?
Linkan: 16 säsonger, 1 SM-guld (första säsongen som junior), 4 elitserieklubbar
Ölvestad: 12 säsonger, 2 SM-guld
Eklund: 11 säsonger, 0 SM-guld

Knutsen: 6,5 säsonger (generöst räknat), 1 SM-guld
Sundin: 2 säsonger (varav 1 lockout), 1 SM-guld
Falk: 16 säsonger, 2 SM-guld, flest matcher för DIF
Ottosson: 17 säsonger, 2 SM-guld

Alla spelare som räknats upp är fantastiska och har uträttat enormt mycket för laget på olika sätt men ingen förutom Falk och Otto kan vara det minsta aktuella för att få sin tröja upphängd och även där börjar man få lite kravglidning (antal SM-guld).

Skulle gärna se att det fanns en nivå till där man kan hedra trotjänare som gjort bra saker för klubben där nivån är något lägre än för att få tröjan hissad. Ungefär som Leafs, Flames och Blues som hänger upp en banner med "Honoured numbers" men där man inte pensionerar numret.
Bra inlägg.
Mycket bra! *Applåderar*
+1 för avhyvlingen och historialektionen men jag håller inte med om slutsatsen riktigt.

Det är väll nästan självklart att spelaren som gjort flest poäng i föreningens historia skall få sitt nummer i taket? I värsta fall får vi hissa ner den när någon spelare gör fler poäng i framtiden.

Ottosson vet jag inte riktigt. Han förtjänar att hedras men tycker en tröjhissning är lite att ta i.
Användarvisningsbild
Arkju
Säsongskort: Ja

Inlägg av Arkju »

brsk skrev:+1 för avhyvlingen och historialektionen men jag håller inte med om slutsatsen riktigt.

Det är väll nästan självklart att spelaren som gjort flest poäng i föreningens historia skall få sitt nummer i taket? I värsta fall får vi hissa ner den när någon spelare gör fler poäng i framtiden.

Ottosson vet jag inte riktigt. Han förtjänar att hedras men tycker en tröjhissning är lite att ta i.
Nej, jag tycker faktiskt inte att det på något sätt är självklart att den som gjort flest poäng i föreningens historia ska få numret i taket. Dels därför att det spelas så otroligt många fler omgångar idag än vad det gjorde tidigare. Kolla bara på hur många matcher det var per säsong när Björn, Tumba och Stoltz spelade. Poäng och inte heller antalet matcher blir någon vidare jämförelse.
Titlar, antal säsonger och att man varit klubben trogen under karriären säger mer om vilken roll spelaren betytt för klubbens historia än sånt som påverkas av exvis antalet omgångar i en serie. Poäng/match är också svårt att använda som jämförelse över tid då spelet förändrats så otroligt mycket.

Däremot så tycker jag att Falk och Ottosson båda är spelare som definitivt fyller mina kriterier för "Honoured numbers" eller motsvarande.
”Den grad av kränkthet människor känner, är precis den mängd de förtjänar.”
brsk

Inlägg av brsk »

Arkju skrev:
brsk skrev:+1 för avhyvlingen och historialektionen men jag håller inte med om slutsatsen riktigt.

Nej, jag tycker faktiskt inte att det på något sätt är självklart att den som gjort flest poäng i föreningens historia ska få numret i taket. Dels därför att det spelas så otroligt många fler omgångar idag än vad det gjorde tidigare. Kolla bara på hur många matcher det var per säsong när Björn, Tumba och Stoltz spelade. Poäng och inte heller antalet matcher blir någon vidare jämförelse.
Titlar, antal säsonger och att man varit klubben trogen under karriären säger mer om vilken roll spelaren betytt för klubbens historia än sånt som påverkas av exvis antalet omgångar i en serie. Poäng/match är också svårt att använda som jämförelse över tid då spelet förändrats så otroligt mycket.

Däremot så tycker jag att Falk och Ottosson båda är spelare som definitivt fyller mina kriterier för "Honoured numbers" eller motsvarande.
Ok då har vi lite olika uppfattning.

Med tanke på det transatlantiska ursprunget denna tradition har så vågar jag påstå, utan att ha helt på fötterna, att det finns nog inte en enda spelare med franchise-rekord i poäng som inte har sin tröja i taket(i nhl dvs OM MAN RÄKNAR BORT TORONTO OCH ANDRA LAG SOM INTE HAR SÅDANA TRADITIONER ALLS)
Senast redigerad av brsk den 2013-02-26 13:37:38, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Arkju

Inlägg av Arkju »

brsk skrev:
Arkju skrev:

Med tanke på det transatlantiska ursprunget denna tradition har så vågar jag påstå, utan att ha helt på fötterna, att det finns nog inte en enda spelare med franchise-rekord i poäng som inte har sin tröja i taket(i nhl dvs)
Då kan vi börja med Mats Sundin som exempel. Han har franchise-rekordet för Leafs men har inte sin tröja i taket. Däremot så är hans nummer "Honoured".
8)
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

En riktigt pinsam tröjupphissning är ju Ray Bourque. Och då snackar jag naturligtvis inte om att han tröja hänger i Boston. Utan att den faktiskt hänger i Colorado! Efter 1,5 säsong!
Expert.
brsk

Inlägg av brsk »

Arkju skrev:
brsk skrev:
Arkju skrev:

Med tanke på det transatlantiska ursprunget denna tradition har så vågar jag påstå, utan att ha helt på fötterna, att det finns nog inte en enda spelare med franchise-rekord i poäng som inte har sin tröja i taket(i nhl dvs OM MAN RÄKNAR BORT TORONTO OCH ANDRA LAG SOM INTE HAR SÅDANA TRADITIONER ALLS )
Då kan vi börja med Mats Sundin som exempel. Han har franchise-rekordet för Leafs men har inte sin tröja i taket. Däremot så är hans nummer "Honoured".
8)
Jojo, men:

SirDIFalot skrev:En riktigt pinsam tröjupphissning är ju Ray Bourque. Och då snackar jag naturligtvis inte om att han tröja hänger i Boston. Utan att den faktiskt hänger i Colorado! Efter 1,5 säsong!
Håller med. Kan tycka att det räckte med att Sakic gav honom bucklan direkt.
Manijock

Inlägg av Manijock »

Svårt att se att någon överhuvudtaget i DIF kommer komma i närheten av Linkans poängrekord. Finns inget hjärta i spelarna som kommer upp nuförtiden och det är på tok för mycket pengar inblandat. NHL rycker dem som är någorlunda bra innan killarna ens fått könshår.

Bremberg är nr 1!
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Manijock skrev:Svårt att se att någon överhuvudtaget i DIF kommer komma i närheten av Linkans poängrekord. Finns inget hjärta i spelarna som kommer upp nuförtiden och det är på tok för mycket pengar inblandat. NHL rycker dem som är någorlunda bra innan killarna ens fått könshår.

Bremberg är nr 1!
Framför allt kommer väl spelarna som är av Linkan-klass att hamna i KHL nu för tiden. Hotet från NHL är nog inte märkbart större.
Expert.
Manijock

Inlägg av Manijock »

SirDIFalot skrev:
Manijock skrev:Svårt att se att någon överhuvudtaget i DIF kommer komma i närheten av Linkans poängrekord. Finns inget hjärta i spelarna som kommer upp nuförtiden och det är på tok för mycket pengar inblandat. NHL rycker dem som är någorlunda bra innan killarna ens fått könshår.

Bremberg är nr 1!
Framför allt kommer väl spelarna som är av Linkan-klass att hamna i KHL nu för tiden. Hotet från NHL är nog inte märkbart större.
Ungefär så jaa.
Användarvisningsbild
Arkju

Inlägg av Arkju »

brsk skrev:
Arkju skrev:
brsk skrev:
Arkju skrev:

Med tanke på det transatlantiska ursprunget denna tradition har så vågar jag påstå, utan att ha helt på fötterna, att det finns nog inte en enda spelare med franchise-rekord i poäng som inte har sin tröja i taket(i nhl dvs OM MAN RÄKNAR BORT TORONTO OCH ANDRA LAG SOM INTE HAR SÅDANA TRADITIONER ALLS )
8)
Jojo, men:

Vet inte riktigt vad du ville säga med videon men den var trevlig att titta på. Något argument för din tes såg jag däremot inte!
:wink:

Toronto har ju faktiskt två tröjor i taket så traditionen finns visst där.
Bailey som gjorde avgörande målet när Toronto tog hem sin första Stanley Cup och sen Barilko som var med och vann fyra st Stanley Cup har fått sina tröjor i taket.

Det ska vara väldigt höga krav för att få sin tröja upphissad i taket och har man inte varit med och vunnit tillräckligt mycket eller varit med och spelat ner laget i en lägre serie (som många av de som listats i den här tråden varit) så ska det extremt mycket till. Då räcker det inte i mina ögon att exvis ha gjort flest poäng i klubbens historia.
Användarvisningsbild
Nyberabb

Inlägg av Nyberabb »

f.ö varför har vi inga SM-Guld banners hängandes längre?
Först och Främst- ALLTID OAVSETT
brsk

Inlägg av brsk »

Arkju skrev:
Vet inte riktigt vad du ville säga med videon men den var trevlig att titta på. Något argument för din tes såg jag däremot inte!
:wink:

Toronto har ju faktiskt två tröjor i taket så traditionen finns visst där.
Bailey som gjorde avgörande målet när Toronto tog hem sin första Stanley Cup och sen Barilko som var med och vann fyra st Stanley Cup har fått sina tröjor i taket.

Det ska vara väldigt höga krav för att få sin tröja upphissad i taket och har man inte varit med och vunnit tillräckligt mycket eller varit med och spelat ner laget i en lägre serie (som många av de som listats i den här tråden varit) så ska det extremt mycket till. Då räcker det inte i mina ögon att exvis ha gjort flest poäng i klubbens historia.
Kan ha ändrat en liten grej i mitt 1:a inlägg så att Toronto inte räknades :roll:

Sen är det väll inte egentligen på grund av sina idrottsliga prestationer dom fick sina nummer pensionerade i Toronto utan snarare på de grund av det tragiska sätt deras karriärer(och i Bills fall liv) tog slut.

Har jag för mig. Rätta mig om jag har fel.

Inga regler utan undantag dessutom. Fler rekordhållare utan tröjor i taket?
Användarvisningsbild
Arkju

Inlägg av Arkju »

brsk skrev:Kan ha ändrat en liten grej i mitt 1:a inlägg så att Toronto inte räknades :roll:

Sen är det väll inte egentligen på grund av sina idrottsliga prestationer dom fick sina nummer pensionerade i Toronto utan snarare på de grund av det tragiska sätt deras karriärer(och i Bills fall liv) tog slut.

Har jag för mig. Rätta mig om jag har fel.

Inga regler utan undantag dessutom. Fler rekordhållare utan tröjor i taket?
Funkar ju inte att hålla på och ändra påståenden när man får bevisat att man hade fel!
:evil: :lol: :wink:

Om det finns fler rekordhållare utan tröjor i taket (som inte är aktiva längre) får jag återkomma till när jag inte sitter på jobbet tror jag.

Hela den här diskussionen tycker jag visar att det är ett "mellanläge" för att hedra tidigare spelare som saknas. Det ska vara SJUKT höga krav för att få en tröja i taket.
I mina ögon ska man ha vunnit flera titlar och haft en ledande roll i laget i samband med de titlarna. Kombinera det med lång och trogen tjänst så ligger man bra till.
Om man inte använder sig av alla de kriterierna så har vi snart hela taket fullt av tröjor.
Peter Nilsson t.ex. med fler poäng än Sven Tumba och 3 SM-guld borde ju vara aktuell för en tröjhängning trots flera säsonger i Hammarby och Södertälje om man börjar släppa på kraven.
Användarvisningsbild
pulverapa

Inlägg av pulverapa »

Min åsikt är att Ottosson kanske kan få sin tröja hängd i taket. Kanske. Ingen annan just nu levande.
Användarvisningsbild
Christopher J

Inlägg av Christopher J »

Linkan är mest given för min del. Klart att den spelaren som gjort överlägset flest poäng för klubben genom alla tider ska hänga i taket. Dessutom toppar han assistligan, spelat tredje mest matcher och gjort fjärde mest mål.

Poängligan DIF
GP G A TP
1. Fredrik Bremberg (F) 637 183 334 517
2. Mikael Johansson (F) 582 142 295 437
3. Jens Öhling (F) 587 192 192 384
4. Kristofer Ottosson (F) 721 176 208 384
5. Björn Palmqvist (F) 292 210 147 357
Skriv svar