Slutspelet 2011

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
kotten
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Motståndare i kvartsfinalen?

Inlägg av kotten »

Lee Harvey Oswald skrev:
kotten skrev: Valet känns givet för mig. Luleås spelartrupp är knappast skräckinjagande och om jag ska vara ärlig imponeras jag inte av deras spel. Deras såkallade frejdiga och offensiva spelstil känns som en extremt upphaussad tidningsmyt. Matchen i lördags var en ren bjudning av oss.

Men i slutändan, så länge vi undviker HV i kvartsfinalen, kommer utgången av avgöras huruvida vi kan lyckas toppa formen eller inte. Gör vi det, då ser jag helt ärligt inte att något av de andra lagen slår ut oss. Men, med tanke på vilken bergochdalbana DIF årgång 2010/2011 har varit finns det ingenting som tyder på att vi skulle lyckas med det.

Det där är ren okunskap från din sida, det var en bjudning från luleås sida att det fortfarande var match in i 3:e perioden

DIF är efter 52 mer eller mindre skitomgångar konstigt nog fortfarande högt rankade här inne på forumet.
Är ni packade varje match??! (lördag hela veckan)
Eller hur har ni annars undgått att se DIF:s stora brister både i spelet, mental inställning & i hur laget coachas denna säsong.
Det går inte att trolla fram nånting lagom till ett slutspel som har saknats i en hel grundserie på 55 matcher.
Det fixar inte ens Hardy....
Min poäng var att det var vi som bjöd in Luleå i matchen. Claessons högst tvivelaktiga försvarsspel vid 1-2, Falkens extremt onödiga utvisning som resulterade i 2-2 målet, och Owuyas miss vid 2-3 målet. Luleå skapade inte särskilt många vettiga målchanser på egen hand - vi bjöd på dem. Kruger borde ha stängt matchen då han fick öppet mål i slutet av första perioden.

Luleå vann måhända rättvist, men inte imponerande dem inte. Åtminstone inte i mina ögon.

Jag håller med om att årets upplaga av DIF har sina brister, och det verkar de flesta på det här forumet ha koll på. Dock tycker jag det finns allt för många skribenter som ska fram med motorsågen så fort det torskas en eller två matcher i rad. Likväl som att diskussionen bör vara nyanserad vid vinst borde den också vara det vid förlust. Det konstanta gnällandet på inställning från spelarna börjar kännas lite uttjatat. Jag menar har laget någonsin fått credit då de förlorat match?
Vem som helst kan sticka upp men vi är nummer ett
Användarvisningsbild
Daniel942
Säsongskort: Ja

Inlägg av Daniel942 »

kotten skrev:
Lee Harvey Oswald skrev:
kotten skrev: Valet känns givet för mig. Luleås spelartrupp är knappast skräckinjagande och om jag ska vara ärlig imponeras jag inte av deras spel. Deras såkallade frejdiga och offensiva spelstil känns som en extremt upphaussad tidningsmyt. Matchen i lördags var en ren bjudning av oss.

Men i slutändan, så länge vi undviker HV i kvartsfinalen, kommer utgången av avgöras huruvida vi kan lyckas toppa formen eller inte. Gör vi det, då ser jag helt ärligt inte att något av de andra lagen slår ut oss. Men, med tanke på vilken bergochdalbana DIF årgång 2010/2011 har varit finns det ingenting som tyder på att vi skulle lyckas med det.

Det där är ren okunskap från din sida, det var en bjudning från luleås sida att det fortfarande var match in i 3:e perioden

DIF är efter 52 mer eller mindre skitomgångar konstigt nog fortfarande högt rankade här inne på forumet.
Är ni packade varje match??! (lördag hela veckan)
Eller hur har ni annars undgått att se DIF:s stora brister både i spelet, mental inställning & i hur laget coachas denna säsong.
Det går inte att trolla fram nånting lagom till ett slutspel som har saknats i en hel grundserie på 55 matcher.
Det fixar inte ens Hardy....
Min poäng var att det var vi som bjöd in Luleå i matchen. Claessons högst tvivelaktiga försvarsspel vid 1-2, Falkens extremt onödiga utvisning som resulterade i 2-2 målet, och Owuyas miss vid 2-3 målet. Luleå skapade inte särskilt många vettiga målchanser på egen hand - vi bjöd på dem. Kruger borde ha stängt matchen då han fick öppet mål i slutet av första perioden.

Luleå vann måhända rättvist, men inte imponerande dem inte. Åtminstone inte i mina ögon.

Jag håller med om att årets upplaga av DIF har sina brister, och det verkar de flesta på det här forumet ha koll på. Dock tycker jag det finns allt för många skribenter som ska fram med motorsågen så fort det torskas en eller två matcher i rad. Likväl som att diskussionen bör vara nyanserad vid vinst borde den också vara det vid förlust. Det konstanta gnällandet på inställning från spelarna börjar kännas lite uttjatat. Jag menar har laget någonsin fått credit då de förlorat match?
Svar Ja. Förlusten mot HV71 på Hovet.
DIF!
Användarvisningsbild
kotten

Inlägg av kotten »

You get my point. Så fort DIF förlorar är det ett jävla tjat om att spelarna inte har någon inställning och att de bara spelar för sina feta lönecheckar.

Ibland går det inte bra, oavsett hur hårt man försöker, detta vet alla som någonsin hållit på med idrott. Alltså borde även bra lag få göra dåliga matcher.
Vem som helst kan sticka upp men vi är nummer ett
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

kotten skrev:You get my point. Så fort DIF förlorar är det ett jävla tjat om att spelarna inte har någon inställning och att de bara spelar för sina feta lönecheckar.

Ibland går det inte bra, oavsett hur hårt man försöker, detta vet alla som någonsin hållit på med idrott. Alltså borde även bra lag få göra dåliga matcher.
Äsch-päsch. Vi torskar för att våra key-players suger häst-röv på regelbunden basis. Vanliga ES-spelare är inte särskilt bra, de är OK med nån enstaka topp- och nån enstaka botten-prestation. De gör allt som oftast sina jobb som de förväntas göra. Våra pelare, key players som t ex Kronwall, Nilson, Krüger, Falken, Otto, Widing, Tjärna, Bombom... med några fler namn kanske?! underpresterar alldeles för ofta den här säsongen. De missar mål vid helt klockrena målchanser, de tar skitkorkade utvisningar när det är som sämst att ta dem (i OT, när vi ligger under med uddamålet med 3 min kvar av tredje etc) plus att några av dem bidrar med hemskt mycket, vad det verkar, negativ energi i laget. Det är detta som gör att vi torskar allt för många matcher. Allt för många nyckelspelare är alldeles för dåliga allt för ofta.

Därför hoppas jag på fpk i kvarten för de har samma problem.Tycker jag.

Edit: Och varför det inte riktigt klickar i laget har jag ingen aning om varför. Det är ett mysterium. Vi har bra killar rakt igenom. (nästan)
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
Fricke

Inlägg av Fricke »

kotten skrev:You get my point. Så fort DIF förlorar är det ett jävla tjat om att spelarna inte har någon inställning och att de bara spelar för sina feta lönecheckar.

+1 på Kotten. Är med dig hela vägen.
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

Fricke skrev:

+1 på Kotten. Är med dig hela vägen.
;) håller också med men anser att elitseriespelare (proffs) har en annan typ av krav på sig (ett högt) vad gäller lägsta-nivå. De spelare som köps in som stjärnspelare har ett ännu större krav på sig. De är proffs för att de levererar resultat på hög nivå. Jämför inte elit med motionär. Om korpen-gänget Bröthovda IS kämpar men förlorar ändå är inte jämförbart med t ex FHCs totala genomklappning i årets upplaga av ES eller DIFs högst mediokra prestation denna säsong. Vi har visat - vid några tillfällen - hur bra laget är när samtliga key players gör sitt yttersta. Tyvärr har vi också visat - vid långt fler tillfällen - hur fan det går när de inte levererar. Om vi kunde radera Bomboms puck out-2or samt Printz hjärnsläpp och de missade frilägena och det högst urusla spelet i PP så.. hade vi vunnit serien. Om inställningen varit på topp i laget. De mängder av matcher jag sett av årets DIF talar ett tydligt språk. Det har varit segt. Och ... ofokuserat.

En hel del Off Topic men intressant ändå.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

Det får dom, inget hindrar Saik, Hv & i viss mån Fbk från att nån gång ibland göra riktigt svaga insatser.
DIF har denna säsong om man delar upp det i 10matchers-sviter gjort 2st bra/ 4st mindre bra/ 4st suga-get-anus-matcher, i rullande schema.
I ett slutspel brukar iaf 3 av 4 topplacerade lag i tabellen höja sig minst ett snäpp, DIF:s lilla chans att avancera ligger i att nån av dom inte gör så utan snarare sänker sig

Tror inte en sekund på nåt "mirakeluppvaknande" från DIF lagom till kvarten.
Det Djurgården vi sett nu i snart 55 omgångar är de lag som kommer gå in i slutspelet med alla sina fel & brister, men även såklart med sina imponerande & fantastiskt övertygande 10min-perioder av bra spel (iaf i varannan match)

DIF_Soldier snodde min första rad.
-Få skiten överstökad och börja på ny kula nästa säsong :wink:

Snart börjar festen!!!
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Jag tror vi absolut skulle ha störst chans mot Luleå i en kvartsfinal, men tror inte de kniper 4:e platsen. Däremot så tror jag faktiskt inte att varken SAIK eller HV71 väljer DIF i en kvartsfinal, tror bägge lagen har alldeles för stor respekt för Djurgården samt att de vet att det finns en hög potential i laget (som förvisso plockas fram i var 10:e match ungefär).

Jag är tämligen övertygad om att vi får möta FBK eller LHC och det känns väl som en riktigt tuff utmaning i sig. LHC känns som ett bättre lag den här säsongen än förra, Säcken har verkligen fått in en arbetsmoral i laget som inte funnits tidigare samt att de känns mycket mer balanserade. FBK har underpresterat men börjar hitta en relativt stabil form inför slutspelet. Bred trupp med bra lagdelar defensivt samt offensivt. Pest eller kolera, således.

DIF vet man ju inte alls vart man har, ja det finns en hög potential men med fruktansvärt usel form på några av nyckelspelarna så är det så klart extremt svårt att vinna en slutspelsrunda i bäst av sju. Ibland får jag en känsla av att vissa spelare går på sparlåga i Djurgården och bara väntar på slutspelet... men det är så klart bara önsketänkande. Trots brister bland centrar, i vissa fall stabbiga backar samt orutinerat målvaktspar har vi ES i mitt tycke vassaste forwardsuppsättning på pappret. Jag tycker verkligen det. Således blir man så SJUKT besviken när vi gång på gång gör plattmatcher.... Men vi kanske kan hitta en något högre form i ett slutspel? När alla åtminstone försöker ge allt i varje byte? Eller är det också önsketänkande?

Jag tror faktiskt att Solna lyckas knipa sista slutspelsplatsen (Modo hemma i sista blir avgörande), då tror jag Kvartsfinalerna kommer se ut så här:
SAIK - AIK
HV71 - BIF
FBK - Luleå
LHC - DIF

...så i nuläget tror jag det blir en repris av 2007/2008 kvartsfinal. Risken är också överhängande stor att resultatet blir likvärdigt.
A.Berglund

Så fungerar SM-slutspelet 2011

Inlägg av A.Berglund »

De åtta första lagen i Elitserien kvalificerar sig till SM-slutspelet och den slutliga kampen om LeMat-pokalen och att få guldmedaljer kring halsen. Slutspelet är en utslagsserie i bäst av sju matcher i kvartsfinal, semifinal och SM-final.

Det bäst placerade laget i Elitserien i respektive matchserie har hemmafördel vid en eventuell avgörande sjunde match. Det bättre placerade laget spelar sina matcher i ordningen hemma, borta, hemma, borta, hemma, borta och hemma.

Kvartsfinal
Inför kvartsfinalerna väljer lagen sina motståndare enligt följande:
- Lag 1 väljer motståndare bland lag 5-8.
- Lag 2 väljer motståndare bland resterande tre lag 5-8
- Lag 3 väljer motståndare bland resterande två lag 5-8
- Lag 4 får möta det lag som tidigare inte har valts

Semifinal
Det i Elitserien bäst placerade laget av de fyra lag som avancerat till semifinal möter det lag som var lägst placerat. De övriga två lagen möter varandra.

SM-final
Det i Elitserien bäst placerade laget av de två lag som avancerat till SM-final har hemmafördel. Vinnaren koras till svenska mästare och får som ett tecken på det lyfta LeMat-pokalen mot skyn.
Användarvisningsbild
SkönaDjurgårn

Re: Slutspelet 2011

Inlägg av SkönaDjurgårn »

Gud vad jag hellre ser en kvartsfinal mot FBK än LHC. De är väl ungefär likvärdiga motståndare men medan LHC skulle kännas plastigt så skulle ju en kvart mot FBK bli sjukt het och rolig.
Om vi möter LHC och åker ut efter en trött och avslagen serie känns hela säsongen helt kass.

Nej då ser jag hellre ett gäng heta matcher mot FBK, sen får det gå som det går.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

SkönaDjurgårn skrev:Gud vad jag hellre ser en kvartsfinal mot FBK än LHC. De är väl ungefär likvärdiga motståndare men medan LHC skulle kännas plastigt så skulle ju en kvart mot FBK bli sjukt het och rolig.
Om vi möter LHC och åker ut efter en trött och avslagen serie känns hela säsongen helt kass.

Nej då ser jag hellre ett gäng heta matcher mot FBK, sen får det gå som det går.
Håller helt med, ska man gå efter vad som är roligast är en slutspelsserie mot FBK något jag drömt om sen sist (när fan var det egentligen...typ 03?). De mest klassiska av alla möten i ES är just möten mellan Djurgården och Färjestad.
janne08

Inlägg av janne08 »

Jag tror att det blir så att det lag som kommer 4:a får möta DIF.
Tror inte att det är något lag som väljer DIF som förstaval.
DIF har spelar bra mot bra lag och sämre mot sämre lag.
Om jag fick välja så blev det SAIK eller Luleå :D
Användarvisningsbild
Rirre

Inlägg av Rirre »

Vet inte varför men har hela säsongen känt att Hardy har haft något i kikaren hela säsongen. Vi kommer gå in i slutspelet med lite nedtonade förväntningar i år. Man har sett matcher i år där vi dominerar helt mot tex HV, medan någon match senare skulle spelat jämnt mot valfritt allsvenskt motstånd. Känns så jävla konstigt hur det kan skilja så mycket match från match. Nyckeln i vårat spel är ju köra stenhårt och åka skridskor mer än andra laget och de matcher vi gjort det har vi i princip dominerat. Som sagt, nu går vi in i slutspelet som lite underdogs och min känsla är positiv av någon anledning. Det är säkert bara önsketänkande men jag tror Hardy kommer vara den som skrattar sist.

Man har ju märkt hur han förändrats i sitt beteende mot media osv också. Han är mjukare i år och har kommit med många märkliga kommentarer. Känns för mig jävligt konstigt hur han kan ändrats så mycket.
Not a shred of evidence exists in favor of the idea that life is serious.
Användarvisningsbild
pulverapa

Inlägg av pulverapa »

Det lutar åt att det bli LHC i kvartsfinal.

Drömmen vore ju Luleå som vi nog kör över i ett slutspel.
Rufus

Inlägg av Rufus »

janne08 skrev:Jag tror att det blir så att det lag som kommer 4:a får möta DIF.
Tror inte att det är något lag som väljer DIF som förstaval.
DIF har spelar bra mot bra lag och sämre mot sämre lag.
Om jag fick välja så blev det SAIK eller Luleå :D
Ja, precis. Speciellt mot SAIK har vi spelat oerhört bra den här säsongen. Visst har det varit väldigt jämna matcher, men de har dock inte lyckats vinna över oss på ordinarie tid, än (det är ju en match till mot dem på torsdag). Nåt säger mig att Skellefteå har svårt för oss och jag hoppas faktiskt att de väljer oss som motståndare. Däremot tror jag nog inte att de gör det. De väljer nog hellre MODO/AIK/Timrå eller vilket lag det nu blir som kniper åttondeplatsen.
Skriv svar