Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygget.

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
jospi
Säsongskort: Ja

Re: Silly-season 2012-2013 - nyförvärv,förluster och lagbygg

Inlägg av jospi »

kaminor skrev:Att bygga laget runt Linkan känns kanske inte rätt. Men jag hoppas ändå att Linkan kommer hem.
Han kan absolut tillföra mycket, i synnerhet i PP.

Prioriterade värvningar:

* Engqvist
* Fernholm
* Linkan
* Nicky D (förefaller osannolik)
* Staffan Kronwall (förefaller osannolik)
* Timmy Pettersson

Samt grym, utländsk spetskompetens. Det är dags nu, DIF.

Lägg ner Linkan! Han kommer alltid vara kung, men det är nya tider nu.

Prioriterade värvningar:

1 - Engqvist (Blir våran Davidsson/Wallin)
2 - Kronwall/Fernholm (Ersätter BomBom)
3 - Robert Nilson (Djurgårdare, kan dominera matcher)
4 - Partik Lundh (Ligger på gränsen till landslaget)
5- Nya Målvakt (Wessaln kommer gå till KHL)

Tränare:

1 - Albelin
2- Wikegård (drömmen)
3 - Challe
Dogge
Användarvisningsbild
android
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av android »

Klistrar in mina tankar...

Just nu handlar det ju mest om att överleva. Kan man snubbla sig till slutspel så kan man ju få någon form av formtopp helt plötsligt. Till nästa år måste man dock göra om rejält. Nya tankar måste in i ledningen, försvaret måste bli hårdare och anfallet mer kreativt. Blev ganska långt tillslut. Inte säkert att någon orkar läsa. Kan ha gjort misstag här och där också gällande kontrakt, löneuträckningen etc.

Har försökt vara hyfsat realistisk även om jag chansat en del på löner etc.

Vi har utgående kontrakt på:
Wesslau
Sandberg

Claesson
Printz
BomBom
Honken
Tjärnqvist

Cehlin
Fimpen
Eriksson
Kempe
Norman
Ottosson
Tjärnqvist
Zibanejad

Med kontrakt:
Kyle
Gustafsson
Holm

Almtorp
Brodin
Carlsson
Nilson
Weigel
Åberg
Ölvestad

Ölvestad - X1 - Nilson
X2 - X3 - Åberg
X4 - Almtorp - Weigel
Brodin - X5 - X6
Blomstrand

X1 - Kravspec = En bra tvåvägscenter. Förslag = Ottosson (1 år)
X2 - Kravspec = Bra speluppläggare, en kreativ offensiv kraft som kan styra ett PP. Förslag = Fredrik Bremberg (1 år) (Danielsson)
X3 - Kravspec = En tvåvägscenter med stora offensiva egenskaper. Förslag = Ante Engqvist (4 år)
X4 - Kravspec = En hyfsat billig, rätt kreativ spelare med styrkan i defensiven. Förslag = John Norman (2 år)
X5 - Kravspec = En hårt gnuggande center som kan spela hårt. Förslag = Fimpen (1 år)
X6 - Kravspec = En tung spelare att möta. Får gärna vara bra framför mål. Förslag = Henrik Eriksson (2 år)

X7 - X8
Kyle - X9
X10 - X11
Gustafsson/holm

X7 - Kravspec = En stabil tvåvägsback. Förslag = Daniel Tjärnqvist (1 år)
X8 - Kravspec = En stabil back med styrkan i offensiven. Förslag = Ante Holmqvist (1 år)
X9 - Kravspec = En bra tvåvägsback med styrkan i defensiven. Förslag = Petr Caslava
X10 - Kravspec = En defensiv back. Förslag = David Printz (2 år)
X11 - Kravspec = En billigare defensiv back. Förslag = Fredrik Claesson

Ger följande lag:
Ölvestad - Ottosson - Nilson
Bremberg - Engqvist - Åberg
Norman - Almtorp - Weigel
Brodin - Fimpen - Henrik Eriksson

Tjärnqvist - Holmqvist
Klubertanz - Caslava
Claesson - Printz
Holm/Gustafsson

Spelare ut:
Kempe - Jag gillar kempe. Han skulle kunna konkurrera mot Henrik Eriksson.
Carlsson - Carlssons spel motiverar inte en plats i de första två kedjorna. Inte tillräckligt bra defensivt för tredje och smäller inte på tillräckligt för fjärde. DIF ordnar över kontraktet till Leksand, Malmö, SSK eller liknande.
Patrick Cehlin - Tar Åbergs plats om Pontus väljer att försöka i NHL direkt nästa säsong. Måste kunna ta en plats i de två första kedjorna.
M.Tjärnqvist - Platsar inte i dom två första och tycker att han har slarvat defensivt i år.
Eriksson - Platsar inte i någon av kedjornas profiler.
Boumedienne - hans lön (antagande) överenstämmer inte med prestation i 80% av matcherna.
Zibanejad - NHL

Spelare in (inte förlängningar)
Bremberg
Caslava
Engqvist
Henrik Eriksson

Löneförändringar:
Ottosson - Oförändrad
Norman - Något högre
Fimpen - Oförändrad
Holmqvist - Oförändrad
Tjärnqvist - Oförändrad
Printz - Höjd
Claesson - Något högre

Jag vet inget om lönerna. Men om man spekulerar i ett ungefär vad folk tjänar, och vilket förändring det skulle bli (0-50k = +, 50-100 = ++, 100-150 = +++, 150-200 = ++++, 200-300 = +++++:
Kempe ++
Cehlin ++
Carlsson ++++
Eriksson ++++
Tjärnqvist ++++
BomBom +++++
Zibanejad ++
Totalt 23+

Spelare in:
Bremberg +++++
Caslava +++++
Enqvist +++++
Henrik Eriksson ++
Total = 17+

"Lönehöjningar"
Printz + (Claesson och Norman också höjd, dock samma spann)

Totalt 18+

Målvakter
Wesslau ++++
Due-Boje +

Total 23+

Kommentar: Med en till "gigant" i försvaret i Caslava så tror jag att DT avlastas och kan hålla en högre nivå i sitt spel. Holmqvist tycker jag, tvärtemot många andra, har höjt sitt defensiva spel något på senaste. Hans skott behövs i PP. Kyle har kontrakt och kan bättre än vad han har visat. Claesson har en uppsida om han spelare rakare i egen zon så kommer han vara riktigt bra nästa säsong. Holm/Gustafsson får kandidera på sjundebacksplatsen. Båda har visat att dom har en hög nivå i kroppen. DIF måste dock hitta utlåning till allsvenskan för dessa två, med möjlighet att direkt plocka tillbaka dom.

Framåt hoppas jag att Åberg stannar. Bremberg får en chans och kommer mata Pontus med puckar. Förhoppningsvis håller Ottosson samma klass som i år, när han gör det och Nilson åker lite skridskor så fungerar Ölvestad - Ottosson - Nilson väldigt bra och dom kommer fortsätta producera. Denna kedja är väl egentligen en andrakedja.
Tredjekedjan kommer inte vara inne på speciellt mycket mål bakåt. Tre spelare som är väldigt kompetenta i defensiven. Stor inneboende offensiv potential i Weigel och Norman också.

Fjärdekedjan ska vara jobbig att möta. Tackla och driva på mål.

Tränare vet jag inte riktigt. Tony Zabel får gärna vara med på ett hörn.

Jämförelse med årets kedjor (taget från Frölunda - DIF 2011-11-22)
1:a
11/12 Ölvestad - Ottosson - Nilson
12/13 Bremberg - Engqvist - Åberg
Ett större hot offensivt. En bättre kedja

2:a
11/12 Tjärnqvist - Zibanejad - Carlsson
12/13 Ölvestad - Ottosson - Nilson
En klar förbättring. En riktigt bra andralina.

3:e
11/12 Norman - Almtorp - Åberg
12/13 Norman - Almtorp - Weigel
Ganska likvärdig. Weigel är väl lite klokare och bättre i defensiven jämfört med Åberg.

4e
11/12 Tim - Fimpen - Kempe
12/13 Brodin - Fimpen - Henrik Eriksson
Tyngre kedja, med tydligare syfte. Inte lika mycket snurr i mittzon utan rakare spel.

1 backpar
11/12 Tjärnqvist - Klubertanz
12/13 Tjärnqvist - Holmqvist
Tror och tycker nog att det är ett bättre backpar.

2a backpar
11/12 Printz - Holmqvist
12/13 Klubertanz - Caslava
Ganska likvärdigt. Lite spelskickligare.

3e backpar
11/12 BomBom - Claesson
12/13 Printz - Claesson
Stabilare.

Slutkommentar: Tycker att det blir ett bättre lag. PP kommer antagligen bli bättre. Vi har två offensiva kedjor. Backspelet kommer bli bättre. Spelarna har tydligare roller. Dock ingen markant förändring. Spelare som kommer in måste kunna tillföra ordentligt i sin roll.

----
Enligt mig ska en sportchef arbeta förebyggande. Han ska prata med 10-20 agenter i veckan och ha en lista på tilltänkta kandidater om något sådant här händer.

En sportchef ska INTE behöva fixa lägenhet till spelarna, ordna jobb åt deras fruar etc. Järlan ska ha fullt fokus på att få in rätt spelare i rätt tid.

Redan nu borde vi ha förlängt med Printz och ett antal andra spelare. Jag anar att det inte ens förs diskussioner, och då är det väl inte ens Järlan som sköter kontraktsskrivandet?

Det verkar inte finnas någon riktig struktur bakom saker och ting. Ska man jobba med ett sådant tight synsätt som DIF gör med Stockholmsprofilen etc så måste man ligga 2-3 steg före hela tiden. Våra junisar kommer dra till NHL. KHL kommer locka. Jobba med att skapa en stabil miljö för spelare som Cehlin och Norman att utvecklas i. Latebloomers kommer vara det som kan rädda oss. Vi missade på Danielsson, men hade vi en miljö där han fick utvecklas?

Våra bästa talanger, ev. latebloomers med hög arbetskapacitet och med en hög uppsida, hemvändare kryddat med legosoldater med hög integritet, karaktär och spetsegenskaper. Blanda detta med kulturbärare och stomspelare.

Av sju backar borde tre-fyra vara stomspelare, en vara talang/latebloomer och en-två legoknektar.

Av 12 forwards borde 5-6 vara stomspelare/hemvändare/kulturbärare, 2-3 latebloomer 2-3 legoknekt och 1-2 talanger.

Latebloomers kan vara utlånade ett par säsonger.
Dessa blir sedan stomspelare.
Stomspelare/kulturbärare står för stabilitet, hjärta och någon känsla för föreningen.
Spetsspelarna måste in på två backpar eller två kedjor.

Backar
07 Andreas Holmqvist30 år 194 cm 98 kg - Stomspelare
14 Fredrik Claesson 19 år 184 cm 90 kg - Talang
28 Kim Lennhammer 21 år 192 cm 84 kg - Latebloomer
33 Erik Gustafsson 19 år 184 cm 80 kg - Talang
34 Daniel Tjärnqvist 35 år 188 cm 91 kg - Hemvändare/Stomspelare/kulturbärare
36 Philip Holm 20 år 186 cm 86 kg - Latebloomer/talang
49 Kyle Klubertanz 26 år 184 cm 82 kg - Spetsspelare
55 David Printz 31 år 193 cm 97 kg - Stomspelare/kulturbärare
78 Josef Boumedienne34 år 186 cm 93 kg - Spetsspelare

Stomspelare/kulturbärare = 3
Talang = 2½
Latebloomer = 1½
Spetsspelare = 2
Backsidans så kallade spetsspelare har inte levt upp till sina roller.

Forwards
04 Marcus Nilson 33 år 188 cm 89 kg - Stomspelare/kulturbärare
09 Kristofer Ottosson36 år 179 cm 83 kg - Stomspelare/kulturbärare
15 Mattias Carlsson 31 år 180 cm 87 kg - Spetsspelare
17 Mathias Tjärnqvist32 år 185 cm 91 kg - Stomspelare?
18 Jonas Almtorp 28 år 185 cm 91 kg - Stomspelare
19 Jimmie Ölvestad 31 år 184 cm 85 kg - Stomspelare/kulturbärare
20 Christian Eklund 34 år 182 cm 86 kg - Stomspelare/kulturbärare
24 Fredric Weigel 19 år 180 cm 72 kg - Talang
26 Tim Eriksson 29 år 175 cm 77 kg - Stomspelare?
29 Patrick Cehlin 20 år 180 cm 76 kg - Latebloomer/talang
37 John Norman 21 år 180 cm 78 kg - Latebloomer/talang
46 Pontus Åberg 18 år 181 cm 85 kg - Talang
64 Daniel Brodin 21 år 186 cm 81 kg - Latebloomer/talang
70 Mario Kempe 23 år 184 cm 81 kg - Latebloomer
93 Mika Zibanejad 18 år 183 cm 80 kg - Talang
Stomme/kulturbärare = 7 (med vissa frågetecken)
Talang = 4½
Latebloomer = 2½
Spetsspelare/legoknekt = 1

Sedan kan ju alltid en stomspelare bidra med spets. Det är ju även 15 och inte 12 forwards ovan. Zibanejad och Åberg är ju rätt exceptionella talanger och ska självklart spelas. Våran spets är helt klar för vek/obefintlig och vi har överflöd av utfyllnadsspelare/stomspelare. Detta hämmar utvecklingen på våra latebloomers eftersom inte DIF vågar låna ut spelare.

Rätt ostrukturerat, vet inte om det kommer gå att läsa. Fick feeling.
Född till sportchef.
Användarvisningsbild
Husmusen
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Husmusen »

Jag skulle gärna se att man förlängde med Eklund, Kempe och Eriksson. Tycker det har varit en helt ok kedja och har producerat helt ok med poäng i förhållande till speltid. Kan tänka mig att löneposten är rimlig.

Jag hoppas även man kan förlänga med Otto.
jospi

Inlägg av jospi »

Husmusen skrev:Jag skulle gärna se att man förlängde med Eklund, Kempe och Eriksson. Tycker det har varit en helt ok kedja och har producerat helt ok med poäng i förhållande till speltid. Kan tänka mig att löneposten är rimlig.

Jag hoppas även man kan förlänga med Otto.

Kempe är årets järnkamin! Grabben brinner för DIF!
Dogge
Jockmaniac

Inlägg av Jockmaniac »

Det räcker inte att brinna för DIF. Man måste lira på topp också. Finns tre alternativ den här säsongen enligt mig än så länge.

Ottosson, som faktiskt gör sin bästa säsong på länge. Jag personligen trodde han var slut! Dock ingen förstacenter.

Printz, våran överlägset viktigaste back. Tjärna började bra men har inte varit i närheten av Printz jämnhet. Förläng förläng förläng!

Wesslau, är det någon som kan göra en "Linkan", det vill säga ensamma hålla oss kvar i serien så är det Wesslau. Högstanivån är sinnesjuk, och lägstanivån håller bra elitseriemått mätt.

Ingen annan är ens nära att förtjäna priset den här säsongen!
100% DJURGÅRDSJ***L
Användarvisningsbild
Rirre

Inlägg av Rirre »

Bara jag som tror Engqvist kommer köra ett år till därborta? Han är klar första center i AHL-laget och bidrar denna säsongen med väldigt mycket offensivt även om han mest hyllats för sitt defensiva spel. Han ligger konstant mellan ahl och nhl plats och en skada på en spelare och han blir uppkallad. Han är inte den första som ger upp heller...
Not a shred of evidence exists in favor of the idea that life is serious.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Undra vilka spelare vi kommer bli av med som vi faktiskt vill behålla... Som ifjol med Oscar Eklund och Staffan Kronwall. Eventuellt Hannula också.

Ante Holmqvist? Gustaf Wesslau? David Printz? Otto? Åberg kanske drar till NHL?

Det är ju alltid ett par spelare man blir av med som man egentligen vill behålla. Det får man räkna med.
Expert.
Användarvisningsbild
Nummer19

Inlägg av Nummer19 »

SirDIFalot skrev:Undra vilka spelare vi kommer bli av med som vi faktiskt vill behålla... Som ifjol med Oscar Eklund och Staffan Kronwall. Eventuellt Hannula också.

Ante Holmqvist? Gustaf Wesslau? David Printz? Åberg? Otto kanske drar till NHL?

Det är ju alltid ett par spelare man blir av med som man egentligen vill behålla. Det får man räkna med.
Varför skulle Otto dra till NHL?
"Play for the name on the front of the shirt, and they'll remember the name on the back." - Tony Adams
Mäklaren

Inlägg av Mäklaren »

Printz bara måste signas.

Honken kanske vi bör gå skilda vägar med. Ska vara en offensiv back, men klarar inte av att leva upp till det. Vet att han varit skadad, men han tar inte för sig tillräckligt mycket. Dock ser jag hellre att vi behåller Holmqvist än Kyle.

Ottosson är den viktigaste förlängningen av alla. Lagets klart bästa ishockeyspelare.

Daniel Tjärnqvist skall givetvis ha förlängt.

Hitta en lösning med Carlsson. Han kan inte vara kvar.

M. Tjärnqvist måste bort.
Vårt nuvarande lag skall vända skeppet.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Nummer19 skrev:
SirDIFalot skrev:Undra vilka spelare vi kommer bli av med som vi faktiskt vill behålla... Som ifjol med Oscar Eklund och Staffan Kronwall. Eventuellt Hannula också.

Ante Holmqvist? Gustaf Wesslau? David Printz? Åberg? Otto kanske drar till NHL?

Varför skulle Otto dra till NHL?
Haha skrev fel plats på Åberg och Otto...

Otto kanske lägger av "på topp" som vissa brukar vilja.
Expert.
Användarvisningsbild
ludde-

Inlägg av ludde- »

Mäklaren skrev:Printz bara måste signas.

Honken kanske vi bör gå skilda vägar med. Ska vara en offensiv back, men klarar inte av att leva upp till det. Vet att han varit skadad, men han tar inte för sig tillräckligt mycket. Dock ser jag hellre att vi behåller Holmqvist än Kyle.

Ottosson är den viktigaste förlängningen av alla. Lagets klart bästa ishockeyspelare.

Tror Honken är det bästa Djurgården kan lyckas hitta i avd. Offensiv back. Ändå gjort 2 bra säsonger innan denna, i år har han varit skadad en hel del.

Slipper gärna en ny Marusak/Schneider/Niklas Andersson.

Våra nuvarande backar borde egentligen ha möjligheten att leverera betydligt mer poäng med ett bättre PP-spel, fattar fortfarande inte varför vi i princip alltid kör så backarna står med klubban ut mot sargen, känns som dom alltid är felvända för skott när dom får passen.

Sen ni som snackar om Sam Hallam, kan ni verkligen föreställa er nuvarande Djurgården presentera en ung lovande tränare från Allsvenskan? Challe känns så jävla förutsägbart att det finns inte.
Alltid oavsett - förevigt Djurgården.
Användarvisningsbild
Bjurre

Inlägg av Bjurre »

ludde- skrev:
Mäklaren skrev:Printz bara måste signas.

Tror Honken är det bästa Djurgården kan lyckas hitta i avd. Offensiv back. Ändå gjort 2 bra säsonger innan denna, i år har han varit skadad en hel del.

Slipper gärna en ny Marusak/Schneider/Niklas Andersson.

Våra nuvarande backar borde egentligen ha möjligheten att leverera betydligt mer poäng med ett bättre PP-spel, fattar fortfarande inte varför vi i princip alltid kör så backarna står med klubban ut mot sargen, känns som dom alltid är felvända för skott när dom får passen.

Sen ni som snackar om Sam Hallam, kan ni verkligen föreställa er nuvarande Djurgården presentera en ung lovande tränare från Allsvenskan? Challe känns så jävla förutsägbart att det finns inte.
Skulle inte sagt nej till Rönnqvist han med en ung från allsvenskan
"INGEN ABSOLUT INGEN farsa skriver en fråga på flashback och frågar vad en platta energidryck på willys kostar!! En pappa har pengar och en pappa köper inte en platta energidryck för LAN, han köper ÖL!!"-Mr.Mxyzptlk.
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Inlägg av Jim Morrison »

Så här vill jag att vår centeruppställning ska se ut nästa säsong;

NY center (t.ex Keith Aucoin, eller den typen av spelare)
Engqvist
Ottosson

Om Engqvist eller Ottosson tackar nej vill jag se Andreas Falk på någon av dom positionerna.

Edit: Skriv ut namnen på spelarna och släng inte bara in en länk//Mod
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Användarvisningsbild
pulverapa

Inlägg av pulverapa »

jospi skrev:Lägg ner Linkan! Han kommer alltid vara kung, men det är nya tider nu.

Prioriterade värvningar:

1 - Engqvist (Blir våran Davidsson/Wallin)
2 - Kronwall/Fernholm (Ersätter BomBom)
3 - Robert Nilson (Djurgårdare, kan dominera matcher)
4 - Partik Lundh (Ligger på gränsen till landslaget)
5- Nya Målvakt (Wessaln kommer gå till KHL)

Tränare:

1 - Albelin
2- Wikegård (drömmen)
3 - Challe
Kronwall kan vi nog glömma, han går rätt bra i KHL och är säkert sugen på att stanna. Detsamma gäller Robban Nilsson som uttryckt sin önskan att stanna i Ryssland några fler säsonger. Dock ska nämnas att han är dyr i drift för klubbarna och gör mindre poäng än vad som förväntas.
Användarvisningsbild
Jerka

Inlägg av Jerka »

Jag skulle vilja att vi går skilda vägar med både Carlsson och Almtorp. Ingen av dessa två fyller något syfte. Almtorp har gjort en OK säsong hittills, men han är en breddcenter med styrkan i defensiven. Den rollen kan axlas av både Norman och Fimpen.

I allmänhet så tycker jag vi ska storstäda i truppen. Våga släppa/sparka spelare som inte fyller något syfte (läs Tim, SSK, BomBom, Sandberg osv). Sedan måste man tänka igenom vilka spelartyper som behövs när luckorna ska fyllas. Struktur som Android var inne på.

På tränarsidan vill jag se en tränare som kan ge få ut det mesta av spelarna och hämma "gamlingarnas" färd utför. Därför gillar jag tanken av att Zabel kliver upp i A-truppen. Challe är given, och det känns varken bra eller dåligt. Mellanmjölk-djurgårdn

Jag är inne på samma spår som majoriteten angående värvningar

Engqvist (Ut: Zibanejad)
Fernholm (Ut: bombom)
Danielsson (Ut: Tjärna Jr)
Linkan (Ut: Carlsson)

Engqvist och Danielsson är drömmar. Sen Jag skulle vilja se David Åslin nästa år, luktar lite Rosén över honom.
Senast redigerad av Jerka den 2012-01-18 20:06:06, redigerad totalt 1 gånger.
Låst